Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 4, 31 - 60, 20.10.2017

Öz

Bu çalışmanın
amacı, Türkiye’de öğrenim gören yabancı uyruklu ilköğretim öğrencilerinin
eğitim öğretim sürecinde öğretmenlerin yabancı öğrencilerle ilgili
karşılaştıkları sorunları ve bu sorunlarla ilgili çözüm önerilerini sunmaktır.
A
raştırmanın çalışma grubu,
Muğla ili Fethiye ilçesindeki Özel Ata İlköğretim Okulu ve Ölüdeniz İlköğretim
Okulunda görev yapan 8 sınıf öğretmeni ve 7 branş öğretmeni olmak üzere toplam 15
öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın belirlenen amaca ulaşması için gerekli olan veriler;
öğretmenlerin eğitim-öğretim sürecinde yabancı uyruklu öğrencilerle ilgi ne tür
sorunlarla karşılaşmaktadır ve bunların çözüm önerileri olmak üzere yapılandırılmış odak grup görüşme
formu hazırlanmıştır. Veriler video ve ses kayıt yoluyla, görüşme ve odak grup
görüşmesi şeklinde elde edilmiştir. Elde edilen veriler deşifre edilerek yazılı
hale getirilmiştir. Araştırma verilerinin çözümlemeleri bilgisayarda sosyal
bilimlerde nitel araştırmalar için geliştirilen NVİVO8 programı kullanılarak
yapılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi tekniği uygulanmıştır.

Kaynakça

  • • Ağaçsapan, A., (2002). Dil Üzerine, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 2, Eskişehir.
  • • Aksan, D., (2003). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, No:439, Ankara.
  • • Aslanargun, E., (2007). Okul Aile işbirliği ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışması, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:18, Sayfa:119-135.
  • • Bahar ve Diğerleri, (2007). Türkiye’de Yerleşik Yabancıların Türk toplumuna Entegrasyonu: Sorunlar ve Fırsatlar SOBAG- 105K091-TÜBİTAK Projesi.
  • • Belet, Ş.D., (2009). İki dilli Türk Öğrencilerinin Ana Dili Türkçeyi Öğrenme Durumlarına İlişkin Öğrenci, Veli ve Öğretmen Görüşleri (Fjell İlköğretim Okulu Örneği, Norveç), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:21, Sayfa:71-85.
  • • Beydoğan, H.Ö., (2006). Ailelerin Eğitim Öğretim Sürecine Katılımına Yönelik Modeller ve Yaklaşımlar. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 75-90.
  • • Ceyhan, E., (2007)Yabancı Dil Öğretimi Teknolojisi, MORPA Yayınları. Ankara.
  • • Cirik, İ., (2008). Çok Kültürlü Eğitim ve Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:34, Sayfa:27-40
  • • Çakır, M., (2003). Almanya’daki Çok Kültürlü Ortamlarda Türkçenin Anadili Olarak Kullanımı, Sosyal Bilimler Dergisi, 2002-2003.
  • • Çelenk, S., (2003). Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Dayanışması, İlköğretim Online. 2(2), 28-34.
  • • Dolunay, S.K., (2005). Türkiye’de ve Dünyadaki Türkçe Öğrenme Merkezleri ve Türkoloji Bölümleri Üzerine Bir Değerlendirme, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 28–30 Eylül, Denizli.
  • • Durak, E., (2006). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bağlamında Avrupa Ortak Dil Kriterleri Sorunsalı, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yabancı Dil Olarak Türkçe Bilim Dalı, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • • Ekiz, D., (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • • Fergeson, L., (2008). Çok Kültürlülüğe Giriş, Future World Center, ISBN:978-9963-677-33-7.
  • • Gömleksiz, M.N., (2002). Oyun İle İngilizce Öğretiminin Uygulanması ve Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:14, Sayfa:179-195.
  • • Gül, V. ve Kolb, S., (2009). Almanya'da Yaşayan Genç Türk Hastalarda Kültürel Uyum, İki Kültürlülük ve Psikiyatrik Bozukluklar, Türk Psikiyatri Dergisi, 20(2), 138-143.
  • • Güleryüz, H., (2002). Türkçe Okuma Yazma Öğretimi, Ankara, Pegem A Yayıncılık, 6. Baskı.
  • • Güney, A., (2009). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile algılanan Aile Yapısı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • • Haznedar, B., (2003). Türk Eğitim Sistemi’nde Yabancı Dil Eğitimi ve Kalite Arayışları, Özyurt Matbaacılık. İstanbul.
  • • Haznedar, B., (2003). Türk Eğitim Sistemi’nde Yabancı Dil Eğitimi ve Kalite Arayışları, Özyurt Matbaacılık. İstanbul.
  • • Kavcar, C., (1998). Türkçe Öğretimi ve Sorunları, TÖMER Dil Dergisi, sayı:65, Ankara, TÖMER Yayınları.
  • • Milli Eğitim Dergisi, (2005). Avrupa Dil Projesi ve Türkiye Uygulaması, sayı:167, yıl:33-Yaz.
  • • Polat, S., (2009).Öğretmen Adaylarının Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Kişilik Özellikleri, International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 154-164.
  • • Senemoğlu, N., (2007). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Düzenlenmiş Yeni Baskı Gönül Yayıncılık, Ankara.
  • • Solso, R., Maclin, M. ve Maclin, O., (2009). Bilişsel Psikoloji: Cognitive Psychology, (Seventh Edition) Pearsonb Allyn And Bacon, USA, İstanbul Kitabevi, İstanbul.
  • • Şah Taban, H., (2010) İlköğretim Okulu I. Kademe Öğrenci Velilerinin Okul ve Çocuklarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • • Tarcan, A., (2004). Yabancı Dil Öğretim Teknikleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • • Turan, M. ve Diğer., (2010).Öğretmen Ev Ziyaretlerinin Öğrenci, Okul Başarısına ve Tutumuna İlişkin Öğretmen Görüşleri, 9’uncu USOS, Elazığ.
  • • Yağmur, K. ve Diğer., (?). Yabancılara Türkçe Öğretimi, Batı Avrupa’da Anadili Türkçe Olan Öğrencilere Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretimi ve Kurumsal Sorunlar, Anı Yayıncılık. Ankara.
  • • Yazıcı, Z. ve Temel, F., (2007). İki Dilli ve Çok Kültürlü Ortamda Yetişen Çocuklar İçin Anadilinin Gerekliliği. Türk Dili, Dil ve Edebiyat Dergisi. Cilt:622, ss:495-505.
  • • Yıldırım, A. ve Şimşek H., (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • • Yıldırım, K., (2010). Raising The Qualitative Research, İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
Yıl 2017, Cilt: 12 Sayı: 4, 31 - 60, 20.10.2017

Öz

Kaynakça

  • • Ağaçsapan, A., (2002). Dil Üzerine, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, 2, Eskişehir.
  • • Aksan, D., (2003). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, No:439, Ankara.
  • • Aslanargun, E., (2007). Okul Aile işbirliği ve Öğrenci Başarısı Üzerine Bir Tarama Çalışması, Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:18, Sayfa:119-135.
  • • Bahar ve Diğerleri, (2007). Türkiye’de Yerleşik Yabancıların Türk toplumuna Entegrasyonu: Sorunlar ve Fırsatlar SOBAG- 105K091-TÜBİTAK Projesi.
  • • Belet, Ş.D., (2009). İki dilli Türk Öğrencilerinin Ana Dili Türkçeyi Öğrenme Durumlarına İlişkin Öğrenci, Veli ve Öğretmen Görüşleri (Fjell İlköğretim Okulu Örneği, Norveç), Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı:21, Sayfa:71-85.
  • • Beydoğan, H.Ö., (2006). Ailelerin Eğitim Öğretim Sürecine Katılımına Yönelik Modeller ve Yaklaşımlar. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 75-90.
  • • Ceyhan, E., (2007)Yabancı Dil Öğretimi Teknolojisi, MORPA Yayınları. Ankara.
  • • Cirik, İ., (2008). Çok Kültürlü Eğitim ve Yansımaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı:34, Sayfa:27-40
  • • Çakır, M., (2003). Almanya’daki Çok Kültürlü Ortamlarda Türkçenin Anadili Olarak Kullanımı, Sosyal Bilimler Dergisi, 2002-2003.
  • • Çelenk, S., (2003). Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Dayanışması, İlköğretim Online. 2(2), 28-34.
  • • Dolunay, S.K., (2005). Türkiye’de ve Dünyadaki Türkçe Öğrenme Merkezleri ve Türkoloji Bölümleri Üzerine Bir Değerlendirme, XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 28–30 Eylül, Denizli.
  • • Durak, E., (2006). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Bağlamında Avrupa Ortak Dil Kriterleri Sorunsalı, Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yabancı Dil Olarak Türkçe Bilim Dalı, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • • Ekiz, D., (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • • Fergeson, L., (2008). Çok Kültürlülüğe Giriş, Future World Center, ISBN:978-9963-677-33-7.
  • • Gömleksiz, M.N., (2002). Oyun İle İngilizce Öğretiminin Uygulanması ve Öğrenci Başarısı Üzerine Etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:14, Sayfa:179-195.
  • • Gül, V. ve Kolb, S., (2009). Almanya'da Yaşayan Genç Türk Hastalarda Kültürel Uyum, İki Kültürlülük ve Psikiyatrik Bozukluklar, Türk Psikiyatri Dergisi, 20(2), 138-143.
  • • Güleryüz, H., (2002). Türkçe Okuma Yazma Öğretimi, Ankara, Pegem A Yayıncılık, 6. Baskı.
  • • Güney, A., (2009). İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Akademik Başarıları ile algılanan Aile Yapısı Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • • Haznedar, B., (2003). Türk Eğitim Sistemi’nde Yabancı Dil Eğitimi ve Kalite Arayışları, Özyurt Matbaacılık. İstanbul.
  • • Haznedar, B., (2003). Türk Eğitim Sistemi’nde Yabancı Dil Eğitimi ve Kalite Arayışları, Özyurt Matbaacılık. İstanbul.
  • • Kavcar, C., (1998). Türkçe Öğretimi ve Sorunları, TÖMER Dil Dergisi, sayı:65, Ankara, TÖMER Yayınları.
  • • Milli Eğitim Dergisi, (2005). Avrupa Dil Projesi ve Türkiye Uygulaması, sayı:167, yıl:33-Yaz.
  • • Polat, S., (2009).Öğretmen Adaylarının Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Kişilik Özellikleri, International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 154-164.
  • • Senemoğlu, N., (2007). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. Düzenlenmiş Yeni Baskı Gönül Yayıncılık, Ankara.
  • • Solso, R., Maclin, M. ve Maclin, O., (2009). Bilişsel Psikoloji: Cognitive Psychology, (Seventh Edition) Pearsonb Allyn And Bacon, USA, İstanbul Kitabevi, İstanbul.
  • • Şah Taban, H., (2010) İlköğretim Okulu I. Kademe Öğrenci Velilerinin Okul ve Çocuklarına İlişkin Bilgi Düzeylerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • • Tarcan, A., (2004). Yabancı Dil Öğretim Teknikleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • • Turan, M. ve Diğer., (2010).Öğretmen Ev Ziyaretlerinin Öğrenci, Okul Başarısına ve Tutumuna İlişkin Öğretmen Görüşleri, 9’uncu USOS, Elazığ.
  • • Yağmur, K. ve Diğer., (?). Yabancılara Türkçe Öğretimi, Batı Avrupa’da Anadili Türkçe Olan Öğrencilere Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretimi ve Kurumsal Sorunlar, Anı Yayıncılık. Ankara.
  • • Yazıcı, Z. ve Temel, F., (2007). İki Dilli ve Çok Kültürlü Ortamda Yetişen Çocuklar İçin Anadilinin Gerekliliği. Türk Dili, Dil ve Edebiyat Dergisi. Cilt:622, ss:495-505.
  • • Yıldırım, A. ve Şimşek H., (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • • Yıldırım, K., (2010). Raising The Qualitative Research, İlköğretim Online, 9(1), 79-92.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Turan

Faysal Polat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 12 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Turan, M., & Polat, F. (2017). TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Qualitative Studies, 12(4), 31-60.
AMA Turan M, Polat F. TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Qualitative Studies. Ekim 2017;12(4):31-60.
Chicago Turan, Mehmet, ve Faysal Polat. “TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Qualitative Studies 12, sy. 4 (Ekim 2017): 31-60.
EndNote Turan M, Polat F (01 Ekim 2017) TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Qualitative Studies 12 4 31–60.
IEEE M. Turan ve F. Polat, “TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”, Qualitative Studies, c. 12, sy. 4, ss. 31–60, 2017.
ISNAD Turan, Mehmet - Polat, Faysal. “TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Qualitative Studies 12/4 (Ekim 2017), 31-60.
JAMA Turan M, Polat F. TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Qualitative Studies. 2017;12:31–60.
MLA Turan, Mehmet ve Faysal Polat. “TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ”. Qualitative Studies, c. 12, sy. 4, 2017, ss. 31-60.
Vancouver Turan M, Polat F. TÜRKİYE’DE ÖĞRENİM GÖREN YABANCI UYRUKLU İLKÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ. Qualitative Studies. 2017;12(4):31-60.