Turkish women have taken a new role as working women in addition to their role as traditional mother, wife and housewife. At the same time, working women are experts on their field in business life by taking part in highest positions in many areas. In addition, working women follow the fashion more closely and they are defined as the carrier group of fashion as they have economic freedom and they are in interaction with the society. In this research, working women's reasons for buying clothes, clothing perceptions, clothing preparations and factors affecting their clothing selections are tried to be determined. The research's materials are consistent of data and sources obtained from 120 voluntary people selected randomly among the working women in Ankara. As result, it was determined that the women in research consider the colors they want to wear, feeling given by the clothes, events to be participated, weather conditions, work amount in the related day, comfort of the clothes, their psychology in the related day and difference from the previous day when they determine what they will wear in the day.
Türk kadınları geleneksel anne, eş ve ev kadını rollerinin yanı sıra çalışan kadınlar olarak yeni bir rol yüklenmişlerdir. Aynı zamanda, çalışan kadınlar birçok alanda en üst mevkilerde yer alarak çalışma hayatında söz sahibi olmaktadırlar. Ayrıca çalışan kadınlar hem ekonomik özgürlüklerinin olması hem de toplumla etkileşim halinde olası nedeniyle modayı daha yakından takip etmekte ve modanın taşıyıcı grubu olarak tanımlanmaktadırlar. Bu araştırmada; çalışan kadınların giysi satın alma nedenleri, giysiyi algılama durumları, giysilerini hazırlama zamanları, tercihlerini etkileyen etmenler belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın materyalini, Ankara ilinde yaşayan, çalışan kadınlar arasından rastlantısal olarak seçilen, araştırmaya katılmaya gönüllü 120 kişiden anket yardımıyla elde edilen veriler ve ilgili kadınların gün içerisinde giyecekleri giysileri belirlerken sırasıyla; giymek etkinlikler, havanın durumu, o günkü iş yoğunlukları, giysinin içinde rahat olmaları, o günkü psikolojileri ve bir önceki gün giydikleri giysilerden farklı olmalarına dikkat ettikleri tespit edilmiştir
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 11 Sayı: 3 |