The aim of this research is to investigate the relationship between team loyalty of university students and the factors that affect their participation in competitions as a spectators. The participants were 77 male and 38 female; totaly 115 university students. Sport Spectator Identification Scale (SSIS) and Spectator Attendance Decision Scale (SADS) were applied to participants. SPSS 21.0 was used for the correlation analyses and definitive statistical methods. According to results of analyses, there was negative relationship between team loyalty of university students and the effect of competitor team to participate in competitions as spectator. There was postive relationship between gender and team loyalty and there was also negative relationship with competitor team, supporter and the attraction of the game.
Identification Team Loyalty Decision in Attending Sport Games Spectator Unıversıty Students Sports Fan
Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin takımla özdeşleşme düzeyi ile müsabakalara seyirci olarak katılımını etkileyen faktörler arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma grubunu 77 erkek, 38 kız toplam 115 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Üniversite öğrencilerine ´Spor Taraftarı Özdeşleşme Ölçeği` ile ´Seyirci Katılım Kararı Ölçeği` uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21.0 paket programı kullanılarak tanımlayıcı istatistiksel yöntemlerin yanında korelasyon analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; üniversite öğrencilerinin takımla özdeşleşme düzeyi ile müsabakalara seyirci olarak katılım kararını etkileyen ´Rakip Takım` arasında negatif yönde bir ilişki bulunmuştur. Cinsiyet ile takım özdeşleme düzeyi arasında pozitif yönde, Rakip Takım, Taraftarı Olunan Takım, Maçın Cazibesi arasında da negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Özdeşleşme Müsabakaya Katılım Kararı Seyirci Üniversite Öğrencisi Spor Taraftarı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Spor Yöneticiliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 2 |