Homojen Dolgulu Sıkıştırma ile Ateşlemeli (HCCI)
motorlar, konvansiyonel buji ile ateşlemeli (SI) ve sıkıştırma ile ateşlemeli
(CI) motorlar
ile karşılaştırıldığında,
yüksek ısıl
verim, çok düşük NOx
ve PM
emisyonları ve
düşük ısı kayıpları
gibi birtakım avantajlara sahip olduğu bilinmektedir. Bundan dolayı HCCI motorlarda,
silindir dışarısında oluşturulmuş
hava/yakıt karışımı silindir içerisine hemen hemen homojen bir
şekilde alınıp sıkıştırılmakta, hava/yakıt karışımının
sıcaklığı tutuşma sıcaklığına ulaştığında silindirin bütün
bölgelerinde eş zamanlı
olarak yanma başlamaktadır. Ancak karışımın eşzamanlı olarak bütün
silindirde aniden yanması özellikle yüksek motor
yüklerinde basınç artış oranının çok yükselmesini
sağlamakta ve bu durum vuruntuya neden olmaktadır.
Düşük motor yüklerinde ise aşırı fakir karışımdan dolayı ateşlenememe problemleri oluşmaktadır. Bu problemlerden dolayı HCCI motorlar henüz
ticari olarak doğrudan
kullanılamamaktadır. Bu çalışmada HCCI motoru ekserji
analizi yöntemiyle incelenmiştir. 8 farklı motor hızında yapılan deneylerde,
yakıt ekserjisine göre yüzdesi; ortalama olarak egzoz ekserjisinin %10.1
soğutma suyu ekserjisinin %5.8, radyasyon ekserjisinin %6.8, efektif güç
ekserjisinin %17.2 ve ekserji kaybının %16.7 olduğu bu çalışma ile elde
edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 4 |