BibTex RIS Kaynak Göster

AN INVESTIGATION OF THE FASHION DESIGN DEPARTMENT STUDENTS` THINKING STYLES

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 3, 28 - 37, 07.08.2014
https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.3.2C0049

Öz

The study is prepared to determine the relation between the thinking styles of the students of the fashion design department and education level variables. The sample of the study consists of students in Fashion Design Department of the Architecture and Design Faculty of Anadolu University and there are 92 students from each education levels. For the determination of the thinking styles, Turkish version which is tested in terms of language equivalence, reliability and validity, of the `thinking style scale´ based on Mental Self-Government Theory of Sternberg is employed. One of the results of the study is that the thinking style of the students of fashion design department is legislative thinking style.

Kaynakça

  •  Abdi, A., (2012). A study on the Relationship of Thinking Styles of Students and Their Critical Thinking Skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1719-1723.
  •  Buluş, M., (2005). İlköğretim Bölümü Öğrencilerinin Düşünme Stilleri Profili Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 6 (1), 1-24.
  •  Cronbach, L.J., (1990). Essentials of Psychological Testing. (5th Edition). New York: Harper Collings Publishers., Inc.
  •  Dai, D.Y. and Feldhusen, J.F., (1999). A Validation Study of the Thinking Styles Inventory: Implications for Gifted Education. Roeper Review, 21, 4, 302-307.
  •  Fer, S., (2005). Düşünme Stilleri Envanterinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences Theory & Practise), 5, 2, 433-461.
  •  Fan, W. and Zhang, L., (2009). Are Achievement Motivation and Thinking Styles Related? A Visit Chinese University Students. Learning and Individual Differences, 19, 299-303.
  •  Fan, W., (2012). An Experimental Comparison of the Flexibility in the Use of Thinking Styles in Traditional and Hypermedia Learning Environments. Thinking Skills and Creativity, 7, 2242
  •  Jones, S.J., (2013). Moda Tasarımı.(Çeviren: Hüseyin Kılıç). İstanbul: Karadeniz Kitap LTD.ŞTİ.
  •  Karasar, N., (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Sanem Matbaacılık.
  •  Sevinç, M. ve Palut, B., (2010). Öğretmen Düşünme Stilleri Ölçeğin’in Türkçe’ye Uyarlanması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 25 (2),1-19.
  •  Sternberg, R.J., (1990). Thinking Styles: Keys to Understanding Student Performance. The Phi Delta Kappa International, 71, 5, 366-3
  •  Sternberg, R.J., (1997). Thinking Styles. New York: Cambridge University Pres.
  •  Sternberg, R.J. and Zang, L., (2001). Perspectives on Thinking, Learning and Cognitive Styles. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  •  Sünbül, A.M., (2004).Düşünme Stilleri Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 132,25-42.
  •  Temiz, E., (2012). An Investigation of The Thinking-Style Profiles of Fine Arts Education Department Students. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 51, 148-151.
  •  Türk Dil Kurumu, Güncel Sözlük, www.tdk.gov.tr  Xie,Q., Gao, X., and King R.B., (2013). Thinking Styles in Implicit and Explicit Learning. Learning and Individual Differences, 23,267-271.
  •  Zhang, L., (2001a). Approaches and Thinking Styles in Teaching. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 135,5, 547-5
  •  Zhang, L., (2001b). Thinking Styles and Personality Types Revisited. Personality and Individual Differences, 31, 883-894.  Zhang, L., (2002). Measuring Thinking Styles in Addition to Measuring Personality Traits?. Personality and Individual Differences, 33, 445-458.
  •  Zhang, L., (2004). Do University Students’ Thinking Styles Matter in Their Preferred Teaching Approaches?. Personality and Individual Differences, 37, 1551-1564.
  •  Zhang, L., (2009). Anxiety and Thinking Styles. Personality and Individual Differences, 47, 347-351.
  •  Zhang, L. and Sternberg, R.J., (2002). Thinking Styles and Teachers’ Characteristics. International Journal of Psychology, 37,1, 3-12.
  •  Zhang, L. and Sternberg, R.J., (2005). A Threefold Model of Intellectual Styles. Educational Psychology Rewiew,17, 1, 1-53.

MODA TASARIMI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2014, Cilt: 9 Sayı: 3, 28 - 37, 07.08.2014
https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.3.2C0049

Öz

Bu araştırma moda tasarımı bölümü öğrencilerinin düşünme stillerinin ve öğrenim düzeyi değişkeni ile bu stiller arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacı ile hazırlanmıştır. Araştırma örneklemini, Anadolu Üniversitesi, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Moda Tasarımı Bölümü`nde öğrenim gören ve her öğrenim düzeyinden 92 öğrenci oluşturmaktadır. Düşünme stillerinin belirlenmesinde, Sternberg`in `Zihinsel Özyönetim Kuramı´na (Mental Self-Government Theory)´ dayalı olarak önerilen `düşünme stilleri ölçeğinin (thinking style scale)´, dil eşdeğerliği, güvenilirlik ve geçerlilik sınaması yapılmış Türkçe uyarlaması kullanılmıştır. Moda tasarımı bölümü öğrencilerinin düşünme stilinin özerk düşünme stili olduğu araştırmada ulaşılan sonuçlardan biridir.

Kaynakça

  •  Abdi, A., (2012). A study on the Relationship of Thinking Styles of Students and Their Critical Thinking Skills. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 1719-1723.
  •  Buluş, M., (2005). İlköğretim Bölümü Öğrencilerinin Düşünme Stilleri Profili Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 6 (1), 1-24.
  •  Cronbach, L.J., (1990). Essentials of Psychological Testing. (5th Edition). New York: Harper Collings Publishers., Inc.
  •  Dai, D.Y. and Feldhusen, J.F., (1999). A Validation Study of the Thinking Styles Inventory: Implications for Gifted Education. Roeper Review, 21, 4, 302-307.
  •  Fer, S., (2005). Düşünme Stilleri Envanterinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (Educational Sciences Theory & Practise), 5, 2, 433-461.
  •  Fan, W. and Zhang, L., (2009). Are Achievement Motivation and Thinking Styles Related? A Visit Chinese University Students. Learning and Individual Differences, 19, 299-303.
  •  Fan, W., (2012). An Experimental Comparison of the Flexibility in the Use of Thinking Styles in Traditional and Hypermedia Learning Environments. Thinking Skills and Creativity, 7, 2242
  •  Jones, S.J., (2013). Moda Tasarımı.(Çeviren: Hüseyin Kılıç). İstanbul: Karadeniz Kitap LTD.ŞTİ.
  •  Karasar, N., (1991). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Sanem Matbaacılık.
  •  Sevinç, M. ve Palut, B., (2010). Öğretmen Düşünme Stilleri Ölçeğin’in Türkçe’ye Uyarlanması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 25 (2),1-19.
  •  Sternberg, R.J., (1990). Thinking Styles: Keys to Understanding Student Performance. The Phi Delta Kappa International, 71, 5, 366-3
  •  Sternberg, R.J., (1997). Thinking Styles. New York: Cambridge University Pres.
  •  Sternberg, R.J. and Zang, L., (2001). Perspectives on Thinking, Learning and Cognitive Styles. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  •  Sünbül, A.M., (2004).Düşünme Stilleri Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Eğitim ve Bilim Dergisi, 132,25-42.
  •  Temiz, E., (2012). An Investigation of The Thinking-Style Profiles of Fine Arts Education Department Students. ProcediaSocial and Behavioral Sciences, 51, 148-151.
  •  Türk Dil Kurumu, Güncel Sözlük, www.tdk.gov.tr  Xie,Q., Gao, X., and King R.B., (2013). Thinking Styles in Implicit and Explicit Learning. Learning and Individual Differences, 23,267-271.
  •  Zhang, L., (2001a). Approaches and Thinking Styles in Teaching. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 135,5, 547-5
  •  Zhang, L., (2001b). Thinking Styles and Personality Types Revisited. Personality and Individual Differences, 31, 883-894.  Zhang, L., (2002). Measuring Thinking Styles in Addition to Measuring Personality Traits?. Personality and Individual Differences, 33, 445-458.
  •  Zhang, L., (2004). Do University Students’ Thinking Styles Matter in Their Preferred Teaching Approaches?. Personality and Individual Differences, 37, 1551-1564.
  •  Zhang, L., (2009). Anxiety and Thinking Styles. Personality and Individual Differences, 47, 347-351.
  •  Zhang, L. and Sternberg, R.J., (2002). Thinking Styles and Teachers’ Characteristics. International Journal of Psychology, 37,1, 3-12.
  •  Zhang, L. and Sternberg, R.J., (2005). A Threefold Model of Intellectual Styles. Educational Psychology Rewiew,17, 1, 1-53.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Çocuk Gelişimi
Yazarlar

Esra Varol Bu kişi benim

Nilay Ertürk Bu kişi benim

Duygu ÖZGÜL Dursun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 7 Ağustos 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Varol, E., Ertürk, N., & Dursun, D. . Ö. (2014). MODA TASARIMI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN BELİRLENMESİ. Vocational Education, 9(3), 28-37. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.3.2C0049
AMA Varol E, Ertürk N, Dursun DÖ. MODA TASARIMI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN BELİRLENMESİ. Vocational Education. Nisan 2014;9(3):28-37. doi:10.12739/NWSA.2014.9.3.2C0049
Chicago Varol, Esra, Nilay Ertürk, ve Duygu ÖZGÜL Dursun. “MODA TASARIMI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN BELİRLENMESİ”. Vocational Education 9, sy. 3 (Nisan 2014): 28-37. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.3.2C0049.
EndNote Varol E, Ertürk N, Dursun DÖ (01 Nisan 2014) MODA TASARIMI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN BELİRLENMESİ. Vocational Education 9 3 28–37.
IEEE E. Varol, N. Ertürk, ve D. . Ö. Dursun, “MODA TASARIMI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN BELİRLENMESİ”, Vocational Education, c. 9, sy. 3, ss. 28–37, 2014, doi: 10.12739/NWSA.2014.9.3.2C0049.
ISNAD Varol, Esra vd. “MODA TASARIMI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN BELİRLENMESİ”. Vocational Education 9/3 (Nisan 2014), 28-37. https://doi.org/10.12739/NWSA.2014.9.3.2C0049.
JAMA Varol E, Ertürk N, Dursun DÖ. MODA TASARIMI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN BELİRLENMESİ. Vocational Education. 2014;9:28–37.
MLA Varol, Esra vd. “MODA TASARIMI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN BELİRLENMESİ”. Vocational Education, c. 9, sy. 3, 2014, ss. 28-37, doi:10.12739/NWSA.2014.9.3.2C0049.
Vancouver Varol E, Ertürk N, Dursun DÖ. MODA TASARIMI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN DÜŞÜNME STİLLERİNİN BELİRLENMESİ. Vocational Education. 2014;9(3):28-37.