In the
research, it is aimed to reveal the causes of happiness and unhappiness of
individuals who work in the banking sector. In this comprehension, in Burdur
province, it is made a face to face interview with 60 people who are the bank
employee’s of the public and private sector. in the study, it is used unstructurized interview method which is
one of the methods used almost in qualitative research. Unstructurized
interview questions concantrate on two basic problematics. First of it; what
are the factors that make bank employees happy in the workplace? Second; what
are the factors that make bank employees unhappy in the workplace? Data collected
by expression analysises are read in detail, classified and interpretation
steps are carried out. As a result of analysises
the most important causes of unhappiness in those who are unhappy at work are
identified as business ambiance, working conditions, working relationships and
rivalry, target opression, customer’s attitude, manager’s attitude and the
sense of justice. On the other hand, the most important causes of happiness in
those who are happy at work are identified as workplace friendship, work
itself, manager’s contact, positive working conditions, prize and appreciation,
customer relationships and achieving the goals.
Araştırmada
bankacılık sektöründe çalışan bireylerin işyerinde mutluluk ve mutsuzluk
nedenlerinin ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Bu kapsamda Burdur ilinde kamu
ve özel sektör banka çalışanlarından 60 kişi ile yüz yüze görüşme
gerçekleştirilmiştir. Çalışmada nitel araştırmada sıklıkla kullanılan
yöntemlerden biri olan yapılandırılmamış görüşme yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmada yapılandırılmamış görüşme soruları iki temel sorunsal üzerinde
yoğunlaşmıştır. Birincisi, banka çalışanlarının işyerlerinde onları mutlu eden
faktörler nelerdir? İkincisi; banka çalışanlarının işyerlerinde onları mutsuz
eden faktörler nelerdir? Söylem analizi ile toplanan veriler detaylı bir
şekilde okunmuş, sınıflandırılmış ve yorumlama aşamaları gerçekleştirilmiştir.
Analizler neticesinde işyerinde mutsuz olanların en önemli mutsuzluk nedenleri;
iş ortamı ve çalışma koşulları, çalışma ilişkileri ve rekabet, hedef baskısı,
müşteri tavrı, yönetici tavrı, adalet algısı olarak tespit edilmiştir.
İşyerinde mutlu olanların en önemli mutluluk nedenleri ise; işyeri arkadaşlığı,
yapılan işin kendisi, yönetici iletişimi, olumlu çalışma koşulları, ödül ve
takdir, müşteri ilişkileri ve hedeflere ulaşmak olarak tespit edilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 2 |