İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Marşlarının Kökeni ve Değişimi Üzerine: Kafkasya Marşı'nın İzmir Marşı'na Dönüşümü

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 2, 1 - 6, 30.12.2023

Öz

Bu makalede, Kafkasya Marşı ve İzmir Marşı arasındaki sözlü dönüşüm incelenmektedir. Bu iki marş, aynı melodiye sahip olmalarına rağmen, sözleri açısından önemli farklılıklar göstermektedir. Kafkasya Marşı, 19. yüzyılda yazılmış bir marştır ve Rus işgaline karşı mücadele eden Kafkas Türklerinin milli duygularını yansıtmaktadır. İzmir Marşı ise, 20. yüzyılın başlarında yazılmış bir marştır ve Kurtuluş Savaşı'nı kazanan Türk milletinin milli duygularını yansıtmaktadır.
Bu iki marş arasındaki sözlü dönüşüm, müziğin ve sözlerin siyasi ve toplumsal değişimlere olan duyarlılığını göstermektedir. Kafkasya Marşı'nın sözleri, dönemin siyasi ve toplumsal koşullarını yansıtmaktadır. İzmir Marşı'nın sözleri ise, yeni kurulan Türkiye Cumhuriyeti'nin milli kimliğini yansıtmaktadır.
Bu makale, Kafkasya Marşı ve İzmir Marşı arasındaki sözlü dönüşümü inceleyerek, müziğin ve sözlerin siyasi ve toplumsal değişimlerle olan ilişkisine dair önemli bir katkı sağlamaktadır.

Abstract
This article examines the verbal transformation between the Caucasian March and the İzmir March. Despite sharing the same melody, these two marches exhibit significant differences in their lyrics. The Caucasian March is a 19th-century march that reflects the national sentiments of the Caucasian Turks struggling against Russian occupation. The İzmir March, on the other hand, is a 20th-century march that reflects the national sentiments of the Turkish nation that won the War of Independence.
The verbal transformation between these two marches demonstrates the sensitivity of music and lyrics to political and social change. The lyrics of the Caucasian March reflect the political and social conditions of the era. The lyrics of the İzmir March, on the other hand, reflect the national identity of the newly founded Republic of Turkey.
This article makes a significant contribution to the understanding of the relationship between music and lyrics and political and social change by examining the verbal transformation between the Caucasian March and the İzmir March.

Etik Beyan

Bu makale, bilimsel araştırma ve yayın etiği ilkelerine bağlı kalarak hazırlanmıştır. Aşağıdaki konular, makalenin etik açıdan uygunluğunu temsil etmektedir: Bu çalışmanın tüm yazarları, araştırmanın dürüstlüğü ve bilimsel ilkeleri koruma konusundaki yükümlülüklerini kabul etmektedir. Bu makalede sunulan veriler, literatür taramaları ve sonuçlar, titiz araştırma ve doğru bilgi sunma amacıyla kaynak gösterilerek derlenmiştir. Araştırma sürecindeki veri toplama, analiz ve yorumlama adımları bilimsel standartlara uygunluk gözetilerek gerçekleştirilmiştir. Tüm kaynaklar ve alıntılar, uygun biçimde atıf yapılarak belirtilmiştir. Ayrıca, bu makalede yer alan verilerin kullanımında, insanlar veya kurumlar üzerinde herhangi bir yanlış veya haksız öneri veya sonuç çıkarma amacı bulunmamaktadır. Makalede ifade edilen düşünceler ve görüşler, yazarların kişisel yaklaşımlarını yansıtmakta olup editoryal bir görüşü yansıtmayabilir. Çalışmada adı geçen herhangi bir kurum, kuruluş veya kişilerle ilişkili bir çıkar çatışması bulunmamaktadır. Herhangi bir mali destek veya maddi katkı bu çalışma için açıklanmıştır. Bu etik beyan, makalenin doğruluğunu ve bütünlüğünü sağlamak amacıyla sunulmuştur.

Kaynakça

  • İnternet Kaynakları:
  • Google Scholar. (s.a.). Kafkas Dağlarında Çiçekler Açar. https://scholar.google.com/scholarstart=30&q=kafkas+da%C4%9Flar%C4%B1nda+%C3%A7i%C3%A7ekler+a%C3%A7ar&hl=tr&as_sdt=0,5
  • Haber Türk. (s.a.). İzmir Marşı: İşte Kurtuluş Savaşı Sırasında Yazılan İzmir Marşı. https://www.haberturk.com/izmir-marsi-4-kita-izmir-in-daglarinda-cicekler-acar-iste-kurtulus-savasi-sirasinda-yazilan-izmir-m-2196223
  • Duvar Gazetesi. (2018, 2 Aralık). İzmir Marşını Besteleyen Rum. https://www.gazeteduvar.com.tr/kultur-sanat/2018/12/02/izmir-marsini-besteleyen-rum
  • Araştırma Kaynakları:
  • Berrak Taranç. (2011). Anadoluda Müzikte İdeolojinin, küreselleşme Sürecinde Yeniden Boyutlanması Ve Yeni Yorumlar. EÜ Devlet Türk Musikisi Konservatuarı Dergisi, 1, 18.
  • Arslan, M. A. (2019). Marşlarımızda Çocuk Ve Gençler. VI. Uluslararası Çocuk Ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri, İstanbul, 58.
  • Çuhadar, Ü. (1995). İzzettin Humâyi Elçioğlu’nun Hayatı ve Eserleri [Basılmamış Bitirme Çalışması, İ.T.Ü. Türk Musikisi Devler Konservatuarı Temel Bilimler Bölümü]. İstanbul. (Yayınlanmamış tez, s. 28-29).
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tarihsel Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gürsoy Solmaz 0000-0003-4892-0538

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2023
Kabul Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Solmaz, G. (2023). Türk Marşlarının Kökeni ve Değişimi Üzerine: Kafkasya Marşı’nın İzmir Marşı’na Dönüşümü. Orta Doğu Ve Orta Asya-Kafkaslar Araştırma Ve Uygulama Merkezi Dergisi, 3(2), 1-6.

Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License

31578