Kur’an Kursları, Diyanet İşleri Başkanlığının en önemli yaygın din eğitimi kuruluşlarıdır. Diyanet İşleri Başkanlığı istatistiklerine göre Kur’an kurslarına devam eden öğrencilerin yetişkin olarak tanımlanabilecek bireylerden oluşmakta ve Kur’an kurslarında büyük ölçüde bir yetişkin din eğitimi faaliyeti yürütülmektedir. Öğrencilerin önemli bir kısmı emekli, ev hanımı veya anne olan öğrencilerin, Kur’an kurslarından annelik ve ev hanımlığı sorumluluklarıyla uyumlu bir program taleplerinin yanı sıra günlük mesaiye tabi çalışan bireyler, çalışma şartları nedeniyle kursların normal programlarını takip edememekte ve mesai saatleri dışında veya hafta sonları Kur’an kurslarından hizmet almak istemektedir. Bu talepler doğrultusunda Başkanlıkça hizmet çeşitliliği adı altında ihtiyaç odaklı Kur’an kursu öğretim programı hazırlanarak uygulanmaya başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı programı yürüten Kur’an kursu öğreticilerinin tecrübeleri ışığında bu programı değerlendirmektir. Çalışma nitel bir çalışma olarak tasarlanıp, Ankara ili Yenimahalle ve Çankaya ilçelerinde görev yapan Kur’an kursu öğreticileriyle yürütülmüştür. Çalışma grubu toplam 24 öğreticiden oluşmakta olup, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile katılımcılardan veri toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz ve içerik analizi ile değerlendirilip, yorumlanmıştır.
Din Eğitimi Yaygın Din Eğitimi Yetişkin Din Eğitim Kur’an Kursu İhtiyaç Odaklı Öğretim Programı
Kur’an Kursları, Diyanet İşleri Başkanlığının en önemli yaygın din eğitimi kuruluşlarıdır. Diyanet İşleri Başkanlığı istatistiklerine göre Kur’an kurslarına devam eden öğrencilerin yetişkin olarak tanımlanabilecek bireylerden oluşmakta ve Kur’an kurslarında büyük ölçüde bir yetişkin din eğitimi faaliyeti yürütülmektedir. Öğrencilerin önemli bir kısmı emekli, ev hanımı veya anne olan öğrencilerin, Kur’an kurslarından annelik ve ev hanımlığı sorumluluklarıyla uyumlu bir program taleplerinin yanı sıra günlük mesaiye tabi çalışan bireyler, çalışma şartları nedeniyle kursların normal programlarını takip edememekte ve mesai saatleri dışında veya hafta sonları Kur’an kurslarından hizmet almak istemektedir. Bu talepler doğrultusunda Başkanlıkça hizmet çeşitliliği adı altında ihtiyaç odaklı Kur’an kursu öğretim programı hazırlanarak uygulanmaya başlanmıştır. Bu çalışmanın amacı programı yürüten Kur’an kursu öğreticilerinin tecrübeleri ışığında bu programı değerlendirmektir. Çalışma nitel bir çalışma olarak tasarlanıp, Ankara ili Yenimahalle ve Çankaya ilçelerinde görev yapan Kur’an kursu öğreticileriyle yürütülmüştür. Çalışma grubu toplam 24 öğreticiden oluşmakta olup, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile katılımcılardan veri toplanmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz ve içerik analizi ile değerlendirilip, yorumlanmıştır.
Abstract
Qur'an Courses are the most important non-formal religious education institutions of the Presidency of Religious Affairs. According to the statistics of the Presidency of Religious Affairs, the students attending the Qur'an courses consist of individuals who can be defined as adults, and an adult religious education activity is carried out to a large extent in the Qur'an courses. In addition to the demands of students, who are retired, housewives or mothers, for a program that is compatible with the responsibilities of motherhood and housewife from the Qur'an courses, individuals who work daily, cannot follow the normal programs of the courses due to working conditions and are not able to follow the normal programs of the courses outside of working hours or on weekends. He wants to receive service from 'an courses. In line with these demands, a need-oriented Qur'an course curriculum was prepared and implemented under the name of service diversity by the Presidency. The aim of this study is to evaluate this program in the light of the experiences of the Qur'an course instructors who run the program. The study was designed as a qualitative study and was carried out with Qur'an course instructors working in Ankara province Yenimahalle and Çankaya districts. The study group consists of a total of 24 instructors, and data were collected from the participants with the semi-structured interview technique. The collected data were evaluated and interpreted with descriptive analysis and content analysis.
Religious Education Non-formal Religious Education Adult Religious Education Qur Need-Based Curriculum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 1 |
Ordu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi,
Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.