OObjective: On 6 February 2023, a significant seismic event occurred in Kahramanmaraş, Turkey. The region was hit by strong earthquakes of high intensity. The first powerful earthquake occurred at 04:17 local time. It had a profound impact on the local population and infrastructure. The aim of this study is to investigate the anatomy self-efficacy of the students of the second semester of the Faculty of Dentistry who took a distance learning course after the earthquake in Kahramanmaraş.
Methods: A total of 102 students participated in this cross-sectional study. Students participating in the study were administered the Anatomy Self-Efficacy Scale. The independent samples t-test was used to compare two independent groups of parametric data. For categorical data, the chi-squared test was used for multiple comparisons.
Results: Mean total scale score of males is 78.73±10.64, and the subdimensions are 34.47±4.18, 21.42±3.85 and 22.83±3.78 from 1 to 3. The total score of females is 79.20±9.83, and in the sub-dimensions they are 34.58±3.73, 21.46 ± 3.39 and 23.15±4.35 respectively. For the total and sub-dimension scores, there was no statistically significant difference between the sexes.
Conclusion: In the life of an academic institution, online education has become essential. In this study, whose population was second-year students at Ordu University Dentistry, students who receive online education for basic medical sciences, which includes intensive practical training such as anatomy instruction, can achieve an intermediate level of anatomy self-efficacy. While online education is ideal for improving self-efficacy in anatomy at an intermediate level, it is not sufficient for improving anatomy at a high level.
No financial support was received for the study.
We would like to thank the directors of Ordu University Faculty of Medicine and Ordu University Faculty of Dentistry.
Amaç: 6 Şubat 2023 tarihinde Kahramanmaraş, Türkiye'de önemli bir sismik olay meydana geldi. Bölge, yüksek şiddette güçlü depremlerle sarsıldı. İlk güçlü deprem yerel saatle 04.17'de meydana geldi. Depremin yerel nüfus ve altyapı üzerinde derin bir etkisi olmuştur. Bu çalışmanın amacı Kahramanmaraş depremi sonrası uzaktan eğitim dersi alan Diş Hekimliği Fakültesi 2. dönem öğrencilerinin anatomi özyeterlik düzeylerinin araştırılmasıdır.
Yöntem: Bu kesitsel çalışmaya 102 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilere Anatomi Öz-Yeterlik Ölçeği uygulandı. Parametrik verilerin iki bağımsız grubunu karşılaştırmak için bağımsız örneklemler t-testi uygulandı. Kategorik veriler için, çoklu karşılaştırmalarda ki-kare testi kullanıldı.
Bulgular: Erkeklerin ölçek toplam puan ortalaması 78.73±10.64, alt boyutlarda ise 1'den 3'e kadar sırasıyla 34.47±4.18, 21.42±3.85 ve 22.83±3.78'dir. Kadınların ölçek toplam puan ortalaması 79.20±9.83, alt boyutlarda ise sırasıyla 34.58±3.73, 21.46±3.39 ve 23.15±4.35'dir. Toplam ve alt boyut puanları için cinsiyetler arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır.
Sonuç: Bir akademik kurumun yaşamında online eğitim vazgeçilmez hale gelmiştir. Evreni Ordu Üniversitesi Diş Hekimliği ikinci sınıf öğrencileri olan bu çalışmada, anatomi eğitimi gibi yoğun uygulamalı eğitim içeren temel tıp bilimleri için online eğitim alan öğrencilerin orta düzeyde anatomi öz yeterliliğine ulaşabildikleri görülmüştür. Online eğitim, anatomi öz yeterliliğini orta düzeyde geliştirmek için ideal olsa da, anatomiyi yüksek düzeyde geliştirmek için yeterli değildir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Tıp Eğitimi |
Bölüm | Orjinal makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |