Bu
araştırmada fen bilgisi öğretmen yetiştirme programlarının içeriğine ve öğrenci
kabulüne yönelik kalite standartlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada
nicel araştırma yöntemlerinden olan tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma
iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada araştırma konusuna yönelik olarak bir
ölçek geliştirilmiştir. İkinci aşamada ise uygulama yapılmıştır. Çalışma
kapsamında Türkiye’nin çeşitli üniversitelerinde öğrenim gören fen bilgisi
öğretmen adayları ile yine bu üniversitelerde görev yapan öğretim üyelerinin ve
belirlenen illerde görev yapan fen bilgisi öğretmenlerinin görüşlerine
başvurulmuştur. Çalışmaya toplam 1352 kişi katılım sağlamıştır. Veri toplama
aracı olarak araştırmacılar tarafından 5’li likert türünde 4 faktörlü ve 42
sorudan oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Araştırma sonunda elde edilen
veriler, SPSS 20.0 ve LISREL 9.2 paket programları kullanılarak analiz
edilmiştir. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucu faktör yüklerinin 0,577
ile 0,867 arasında değiştiği, Kaiser-Meyer-Olkin değerinin 0,846, açıklanan
toplam varyansın %54,06 ve Cronbach’s Alpha değerinin ise 0,854 olduğu
bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi sonucu ise X2/Sd değerinin 1,28 olduğu, RMSEA değerinin 0,03, NNFI
değerinin 0,98, SRMR değerinin 0,04 ve AGFI değerinin 0,87 olduğu bulunmuştur.
Araştırma sonuçlarına göre geçerliği ve güvenirliği sağlanan bir ölçek
geliştirilmiş ve paydaş görüşlerinin (öğretmen adayları, öğretmenler, öğretim
üyeleri) kalite standartlarına “oldukça önemli” düzeyinde katılım sağladıkları
belirlenmiştir.
Kalite standartları fen bilgisi öğretmen yetiştirme faktör analizi ölçek geliştirme
In
this research, it is aimed to determine the quality standards for the content
of science education teacher training programs and student admission. Survey
method which is a quantitative research method was used in the research. The
research consists of two stages. In the first phase, a scale was developed for
the research topic. In the second stage, the application was carried out. Working
with the various universities in Turkey's science teacher candidates studying
with faculty who are working in these universities still working in designated
provinces and science teachers have been consulted. A total of 1352 people
participated in the study. As a data collection tool, a scale consisting of 4
factors and 42 questions was developed by researchers in the form of 5 Likert
types. The data obtained at the end of the study were analyzed using SPSS 20.0
and LISREL 9.2 packet programs. The results of the exploratory factor analysis
showed that the factor loadings varied between 0.577 and 0.867, that the
Kaiser-Meyer-Olkin value was 0.846, the declared total variance was 54.06% and
Cronbach's Alpha value was 0.854. As a result of confirmatory factor analysis,
it is found that X2/Sd value is 1,28, the RMSEA value is 0,03, NNFI
value is 0,98, SRMR value is 0,04 and AGFI value is 0,87. According to the
results of the research, a scale providing validity and reliability has been
developed and it has been determined that stakeholder opinions (teacher
candidates, teachers, teaching members) participate in "very
important" level of quality standards.
Quality standards science teacher training factor analysis scale development
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Online Science Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 License.
Copyright © 2016 Online Fen Eğitimi Dergisi Tüm Hakları Saklıdır.