Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KARGO HİZMETLERİNİN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 16, 30.06.2020

Öz

Günümüz taşımacılık sektöründe en önemli faaliyetlerinden biri olan kargoculuk hizmetleri, tüketicinin davranışlarını, müşterilerin memnuniyetini ve hizmet kalitesi açısından etkilemektedir. Son dönemlerde artan ticaret hacmi ve lojistik faaliyetlerinin öne çıktığı taşımacılık sektörünün genel yapısı ve kargo taşımacılığının genel durumu, sektörün önemi, ekonomiye katkısı incelenerek tüketicilerin beklentilerini karşılayabilecek kargo hizmetlerinin ne kadar geliştirilebileceği ve iyileştirile bilirliği değerlendirilmiştir. Araştırmada Isparta ilinde, Süleyman Demirel Üniversitesi’nin farklı bölümlerinde eğitim alan 469 öğrenci ile bir anket çalışması yapılmıştır. İstatistiksel yöntemler uygulanarak yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda tüketici davranışları üzerinde lojistik değer, güvenilirlik ve ekonomik gider faktörleri arasında anlamlı ilişki olduğu, yaş ve gelir unsurunun da anlamlılığı etkilediği bulgusuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Akbulut, D. (2016). Türkiye de Karayoluyla Yapılan Kargo Taşımacılığının Yapısı ve Sektörel Değerlendirmeler. Ulaştırma ve Haberleşme Uzmanlığı Tezi, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı.
  • Alnıaçık, B. (2010). Tüketici Davranışlarındaki Değişimin Marka Sadakatine Yansıması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Arıkan, R. – Odabaşı, Y. (1996). Tüketici Davranışları ve Tüketici Bilinci. Anadolu Üniversitesi Web -Ofset Tesisleri.
  • Bilge, A.- Göksu, N. (2010). Tüketici Davranışları. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Büyükkeklik, A. – Özoğlu, B.- Bülbül, H. (2014). Kargo Hizmet Sağlayıcılarında Kalitenin Tüketici Davranışlarına Etkisi: Bireysel Tüketici Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet Yıldız Özel Sayısı. ss. 33-34.
  • Demircioğlu, M. (2009). Araç Rotalama Probleminin Sezgisel Bir Yaklaşım İle Çözümlenmesi Üzerine Bir Uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi.
  • Deniz, A. – Gödekmerdal, L. (2011). Müşterilerin Kargo Firmalarının Sunduğu Hizmetlere Yönelik Tutum ve Düşünceleri Üzerine Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 / 2. ss. 379-396.
  • Duran, G. (2017). Kargo Hizmetlerinin Tüketici Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Strategic Public Management Journal, v.3, pp.109-123.
  • Durmaz, Y. (2010). Lojistik Ulaştırma Faaliyetlerindeki Hizmet Kalitesinin Müşteri Değeri Yaratmadaki Rolü: Kütahya Yurt İçi Kargo Şirketinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi.
  • Düzgün, Z. (2005). Tüketicilerin Pazarlama Karması Algısı ve Satın Alma Tarzlarının Müşteri Memnuniyeti, Markaya Duyulan Güven ve Tüketici Temelli Marka Değeri Üzerindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Göncü, K. K. (2010). Lojistik Sektöründe Kargo Taşımacılığında Uzak Nokta Çözümleri. Yüksek Lisans Proje Çalışması, Trakya Üniversitesi.
  • Gülenç, İ.F. – Karagöz, B. (2008). E-Lojistik ve Türkiye’de E-Lojistik Uygulamaları. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c.15, s.1, ss.73-91.
  • Gümül, F. (2015). Tüketicilerin İnternetten Alışveriş Davranışını Etkileyen Faktörler: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Öğretim Elemanları Üzerinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Gün, D. (2014). Hava Kargo Pazarlarının Lojistik Açıdan Değerlendirilmesi ve Türkiye İçin Durum Analizi. Anadolu Üniversitesi.
  • İslamoğlu, A.H. - Altunışık R. (2010). Tüketici Davranışları, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • İslamoğlu, A.H. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • İşlek, M.S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kavas, A.C.- Katrinli, A.- Özmen, Ö.T. (1995). Tüketici Davranışları. Anadolu Üniversitesi Web -Ofset Tesisleri.
  • Kobu, B. (2003). Üretim Yönetimi. Ankara: Avcıol Basım Yayım.
  • Koçoğlu, C. (2015). Marka Bağlılığının Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Ankara İli, Parfüm Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi.
  • Kuru, H.A. (2014). Tüketim Rasyonalitesi ve Isparta Uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • LSS. (06 Kasım 2018). http://lojistik.s.s.global.com/2018/11/06/dhmi-ekim-ayi-yolcu-ve-kargo-verileri-aciklandi.
  • MEGEP. (24 Aralık 2018). http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Lojistik%20Y%C3%B6netimi.pdf.
  • Öztürk, E. (2006). Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Kalite Belgelerinin Yeri ve Önemi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Russell, S. H. (29.05.2018). Growing World of Logistics, Air Force Journal of Logistics, http://findarticles.com/p/articles/mi_m0IBO/is_4_24/ai_74582445/pg_1.
  • Şapçılar, M.C. (2013). Tüketicilerin Satın Alma Davranışını Etkileyen Sosyal Faktörlerin Seyahat Acenteleri Açısından Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Tanyaş, M. (12.05.2018). http://www.bilesim.com.tr . Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi. Otomasyon Dergisi.
  • Tunç, H. – Kaya, M. (2016). İşletmelerin Dış Satım Faaliyetlerini Artırmada Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Rolü: Bölgesel Bir Uygulama. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8/15, ss. 357-368.
  • UTİKAD. (10 Nisan 2018). http://www.utikad.org.tr/sektor.asp?id=4.
  • Uzun, H. (2013). Kargo Taşımacılık Sektöründe Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi: AHS ve TOPSIS Yöntemi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Yapraklı, Ş. (2006). Kargo Taşımacılık Hizmetleri (Pazarlanması ve Hizmet Kalitesi). Ankara: Beta Yayıncılık.
  • Yıldıztekin, A. (2007). Lojistiğin Önemi. Logisticus Dergisi, 10/2.

A STUDY ON THE IMPACT OF CARGO SERVICES ON CONSUMER BEHAVIOR

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 16, 30.06.2020

Öz

Cargo services, as one of the most important transportation activities of nowadays, affect consumer behaviors, customer satisfaction and service quality. Increasing trade volume and general structure of logistic sector which takes the foreground of transportation activity, importance of the sector, its contribution to the economy is researched and its effects on consumer behavior has been tried to be evaluated. Research has been made in Isparta province with the contribution of 469 students of different departments of Süleyman Demirel University with a survey by means of a questionnaire form. Results have been interpreted after a statistical analysis. It has been determined that there is a significant relationship among logistic value, reliability and economic cost on consumer behavior, and age and income levels affect the significance.

Kaynakça

  • Akbulut, D. (2016). Türkiye de Karayoluyla Yapılan Kargo Taşımacılığının Yapısı ve Sektörel Değerlendirmeler. Ulaştırma ve Haberleşme Uzmanlığı Tezi, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı.
  • Alnıaçık, B. (2010). Tüketici Davranışlarındaki Değişimin Marka Sadakatine Yansıması. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Arıkan, R. – Odabaşı, Y. (1996). Tüketici Davranışları ve Tüketici Bilinci. Anadolu Üniversitesi Web -Ofset Tesisleri.
  • Bilge, A.- Göksu, N. (2010). Tüketici Davranışları. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Büyükkeklik, A. – Özoğlu, B.- Bülbül, H. (2014). Kargo Hizmet Sağlayıcılarında Kalitenin Tüketici Davranışlarına Etkisi: Bireysel Tüketici Araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Dr. Mehmet Yıldız Özel Sayısı. ss. 33-34.
  • Demircioğlu, M. (2009). Araç Rotalama Probleminin Sezgisel Bir Yaklaşım İle Çözümlenmesi Üzerine Bir Uygulama. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi.
  • Deniz, A. – Gödekmerdal, L. (2011). Müşterilerin Kargo Firmalarının Sunduğu Hizmetlere Yönelik Tutum ve Düşünceleri Üzerine Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 / 2. ss. 379-396.
  • Duran, G. (2017). Kargo Hizmetlerinin Tüketici Davranışlarına Etkisi Üzerine Bir Araştırma. Strategic Public Management Journal, v.3, pp.109-123.
  • Durmaz, Y. (2010). Lojistik Ulaştırma Faaliyetlerindeki Hizmet Kalitesinin Müşteri Değeri Yaratmadaki Rolü: Kütahya Yurt İçi Kargo Şirketinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi.
  • Düzgün, Z. (2005). Tüketicilerin Pazarlama Karması Algısı ve Satın Alma Tarzlarının Müşteri Memnuniyeti, Markaya Duyulan Güven ve Tüketici Temelli Marka Değeri Üzerindeki Etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Doğuş Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Göncü, K. K. (2010). Lojistik Sektöründe Kargo Taşımacılığında Uzak Nokta Çözümleri. Yüksek Lisans Proje Çalışması, Trakya Üniversitesi.
  • Gülenç, İ.F. – Karagöz, B. (2008). E-Lojistik ve Türkiye’de E-Lojistik Uygulamaları. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c.15, s.1, ss.73-91.
  • Gümül, F. (2015). Tüketicilerin İnternetten Alışveriş Davranışını Etkileyen Faktörler: Yüzüncü Yıl Üniversitesi Öğretim Elemanları Üzerinde Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Gün, D. (2014). Hava Kargo Pazarlarının Lojistik Açıdan Değerlendirilmesi ve Türkiye İçin Durum Analizi. Anadolu Üniversitesi.
  • İslamoğlu, A.H. - Altunışık R. (2010). Tüketici Davranışları, İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • İslamoğlu, A.H. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • İşlek, M.S. (2012). Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına Etkileri: Türkiye’deki Sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Kavas, A.C.- Katrinli, A.- Özmen, Ö.T. (1995). Tüketici Davranışları. Anadolu Üniversitesi Web -Ofset Tesisleri.
  • Kobu, B. (2003). Üretim Yönetimi. Ankara: Avcıol Basım Yayım.
  • Koçoğlu, C. (2015). Marka Bağlılığının Tüketici Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi: Ankara İli, Parfüm Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Atılım Üniversitesi.
  • Kuru, H.A. (2014). Tüketim Rasyonalitesi ve Isparta Uygulaması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • LSS. (06 Kasım 2018). http://lojistik.s.s.global.com/2018/11/06/dhmi-ekim-ayi-yolcu-ve-kargo-verileri-aciklandi.
  • MEGEP. (24 Aralık 2018). http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Lojistik%20Y%C3%B6netimi.pdf.
  • Öztürk, E. (2006). Tüketicilerin Satın Alma Davranışında Kalite Belgelerinin Yeri ve Önemi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Russell, S. H. (29.05.2018). Growing World of Logistics, Air Force Journal of Logistics, http://findarticles.com/p/articles/mi_m0IBO/is_4_24/ai_74582445/pg_1.
  • Şapçılar, M.C. (2013). Tüketicilerin Satın Alma Davranışını Etkileyen Sosyal Faktörlerin Seyahat Acenteleri Açısından Analizi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Tanyaş, M. (12.05.2018). http://www.bilesim.com.tr . Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetimi. Otomasyon Dergisi.
  • Tunç, H. – Kaya, M. (2016). İşletmelerin Dış Satım Faaliyetlerini Artırmada Lojistikte Dış Kaynak Kullanımının Rolü: Bölgesel Bir Uygulama. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8/15, ss. 357-368.
  • UTİKAD. (10 Nisan 2018). http://www.utikad.org.tr/sektor.asp?id=4.
  • Uzun, H. (2013). Kargo Taşımacılık Sektöründe Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi: AHS ve TOPSIS Yöntemi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Yapraklı, Ş. (2006). Kargo Taşımacılık Hizmetleri (Pazarlanması ve Hizmet Kalitesi). Ankara: Beta Yayıncılık.
  • Yıldıztekin, A. (2007). Lojistiğin Önemi. Logisticus Dergisi, 10/2.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülhan Duran 0000-0002-5924-7724

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Duran, G. (2020). KARGO HİZMETLERİNİN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA. Oğuzhan Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 1-16.