Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarındaki dil becerileri etkinlikleri, Türkçenin işlevsel olarak kazandırılmasında önemli bir role sahiptir. Türkçeyi öğrenenlerin dil becerilerinin geliştirilmesi için etkinliklerde kullanılan dil stratejileri temel bir işlev üstlenmektedir. Bu nedenle yabancı öğreniciler için hazırlanan Yeni İstanbul Türkçe ders kitaplarında yer alan dil stratejilerinin araştırılması önemli görülmektedir. Araştırmanın amacı, Yeni İstanbul Türkçe Öğretim Seti A1, A2, B1, B2 ve C1 seviye ders kitaplarında temel dil becerilerine yönelik stratejilerin ne ölçüde yer aldığını belirlemektir. Temel nitel araştırma modeliyle yürütülen araştırmada, dil becerilerine yönelik etkinlikler betimsel analiz yoluyla sınıflandırılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Dil Stratejileri Çizelgesi kullanılmıştır. Öğretim setindeki her bir dil becerisi etkinliği, bu çizelgeye uygunlukları doğrultusunda kodlanmıştır. Betimsel analiz tekniğiyle çözümlenen verilerin sıklıkları, tablolarda sunulmuş ve yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda, ders kitaplarındaki dil stratejilerinde sayıca dengeli bir dağılımın gözetilmediği tespit edilmiştir. Bununla birlikte kitaplarda bazı dil becerileri stratejilerinin ağırlıkta olduğu, bazı dil stratejilerine oldukça az yer verildiği ve bazı stratejilerin de hiç yer almadığı görülmüştür. Araştırma sonuçlarından hareketle bazı öneriler geliştirilmiştir.
Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi Yeni İstanbul Türkçe öğretim seti Temel dil becerileri Dil stratejileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 2 Sayı: 1 |