Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Review of Primary School Science Textbooks in the Context of Values

Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 98 - 120, 30.11.2021

Öz

The first requirement for the elimination of social problems in a country is education. The curriculums, which are one of the concrete criteria of the quality of education, play an active role in achieving this goal. The gains in the curricula should include acquisitions aimed at reducing social problems. The permanence of early learning indicates the importance of including values in the gains, in other words, the implementation of value education. Reviewing the existing programs' gains is important in guiding the program developers and the textbooks towards including values education. This study examines the values in the primary school 3rd and 4th-grade science textbooks in the 2020-2021 academic year and determines their distributions and ratios. The study was carried out with document analysis, one of the qualitative research methods, and data were collected by descriptive content analysis from the relevant textbooks. The results showed that ten core values identified in the curricula are not adequately addressed and are unevenly distributed in the reviewed textbooks. Therefore, it is suggested that the core values identified for the content of the textbooks should be included at a sufficient level and that they should be distributed evenly.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının (değerlerinin) ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi [Unpublished doctoral dissertation]. Gazi Üniversitesi.
  • Aktan, O., & Padem, S. (2013). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında kullanılan okuma metinlerinde yer alan değerler. Asya Öğretim Dergisi, 1(2), 44-55.
  • Aktan, O. (2014). 100 Temel eserde yer alan değerlerle din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programındaki değerlerin uyumu. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 64-76.
  • Aral, D. (2008). Millî Eğitim Bakanlığı'nın hazırladığı 6. sınıf türkçe ders kitabında yer alan değerler üzerine bir araştırma [Unpublished master thesis]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Demiray, K., Köker, Ö. (2019). 3. sınıf fen bilimleri ders kitabı (1. baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Demirel, Ö. (2010). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gönen, M., Katrancı, M., Uygun, M., & Uçuş, Ş. (2011). İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik çocuk kitaplarının, içerik, resimleme, fiziksel özellikleri açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 250-265.
  • Güzel, D. (2013). 3. sınıf hayat bilgisi ders kitaplarının temel evrensel değerleri içermesi bakımından incelenmesi [Unpublished master thesis]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Karagöz, B. (2009). Yapılandırmacı yaklaşıma göre ilköğretim 6 ve 7. sınıf türkçe ders kitaplarındaki değerlerin i̇ncelenmesi (Muğla i̇li örneği) [Unpublished master thesis]. Muğla Üniversitesi.
  • Külünkoğlu, T. (2010). İlköğretim birinci kademe türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi. [Unpublished master thesis]. Atatürk Üniversitesi.
  • MEB. (2007). Ders kitapları ile eğitim araçlarının incelenmesi ve değerlendirilmesine ilişkin yönerge. Tebliğler Dergisi, 70 (2597). http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/588.pdf
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Özen, F., & Hendekçi Arslan, E. (2016). Türkiye’de eğitim denetimi alanında 2005–2015 yılları arasında yayımlanan makale ve tezlerin betimsel analizi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6 (11), 621-650.
  • Somuncu, S. (2010). İlköğretim türkçe ders kitabındaki edebî metinlerin i̇çerdiği evrensel değerlere ve metin seçimine i̇lişkin bazı tespitler. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (SEFAD), (24), 193-219.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı sınıf türkçe ders kitaplarındaki metinlerin i̇lettiği değerler açısından i̇ncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 763-779.
  • Şimşek, Ş. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki okuma metinlerinde karakter eğitimi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(13), 357-364.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2017). Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • TDK (2021). https://sozluk.gov.tr/.
  • TED (2021). Öğretim Programı Taslaklarında Değerler Eğitimi. https://tedmem.org/mem-notlari/gorus/ogretim-programi-taslaklarinda-degerler-egitimi.
  • Wach, E., & Ward R. (2013). Learning about qualitative document analysis. Institute of Development Studies, Brighton.
  • Yaman, E., Akan, R., Doğan, M. ve Sarı, Ö. (2019). 4. sınıf fen bilimleri ders kitabı (2.B.). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Yaşaroğlu, C. (2013). Hayat bilgisi dersi kazanımlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Journal of Turkish Studies, 8(7), 849-858.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yıl 2021, Cilt: 8 Sayı: 2, 98 - 120, 30.11.2021

Öz

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2004). Türk milli eğitim sisteminin duyuşsal amaçlarının (değerlerinin) ilköğretim II. kademedeki gerçekleşme derecesinin değerlendirilmesi [Unpublished doctoral dissertation]. Gazi Üniversitesi.
  • Aktan, O., & Padem, S. (2013). İlköğretim 5. sınıf sosyal bilgiler ders kitabında kullanılan okuma metinlerinde yer alan değerler. Asya Öğretim Dergisi, 1(2), 44-55.
  • Aktan, O. (2014). 100 Temel eserde yer alan değerlerle din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programındaki değerlerin uyumu. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 64-76.
  • Aral, D. (2008). Millî Eğitim Bakanlığı'nın hazırladığı 6. sınıf türkçe ders kitabında yer alan değerler üzerine bir araştırma [Unpublished master thesis]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Demiray, K., Köker, Ö. (2019). 3. sınıf fen bilimleri ders kitabı (1. baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Demirel, Ö. (2010). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Gönen, M., Katrancı, M., Uygun, M., & Uçuş, Ş. (2011). İlköğretim birinci kademe öğrencilerine yönelik çocuk kitaplarının, içerik, resimleme, fiziksel özellikleri açısından incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36 (160), 250-265.
  • Güzel, D. (2013). 3. sınıf hayat bilgisi ders kitaplarının temel evrensel değerleri içermesi bakımından incelenmesi [Unpublished master thesis]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Karagöz, B. (2009). Yapılandırmacı yaklaşıma göre ilköğretim 6 ve 7. sınıf türkçe ders kitaplarındaki değerlerin i̇ncelenmesi (Muğla i̇li örneği) [Unpublished master thesis]. Muğla Üniversitesi.
  • Külünkoğlu, T. (2010). İlköğretim birinci kademe türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi. [Unpublished master thesis]. Atatürk Üniversitesi.
  • MEB. (2007). Ders kitapları ile eğitim araçlarının incelenmesi ve değerlendirilmesine ilişkin yönerge. Tebliğler Dergisi, 70 (2597). http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/588.pdf
  • MEB (2018). Fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • Özen, F., & Hendekçi Arslan, E. (2016). Türkiye’de eğitim denetimi alanında 2005–2015 yılları arasında yayımlanan makale ve tezlerin betimsel analizi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6 (11), 621-650.
  • Somuncu, S. (2010). İlköğretim türkçe ders kitabındaki edebî metinlerin i̇çerdiği evrensel değerlere ve metin seçimine i̇lişkin bazı tespitler. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (SEFAD), (24), 193-219.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı sınıf türkçe ders kitaplarındaki metinlerin i̇lettiği değerler açısından i̇ncelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5), 763-779.
  • Şimşek, Ş. (2017). Türkçe ders kitaplarındaki okuma metinlerinde karakter eğitimi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(13), 357-364.
  • Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2017). Müfredatta Yenileme ve Değişiklik Çalışmalarımız Üzerine. https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf
  • TDK (2021). https://sozluk.gov.tr/.
  • TED (2021). Öğretim Programı Taslaklarında Değerler Eğitimi. https://tedmem.org/mem-notlari/gorus/ogretim-programi-taslaklarinda-degerler-egitimi.
  • Wach, E., & Ward R. (2013). Learning about qualitative document analysis. Institute of Development Studies, Brighton.
  • Yaman, E., Akan, R., Doğan, M. ve Sarı, Ö. (2019). 4. sınıf fen bilimleri ders kitabı (2.B.). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Yaşaroğlu, C. (2013). Hayat bilgisi dersi kazanımlarının değerler eğitimi açısından incelenmesi. Journal of Turkish Studies, 8(7), 849-858.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melahat Cansu Polat

Nurhan Atalay

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Polat, M. C., & Atalay, N. (2021). The Review of Primary School Science Textbooks in the Context of Values. Osmangazi Journal of Educational Research, 8(2), 98-120.