Bu araştırma Ankara İlinde görev yapan
lise yöneticilerinin okullarındaki siber
zorbalığın hangi araçlarla meydana geldiğine, türlerine, meydana gelme
sıklığına, sonuçlarına ve siber zorbalık davranışını önlemeye ilişkin
görüşlerini ortaya koymak amacı ile yürütülmüştür. Araştırmanın evreni, 2014 -
2015 Eğitim - Öğretim yılında Ankara iline bağlı dokuz ilçede (Altındağ,
Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı, Keçiören, Pursaklar, Mamak, Sincan, Yenimahalle)
bulunan resmi liselerde (Anadolu liseleri, Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri
ve Anadolu İmam Hatip Liseleri) görev yapan 1236 eğitim yöneticisinden (müdür,
müdür başyardımcısı ve müdür yardımcısı) oluşmaktadır. Bu hedef evren ise tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenmiş
316 kişilik bir örneklemle temsil edilmiştir. Araştırmanın nicel verileri
araştırmacı tarafından geliştirilen “Siber Zorbalıkta Kullanılan Araçlar
Boyutu”, “Siber Zorbalık Davranışlarının Sıklığı Boyutu”, Siber Zorbalığın
Nedenleri Boyutu”, “Siber Zorbalığın Sonuçları Boyutu” ve “Siber Zorbalığı
Önleyici Çalışmalar Boyutu” olmak üzere toplamda beş alt ölçek ile
toplanmıştır. Veriler SPSS ile analiz edilmiştir. Verilerin analizinde
aritmetik ortalama, yüzde, frekans ve standart sapma gibi betimsel istatistik
testler kullanılmıştır. Katılımcıların siber zorbalık
davranışlarını hangi araçlarla gerçekleştirdikleri, siber zorbalık
davranışlarının görülme sıklığı, nedenleri, sonuçları ve önleyici çalışmaların düzeylerine
ilişkin görüşleri arasında; cinsiyet, görev türü yöneticilikte kıdem, eğitim
düzeyi, branş ve görev yaptığı okul türü değişkenlerine göre anlamlı bir
farklılığın bulunup bulunmadığının saptanmasında t testi, ANOVA ve varyans
analizi sonrası uygulanan çoklu karşılaştırma yöntemleri içinde Tukey testi
kullanılmıştır. Örneklem sayısı yetersiz olan “görev türü” değişkeni ve
“yöneticilikte kıdem” değişkeni analizlerinde Kruskal Wallis testi
kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre liselerde öğrenciler arasında
gerçekleşen siber zorbalık davranışlarında en çok akıllı telefonlar kullanılmaktadır.
Öğrenciler arasında siber zorbalık davranışı olarak en çok küfür etme şeklinde
gerçekleşmektedir. Siber zorbalığın en önemli sebebi öğrencilerin interneti
kontrolsüz olarak kullanmalarıdır. Siber zorbalık davranışı sonucunda okullarda
öğrenciler arasında çatışmalar yaşanmaktadır. Okul yöneticilerine göre
öğrencilere değerler eğitimi vermek siber zorbalığı önlemenin en önemli ve
etkili yoludur.
In this research
it is aimed to put forth opinions of school administrators working at high
schools in Ankara on preventing cyberbullying behaviours, how and how often
these kind of behaviours occur, types of these behaviours and the results of
these kind of behaviours. The area of this research includes 1236 School
Administrators (school directors, head assistants and assistant of directors)
working at public high schools (Anatolian High Schools, Vocational and
Technical Anatolian High Schools and Anatolian Religious High Schools) in nine
towns of Ankara (Altındağ,
Çankaya, Etimesgut, Gölbaşı, Keçiören, Pursaklar, Mamak, Sincan, Yenimahalle).
This population is represented through a group of 316 samples who are
determined by stratified sampling method. Quantitive data of this research are collected through
five sub-measures evolved by the researcher, which are “Dimension of Tools used
in Cyberbullying”, “Dimension of Frequency in Cyberbullying Behaviours”,
“Dimension of The Reasons of Cyberbullying”, “Dimension of The Results of
Cyberbullying” and “Dimension of Preventive Works for Cyberbullying”. These
data are analyzed with SPSS. While analyzing the data, Descriptive statistical
tests such as; arithmetic average, percentage, frequency and standard
deviation. Within determining if there are important differences among; which
tools the participants use while carrying out these cyberbullying behaviours,
the frequency of cyberbullying behaviours, the reasons and the result of these
behaviours, the levels of preventive works, gender, type of task, levels of
management, level of education, branch and the type of the school the manager
works at, the “t” test is used and Tukey test is used for multiple comparison
methods which are applied after ANOVA and variance analyzes. The Kruskal-Wallis test is used for the analysis
of variables in “seniority on administrators”
and in “type of duty” of which
number of samples are insufficient. According to the researches, mostly smart phones are
used in cyberbullying behaviours among the students at high schools. Among
these students the most used way of cyberbullying behaviour is swearing at
someone. The basic reason for cyberbullying behaviours is mainly the
un-controlled usage of internet through the students. As a result of
Cyberbullying Behaviours, there are many conflicts among students at schools.
According to school managers, the best way of preventing cyberbullying
behaviours is giving Education of Social Values to the students
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2017 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ocak 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1 |