Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinde Sosyal Beceri, Duygu Düzenleme ile İnternet Bağımlılığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 1 - 33, 31.12.2024

Öz

Bu çalışmanın amacı sosyal becerileri, duygu düzenleme becerileri ve internet bağımlılığı düzeyleri arasında ilişkinin incelenmesidir. Katılımcılar 448 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada, ‘İnternet Bağımlılık Ölçeği, ‘Matson Sosyal Beceri Ölçeği’, ‘Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği’ ve ‘Kişisel Bilgi Formu’ kullanılmıştır. Veriler IBM SPSS Statistics (25) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde Bağımsız Örneklemler T-Testi, ANOVA, Kruskal-Wallis H-testi, Çoklu Lineer Regresyon Analizi ve PROCESS 3.5. macrodan yararlanılmıştır. İnternet bağımlılığı, duygu düzenleme ve sosyal beceriler arasında anlamlı bir ilişki mevcuttur. Duygu düzenleme internet bağımlılığını anlamlı düzeyde yordamaktadır. Ayrıca sosyal beceriler ile duygu düzenleme arasında da anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Olumlu sosyal davranışlar internet bağımlılığını anlamlı düzeyde yordamazken, olumsuz sosyal davranışlar anlamlı bir yordayıcılık göstermiştir. Dışsal-işlevsiz ve içsel-işlevsiz duygu düzenleme, olumsuz sosyal davranışlar aracılığıyla sosyal beceriler ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkiye kısmen aracılık etmektedir. Ayrıca ebeveyn internet denetimi ile internet bağımlılığı ve olumsuz sosyal davranışlar arasında da olumsuz bir ilişki bulunmuştur. Ebeveyn internet denetimi ile içsel duygu düzenleme arasında pozitif bir ilişki mevcuttur. Sonuçlar, ortaokul öğrencilerinin sosyal becerilerinin ve duygu düzenleme becerilerinin gelişiminin desteklenmesinin ve internet kullanımı konusunda aile denetiminin sağlanmasının internet bağımlılığının önlenmesinde faydalı olabileceğini ortaya koymaktadır.

Etik Beyan

For the research, ethical approval was obtained from the Istanbul Gelişim University Ethics Committee (16.03.2022).

Kaynakça

  • Amendola, S., Spensieri, V., Guidetti, V., & Cerutti, R. (2019). The relationship between difficulties in emotion regulation and dysfunctional technology use among adolescents. Journal of Psychopathology, 25(1), 10-17.
  • Anlayışlı, C. ve Bulut Serin, N. (2019). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığı ve depresyonun cinsiyet, akademik başarı ve internete giriş süreleri açısından incelenmesi. Folklor/Edebiyat. 25(97), 753-767.
  • Arı, F. (2022). İnternet bağımlılığının sonrası: Netlessfobi ve sanallaşan kimlik. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi. 2 (1), 85-96.
  • Arı, M. ve Yaban, H. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal davranışları: mizaç ve duygu düzenlemenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 31(1), 125-141.
  • Arslan, A., Taş, İ. (2022). Ortaokul öğrencilerinde oyun bağımlılığı ile sorumluluk duygusu-davranışı ve sosyal beceriler. Yaşadıkça Eğitim. 36(3), 716-731.
  • Aslan, H., Başcıllar, M., Karataş, K. (2022). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ile sosyal beceriler arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi. 23(3), 266-274.
  • Atalay, D. ve Özyürek, A. (2021). Ergenlerde duygu düzenleme stratejileri ve ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50 (230), 815-834.
  • Ateş, B., Sağar, M.E. (2021). Üniversite öğrencilerinde bilişsel esneklik ve duygu düzenleme becerilerinin internet bağımlılığı üzerindeki yordayıcı rolü. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 87-102.
  • Bacanlı, H., Erdoğan, F. (2003). Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin (MESSY) Türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 351-379.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet Kullanımının Ergen Gelişimindeki Rolü. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Psikoloji Anabilim Dalı.
  • Blair, B. L., Perry, N. B., O'Brien, M., Calkins, S. D., Keane, S. P., & Shanahan, L. (2015). Identifying developmental cascades among differentiated dimensions of social competence and emotion regulation. Developmental Psychology, 51(8), 1062.
  • Bozkurt Yükçü, Ş., Demircioğlu, H. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 0 (44), 442-466.
  • Brajša‐Žganec, A., Merkaš, M., Šakić Velić, M. (2019). The relations of parental supervision, parental school involvement, and child's social competence with school achievement in primary school. Psychology in the Schools. 56(8), 1246-1258.
  • Budak, C.F. (2017). İnternet bağımlılığının yordayıcıları olarak sosyotropi-otonomi kişilik özellikleri ve duygu düzenleme güçlüğü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Işık Üniversitesi, Klinik Psikoloji Bölümü.
  • Bütüner, R., Bütüner, N., Bütüner, M. (2022). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı konusunda son beş yılda yapılmış çalışmaların incelenmesi. Journal of Information Systems and Management Research. 4(2), 17-34.
  • Chen, L., Yan, Z., Tang, W., Yang, F., Xie, X., & He, J. (2016). Mobile phone addiction levels and negative emotions among chinese young adults: The mediating role of interpersonal problems. Computers in Human Behavior, 55, 856-866.
  • Chen, Y.A., Fan, T. (2024). Adolescents' mental health, problematic internet use, and their parents' rules on internet use: A latent profile analysis. Computers in Human Behavior. 156, 108232.
  • Çeliker, V.B., Aşiroğlu, S. (2020). Ortaokul öğrencilerinin internet bağımlılıkları ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(11), 43-57.
  • Çepikkurt, F., Fındık, M. (2017). Takım sporu yapanlarla bireysel spor yapanların sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences. 3(2), 55–63.
  • Çetin, A., Alkan, E.Ö. (2017). 12-14 yaş arası ergenlerin sosyal beceri düzeyi ile ebeveynlerine bağlanma güvenliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 7(2), 419-440.
  • Çolak, Ç.H. (2020). Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve duygu düzenleme becerilerinin kişilik özelliklerine ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Duman, N., Yılmaz, S.A., Umunç, Ş., İmre, Y. (2019). Üniversite öğrencilerinde duygudurum düzenleme ve öfke. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi. 4(1), 1-9.
  • Duran Okur, H. ve Özkul, M. (2015). Modern iletişimin arayüzü: Sanal iletişim sosyal paylaşım sitelerinin toplumsal ilişki kurma biçimlerine etkisi (Facebook Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21, 213-246.
  • Dursun, A. (2022). Ergenlerin problemli internet kullanımı ve psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin görüşleri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 12(2), 495-520.
  • Duy, B., Yıldız, M.A., (2014). Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(41), 23-35.
  • Eker, H., Tas, I. (2022). The relationship between game addiction, emotional autonomy and emotion regulation in adolescents: A multiple mediation model. International Journal of Technology in Education and Science. 6(4), 569-584.
  • Eraslan Çapan, B., Sarıçalı, M. (2016). Problemli facebook kullanımında sosyal ve duygusallığın yalnız rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 17 (3), 53-66.
  • Ercengiz, M., Şar, A.H. (2017). Ergenlerde internet bağımlılığının yordayıcı olarak duygu düzenlemedeki rolü. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 183-194.
  • Faraji, H., Tezcan, A. E. (2021). Ergen. Ankara: Eğiten Kitap
  • Fumero, A., Marrero, R.J., Voltes, D., Penate, W. (2018). Personal and social factors involved in internet addiction among adolescents: A meta-analysis. Computers in Human Behavior. 86, 387-400.
  • Günlü, A., Ceyhan, A.A. (2017). Ergenlerde internet ve problemli internet kullanım davranışının incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 4(1), 75–117.
  • Hassan, T., Alam, M.M., Wahab, A., Hawlader, M.D. (2020). Prevalence and associated factors of internet addiction among young adults in Bangladesh. Journal of the Egyptian Public Health Association. 95, 1-8.
  • Haşimoğlu, A., Aslandoğan, A. (2018). Lise öğrencilerinin ergenlik dönemi sorunları ve duygu düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Academic Review of Humanities and Social Sciences, 1(2), 71-83.
  • Hendekci, A. (2019). Sosyodemografik açıdan farklı özellikteki adölesanların duygu düzenleme durumlarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(4), 261-268.
  • Hirschi, T. (1969). Causes of Delinquency. Berkeley: University of California PreSD
  • Ho, S.S., Lwin, M., Lee, E. (2017). Till logout do us part? Comparison of factors predicting excessivesocial network sites use and addiction between singaporean adolescents and adults. Computers in Human Behavior. 75, 632-642.
  • Hughes, E.K., Gullone, E. (2011). Emotion regulation moderates relationships between body image concerns and psychological symptomatology. Body Image. 8, 224-231.
  • Karabulut, N., Aktas, B. (2019). Investigation of levels of ınternet addiction in junior high school students and the effects of the addiction on their health. Internation Journal Of Caring Sciences. 12(2), 860-868.
  • Karaer, Y., Akdemir, D. (2019). İnternet bağımlılığı olan ergenlerde ebeveynlik stilleri, algılanan sosyal destek ve duygu düzenleme. Kapsamlı Psikiyatri, 92, 22–27.
  • Kato, T.A., Kanba, S., Teo, A.R. (2018). Hikikomori: Experience in Japan and International Relevance. World Psychiatry, 17, 105-106
  • Kaya, M. D., & Çok, F. (2021). Genç kadınlarda kendini susturma. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 13(3), 428-440.
  • Khatcherian, E., Zullino, D., De Leo, D., Achab, S. (2012). Feelings of loneliness: Understanding the risk of suicidal ideation in adolescents with internet addiction. a theoretical model to answer to a systematic literature review, without results. International Journal of Environmental Research and Public Health. 19 (4), 2012.
  • Kılınç, M., Önder, A. (2019). Ortaokul öğrencilerinin erken dönem uyumsuz şemaları ile duygu düzenleme yöntemleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches. 14(20), 96-132.
  • Kim, K. M., Kim, H., Choi, J. W., Kim, S. Y., ve Kim, J. W. (2020). What types of ınternet services make adolescents addicted? correlates of problematic ınternet Use. Neuropsychiatric Disease And Treatment, 16, 1031–1041.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. London: Guilford publications.
  • Koo, H.J., Kwon, J.H. (2014). Risk and protective factors of internet addiction: A meta-analysis of empirical studies in Korea. Yonsei Medical Journal. 55(6), 1691–1711.
  • Laghi, F., Lonigro, A., Pallini, S., Baiocco, R. (2018). Emotion regulation and empathy: Which relation with social conduct?. The Journal of Genetic Psychology. 179(2), 62-70.
  • Liang, L., Zhu, M., Dai, J., Li, M., & Zheng, Y. (2021). The mediating roles of emotional regulation on negative emotion and internet addiction among chinese adolescents from a development perspective. Frontiers in Psychiatry, 12, 608317.
  • Liu, W., Mirza, F., Narayanan, A., Souligna, S. (2020). Is it possible to cure internet addiction with the internet?. Aı & Socıety; 35, 245-255.
  • Machado, M.R., Bruck, I., Cat, M.N.L, Soares, M.C, Silva, A.F., (2018), Internet addiction and its correlation with behavioral problems and functional ımpairments – A Cross Sectional Study, Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 67, 1, 34-38.
  • Maniaci, G., Picone, F., van Holst, R. J., Bolloni, C., Scardina, S., & Cannizzaro, C. (2017). Alterations İn the emotional regulation process in gambling addiction: The role of anger and alexithymia. Journal of Gambling Studies, 33, 633-647.
  • Martins, M. V., Formiga, A., Santos, C., Sousa, D., Resende, C., Campos, R., Nogueira, N., Carvalho, P., & Ferreira, S. (2020). Adolescent internet addiction–role of parental control and adolescent behaviours. International Journal of Pediatrics and Adolescent Medicine, 7(3), 116-120.
  • Matson, J.L., Rotatori, A.F., Helsel, W.J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation Of Social Skills With Youngsters (MESSY). Behaviour Research and Therapy, 21(4), 335-340.
  • Meyer, S., Raikes, H. A., Virmani, E. A., Waters, S., & Thompson, R. A. (2014). Parent emotion representations and the socialization of emotion regulation in the family. International Journal of Behavioral Development, 38(2), 164-173.
  • Moçoşoğlu, B., Yorulmaz, B. (2023). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişki: Ümraniye örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International. 13(2), 459-492.
  • Moilanen, K.L., Lynn Manuel, M. (2019). Helicopter parenting and adjustment outcomes in young adulthood: a consideration of the mediating roles of mastery and self-regulation. Journal of Child and Family Studies. 28, 2145-2158.
  • Ohahanyohe Odije, I., Enyi, J. (2023). Influence of emotional ıntelligence, attitude and perception on substance abuse among secondary school students in makurdi local government area of benue state, nigeria, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4317604
  • Özaltın, E., Söyler, H.Ç., Günay, E. (2022). Ortaokul öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı, algılanan anne baba tutumu, sosyal dışlanma ve akademik özyeterlilik. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi. 5(8), 1093-1109.
  • Pala Özçelik, F.M. (2020). 6-10 Yaş aralığındaki çocukların sosyal beceri gelişim düzeyleri ile anne baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. 46, 365-379.
  • Pan, Y.C., Chiu, Y.C., Lin, Y.H. (2020). Systematic Review And Meta-Analysis Of Epidemiology Of İnternet Addiction. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 118, 612-622.
  • Phillips, K.F.V., Power, M.J. (2007). A new self‐report measure of emotion regulation in adolescents: The Regulation Of Emotions Questionnaire. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice. 14(2), 145-156.
  • Quaglieri, A., Biondi, S., Roma, P., Varchetta, M., Fraschetti, A., Burrai, J., ... & Mari, E. (2021). From emotional (dys) regulation to internet addiction: a mediation model of problematic social media use among ıtalian young adults. Journal of Clinical Medicine, 11(1), 188.
  • Romero-López, M., Pichardo, C., De Hoces, I., García-Berbén, T. (2021). Problematic internet use among university students and its relationship with social skills. Brain Sciences. 11(10), 1301.
  • Sabatier, C., Cervantes, D., Torres, M., De los Rios, O., & Sañudo, J. (2017). Emotion regulation in children and adolescents: Concepts, processes and influences. Psicología desde el Caribe, 75-90.
  • Sağar, M.E., Özçelik, T. (2022). Ergenlerde duygu düzenleme ve yaşam doyumunun sosyal medya bağımlılığı üzerindeki yordayıcı Rolü. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (2), 493-511.
  • Salek Ebrahimi, L., Ahmadi, G., Masjedi Arani, A., Mousavi, S.E. (2019). Predicting internet addiction in medical students by general self-efficacy, difficulty in emotion regulation and resilience. Journal of Practice in Clinical Psychology. 7(3), 167-174.
  • She, R., han Mo, P. K., Li, J., Liu, X., Jiang, H., Chen, Y., Ma, L., & fai Lau, J. T. (2023). The double-edged sword effect of social networking use intensity on problematic social networking use among college students: The role of social skills and social anxiety. Computers İn Human Behavior, 140, 107555. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107555
  • Silvers, J.A. (2022). Adolescence As A pivotal period for emotion regulation development. Curr Opin Psychol. 44, 258–263.
  • Şenel, A.F., Çakmak Tolan, Ö. (2022). Ergenlerde internet bağımlılığının algılanan ebeveyn kabul/ reddi, duygu düzenleme ve psikolojik belirtiler bağlamında incelenmesi, International Journal Of Eurasia Social Sciences. 13(47), 1-22.
  • Theurel, A., Gentaz, E. (2018). The Regulation of emotions in adolescents: age differences and emotion-specific patterns. Plos One, 13(6), e0195501.
  • Ural, A. Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. 4. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık. Ünlü, Ç., Çeviker, A. (2022). Examination Of The social skills levels of students participating in recreative activities. International Journal on Social and Education Sciences. 4(4), 529-540.
  • Villani, D., Carissoli, C., Triberti, S., Marchetti, A., Gilli, G., & Riva, G. (2018). Videogames for emotion regulation: A systematic review. Games for Health Journal, 7(2), 85-99.
  • Wartberg, L., Kriston, L., Bröning, S., Kegel, K., & Thomasius, R. (2017). Adolescent problematic ınternet use: ıs a parental rating suitable to estimate prevalence and identify familial correlates?. Computers in Human Behavior, 67, 233-239.
  • Weiss, N. H., Kiefer, R., Goncharenko, S., Raudales, A. M., Forkus, S. R., Schick, M. R., & Contractor, A. A. (2022). Emotion regulation and substance use: A meta-analysis. Drug and Alcohol Dependence, 230, 109131.
  • Xu, Z., Turel, O., Yuan, Y. (2012). Online Game addiction among adolescents: Motivation and prevention factors. Eur J Inf Syst. 21, 321-340.
  • Yalcin, H., Güvener, E., Kasal, D. (2020). Relationship between gifted children’s internet gaming addiction and quality of life. European Journal of Special Education Research. 6(4), 35-54.
  • Yavuzarslan Gök, A. (2017). Ergenlerde problemli internet kullanımı, kişilik özellikleri ve sosyal beceri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Young, K. S. (1998). Internet Addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior. 1(3),237-244.
  • Young, K. S. (2004). Internet Addiction: A New clinical phenomenon and ıts consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402-415.
  • Yu, JJ., Kim, H., Hay, I. (2013). Understanding adolescents’ problematic internet use from a social/cognitive and addiction research framework. Computers in Human Behavior. 29(6), 2682–2689.
  • Yüksel R., Kocairi C., Arslantaş H., Söylemez, B. (2020). Ergenlerde internet bağımlılığını etkileyen faktörler. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi. 9(1), 19-28.
  • Zimmermann, P., Iwanski, A. (2014). Emotion regulation from early adolescence to emerging adulthood and middle adulthood: Age differences, gender differences, and emotion-specific developmental variations. International Journal of Behavioral Development. 38(2), 182–194.

Investigation of The Relationship Between Social Skills, Emotion Regulation, and Internet Addiction of Middle School Students

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 2, 1 - 33, 31.12.2024

Öz

This research aimed to investigate the relationship between middle school students' social skills, emotion regulation, and internet addiction. The study included 448 middle school students. The "Internet Addiction Test (IAT)," " The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY)," " The Regulation of Emotions Questionnaire (REQ) for Adolescents " and "Socio-Demographic Information Form" were utilized. The data anaylsed with SPSS 25 by Independent Samples T-Test, ANOVA, Kruskal-Wallis H-test Multiple Linear Regression and the PROCESS 3.5 macro. Emotion regulation predicts internet addiction. Moreover, a significant relationship was found between social skills and emotion regulation. While positive social behaviors did not predict internet addiction, negative social behaviors showed a prediction. External-dysfunctional and internal-dysfunctional emotion regulation partially mediated the relationship between social skills and internet addiction through negative social behaviors. Also a negative relationship found between parental internet supervision and internet addiction and negative social behaviours. There were positive relationship between parental internet supervision and internal emotion regulation. The results reveal that supporting the development of social skills and emotional regulation skills of middle school students’ and providing family supervision about internet use to them may be beneficial in preventing internet addiction.

Kaynakça

  • Amendola, S., Spensieri, V., Guidetti, V., & Cerutti, R. (2019). The relationship between difficulties in emotion regulation and dysfunctional technology use among adolescents. Journal of Psychopathology, 25(1), 10-17.
  • Anlayışlı, C. ve Bulut Serin, N. (2019). Lise öğrencilerinde internet bağımlılığı ve depresyonun cinsiyet, akademik başarı ve internete giriş süreleri açısından incelenmesi. Folklor/Edebiyat. 25(97), 753-767.
  • Arı, F. (2022). İnternet bağımlılığının sonrası: Netlessfobi ve sanallaşan kimlik. Uluslararası Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi. 2 (1), 85-96.
  • Arı, M. ve Yaban, H. (2016). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal davranışları: mizaç ve duygu düzenlemenin rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 31(1), 125-141.
  • Arslan, A., Taş, İ. (2022). Ortaokul öğrencilerinde oyun bağımlılığı ile sorumluluk duygusu-davranışı ve sosyal beceriler. Yaşadıkça Eğitim. 36(3), 716-731.
  • Aslan, H., Başcıllar, M., Karataş, K. (2022). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ile sosyal beceriler arasındaki ilişki. Bağımlılık Dergisi. 23(3), 266-274.
  • Atalay, D. ve Özyürek, A. (2021). Ergenlerde duygu düzenleme stratejileri ve ebeveyn tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50 (230), 815-834.
  • Ateş, B., Sağar, M.E. (2021). Üniversite öğrencilerinde bilişsel esneklik ve duygu düzenleme becerilerinin internet bağımlılığı üzerindeki yordayıcı rolü. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(1), 87-102.
  • Bacanlı, H., Erdoğan, F. (2003). Matson Çocuklarda Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin (MESSY) Türkçeye uyarlanması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(2), 351-379.
  • Bayraktar, F. (2001). İnternet Kullanımının Ergen Gelişimindeki Rolü. Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Psikoloji Anabilim Dalı.
  • Blair, B. L., Perry, N. B., O'Brien, M., Calkins, S. D., Keane, S. P., & Shanahan, L. (2015). Identifying developmental cascades among differentiated dimensions of social competence and emotion regulation. Developmental Psychology, 51(8), 1062.
  • Bozkurt Yükçü, Ş., Demircioğlu, H. (2017). Okul öncesi dönem çocuklarının duygu düzenleme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 0 (44), 442-466.
  • Brajša‐Žganec, A., Merkaš, M., Šakić Velić, M. (2019). The relations of parental supervision, parental school involvement, and child's social competence with school achievement in primary school. Psychology in the Schools. 56(8), 1246-1258.
  • Budak, C.F. (2017). İnternet bağımlılığının yordayıcıları olarak sosyotropi-otonomi kişilik özellikleri ve duygu düzenleme güçlüğü. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Işık Üniversitesi, Klinik Psikoloji Bölümü.
  • Bütüner, R., Bütüner, N., Bütüner, M. (2022). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı konusunda son beş yılda yapılmış çalışmaların incelenmesi. Journal of Information Systems and Management Research. 4(2), 17-34.
  • Chen, L., Yan, Z., Tang, W., Yang, F., Xie, X., & He, J. (2016). Mobile phone addiction levels and negative emotions among chinese young adults: The mediating role of interpersonal problems. Computers in Human Behavior, 55, 856-866.
  • Chen, Y.A., Fan, T. (2024). Adolescents' mental health, problematic internet use, and their parents' rules on internet use: A latent profile analysis. Computers in Human Behavior. 156, 108232.
  • Çeliker, V.B., Aşiroğlu, S. (2020). Ortaokul öğrencilerinin internet bağımlılıkları ile sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 9(11), 43-57.
  • Çepikkurt, F., Fındık, M. (2017). Takım sporu yapanlarla bireysel spor yapanların sosyal beceri düzeylerinin karşılaştırılması. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences. 3(2), 55–63.
  • Çetin, A., Alkan, E.Ö. (2017). 12-14 yaş arası ergenlerin sosyal beceri düzeyi ile ebeveynlerine bağlanma güvenliği arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 7(2), 419-440.
  • Çolak, Ç.H. (2020). Lise öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı ve duygu düzenleme becerilerinin kişilik özelliklerine ve çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Duman, N., Yılmaz, S.A., Umunç, Ş., İmre, Y. (2019). Üniversite öğrencilerinde duygudurum düzenleme ve öfke. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi. 4(1), 1-9.
  • Duran Okur, H. ve Özkul, M. (2015). Modern iletişimin arayüzü: Sanal iletişim sosyal paylaşım sitelerinin toplumsal ilişki kurma biçimlerine etkisi (Facebook Örneği). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 21, 213-246.
  • Dursun, A. (2022). Ergenlerin problemli internet kullanımı ve psikolojik ihtiyaçlarına ilişkin görüşleri. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 12(2), 495-520.
  • Duy, B., Yıldız, M.A., (2014). Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği’nin Türkçe’ye uyarlanması. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 5(41), 23-35.
  • Eker, H., Tas, I. (2022). The relationship between game addiction, emotional autonomy and emotion regulation in adolescents: A multiple mediation model. International Journal of Technology in Education and Science. 6(4), 569-584.
  • Eraslan Çapan, B., Sarıçalı, M. (2016). Problemli facebook kullanımında sosyal ve duygusallığın yalnız rolü. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 17 (3), 53-66.
  • Ercengiz, M., Şar, A.H. (2017). Ergenlerde internet bağımlılığının yordayıcı olarak duygu düzenlemedeki rolü. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 183-194.
  • Faraji, H., Tezcan, A. E. (2021). Ergen. Ankara: Eğiten Kitap
  • Fumero, A., Marrero, R.J., Voltes, D., Penate, W. (2018). Personal and social factors involved in internet addiction among adolescents: A meta-analysis. Computers in Human Behavior. 86, 387-400.
  • Günlü, A., Ceyhan, A.A. (2017). Ergenlerde internet ve problemli internet kullanım davranışının incelenmesi. Addicta: The Turkish Journal on Addictions. 4(1), 75–117.
  • Hassan, T., Alam, M.M., Wahab, A., Hawlader, M.D. (2020). Prevalence and associated factors of internet addiction among young adults in Bangladesh. Journal of the Egyptian Public Health Association. 95, 1-8.
  • Haşimoğlu, A., Aslandoğan, A. (2018). Lise öğrencilerinin ergenlik dönemi sorunları ve duygu düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Academic Review of Humanities and Social Sciences, 1(2), 71-83.
  • Hendekci, A. (2019). Sosyodemografik açıdan farklı özellikteki adölesanların duygu düzenleme durumlarının belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 22(4), 261-268.
  • Hirschi, T. (1969). Causes of Delinquency. Berkeley: University of California PreSD
  • Ho, S.S., Lwin, M., Lee, E. (2017). Till logout do us part? Comparison of factors predicting excessivesocial network sites use and addiction between singaporean adolescents and adults. Computers in Human Behavior. 75, 632-642.
  • Hughes, E.K., Gullone, E. (2011). Emotion regulation moderates relationships between body image concerns and psychological symptomatology. Body Image. 8, 224-231.
  • Karabulut, N., Aktas, B. (2019). Investigation of levels of ınternet addiction in junior high school students and the effects of the addiction on their health. Internation Journal Of Caring Sciences. 12(2), 860-868.
  • Karaer, Y., Akdemir, D. (2019). İnternet bağımlılığı olan ergenlerde ebeveynlik stilleri, algılanan sosyal destek ve duygu düzenleme. Kapsamlı Psikiyatri, 92, 22–27.
  • Kato, T.A., Kanba, S., Teo, A.R. (2018). Hikikomori: Experience in Japan and International Relevance. World Psychiatry, 17, 105-106
  • Kaya, M. D., & Çok, F. (2021). Genç kadınlarda kendini susturma. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 13(3), 428-440.
  • Khatcherian, E., Zullino, D., De Leo, D., Achab, S. (2012). Feelings of loneliness: Understanding the risk of suicidal ideation in adolescents with internet addiction. a theoretical model to answer to a systematic literature review, without results. International Journal of Environmental Research and Public Health. 19 (4), 2012.
  • Kılınç, M., Önder, A. (2019). Ortaokul öğrencilerinin erken dönem uyumsuz şemaları ile duygu düzenleme yöntemleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches. 14(20), 96-132.
  • Kim, K. M., Kim, H., Choi, J. W., Kim, S. Y., ve Kim, J. W. (2020). What types of ınternet services make adolescents addicted? correlates of problematic ınternet Use. Neuropsychiatric Disease And Treatment, 16, 1031–1041.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. London: Guilford publications.
  • Koo, H.J., Kwon, J.H. (2014). Risk and protective factors of internet addiction: A meta-analysis of empirical studies in Korea. Yonsei Medical Journal. 55(6), 1691–1711.
  • Laghi, F., Lonigro, A., Pallini, S., Baiocco, R. (2018). Emotion regulation and empathy: Which relation with social conduct?. The Journal of Genetic Psychology. 179(2), 62-70.
  • Liang, L., Zhu, M., Dai, J., Li, M., & Zheng, Y. (2021). The mediating roles of emotional regulation on negative emotion and internet addiction among chinese adolescents from a development perspective. Frontiers in Psychiatry, 12, 608317.
  • Liu, W., Mirza, F., Narayanan, A., Souligna, S. (2020). Is it possible to cure internet addiction with the internet?. Aı & Socıety; 35, 245-255.
  • Machado, M.R., Bruck, I., Cat, M.N.L, Soares, M.C, Silva, A.F., (2018), Internet addiction and its correlation with behavioral problems and functional ımpairments – A Cross Sectional Study, Jornal Brasileiro de Psiquiatria, 67, 1, 34-38.
  • Maniaci, G., Picone, F., van Holst, R. J., Bolloni, C., Scardina, S., & Cannizzaro, C. (2017). Alterations İn the emotional regulation process in gambling addiction: The role of anger and alexithymia. Journal of Gambling Studies, 33, 633-647.
  • Martins, M. V., Formiga, A., Santos, C., Sousa, D., Resende, C., Campos, R., Nogueira, N., Carvalho, P., & Ferreira, S. (2020). Adolescent internet addiction–role of parental control and adolescent behaviours. International Journal of Pediatrics and Adolescent Medicine, 7(3), 116-120.
  • Matson, J.L., Rotatori, A.F., Helsel, W.J. (1983). Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation Of Social Skills With Youngsters (MESSY). Behaviour Research and Therapy, 21(4), 335-340.
  • Meyer, S., Raikes, H. A., Virmani, E. A., Waters, S., & Thompson, R. A. (2014). Parent emotion representations and the socialization of emotion regulation in the family. International Journal of Behavioral Development, 38(2), 164-173.
  • Moçoşoğlu, B., Yorulmaz, B. (2023). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeyleri ile ders çalışma alışkanlıkları arasındaki ilişki: Ümraniye örneği. Anadolu Journal of Educational Sciences International. 13(2), 459-492.
  • Moilanen, K.L., Lynn Manuel, M. (2019). Helicopter parenting and adjustment outcomes in young adulthood: a consideration of the mediating roles of mastery and self-regulation. Journal of Child and Family Studies. 28, 2145-2158.
  • Ohahanyohe Odije, I., Enyi, J. (2023). Influence of emotional ıntelligence, attitude and perception on substance abuse among secondary school students in makurdi local government area of benue state, nigeria, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4317604
  • Özaltın, E., Söyler, H.Ç., Günay, E. (2022). Ortaokul öğrencilerinde akıllı telefon bağımlılığı, algılanan anne baba tutumu, sosyal dışlanma ve akademik özyeterlilik. Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi. 5(8), 1093-1109.
  • Pala Özçelik, F.M. (2020). 6-10 Yaş aralığındaki çocukların sosyal beceri gelişim düzeyleri ile anne baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi. 46, 365-379.
  • Pan, Y.C., Chiu, Y.C., Lin, Y.H. (2020). Systematic Review And Meta-Analysis Of Epidemiology Of İnternet Addiction. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 118, 612-622.
  • Phillips, K.F.V., Power, M.J. (2007). A new self‐report measure of emotion regulation in adolescents: The Regulation Of Emotions Questionnaire. Clinical Psychology & Psychotherapy: An International Journal of Theory & Practice. 14(2), 145-156.
  • Quaglieri, A., Biondi, S., Roma, P., Varchetta, M., Fraschetti, A., Burrai, J., ... & Mari, E. (2021). From emotional (dys) regulation to internet addiction: a mediation model of problematic social media use among ıtalian young adults. Journal of Clinical Medicine, 11(1), 188.
  • Romero-López, M., Pichardo, C., De Hoces, I., García-Berbén, T. (2021). Problematic internet use among university students and its relationship with social skills. Brain Sciences. 11(10), 1301.
  • Sabatier, C., Cervantes, D., Torres, M., De los Rios, O., & Sañudo, J. (2017). Emotion regulation in children and adolescents: Concepts, processes and influences. Psicología desde el Caribe, 75-90.
  • Sağar, M.E., Özçelik, T. (2022). Ergenlerde duygu düzenleme ve yaşam doyumunun sosyal medya bağımlılığı üzerindeki yordayıcı Rolü. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12 (2), 493-511.
  • Salek Ebrahimi, L., Ahmadi, G., Masjedi Arani, A., Mousavi, S.E. (2019). Predicting internet addiction in medical students by general self-efficacy, difficulty in emotion regulation and resilience. Journal of Practice in Clinical Psychology. 7(3), 167-174.
  • She, R., han Mo, P. K., Li, J., Liu, X., Jiang, H., Chen, Y., Ma, L., & fai Lau, J. T. (2023). The double-edged sword effect of social networking use intensity on problematic social networking use among college students: The role of social skills and social anxiety. Computers İn Human Behavior, 140, 107555. https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107555
  • Silvers, J.A. (2022). Adolescence As A pivotal period for emotion regulation development. Curr Opin Psychol. 44, 258–263.
  • Şenel, A.F., Çakmak Tolan, Ö. (2022). Ergenlerde internet bağımlılığının algılanan ebeveyn kabul/ reddi, duygu düzenleme ve psikolojik belirtiler bağlamında incelenmesi, International Journal Of Eurasia Social Sciences. 13(47), 1-22.
  • Theurel, A., Gentaz, E. (2018). The Regulation of emotions in adolescents: age differences and emotion-specific patterns. Plos One, 13(6), e0195501.
  • Ural, A. Kılıç, İ. (2013). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi. 4. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık. Ünlü, Ç., Çeviker, A. (2022). Examination Of The social skills levels of students participating in recreative activities. International Journal on Social and Education Sciences. 4(4), 529-540.
  • Villani, D., Carissoli, C., Triberti, S., Marchetti, A., Gilli, G., & Riva, G. (2018). Videogames for emotion regulation: A systematic review. Games for Health Journal, 7(2), 85-99.
  • Wartberg, L., Kriston, L., Bröning, S., Kegel, K., & Thomasius, R. (2017). Adolescent problematic ınternet use: ıs a parental rating suitable to estimate prevalence and identify familial correlates?. Computers in Human Behavior, 67, 233-239.
  • Weiss, N. H., Kiefer, R., Goncharenko, S., Raudales, A. M., Forkus, S. R., Schick, M. R., & Contractor, A. A. (2022). Emotion regulation and substance use: A meta-analysis. Drug and Alcohol Dependence, 230, 109131.
  • Xu, Z., Turel, O., Yuan, Y. (2012). Online Game addiction among adolescents: Motivation and prevention factors. Eur J Inf Syst. 21, 321-340.
  • Yalcin, H., Güvener, E., Kasal, D. (2020). Relationship between gifted children’s internet gaming addiction and quality of life. European Journal of Special Education Research. 6(4), 35-54.
  • Yavuzarslan Gök, A. (2017). Ergenlerde problemli internet kullanımı, kişilik özellikleri ve sosyal beceri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Young, K. S. (1998). Internet Addiction: The emergence of a new clinical disorder. CyberPsychology & Behavior. 1(3),237-244.
  • Young, K. S. (2004). Internet Addiction: A New clinical phenomenon and ıts consequences. American Behavioral Scientist, 48(4), 402-415.
  • Yu, JJ., Kim, H., Hay, I. (2013). Understanding adolescents’ problematic internet use from a social/cognitive and addiction research framework. Computers in Human Behavior. 29(6), 2682–2689.
  • Yüksel R., Kocairi C., Arslantaş H., Söylemez, B. (2020). Ergenlerde internet bağımlılığını etkileyen faktörler. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi. 9(1), 19-28.
  • Zimmermann, P., Iwanski, A. (2014). Emotion regulation from early adolescence to emerging adulthood and middle adulthood: Age differences, gender differences, and emotion-specific developmental variations. International Journal of Behavioral Development. 38(2), 182–194.
Toplam 82 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Haydeh Faraji 0000-0001-5306-6546

Aysu Fidan 0009-0001-7084-2540

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 11 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Faraji, H., & Fidan, A. (2024). Investigation of The Relationship Between Social Skills, Emotion Regulation, and Internet Addiction of Middle School Students. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 11(2), 1-33.