Bu çalışmanın amacı sosyal becerileri, duygu düzenleme becerileri ve internet bağımlılığı düzeyleri arasında ilişkinin incelenmesidir. Katılımcılar 448 ortaokul öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada, ‘İnternet Bağımlılık Ölçeği, ‘Matson Sosyal Beceri Ölçeği’, ‘Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği’ ve ‘Kişisel Bilgi Formu’ kullanılmıştır. Veriler IBM SPSS Statistics (25) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde Bağımsız Örneklemler T-Testi, ANOVA, Kruskal-Wallis H-testi, Çoklu Lineer Regresyon Analizi ve PROCESS 3.5. macrodan yararlanılmıştır. İnternet bağımlılığı, duygu düzenleme ve sosyal beceriler arasında anlamlı bir ilişki mevcuttur. Duygu düzenleme internet bağımlılığını anlamlı düzeyde yordamaktadır. Ayrıca sosyal beceriler ile duygu düzenleme arasında da anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Olumlu sosyal davranışlar internet bağımlılığını anlamlı düzeyde yordamazken, olumsuz sosyal davranışlar anlamlı bir yordayıcılık göstermiştir. Dışsal-işlevsiz ve içsel-işlevsiz duygu düzenleme, olumsuz sosyal davranışlar aracılığıyla sosyal beceriler ile internet bağımlılığı arasındaki ilişkiye kısmen aracılık etmektedir. Ayrıca ebeveyn internet denetimi ile internet bağımlılığı ve olumsuz sosyal davranışlar arasında da olumsuz bir ilişki bulunmuştur. Ebeveyn internet denetimi ile içsel duygu düzenleme arasında pozitif bir ilişki mevcuttur. Sonuçlar, ortaokul öğrencilerinin sosyal becerilerinin ve duygu düzenleme becerilerinin gelişiminin desteklenmesinin ve internet kullanımı konusunda aile denetiminin sağlanmasının internet bağımlılığının önlenmesinde faydalı olabileceğini ortaya koymaktadır.
internet bağımlılığı sosyal beceriler duygu düzenleme orta okul öğrencisi
For the research, ethical approval was obtained from the Istanbul Gelişim University Ethics Committee (16.03.2022).
This research aimed to investigate the relationship between middle school students' social skills, emotion regulation, and internet addiction. The study included 448 middle school students. The "Internet Addiction Test (IAT)," " The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY)," " The Regulation of Emotions Questionnaire (REQ) for Adolescents " and "Socio-Demographic Information Form" were utilized. The data anaylsed with SPSS 25 by Independent Samples T-Test, ANOVA, Kruskal-Wallis H-test Multiple Linear Regression and the PROCESS 3.5 macro. Emotion regulation predicts internet addiction. Moreover, a significant relationship was found between social skills and emotion regulation. While positive social behaviors did not predict internet addiction, negative social behaviors showed a prediction. External-dysfunctional and internal-dysfunctional emotion regulation partially mediated the relationship between social skills and internet addiction through negative social behaviors. Also a negative relationship found between parental internet supervision and internet addiction and negative social behaviours. There were positive relationship between parental internet supervision and internal emotion regulation. The results reveal that supporting the development of social skills and emotional regulation skills of middle school students’ and providing family supervision about internet use to them may be beneficial in preventing internet addiction.
internet addiction social skills emotion regulation middle school student
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 2 |