Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kedi ve köpek sahiplerinin mama tercihlerinde etkili olan faktörler üzerine bir çalışma

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 1, 27 - 36, 07.03.2022
https://doi.org/10.54614/OJFHSS.2022.1027129

Öz

Bu çalışma kedi ve köpek sahiplerinin mama tercihlerinde etkili olan faktörleri belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada ayrıca bu tercihlerde etkili olan faktörlerin evcil hayvan türüne (kedi ya da köpek) ve temel bazı demografik (yaş, cinsiyet, medeni durum, meslek, gelir seviyesi) değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amaçlanmıştır. Bu çalışmanın kapsamını Malatya ilinde bulunan kedi ve köpek sahipleri oluşturmaktadır. Katılımcılardan elde edilen verilerin dağılımı, frekans ve yüzde değerleri ile gösterilmiştir. Araştırmanın verileri evcil hayvan sahiplerinin mama tercihlerini etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen ölçek formuyla toplanmıştır. Araştırmanın amaçları kapsamında geliştirilen soruların test edilmesi amacıyla alt gruplara düşen birey sayısının 30’dan düşük olması ya da normal dağılım göstermemesi nedeniyle non-parametrik testler (Mann Whitney U ve Kruskal Wallis) kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, evcil hayvan (kedi ve köpek) sahiplerinin mama tercihlerini etkileyen unsurların üç temel faktör altında sıralandığını göstermektedir. Analiz sonuçlarına göre bu üç temel faktör reklam, fiyat ve ürün olarak ortaya çıkmıştır. Araştırmanın bir diğer sonucu da evcil hayvan sahiplerinin mama tercihlerini etkileyen faktörlere (reklam, fiyat ve ürün) ilişkin görüşlerinin, sahip olunan hayvan türüne (kedi ve köpek) ve bazı değişkenlere göre alt boyutlarda farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur.

Kaynakça

  • Ambaroğlu, A. (2007). Türk Toplumunda Evcil Hayvan Besleme Alışkanlıkları ve Din (İstanbul Örneği). T.C. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlahiyat Anabilim Dalı Felsefe Ve Din Bilimleri Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • American Pet Products Association (APPA) (2020). Pet Industry Market Size & Ownership Statistics, https://www.americanpetproducts.org/press_industrytrends.asp, E.T. 09.07.2020.
  • Aral, Y., Cevger, Y., Demir, P., Aydın, E. (2010). Ankara İli Evcil Hayvan Veteriner Kliniklerinin Yönetimsel ve Ekonomik Açıdan Değerlendirmesi. Kafkas Universitesi Veteriner Fakultesi Dergisi, 16 (3), 503-508.
  • Aydın, H. (2007). Kedi ve Köpek Mamalarındaki Soya Ve Soyalı Ürünlerin Klinik Farmakoloji Ve Toksikoloji Yönünden Değerlendirilmesi. İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 33(2), 51-59.
  • Beynen, A.C. (2015). Classifying petfoods. Creature Companion, 56-58.
  • Bontempo, V. (2005). Nutrition and Health of Dogs and Cats: Evolution of Petfood. Veterinary Research Communications, 29, (Suppl. 2), 45-50.
  • Bradshaw, J. (1991). Sensory and Experiential Factors in the Design of Foods for Domestic Dogs and Cats. Proceedings of the Nutrition Society, 50(1), 99-106.
  • Case, L. P., Daristotle, L., Hayek, M. G., Raasch, M. F. (2011). Pet Food Labels. Case, L. P., Daristotle, L., Hayek, M. G., Raasch, M. F. (Ed.), Canine and Feline Nutrition (Third Edition) içinde (131-139 ss). USA: Elsevier Mosby.
  • Çetin, E. (2017). Tüketim Toplumunda Evcil Hayvanların Sahiplenilmesi: Sosyolojik Bir Analiz. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 20 (2), 89-107.
  • Delime, P., Koppel, K., Pachot, P., Ratuld, A. D. (2020). How The Odor Of Pet Food Influences Pet Owners’ Emotions: A Cross Cultural Study. Food Quality and Preference, 79, 103772.
  • Demir, P., Koç, A. U. (2014). Pet Hayvan (Kedi-Köpek) Sahiplerinin Veteriner Kliniklerine İlişkin Beklentileri. İstanbul Üniversitesi Veteriner Fakültesi Dergisi, 40 (2), 168-175.
  • Erten, Ö., Öztürk, Y., Yılmaz, O. (2019). Türkiye’de Pet Hayvan Sahiplerinin Sosyo-Demografik Yapıları ve Pet Hayvancılığına Bakışları; Alanya-Mardin Örneği. MAE Vet Fak Derg., 4 (2), 76-83.
  • Holbrook, M. B. (2008). Pets and People: Companions in Commerce?. Journal of Business Research, 61, 546-552.
  • Karasu, S., Alkar, Ö. Y. (2020). Evcil Hayvanını Kaybeden Bireylerin Yaşadıkları Yas Süreci ile İlgili Bir Nitel Araştırma. Veteriner Hekimler Derneği Dergisi, 91 (2), 86-97.
  • Kaya, H., Bektaş, M. (2019). Çalışan Bireylerin Evcil Hayvanlara Bağlanma Nedenlerine İlişkin Nitel Bir Çalışma. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 19 (2), 401-418.
  • Kayış, A. (2009). Güvenilirlik Analizi (Reliability analysis) (4. Baskı). Kalaycı, Ş. (Ed.), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri içinde (404-419 ss.). Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd.Şti.
  • Koppel, K. (2014). Sensory Analysis of Pet Foods, J Sci Food Agric., 94, 2148-2153.
  • Koppel, K., Suwonsichon, S., Chambers, D., Chambers IV, E. (2018). Determination of Intrinsic Appearance Properties that Drive Dry Dog Food Acceptance by Pet Owners in Thailand. Journal of Food Products Marketing, 24 (7), 830-845.
  • Kumcu, A., Woolverton, A. E. (2015). Feeding Fido: Changing Consumer Food Preferences Bring Pets to the Table. Journal of Food Products Marketing, 21:2, 213-230.
  • Kylkilahti, E., Syrjala, H., Autio, J., Kuismin, A., Autio, M. (2016). Understanding Co-consumption Between Consumers and Their Pets. International Journal of Consumer Studies, 40, 125-131.
  • Oğrak, Y. Z., Türkmen, A., Yılmaz, C. (2014). Sivas İlinde Pet Hayvanları Yetiştiriciliği Eğiliminin Araştırılması. Türk Tarım-Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 2 (4), 171-174.
  • Onur, E. (2012). İstanbul’da Kedi Köpek Sahiplenmesinin Sosyo-Ekonomik Parametreleri. T.C. İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Zootekni Anabilim Dalı Zootekni Doktora Programı, Doktora Tezi, İstanbul.
  • Özen, D., Gürcan, S., Kaya, U. (2014). Ankara İlinde Yer Alan Sahipli Kedi ve Köpek Popülasyonun Belirlenmesi. Veteriner Hekimler Derneği Dergisi, 85 (1), 9-16.
  • Pet Food Instıtute (PFI) (2020). petfoodinstitute.org, https://www.petfoodinstitute.org/pet-food-matters/nutrition-2/history-of-pet-food/ E.T. 25.12.2020.
  • Pirsich, W., Von Hardenberg, L. M., Theuvsen, L. (2017). The Pet Food Industry: An Innovative Distribution Channel For Marketing Feed Products From Welfare Friendly Production To Consumers?. International Journal on Food System Dynamics, 8 (3), 250-261.
  • Ridgway, N. M., Kukar-Kinney, M., Monroe, K. B., Chamberlin, E. (2008). Does Excessive Buying for Self Relate to Spending on Pets?. Journal of Business Research, 61, 392-396.
  • Qin, X. (2015). Factors Influencing Chinese Consumer Behavior on Buying Pet Food in Chin. Doctoral Dissertation, University of the Thai Chamber of Commerce.
  • Schleicher, M., Cash, S. B., Freeman, L. M. (2019). Determinants of Pet Food Purchasing Decisions. Can Vet J., 60 (6), 644-650.
  • Selçuk, Z., Muruz, H. (2017). Köpek Maması Seçiminde Eğilimlerin Belirlenmesi. Veteriner Hekimler Derneği Dergisi, 88 (2), 95-101.
  • Suarez L., Peña C., Carretón E., Juste MC., Bautista-Castaño I., Montoya-Alonso JA. (2012). Preferences of Owners of Overweight Dogs When Buying Commercial Pet Food. J Anim Physiol Anim Nutr (Berl), 2012 Aug, 96(4), 655-9.
  • Tesfom, G., Birch, N. (2010). Do They Buy for Their Dogs the Way They Buy for Themselves?. Psychology & Marketing, 27(9), 898–912.
  • Yıldız, D., Uzunsakal, E. (2018). Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması Ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2 (1), 14-28.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ahmet Ünal 0000-0003-1785-9367

Yayımlanma Tarihi 7 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ünal, A. (2022). Kedi ve köpek sahiplerinin mama tercihlerinde etkili olan faktörler üzerine bir çalışma. Oltu Beşeri Ve Sosyal Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(1), 27-36. https://doi.org/10.54614/OJFHSS.2022.1027129