Bu
araştırmanın amacı; otizm spektrum bozukluğu olan bir çocuğa serbest zaman
becerilerinin kazandırılmasında hata düzeltmesi yapılarak ve yapılmadan sunulan
video ipucunun etkililik ve verimliliğinin karşılaştırılmasıdır. Araştırmaya,
otizm spektrum bozukluğu tanısı almış, 5 yaş 8 aylık bir erkek çocuk
katılmıştır. Hata düzeltmesi yapılarak ve yapılmadan sunulan video ipucunun etkililik
ve verimliliğinin karşılaştırılması amacıyla uyarlamalı dönüşümlü uygulamalar
modeli kullanılmıştır. Gözlemciler
arası güvenirlik verileri başlama düzeyi ve yoklama oturumları için %100
bulunmuştur. Uygulama güvenirliği verileri ise; başlama düzeyi ve yoklama
oturumlarında %84, hata düzeltmesi yapılarak sunulan video ipucuyla öğretim
oturumlarında %90, hata düzeltmesi yapılmadan sunulan video ipucuyla öğretim
oturumlarında %100 bulunmuştur. Bulgular, otizm spektrum bozukluğu olan
bir çocuğa hem hata düzeltmesi yapılarak hem de hata düzeltmesi yapılmadan
sunulan video ipucunun serbest zaman becerilerinin kazandırılmasında etkili
olduğunu göstermektedir. Hata düzeltmesi yapılarak sunulan video ipucunun etki
büyüklüğü (.80), hata düzeltmesi yapılmadan sunulan video ipucunun etki
büyüklüğüne (.60) göre daha yüksektir. Tau-U yorumlama ölçütleri dikkate
alındığında, hata düzeltmesi yapılmadan sunulan video ipucunun etkisi büyük
iken, hata düzeltmesi yapılarak sunulan video ipucunun etkisi çok büyüktür.
Bulgular ayrıca, serbest zaman becerilerinin öğretiminde verimlilik açısından
hata düzeltmesi yapılarak sunulan video ipucu lehine küçük bir fark olduğunu
ortaya koymaktadır. Bulgular
ışığında hem uygulamaya hem de ileri araştırmalara yönelik bazı önerilerde
bulunulmuştur.
Otizm spektrum bozukluğu Hata düzeltmesi Serbest zaman becerileri Video ipucu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Tüm Alanlar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 2 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 37 Sayı: 2 |