BibTex RIS Kaynak Göster

The Examination of Preschool Teachers’ Problem Solving Skills And Their Understanding of Disciplinary

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 8, 82 - 111, 23.07.2016

Öz

In this study, problem solving skills of preschool teachers and their sense of discipline which will affect their attitudes to the student have been examined in terms of their years of working expereince, the type of school they work at, the university they graduated from, their vocational title, the number of students in their classes and the group of age of the students they teach. This study is qualitative and has adopted a survey model. The sampling of the study consists of 222 preschool teachers chosen via simple random sampling among 474 preschool teachers from 220 schools, 202 of which are primary schools which have preschool classes and 18 of which are preschools, within the boundaries of Kocasinan, Melikgazi and Talas districts in Kayseri for the 2012-2013 school year. Research data was gathered by using personal information form and the problem solving scale and The Scale for Understanding of Disciplinary by Teachers. As a result of the statistical analysis it has been identified that the problem solving skills of preschool teachers do not differentiate according to their years of seniority, the school they work at, their titles, number of students in the classes and the age group they teach. However, it has been revealed that there is a meaningful correlation between subscale personal control and the school of graduation. When the data related to the understanding of disciplinary has been analyzed, there has not been found out any meaningful distinction between seniority, school type, occupational title and the age group they teach. However, obedience subcscale has a meaningful distinction. Moreover, in terms of occupational title in obedience and oppressive subdimensions, in terms of the age group in oppressive and student centred subdimension and in terms of the number of students in a class; meaningful distinction has been identified

Kaynakça

  • Altuntaş, E. A. (2008). Okul Yöneticilerinin Düşünme Stilleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki, Gaziosmanpaşa Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Tokat.
  • Bozgeyikli, H. (2011) Observation Of Turkish School Counselor’s Life Quality, International journal of Academic Research, Vol. 3(4), s:326-331
  • Bozgeyikli, H., Şat, A. (2014) Öğretmenlerde Psikolojik Dayanıklılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Özel Okul Örneği, HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, Cilt 3 (5), s:172-191
  • Bozkurt, E. ve Üstün, A. (2003). “İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kendilerini Algılayışlarına Göre Problem Çözme Becerilerini Etkileyen Bazı Mesleki Faktörler”, G.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, Sayı: 11 (1), 13-20.
  • Cemaloğlu, N. ve Kayabaşı, Y. (2007). Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyi İle Sınıf Yönetiminde Kullandıkları Disiplin Modelleri Arasındaki İlişki, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı: 27 (2) 123-155.
  • Ceylan, R. Yıldız, Bıçakçı, M. Aral, N. Gürsoy, F. (2012).“Okul Öncesi Eğitim Kurumunda Çalışan Öğretmenlerin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi” Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü-sü Dergisi, Cilt 14 Sayı 1 (85-98).
  • Çakır. N. (2010). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Disiplin Anlayışları İle İç-Dış Denetim Odakları Arasındaki İlişki (Çanakkale İli Örneği), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
  • Çerçi, H. Y. (2009).Devlet Okullarında Görevli Öğretmenlerin Disiplin Yaklaşımları, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Esen, H. (2006). İlk Ve Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Kullandıkları Disiplin Türleri ( Edirne İli Örneği),Trakya Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • Fidan, N. Ve Erden, M.(1998). Eğitime Giriş, İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Güçlü, N. (2003). “Lise Müdürlerinin Problem Çözme Becerileri”, Milli Eğitim Dergisi, Sayı.160: 272-300.
  • Güler, A. (2006). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Heppner, P. P. & Peterson, C. H. (1983). The Development And implications of A Personel Problem Solving inventory. Journal Of Counseling Psychology, Sayı: 29, 66-75.
  • İşmen, E. (2001). Duygusal Zeka Ve Problem Çözme, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı:13, S. 111-124.
  • Kahraman, C. (2006). Sınıf-İçi İstenmeyen Öğrenci Davranışlarının Önlenmesi Ve Giderilmesine İlişkin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri- Edirne İli Merkez, Uzunköprü Ve Havsa İlçeleri Örneği, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Karaca, N. H., Aral, N. ve Karaca, L. (2013).Okul Öncesi Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerisi ve Benlik Saygısının İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,Sayı:3 (2) ISSN: 2146-9199
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Basımevi
  • Kesgin, E. (2006). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik Düzeyleri İle Problem Çözme Yaklaşımlarını Kullanma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Denizli İli Örneği). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Kılıç D.Ö. (2009). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Okullarındaki Disiplin Anlayışına İlişkin Görüşleri, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Kısa. D. (2009). Okulöncesi Öğretmenlerinin Altı Yaş Çocuklarının Sorumluluk Eğitiminde Başvurdukları Disiplin Yöntemlerine İlişkin Görüşleri, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Kösterelioğlu, M.A. (2007). Okul Yöneticilerinin Problem Çözme Becerileri Ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki, Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Özgül, E. (2009). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri İle Öğretmenlik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Sarı, H., Bozgeyikli, H. (2003) Öğretmen Adaylarının Özel Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Karşılaştırmalı bir araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 9, s:183-204
  • Serin, O. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ted Eğitim ve Bilim Dergisi, Sayı:31, 80-88.
  • Sevgi, M. (2004). İlköğretim Okulu Ve Lise Yöneticilerinin Sorun Çözmeye İlişkin Tutumları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Şahin, E. (2002). Etkili Sınıf Yönetimi İçin Kurallar Oluşturmada Pozitif Disipline Dayalı Bazı Öneriler, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 15, Sayı: 1.
  • Şişman, M. ve Acat, M.B. (2003). Öğretmenlik Uygulaması Çalışmaları-nın Öğretmenlik Mesleğinin Algılanmasındaki Etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 13(1), 235-250.
  • Tümkaya, S. (2005). Öğretmenlerin Sınıf İçi Disiplin Anlayışları Ve Tü-kenmişlik İlişkisi, Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı:44,S.549–568.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri İle Disiplin Anlayışlarının İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 5 Sayı: 8, 82 - 111, 23.07.2016

Öz

Bu çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin problem çözme becerileri ve öğrenciye karşı tutumlarını etkileyecek bir boyut olan disiplin anlayışlarının öğretmenlerin mesleki kıdem yılı, çalıştıkları okul türü, mezun okul, mesleki unvanları, sınıflarındaki öğrenci sayısı ve eğitim verdikleri yaş grubu açısından incelenmiştir. Araştırma nicel bir çalışma olup tarama modeli türündendir. Çalışmanın örneklemini 2012–2013 eğitim öğretim yılında Kayseri ili Kocasinan, Melikgazi ve Talas merkez ilçe sınırları içindeki bünyesinde anasınıfı bulunan202 ilköğretim okulu ve18’i anaokulu olmak üzere toplam 220 okuldan, 474 okul öncesi öğretmeni arasından basit tesadüfî örnekleme yoluyla seçilen 222 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu, problem çözme envanteri ve öğretmen disiplin anlayış ölçeği Kullanılarak toplanmıştır. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin problem çözme becerilerinin öğretmenlerin mesleki kıdem yılı, çalıştıkları okul türü, mesleki unvanları, sınıflarındaki öğrenci sayısı ve eğitim verdikleri yaş grubuna göre anlamlı olarak farklılaşmadığı ancak mezun olunan okul türü ile kişisel kontrol alt boyutu arasında anlamlı farklılık olduğu tespit edilmiştir. Disiplin anlayışına ilişkin veriler incelendiğinde ise mezun olunan okul, çalışılan okul türü ve mesleki kıdem ile disiplin anlayışı ölçeğinin baskıcı, eşitlikçi ve öğrenci merkezli alt boyutları arasında anlamlı bir farklılık bulunmazken, itaat alt ölçeğinde anlamlı farklılık bulunduğu tespit edilmiştir. Mesleki unvan açısından baskıcı ve itaat alt boyutunda, eğitim verilen yaş grubu açısından, baskıcı ve öğrenci merkezli alt boyutunda ve sınıftaki öğrenci sayısı açısından ise baskıcı alt boyutunda anlamlı farklılaşma olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Altuntaş, E. A. (2008). Okul Yöneticilerinin Düşünme Stilleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişki, Gaziosmanpaşa Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Tokat.
  • Bozgeyikli, H. (2011) Observation Of Turkish School Counselor’s Life Quality, International journal of Academic Research, Vol. 3(4), s:326-331
  • Bozgeyikli, H., Şat, A. (2014) Öğretmenlerde Psikolojik Dayanıklılık ve Örgütsel Vatandaşlık Davranışlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Özel Okul Örneği, HAK-İŞ Uluslararası Emek ve Toplum Dergisi, Cilt 3 (5), s:172-191
  • Bozkurt, E. ve Üstün, A. (2003). “İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kendilerini Algılayışlarına Göre Problem Çözme Becerilerini Etkileyen Bazı Mesleki Faktörler”, G.Ü. Kastamonu Eğitim Dergisi, Sayı: 11 (1), 13-20.
  • Cemaloğlu, N. ve Kayabaşı, Y. (2007). Öğretmenlerin Tükenmişlik Düzeyi İle Sınıf Yönetiminde Kullandıkları Disiplin Modelleri Arasındaki İlişki, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, sayı: 27 (2) 123-155.
  • Ceylan, R. Yıldız, Bıçakçı, M. Aral, N. Gürsoy, F. (2012).“Okul Öncesi Eğitim Kurumunda Çalışan Öğretmenlerin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi” Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü-sü Dergisi, Cilt 14 Sayı 1 (85-98).
  • Çakır. N. (2010). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Disiplin Anlayışları İle İç-Dış Denetim Odakları Arasındaki İlişki (Çanakkale İli Örneği), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
  • Çerçi, H. Y. (2009).Devlet Okullarında Görevli Öğretmenlerin Disiplin Yaklaşımları, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Esen, H. (2006). İlk Ve Ortaöğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Kullandıkları Disiplin Türleri ( Edirne İli Örneği),Trakya Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • Fidan, N. Ve Erden, M.(1998). Eğitime Giriş, İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Güçlü, N. (2003). “Lise Müdürlerinin Problem Çözme Becerileri”, Milli Eğitim Dergisi, Sayı.160: 272-300.
  • Güler, A. (2006). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Duygusal Zekâ Düzeyleri İle Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Heppner, P. P. & Peterson, C. H. (1983). The Development And implications of A Personel Problem Solving inventory. Journal Of Counseling Psychology, Sayı: 29, 66-75.
  • İşmen, E. (2001). Duygusal Zeka Ve Problem Çözme, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Sayı:13, S. 111-124.
  • Kahraman, C. (2006). Sınıf-İçi İstenmeyen Öğrenci Davranışlarının Önlenmesi Ve Giderilmesine İlişkin Öğretmen Ve Öğrenci Görüşleri- Edirne İli Merkez, Uzunköprü Ve Havsa İlçeleri Örneği, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Karaca, N. H., Aral, N. ve Karaca, L. (2013).Okul Öncesi Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerisi ve Benlik Saygısının İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,Sayı:3 (2) ISSN: 2146-9199
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel Basımevi
  • Kesgin, E. (2006). Okul Öncesi Eğitim Öğretmenlerinin Öz Yeterlilik Düzeyleri İle Problem Çözme Yaklaşımlarını Kullanma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, (Denizli İli Örneği). Pamukkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Kılıç D.Ö. (2009). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Okullarındaki Disiplin Anlayışına İlişkin Görüşleri, Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Kısa. D. (2009). Okulöncesi Öğretmenlerinin Altı Yaş Çocuklarının Sorumluluk Eğitiminde Başvurdukları Disiplin Yöntemlerine İlişkin Görüşleri, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Kösterelioğlu, M.A. (2007). Okul Yöneticilerinin Problem Çözme Becerileri Ve Tükenmişlik Düzeyleri Arasındaki İlişki, Abant İzzet Baysal Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Özgül, E. (2009). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerileri İle Öğretmenlik Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Sarı, H., Bozgeyikli, H. (2003) Öğretmen Adaylarının Özel Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Karşılaştırmalı bir araştırma, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 9, s:183-204
  • Serin, O. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin Problem Çözme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ted Eğitim ve Bilim Dergisi, Sayı:31, 80-88.
  • Sevgi, M. (2004). İlköğretim Okulu Ve Lise Yöneticilerinin Sorun Çözmeye İlişkin Tutumları, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bolu.
  • Şahin, E. (2002). Etkili Sınıf Yönetimi İçin Kurallar Oluşturmada Pozitif Disipline Dayalı Bazı Öneriler, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Cilt: 15, Sayı: 1.
  • Şişman, M. ve Acat, M.B. (2003). Öğretmenlik Uygulaması Çalışmaları-nın Öğretmenlik Mesleğinin Algılanmasındaki Etkisi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı: 13(1), 235-250.
  • Tümkaya, S. (2005). Öğretmenlerin Sınıf İçi Disiplin Anlayışları Ve Tü-kenmişlik İlişkisi, Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı:44,S.549–568.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Diğer ID JA64KZ78GK
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Savaş Sesli Bu kişi benim

Hasan Bozgeyikli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 23 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Sesli, S., & Bozgeyikli, H. (2016). The Examination of Preschool Teachers’ Problem Solving Skills And Their Understanding of Disciplinary. OPUS International Journal of Society Researches, 5(8), 82-111.