Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Eğitim Denetimi Alanında 2005–2015 Yılları Arasında Yayımlanan Makale ve Tezlerin Betimsel Analizi

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 11, 619 - 650, 30.12.2016
https://doi.org/10.26466/opus.255105

Öz

Denetim, eğitim sisteminin bir alt sistemidir ve yönetim süreçlerinin vazgeçilmez öğelerindendir.

Eğitim alanındaki bütün gelişmeler denetim sistemine de yansımaktadır. Bu çalışma 2005-2015

yılları arasındaki Türkiye’de yayımlanmış eğitim denetimi alanındaki makale ve tezleri inceleyerek,

Ülke eğitim sistemindeki gelişmeler izlenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla 66 makale ve yedi tez betimsel

analiz yöntemiyle incelenmiştir. Makaleler ve tezler, alan yazın doğrultusunda araştırmacılarca belirlenen

alt analiz düzeyinde: denetimin işlevleri, çağdaş denetim modelleri ve anlayışları, denetimin

tarihsel süreçlerde incelenmesi, denetimde etik, denetimde öğretmen/müfettiş veya müfettiş

yardımcılarından/yöneticilerden beklenenlerin belirlenmesi ve Türkiye’nin denetim sistemi ile başka

ülkelerin denetim sistemlerinin karşılaştırılması başlıklarına tasnif edilip, incelenmiştir. İnceleme

sonuçları Türkiye’de eğitim denetimi bağlamında en çok denetimin işlevlerini içeren araştırmaların/

çalışmaların yapıldığını göstermiştir.

Kaynakça

  • Anderson, R. H., & Snyder, K. J. (1998). Functions of school supervision. In G. R. Firth & E. F. Pajak (Eds.), Handbook of research on school supervision (pp. 341-373). New York: Macmillan.
  • Archibong, F. I. (2012). Instructional supervision in the administration of secondary education: a panacea for quality assuarance. European Scientific Journal, 8(13), 61-70.
  • Argyris, C. (1993). Knowledge for action: A guide for overcomming barriers to organizational change. San Francisco, CA: Jossey-Boss.
  • Atay, K. (?). ilköğretim müfettişlerinin yeterlilikleri. Web: https://pegem.net/dosyalar/dokuman/1175-20120208142135-atay.pdf adresinden 09.10.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Aydın, İ. (2014). Öğretimde denetim (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Aydın, M. (2014). Çağdaş eğitim denetimi (6. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Altun, S. A., Memişoğlu, S. P. (2008). Performans değerlendirmesine ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 53, 7-24.
  • Aslanargun, E., Tarku, E. (2014). Öğretmenlerin mesleki denetim ve rehberlik konusunda müfettişlerden beklentileri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 20(3) , 281-306.
  • Bernard, J. M., Goodyear, R. K. (2014). Fundementals of clinical supervision. (5th Edition). New Jersey: Pearson Education.
  • Biesta, G. J. J. (2016). Good education in an age of measurement: ethics, politics, democracy. New York: Routledge
  • Borders, L. D. (2001). The good supervisor. The International Youthcare Network. Web: http://wwhttp://www.cyc-net.org/cyc-online/cycol-0401-supervision.htmlw.cyc-net.org adresinden 08.06.2012 tarihinde alınmıştır.
  • Bursalıoğlu, Z. (1981). Eğitim yöneticisinin yeterlilikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, No: 93.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Bülbül, T., Özdem, G., Tunç B. ve İnandı, Y. (2013). Okul temelli değerlendirme algısı: öğretmen görüşlerine dayalı betimsel bir analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 13(4), 2105-2124.
  • Çalık, Ç. (2016). Performans değerlendirme nedir. Web: http://www.kariyer.net/ik-blog/performans-degerlendirme-nedir/ adresinden 08.06.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Dawson, C. (2009). Introduction to research methods: A practical guide for anyone undertaking a research project. Oxford: How to Books Ltd.
  • Erdem, A. R. (2006). Öğretimin denetiminde yeni bakış açısı: “sürekli geliştirme” temeline dayalı öğretimin denetimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 275–294.
  • Fe Callaon, M. (2015). Major functions of supervision. Web: https://prezi.com/tzzql3assdb-/the-major-functions-of-supervision/ adresinden 07.08.2016’da alınmıştır.
  • Gündüz, Y. (2012). Eğitim örgütlerinde denetimin gerekliliği: kuramsal bir çalışma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 1-6.
  • Grauwe, A. D. (2004). School self-evaluation and external inspection: A complex couple. In School evaluation for quality improvement, ed. A. D. Grauwe, J. P. Naidoo, 71-83. Asian Newwork of Training and Research Institutions in Educational Planning Reports. Paris: UNESCO-IIEP.
  • İlğan, A., Kıranlı, S. (2007). Öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerinin denetlenmesinde klinik denetim modeli. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(2), 151-177.
  • İlğan, A. (2014). Okul müdürünün öğretimsel denetim davranışları ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması [A validity and reliability study of the principals’ instructional supervision behavior scale]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi- Journal of Educational Science Research, 4(1), 1-23.
  • Karakuş, M. (2010). Çağdaş denetim yaklaşımları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 181-200.
  • Karaman, Ü. (1982). Müfettiş yeterliliklerinin saptanması, hizmet içi eğitim programı hazırlanması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç A. , Aslanargun, E. ve Arseven, Z. (2013). Eğitim denetmenlerinin rehberlik denetim inceleme görevlerine yönelik bir olgu bilim çalışması. Milli Eğitim, 197, 5-24.
  • Koçak, R. (2006). Öğretmen performans değerlendirme envanteri geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 779-808.
  • MacBeath, J. (1999). School must speak for themselves: the case for school self evaluation. London: Routhledge.
  • Memduhoğlu, H. B. (2012). Öğretmen, yönetici, denetmen ve öğretim üyelerinin görüşlerine göre Türkiye’de eğitim denetimi sorunsalı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 135-156.
  • Memduhoğlu, H. B., Zengin, M. (2012). Çağdaş eğitim denetimi modeli olarak öğretimsel denetimin Türk eğitim sistemine uygulanabilirliği, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 5(1), 131-142.
  • Miles, M. B, Huberman, A. M. (1994). Qalitative data analysis: an expended sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
  • Mohanty, J. (2008). Educational administration supervision and school management. New Delhi: Deep & Deep Publications.
  • Oktar, A. N. (2010). Eğitim denetimi sisteminin yasal dayanaklara göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ofsted [Office for Standards in Education, Children's Services and Skills]. (2015). Qualifications, experience and standards required of additional inspectors underkating inspections on behalf of her majesty’s chief inspector of education, children’s services and skills. Web: https://www.google.com.tr/?gfe_rd=cr&ei=WFr7V8OuDaTA8gf98oHoAg#q=education+inspector+competency+ofsted adresinden 05.08.2016’da alınmıştır.
  • Seçkin, N. (1978). Milli Eğitim Bakanlığı müfettişlerinin yeterlilikleri.(Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Shodiya, T. G. (). Models for supervision in education. Web: https://www.academia.edu/13104069/MODELS_OF_SUPERVISION_IN_EDUCATION adresinden 05.08.2016’da alınmıştır.
  • Soydan, T. (2016). An evaluation of the new school administrator assignment system applied in recent years in Turkey. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 15(5), 75-102.
  • Öz, F. (2003). Türkiye cumhuriyeti milli eğitim sisteminde teftiş. Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Yayınları.
  • Özen, F. (2011). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin görüşlerine göre okul geliştirme aracı olarak hesap verebilirlik. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özmen, F. , Kömürlü, F. (2011). Eğitim denetiminde elektronik ürün dosyası (E-portfolio) kullanımı hakkında ilköğretim denetçilerinin görüşleri. Milli Eğitim, 191, 157-168.
  • Pejak, E. (2000). Approaches to clinical supervision: Alternatives for improving instruction. Norwood, MA : Cristopher Gordon.
  • Sabancı A. ve Şahin A. 820079. Denetmenlerin öğretmenlik yeterlik alanları açısından devlet ilköğretim okulu sınıf öğretmenlerine rehberlik görevlerini gerçekleştirme düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 32(145) , 85-95.
  • Schilling, C. A., Tomal, D. R. (2013). Resource management for school administrators: optimizing fiscal, facility, and human resources. Lanham, Mariland: Rowman & Littlefield Education.
  • Sullivan, S., Glanz, J. (2005). Supervision that improves teaching, startegies and techniques. Thousand Oaks, California: Corwin Press.
  • Şimşek, H.; Yıldırım, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Taş, A. ve Günel, C. (2007). İngiltere ve Türkiye’deki okulların denetimi. Milli Eğitim, 173, 139- 156.
  • Taşdan, M. (2008). Çağdaş Eğitim Denetiminde Meslektaş Yardımlaşması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 41(1), 69-92.
  • Taymaz, H. (2015). Eğitim siteminde teftiş (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Thakral, S. (2015). The historical context of modern concept of supervision. Journal of Emerging Trends in Educational research and Policy Studies, 6(1), 79-88.
  • Yıldırım, M. C. , Demirtaş, H. (2012).Yapılandırmacı öğrenme paradigması ilkeleri açısından ilköğretim okullarında öğretmen denetimi uygulamalarının değerlendirilesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 495-507.

The Descriptive Analysis of Academic Studies Published in Turkey about Education Supervision between the Years of 2005-2015

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 11, 619 - 650, 30.12.2016
https://doi.org/10.26466/opus.255105

Öz

Supervision (inspection) is a subsystem of the educational system and is one of the indispensable elements of the management process. All developments have existed in the field of education is reflected in to the supervision system too. This study examining articles and theses published in Turkey about educational supervision between the years of 2005-2015. By this way developments in the country's educational system has been tried to be monitored. In this manner, 66 articles and seven thesis were analyzed by descriptive analysis. For descriptive analysis control functions of supervision, modern supervision models and approaches, examining the historical process of the supervision, ethics of supervision, expectations from teachers’supervisors or supervisors assistants/ administrators, comparison of Turkey's education supervision system to other countries' supervision systems used as analysis levels. All articles and theses classified by using analysis level. The results show that the most comman research area about educational supervision belongs to functions of supervision in Turkey.

Kaynakça

  • Anderson, R. H., & Snyder, K. J. (1998). Functions of school supervision. In G. R. Firth & E. F. Pajak (Eds.), Handbook of research on school supervision (pp. 341-373). New York: Macmillan.
  • Archibong, F. I. (2012). Instructional supervision in the administration of secondary education: a panacea for quality assuarance. European Scientific Journal, 8(13), 61-70.
  • Argyris, C. (1993). Knowledge for action: A guide for overcomming barriers to organizational change. San Francisco, CA: Jossey-Boss.
  • Atay, K. (?). ilköğretim müfettişlerinin yeterlilikleri. Web: https://pegem.net/dosyalar/dokuman/1175-20120208142135-atay.pdf adresinden 09.10.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Aydın, İ. (2014). Öğretimde denetim (5. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Aydın, M. (2014). Çağdaş eğitim denetimi (6. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Altun, S. A., Memişoğlu, S. P. (2008). Performans değerlendirmesine ilişkin öğretmen, yönetici ve müfettiş görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 53, 7-24.
  • Aslanargun, E., Tarku, E. (2014). Öğretmenlerin mesleki denetim ve rehberlik konusunda müfettişlerden beklentileri, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 20(3) , 281-306.
  • Bernard, J. M., Goodyear, R. K. (2014). Fundementals of clinical supervision. (5th Edition). New Jersey: Pearson Education.
  • Biesta, G. J. J. (2016). Good education in an age of measurement: ethics, politics, democracy. New York: Routledge
  • Borders, L. D. (2001). The good supervisor. The International Youthcare Network. Web: http://wwhttp://www.cyc-net.org/cyc-online/cycol-0401-supervision.htmlw.cyc-net.org adresinden 08.06.2012 tarihinde alınmıştır.
  • Bursalıoğlu, Z. (1981). Eğitim yöneticisinin yeterlilikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, No: 93.
  • Bursalıoğlu, Z. (2015). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (19. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Bülbül, T., Özdem, G., Tunç B. ve İnandı, Y. (2013). Okul temelli değerlendirme algısı: öğretmen görüşlerine dayalı betimsel bir analiz çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 13(4), 2105-2124.
  • Çalık, Ç. (2016). Performans değerlendirme nedir. Web: http://www.kariyer.net/ik-blog/performans-degerlendirme-nedir/ adresinden 08.06.2016 tarihinde alınmıştır.
  • Dawson, C. (2009). Introduction to research methods: A practical guide for anyone undertaking a research project. Oxford: How to Books Ltd.
  • Erdem, A. R. (2006). Öğretimin denetiminde yeni bakış açısı: “sürekli geliştirme” temeline dayalı öğretimin denetimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 275–294.
  • Fe Callaon, M. (2015). Major functions of supervision. Web: https://prezi.com/tzzql3assdb-/the-major-functions-of-supervision/ adresinden 07.08.2016’da alınmıştır.
  • Gündüz, Y. (2012). Eğitim örgütlerinde denetimin gerekliliği: kuramsal bir çalışma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 1-6.
  • Grauwe, A. D. (2004). School self-evaluation and external inspection: A complex couple. In School evaluation for quality improvement, ed. A. D. Grauwe, J. P. Naidoo, 71-83. Asian Newwork of Training and Research Institutions in Educational Planning Reports. Paris: UNESCO-IIEP.
  • İlğan, A., Kıranlı, S. (2007). Öğretmenlerin sınıf içi etkinliklerinin denetlenmesinde klinik denetim modeli. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 40(2), 151-177.
  • İlğan, A. (2014). Okul müdürünün öğretimsel denetim davranışları ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması [A validity and reliability study of the principals’ instructional supervision behavior scale]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi- Journal of Educational Science Research, 4(1), 1-23.
  • Karakuş, M. (2010). Çağdaş denetim yaklaşımları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 181-200.
  • Karaman, Ü. (1982). Müfettiş yeterliliklerinin saptanması, hizmet içi eğitim programı hazırlanması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Kılıç A. , Aslanargun, E. ve Arseven, Z. (2013). Eğitim denetmenlerinin rehberlik denetim inceleme görevlerine yönelik bir olgu bilim çalışması. Milli Eğitim, 197, 5-24.
  • Koçak, R. (2006). Öğretmen performans değerlendirme envanteri geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(3), 779-808.
  • MacBeath, J. (1999). School must speak for themselves: the case for school self evaluation. London: Routhledge.
  • Memduhoğlu, H. B. (2012). Öğretmen, yönetici, denetmen ve öğretim üyelerinin görüşlerine göre Türkiye’de eğitim denetimi sorunsalı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 135-156.
  • Memduhoğlu, H. B., Zengin, M. (2012). Çağdaş eğitim denetimi modeli olarak öğretimsel denetimin Türk eğitim sistemine uygulanabilirliği, Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 5(1), 131-142.
  • Miles, M. B, Huberman, A. M. (1994). Qalitative data analysis: an expended sourcebook. (2nd Edition). California: SAGE Publications.
  • Mohanty, J. (2008). Educational administration supervision and school management. New Delhi: Deep & Deep Publications.
  • Oktar, A. N. (2010). Eğitim denetimi sisteminin yasal dayanaklara göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Ofsted [Office for Standards in Education, Children's Services and Skills]. (2015). Qualifications, experience and standards required of additional inspectors underkating inspections on behalf of her majesty’s chief inspector of education, children’s services and skills. Web: https://www.google.com.tr/?gfe_rd=cr&ei=WFr7V8OuDaTA8gf98oHoAg#q=education+inspector+competency+ofsted adresinden 05.08.2016’da alınmıştır.
  • Seçkin, N. (1978). Milli Eğitim Bakanlığı müfettişlerinin yeterlilikleri.(Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Shodiya, T. G. (). Models for supervision in education. Web: https://www.academia.edu/13104069/MODELS_OF_SUPERVISION_IN_EDUCATION adresinden 05.08.2016’da alınmıştır.
  • Soydan, T. (2016). An evaluation of the new school administrator assignment system applied in recent years in Turkey. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 15(5), 75-102.
  • Öz, F. (2003). Türkiye cumhuriyeti milli eğitim sisteminde teftiş. Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi Yayınları.
  • Özen, F. (2011). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin görüşlerine göre okul geliştirme aracı olarak hesap verebilirlik. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özmen, F. , Kömürlü, F. (2011). Eğitim denetiminde elektronik ürün dosyası (E-portfolio) kullanımı hakkında ilköğretim denetçilerinin görüşleri. Milli Eğitim, 191, 157-168.
  • Pejak, E. (2000). Approaches to clinical supervision: Alternatives for improving instruction. Norwood, MA : Cristopher Gordon.
  • Sabancı A. ve Şahin A. 820079. Denetmenlerin öğretmenlik yeterlik alanları açısından devlet ilköğretim okulu sınıf öğretmenlerine rehberlik görevlerini gerçekleştirme düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 32(145) , 85-95.
  • Schilling, C. A., Tomal, D. R. (2013). Resource management for school administrators: optimizing fiscal, facility, and human resources. Lanham, Mariland: Rowman & Littlefield Education.
  • Sullivan, S., Glanz, J. (2005). Supervision that improves teaching, startegies and techniques. Thousand Oaks, California: Corwin Press.
  • Şimşek, H.; Yıldırım, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Taş, A. ve Günel, C. (2007). İngiltere ve Türkiye’deki okulların denetimi. Milli Eğitim, 173, 139- 156.
  • Taşdan, M. (2008). Çağdaş Eğitim Denetiminde Meslektaş Yardımlaşması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 41(1), 69-92.
  • Taymaz, H. (2015). Eğitim siteminde teftiş (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Thakral, S. (2015). The historical context of modern concept of supervision. Journal of Emerging Trends in Educational research and Policy Studies, 6(1), 79-88.
  • Yıldırım, M. C. , Demirtaş, H. (2012).Yapılandırmacı öğrenme paradigması ilkeleri açısından ilköğretim okullarında öğretmen denetimi uygulamalarının değerlendirilesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 495-507.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatmanur Özen

Esmanur Arslan Hendekçi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Kabul Tarihi 7 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Özen, F., & Arslan Hendekçi, E. (2016). The Descriptive Analysis of Academic Studies Published in Turkey about Education Supervision between the Years of 2005-2015. OPUS International Journal of Society Researches, 6(11), 619-650. https://doi.org/10.26466/opus.255105

Cited By