From Constitutional Era II especially by
the time of the proclamation of the republic, a large number of opinions and
suggestions have been expressed regarding education and teaching. Those
opinions and suggestions have been tackled and examined from different aspects.
One of the aspects related to education has consisted of training and teaching
program. In this study which was conducted by using scanning method, periodical
publications comprising the year between 1908 and 1923, topics that are related
to training and teaching were reviewed. Before the proclamation of the republic
training and teaching program (curriculum), many educators drew attention to
the importance of the topics. This study contains of a large number of
educators’ opinions and suggestions on training and teaching program such as
Ahmet Ferid, Aka Mirza, Ali Reşat Bey, Bilal Bey, Doktor Sabri, Doktor
Saim,Halil Fikret ,Harun Er Reşid Hulusu Bey, İbrahim Alaattin, İsmail
Hakkı, Mehmet Emin, Mehmet Rüştü Muallim Cevdet, Muallim Halit,
Muslihittin Adil, Mustafa Rahmi, Münir Mazhar Ethem
Nejat, Nafi Atuf Necmettin Sadak, Sadrettin Celal, Sati Bey, Selim Sırrı,
Süleyman Şevket, Şakir Ahmet, Şevket Bey. Moreover, in this study,
educational curriculum of the Journal of Schooling and Teachers (Tedrisat
ve Muallimler Mecmuasi) madrasah, master school ( Darülmuallimin- i
aliye) , mistress school (Darülmüallimat) , primary school (mektebi iktida-i)
Ottoman junior high school (Rüşdiye), high school (Sultaniler), new life
schools, foreign and minority schools and syllabus of calculation and
geometry, geographics, history, science, trip and observation, drawing lesson,
craft lessons, art, article, physical education, music, philosophy,
psychohygiene, school shows ( play, trip and drama) are emphasised.
Curriculum Educational Curriculum Instructional Programme Syllabus
II.
Meşrutiyet döneminden itibaren özellikle Cumhuriyetin ilanına kadar olan sürede
eğitim ve öğretimle ilgili çok sayıda görüş ve önerilerin dile getirildiği
görülmüştür. Bu görüş ve öneriler çeşitli boyutlarla ele alınıp incelenmiştir.
Eğitimle ilgili olan bu boyutlardan birisini de eğitim ve öğretim programları
teşkil etmiştir. Tarama yöntemi kullanılarak yapılan bu çalışmada 1908 ve 1923
yılları arasını kapsayan süreli yayınlarda eğitim ve öğretimle ilgili konular
ele alınmıştır. Cumhuriyetin ilanından önce eğitim ve öğretim programları ile
ilgili olarak çok sayıda eğitimci konunun önemine dikkat çekmişlerdir. Bu çalışmada birçok eğitimcinin (Ahmet Ferit, Aka Mirza, Ali Reşat Bey, Bilal Bey, Doktor Sabri, Doktor Saim,
Halil Fikret, Harun Er Reşit Hulusu Bey, İbrahim Alaattin, İsmail
Hakkı, Mehmet Emin, Mehmet Rüştü, Muallim Cevdet, Muallim Halit, Muslihiddin
Adil, Mustafa Rahmi, Münir Mazhar, Ethem Nejat, Nafi Atuf, Necmettin Sadak,
Sadrettin Celal, Sati Bey, Selim Sırrı, Süleyman Şevket, Şakir Ahmet, Şevket
Bey)’in eğitim ve öğretim programları hakkındaki görüş ve önerilerine yer
verilmiştir. Ayrıca Tedrisat ve Muallimler Mecmuasında yer alan Medrese,
Darülmuallimin-i aliye, Darülmuallimat, Rüştiye, Sultaniler, yeni hayat
mektepleri, yabancı ve azınlık okulları eğitim programları ile imla ve kıraat,
hesap- hendese, coğrafya, tarih, fen, gezi ve inceleme, çizgi dersleri, el işleri dersi, resim,
eşya, beden eğitimi, musiki, felsefe, hıfzıssıhha, okul
Müsamereleri (piyes, gezi, tiyatro) ders programları üzerinde durulmuştur.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2016 |
Kabul Tarihi | 9 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 11 |