Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Importance of Elective Course in Middle School Education

Yıl 2018, Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı, 170 - 211, 14.03.2018
https://doi.org/10.26466/opus.359758

Öz

Aim of this search
is that practise of elective course in middle school is evaluated according to
teacher’s opinions. Teacher’s opinions were receiced about general opinions
related to elective course, process of course in middle school, aim, content,
learning, teaching and evaluation of elective cours. These opinions were
examined whether they chenge according to gender, seniority, branch. Search
consist of middle school teachers who study in Kayseri province and this
country in 2016-2017. 358 teacher attend to this search. “Practise of elective
course in middle school according to teacher’s assessment” questionnaire
improved by Uysal (2015) was used. Questionnaire consists of three sections.
There is personal information in first section, there is information about
elective course in second section and there are aim of course, learning and
teaching situations and evaluation in third section. Result of search is that
elective course in middle school is determined by school administration.
School’s physical conditions are not enough and choosing elective course is up
to teacher. Teachers have stated that elective courses are useful and necessary.
Parents of students aren’t informed and counseling service doesn’t help
students in chosing elective courses. Teachers who attended to search have also
stated that although elective courses succeed, these courses are like addition
to compulsary lessons.

Kaynakça

  • Çelik, Z., Boz, N., Gümüş, S., ve Taştan, F. (2013). Eğitim reformunu izleme raporu. Ankara: Eğitimciler Birliği Sendikası.
  • Çelik, Z., Yurdakul, S., Bozgeyikli, H. ve Gümüş, S. (2017). Eğitime bakış 2017: İzleme ve değerlendirme raporu. Ankara: Eğitim-Bir-Sen.
  • Cerit, Y., Akgün, N., Yıldız, K., ve Soysal, M. R. (2014). Yeni eğitim sisteminin (4+ 4+ 4) uygulanmasında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri (Bolu il örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 59-82.
  • Demir, A., ve Ok, A. (1996). Ortadoğu teknik üniversitesindeki öğretim üye ve öğrencilerinin seçmeli dersler hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 121-125.
  • EARGED. (2008). Seçmeli derslerin seçim kriterlerinin değerlendirilmesi araştırması. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. file:///C:/Users/mdc/Downloads/Documents/secmeli_dersler_arastirmasi.pdf adresinden alındı.
  • Eğitim Reformu Girişimi (2016). Eğitim izleme raporu 2015-16. http://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2016-17/ adresinden alınmıştır. Erişim tarihi: 19.06.2017.
  • Frank, J. (1976). Complete guide to co-curricular programs and activities for the middle grades. Parker Publishing Company.
  • Karagözoğlu, N. (2015). Ortaokul 5. sınıflarda tercih edilen seçmeli dersler ve tercih nedenlerinin öğrenci ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. . Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 69-94. http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2015.004. adresinden alındı.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi (13.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, K. (2013). Okul idarecilerinin gözüyle seçmeli ders uygulaması. Okul idarecilerinin gözüyle seçmeli ders uygulaması. Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları, 40-46.
  • Kutlu, B. S., Abalı, Y. A., ve Eren, T. (2012). Çok ölçütlü karar verme yöntemleri ile seçmeli ders seçimi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 5-25.
  • MEB, Meb Mevzuat. Milli Eğitim Bakanlığı: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden alındı.. Erişim tarihi: 25.09.2017.
  • MEB-TTKB, Milli Eğitim Bakanlığı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı : http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7 adresinden alındı. Erişim tarihi: 22.09.2017.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü (t.y). 2016-2017 yılı istatistikler kılavuzu. http://kayseri.meb.gov.tr/www/2016-2017-egitim-ogretim-yili-kayseri-milli-egitim-istatistikleri/icerik/1202 Erişim tarihi: 19.06.2017.
  • Örs, Ç., Erdoğan, H., ve Kipici, K. (2013). Eğitim Yöneticileri bakış açısıyla 12 yıllık kesintili zorunlu eğitim sistemi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(4), 131-154.
  • Özgüven, E. (1989). Yükseköğretirnde öğrenci kişilik hizmetleri. yükseköğretimde rehberlik ve psikolojik danışma toplantısı,. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 161.
  • Pamuk, E., ve Kiraz, Z. (2016). Ortaokullarda okutulan seçmeli ders uygulamalarında okul yöneticilerinin karşılaştıkları problemler. . Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 977-1003.
  • Sağır, M. (2015). Eğitim ve Okul sistemindeki son dönem politika değişimlerine ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 1297-1310.
  • Taş, B. S. (2004). Seçmeli ders programlarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Tezcan, H. G. (2008). Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-17.
  • Uysal, B. (2015). Ortaokul seçmeli ders uygulamasının okul yöneticisi, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ülgen, G. (1992). İlköğretim okullarının 6, 7, 8. sınıflarında seçmeli dersler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 107-114.

Ortaokul Öğrencilerinin Eğitiminde Seçmeli Derslerin Yeri

Yıl 2018, Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı, 170 - 211, 14.03.2018
https://doi.org/10.26466/opus.359758

Öz

Bu araştırmanın
amacı, ortaokullardaki seçmeli ders uygulamasını öğretmenler görüşlerine göre
değerlendirmektir. Araştırmanın amaçlarına uygun olarak öğretmenlerin seçmeli
derslere ilişkin genel görüşlerine, seçmeli derslerin okullarda uygulanma
sürecine, seçmeli derslerin amaçları, içeriği, öğrenme-öğretme ve değerlendirme
durumlarına ilişkin görüşleri alınmıştır. Bu görüşlerin cinsiyet, kıdem ve branşa
göre anlamlı farklılık gösterip göstermedikleri incelenmiştir. Araştırmanın
evrenini 2016-2017 eğitim öğretim yılında Kayseri ili ve ilçelerinde görev
yapmakta olan, ortaokul öğretmenleri oluşturmaktadır. Kayseri’de ortaokullarda
çalışan 358 öğretmen araştırmanın örneklem grubunda yer almaktadır. Araştırmada
Uysal (2015) tarafından geliştirilen “Ortaokul Seçmeli Dersler Uygulamasının
Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi” anketi kullanılmıştır. Anket üç
bölümden oluşmuştur. Birinci kısımda kişisel bilgiler, ikinci kısımda seçmeli
derslerle ilgili bilgilere, üçüncü kısımda ise; seçmeli derslerin amaçları,
içeriği öğrenme öğretme durumları ve değerlendirme boyutlarına yönelik maddeler
vardır. Araştırma sonuçlarına bakıldığında, okutulan seçmeli derslerin okul
idaresi tarafından belirlendiği görülmüştür. Seçmeli derslerle ilgili okulun
fiziksel imkânlarının yeterli olmadığı ve okulda bulunan öğretmenlere göre ders
seçimi yapıldığı sonucuna varılmıştır. Öğretmenler, seçmeli dersleri faydalı ve
gerekli bulduklarını belirtmişlerdir. Araştırmaya katılan öğretmenler, seçmeli
ders seçim sürecinde veli bilgilendirmesi yapılmadığı ve öğrencilerin rehberlik
servisinden yardım almadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerimiz seçmeli
derslerin amacına ulaştığını belirtmelerine karşın aynı zamanda zorunlu
derslere takviye gibi işlendiğini de dile getirmişlerdir. 

Kaynakça

  • Çelik, Z., Boz, N., Gümüş, S., ve Taştan, F. (2013). Eğitim reformunu izleme raporu. Ankara: Eğitimciler Birliği Sendikası.
  • Çelik, Z., Yurdakul, S., Bozgeyikli, H. ve Gümüş, S. (2017). Eğitime bakış 2017: İzleme ve değerlendirme raporu. Ankara: Eğitim-Bir-Sen.
  • Cerit, Y., Akgün, N., Yıldız, K., ve Soysal, M. R. (2014). Yeni eğitim sisteminin (4+ 4+ 4) uygulanmasında yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri (Bolu il örneği). Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 59-82.
  • Demir, A., ve Ok, A. (1996). Ortadoğu teknik üniversitesindeki öğretim üye ve öğrencilerinin seçmeli dersler hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 121-125.
  • EARGED. (2008). Seçmeli derslerin seçim kriterlerinin değerlendirilmesi araştırması. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı. file:///C:/Users/mdc/Downloads/Documents/secmeli_dersler_arastirmasi.pdf adresinden alındı.
  • Eğitim Reformu Girişimi (2016). Eğitim izleme raporu 2015-16. http://www.egitimreformugirisimi.org/egitim-izleme-raporu-2016-17/ adresinden alınmıştır. Erişim tarihi: 19.06.2017.
  • Frank, J. (1976). Complete guide to co-curricular programs and activities for the middle grades. Parker Publishing Company.
  • Karagözoğlu, N. (2015). Ortaokul 5. sınıflarda tercih edilen seçmeli dersler ve tercih nedenlerinin öğrenci ve veli görüşlerine göre değerlendirilmesi. . Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(1), 69-94. http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2015.004. adresinden alındı.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemi (13.Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kaya, K. (2013). Okul idarecilerinin gözüyle seçmeli ders uygulaması. Okul idarecilerinin gözüyle seçmeli ders uygulaması. Kesintili Oniki Yıllık Zorunlu Eğitim Modelinde Seçmeli Dersler Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları, 40-46.
  • Kutlu, B. S., Abalı, Y. A., ve Eren, T. (2012). Çok ölçütlü karar verme yöntemleri ile seçmeli ders seçimi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 5-25.
  • MEB, Meb Mevzuat. Milli Eğitim Bakanlığı: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden alındı.. Erişim tarihi: 25.09.2017.
  • MEB-TTKB, Milli Eğitim Bakanlığı. Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı : http://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7 adresinden alındı. Erişim tarihi: 22.09.2017.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Kayseri İl Milli Eğitim Müdürlüğü (t.y). 2016-2017 yılı istatistikler kılavuzu. http://kayseri.meb.gov.tr/www/2016-2017-egitim-ogretim-yili-kayseri-milli-egitim-istatistikleri/icerik/1202 Erişim tarihi: 19.06.2017.
  • Örs, Ç., Erdoğan, H., ve Kipici, K. (2013). Eğitim Yöneticileri bakış açısıyla 12 yıllık kesintili zorunlu eğitim sistemi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(4), 131-154.
  • Özgüven, E. (1989). Yükseköğretirnde öğrenci kişilik hizmetleri. yükseköğretimde rehberlik ve psikolojik danışma toplantısı,. Ankara: A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, 161.
  • Pamuk, E., ve Kiraz, Z. (2016). Ortaokullarda okutulan seçmeli ders uygulamalarında okul yöneticilerinin karşılaştıkları problemler. . Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 977-1003.
  • Sağır, M. (2015). Eğitim ve Okul sistemindeki son dönem politika değişimlerine ilişkin okul yöneticilerinin görüşlerinin incelenmesi. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10(11), 1297-1310.
  • Taş, B. S. (2004). Seçmeli ders programlarının öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Tezcan, H. G. (2008). Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-17.
  • Uysal, B. (2015). Ortaokul seçmeli ders uygulamasının okul yöneticisi, öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Ülgen, G. (1992). İlköğretim okullarının 6, 7, 8. sınıflarında seçmeli dersler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(8), 107-114.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Durmuşçelebi

Burcu Mertoğlu

Yayımlanma Tarihi 14 Mart 2018
Kabul Tarihi 14 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Durmuşçelebi, M., & Mertoğlu, B. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Eğitiminde Seçmeli Derslerin Yeri. OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 170-211. https://doi.org/10.26466/opus.359758