Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Periodical Publications on The Time Youth Before The Republic

Yıl 2018, Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı, 468 - 484, 07.03.2018
https://doi.org/10.26466/opus.382644

Öz

The objective of this research to determine
the periodical publications that are subject to various aspects of youth in the
Pre-Republic period. Within the scope of this aim, some researches have been
carried out using the institutions such as National Library, TBMM Library which
are sources of Ottoman artifacts. As a result of the research, some information
was given about magazines on the time youth before the Republic. These
magazines are determined as Gençlik Âlemi (1913), Gençlik Duygusu (1914), Genç
Türk(1910), Gençler Defteri (1914), Gülizar (1909), Genç Kalemler (1919), Genç
Tabip (1911), Gençlik (1911), Genç Kimyager (1912), Gençler Derneği (1914),
İdman (1914), Türk Çocuğu (1914), Genç Kadın (1918),  Genç Sanatkâr (1918), Genç Kalemler (1919),
Genç Kadın (1919), Genç Yolcular (1919), Gençler Dünyası (1920), Genç Müslüman
Today, as well as we need young people who are conscious, knowledgeable, and
culturally valued, it is thought that we needed young people in these qualities
in the pre-republican period to be among the developed societies and to have
the qualities of this society. In addition to what is the emotions, thoughts,
attitudes and behaviors that are particularly expected of young people, as well
as the school and the teacher, newspapers and magazines in the period were used
as information sources for their parents to act against the youth. In order to
achieve this aim, it has been seen that not only the information, culture and
values ​​taken from family, but also the school and the local area are utilized
in the periodical publications.



 

Kaynakça

  • Doğan, İ. (1997). Değişen Türkiye 'de bilim ve kültür. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Duman, T. ve Dilaver, H.H. (2011). Prof.dr. yahya akyüz’e armağan, Türk eğitim tarihi araştırmaları, eğitim ve kültür yazıları, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ergün, M. (1996). II. meşrutiyet dönemi eğitim hareketleri. Ankara: Ocak Yayınevi.
  • Gazel, A. A., & Ortak, Ş. (2006) İkinci meşrutiyet’ten 1927 yılına kadar yayın imtiyazı alan gazete ve mecmualar (1908-1927), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilgiler Enstitüsü, 7(1), 223.
  • Güçlü, M. (2015). Türkiye’de 1950 ve 1980 yılları arasında süreli yayınlara yansıyan mesleki ve teknik öğretimle ilgili konuların değerlendirilmesi: Mesleki ve teknik öğretim dergisi örneği", Turkish Studies, 10(14), 363-386.
  • Güçlü, M. (2016). Yeni okul dergisi’nin ele adiği eğitim sorunlari açısından değerlendirilmesi (1950-1954), Nevşehir Hacı Bektaş Veli Ün-iversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 68-85.
  • Güçlü ve Özdemir (2017). Eğitim hareketleri dergisi’nin türk eğitim tarihindeki yeri ve önemi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(2), 145-153.
  • Karagöz, S., ve Duman,T., (2014). 1908-1928 Yıları arası süreli yayınlarda yer alan eğitim görüşleri ve öneriler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (35), 576-594. Issn: 1307-9581.
  • Karagöz, S. ve Şanal, M.(2015). İkinci meşrutiyet dönemi kadın gözüyle kadın eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8(39), 679-691.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi ( 9. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Şimşek, H. (2001). Tanzimat ve mutlakıyet dönemi çocuk dergilerinin eğitim açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.

Cumhuriyet Öncesi Dönem (1909-1923) Gençliği Konu Edinen Süreli Yayınlar (Dergiler)

Yıl 2018, Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı, 468 - 484, 07.03.2018
https://doi.org/10.26466/opus.382644

Öz



Bu çalışmanın amacı Cumhuriyet öncesi dönem
gençliğinin eğitimi üzerine dile getirilen Bu araştırmanın amacı Cumhuriyet
Öncesi dönemde gençliği çeşitli açılardan konu edinen süreli yayınları tespit
etmektir. Bu amaç çerçevesinde tarama modeli kullanılarak Milli Kütüphane, TBMM
kütüphanesi gibi Osmanlıca eserlere kaynaklık eden kurum ve kuruluşlarda araştırmalar
yapılmıştır. Araştırma sonucunda Cumhuriyet öncesi dönem gençliği konu edinen
dergileri tanıtıcı bilgiler verilmiştir. Bu dergiler ise; Gençlik Âlemi (1913),
Gençlik Duygusu (1911), Genç Türk (1910), Gençler Defteri (1914), Gülizar
(1909), Genç Kalemler (1919), Genç Tabip (1911), Gençlik (1911), Genç Kimyager
(1912), Gençler Derneği (1914), İdman (1914), Genç Kadın (1918),  İzdivaç (1918),  Genç Sanatkâr (1918), Genç Kalemler (1919),
Genç Kadın (1919), Genç Yolcular (1919), Gençler Dünyası (1920), Gençler
Derneği (1914), Genç Müslüman (tarihi yok) olarak belirlenmiştir. Günümüzde
gelişmiş toplumlar arasında yer alabilmek, bilgi toplumunun niteliklerine sahip
olabilmek için bilinçli, bilgili, kültürel değerleriyle donanmış gençliğe
ihtiyacımızın olduğu gibi, cumhuriyet öncesi dönemde de bu nitelikte bir
gençliğe ihtiyacımız olduğu düşüncesinin olduğu görülmüştür. Özellikle gençlik
üzerine ve gençlerden beklenilen duygu, düşünce, tutum ve davranışların neler
olmasının yanında, aile ve ebeveynlerin de gençlere karşı nasıl hareket
etmeleri konusunda okul ve öğretmenin yanı sıra, dönemin gazete ve dergiler de
bilgilendirme kaynağı olarak kullanılmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için
sadece aile, okul ve mahalleden alınan bilgi, kültür ve değerlerin yanında süreli
yayınlardan da yararlanıldığı görülmüştür. 

Kaynakça

  • Doğan, İ. (1997). Değişen Türkiye 'de bilim ve kültür. Ankara: İmaj Yayınevi.
  • Duman, T. ve Dilaver, H.H. (2011). Prof.dr. yahya akyüz’e armağan, Türk eğitim tarihi araştırmaları, eğitim ve kültür yazıları, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ergün, M. (1996). II. meşrutiyet dönemi eğitim hareketleri. Ankara: Ocak Yayınevi.
  • Gazel, A. A., & Ortak, Ş. (2006) İkinci meşrutiyet’ten 1927 yılına kadar yayın imtiyazı alan gazete ve mecmualar (1908-1927), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilgiler Enstitüsü, 7(1), 223.
  • Güçlü, M. (2015). Türkiye’de 1950 ve 1980 yılları arasında süreli yayınlara yansıyan mesleki ve teknik öğretimle ilgili konuların değerlendirilmesi: Mesleki ve teknik öğretim dergisi örneği", Turkish Studies, 10(14), 363-386.
  • Güçlü, M. (2016). Yeni okul dergisi’nin ele adiği eğitim sorunlari açısından değerlendirilmesi (1950-1954), Nevşehir Hacı Bektaş Veli Ün-iversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 68-85.
  • Güçlü ve Özdemir (2017). Eğitim hareketleri dergisi’nin türk eğitim tarihindeki yeri ve önemi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (AEÜSBED), 3(2), 145-153.
  • Karagöz, S., ve Duman,T., (2014). 1908-1928 Yıları arası süreli yayınlarda yer alan eğitim görüşleri ve öneriler. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (35), 576-594. Issn: 1307-9581.
  • Karagöz, S. ve Şanal, M.(2015). İkinci meşrutiyet dönemi kadın gözüyle kadın eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 8(39), 679-691.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi ( 9. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Şimşek, H. (2001). Tanzimat ve mutlakıyet dönemi çocuk dergilerinin eğitim açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Savaş Karagöz

Yayımlanma Tarihi 7 Mart 2018
Kabul Tarihi 7 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Gençlik Araştırmaları Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Karagöz, S. (2018). Cumhuriyet Öncesi Dönem (1909-1923) Gençliği Konu Edinen Süreli Yayınlar (Dergiler). OPUS International Journal of Society Researches, 8(1), 468-484. https://doi.org/10.26466/opus.382644