Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Feelings and Opinions about Internet Use of Adolescents with Problematic Internet Use

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 15, 1022 - 1055, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.419667

Öz

Internet use of individuals is defined as
problematic internet use if the amount of use is more than normal, usual or
planned. This study aimed to examine the opinions and feelings of adolescents
with problematic internet use regarding their internet use. The research group
of the study consisted of 16 students, 8 girls and 8 boys, who were studying in
the 9th class in two state high schools in Istanbul. The content analysis
method was used to analyze the data obtained in the face-to-face interview made
by the students and to reveal the themes. As a result of the analysis, the
themes (socialization, self-control, leisure time activity, etc.) were examined
from the obtained findings. It was concluded that adolescents with problematic
internet use experienced various feelings during the use of the internet and
had difficulty expressing these feelings. The obtained results were discussed
in the light of the literature and various suggestions were presented.

Kaynakça

  • Akın, İ. (2014). Relationship of problematic internet use with alexithymia, emotion regulation, and impulsivity. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği (APA) (2001). Psikiyatride hastalıkların tanımlanması ve sınıflandırılması el kitabı (DSM-IV-TR). (Çev. Köroğlu E.), Dördüncü baskı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Arcan, K. ve Yüce, Ç. B. (2016). İnternet bağımlılığı ve ilişkili psiko-sosyal değişkenler: Aleksitimi açısından bir değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi, 31(77), 46-56.
  • Aslanbay, M. (2006). A compulsive consumption: Internet use addiction tendency. The case of Turkish high school students. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Atasoy, S. A. (2002). Göz hareketleri ile duyarsızlaştırma ve yeniden işlemenin (EMDR) üniversite öğrencilerinin aleksitimik özellikleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bağcı, T. (2008). Üniversite öğrencilerinin aleksitimik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi: Gazi Eğitim Fakültesi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Balcı Ş. ve Ayhan B. (2007). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım ve doyumları üzerine bir saha araştırması. Selçuk İletişim, 5(1), 174-197.
  • Beard, K. W. ve Wolf, E. M. (2001). Modification in the proposed diagnostic criteria for Internet addiction. CyberPsychology ve Behavior, 4, 377-383.
  • Beck, J. S. (1995). Cognitive therapy. Basics and beyond. New York: The Guilford Press.
  • Berg, B. L. (1998). Qualitative research methods for the social sciences. Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
  • Büyükfiliz, B. (2016). 18-25 yaş arası genç yetişkinlerde problemli internet kullanımı ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Caplan, S. E. (2003). Preference for online social interaction: A theory of problematic Internet use and psychosocial well-being. Communication Research, 30, 625–648.
  • Caplan, S. E. (2005). A social skill account of problematic internet use. Journal of Communication, 55, 721–736.
  • Ceyhan, E. (2010). Problemli internet kullanım düzeyi üzerinde kimlik statüsünün, interneti kullanım amacının ve cinsiyetin yordayıcılığı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1323-1355.
  • Ceyhan, A. A. (2011). University students’ problematic Internet use and communication skills according to the Internet use purposes. Educational Sciences: Theory ve Practice, 11(1), 69-77.
  • Chou, C. ve Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: The Taiwan college students’ case. Computers ve Education, 35, 65-80.
  • Cooper, E. D. ve Holmstrom, R. W. (1984). Relationship between alexithymia and somatic complaints in normal sample. Psychother Psychosom, 41, 20-24.
  • Cömert, I. T. ve Ögel, K. (2009). İstanbul örnekleminde internet ve bilgisayar bağımlılığının yaygınlığı ve farklı etkenlerle ilişkisi. Türkiye Klinikleri Journal of Forensic Medicine, 6(1), 9-16.
  • Craparo, G. (2011). Internet addiction, dissociation, and alexithymia. Social and Behavioral Sciences, 30, 1051-1056.
  • Çelen, F. K., Çelik, A. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Çocukların İnternet kullanımları ve onları bekleyen çevrimiçi riskler. Akademik Bili-şim, 2, 1-8.
  • Dalbudak, E., Evren, C., Aldemir, S., Coşkun, K. S., Uğurlu, H. ve Yıldırım, F. G. (2013). Relationship of Internet addiction severity with depression, anxiety, and alexithymia, temperament and character in university students. Cyber¬psychology, Behavior, and Social Networking, 16, 272- 278.
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Computers in Human Behavior, 17(2), 187-195.
  • Davis, R. A., Flett, G. L. ve Besser A. (2002). Validation of a new scale for measuring problematic internet use: implications for pre-employment screening. CyberPsychology ve Behavior, 15, 331–47.
  • Dereboy, F. (1990). Aleksitimi: Bir gözden geçirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 1, 157-165.
  • Dökmen, Ü. (2000). Yarına kim kalacak? Evrenle uyumlaşma sürecinde var olmak gelişmek uzlaşmak. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erkaya, H. (2009). İnternet bağımlılığı tedavi edilmeli. Psikohayat Dergisi, 5, 22-27.
  • Griffiths, M. (1999). İnternet bağımlılığı: Gerçek mi? Kurgu mu?, (Çev. K. Alat), Türk Psikoloji Bülteni, 5(13): 47.
  • Goldberg, I. (1996). Goldberg's message. 8 Ocak 2018 tarihinde http://users.rider.edu/~suler/psycyber/supportgp.html adresin-den erişildi.
  • Goldberg, I. (1997). Are you suffering from internet addiction disorder? 8 Ocak 2018 tarihinde http://www.webs.ulpgc.es/aeps/JR/Documentos/ ciberadic-tos.doc adresinden erişildi.
  • Gönül A.S. (2002). Patolojik İnternet kullanımı: İnternet bağımlılığı/kötüye kullanımı. Yeni Symposium, 40(3): 105-110.
  • Internet World Stats (IWS). (2014). Internet usage, population and statistic. 15 Ocak 2018 tarihinde http://www.internetworldstats.com/ stats4.htm adresinden erişildi.
  • Internet World Stats (IWS). (2015). Internet usage, population and statistic. 15 Ocak 2018 tarihinde http://www.internetworldstats.com/ stats.htm adresinden erişildi.
  • Kaplan, C. D. ve Wogan, M. (1977). Management of pain through cerebral activation: an experimental analog of alexithmia. Psychotherapy and Psychosomatics, 27, 144-153.
  • Karagülle, A. E. ve Çaycı, B. (2014). Ağ toplumunda sosyalleşme ve yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, 4(1), 1-9.
  • Kaygusuz, C. (2013). Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığı. (Ed., M, Kalkan ve C, Kaygusuz). İnternet Bağımlılığı Sorunlar ve Çözümler. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Kısaç, İ. (2013). Fatih Projesi, BT ve internetin bilinçli, güvenli kullanımının psikososyal boyutu/ bireyin psikososyal özellikleri üzerinde internetin etkisi. Bilgi Teknolojileri ve İnternetin Bilinçli, Güvenli Kullanımı, 149-165.
  • Koçak, R. (2002). Aleksitimi: Kuramsal çerçeve tedavi yaklaşımları ve ilgili araştırmalar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 35 (2), 184-202.
  • Koçak, R. (2003). Duygusal ifade eğitimi programının üniversite öğrencilerinin aleksitimi ve yalnızlık düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kohlbacher, F. (2006). The use of qualitative content analysis in case study. FQS. Forum: Qualitative Social Research. 7(1), 21.
  • Kvale, S. (1996). InterViews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Krystal, H. (1979). Alexithymia and psychotherapy. American Journal of Psychotherapy, 33, 17-31.
  • Kubey, R. W., Lavin, M. J. ve Barrows, J. R. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrements: Earlyfindings. Journal of Communication, 51(2), 366-82.
  • Lazarus, R. S. (1991). Progress on a cognitive – motivational relational theory of emotion. Journal of Research in Personality, 21, 1-39.
  • Lenhart, A., Madden, M. ve Hitlin, P. (2005). Teens and technology: Youth are leading the transition to a fully wired and mobile nation. 9 Ocak 2018 tarihinde http://www.pewinternet.org/Reports/2005/Teens-and-Technology.aspx adresinden erişildi.
  • Lesser, I. M. (1981). A review of the alexithymia concept. Psychosomatic Medicine, 43 (6), 531-543.
  • Lincoln, Y. S. ve Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquirv. Newbury Park: Sage Publications.
  • Luzumlu, U. (2013). Cinsiyetleri farklı üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzlarının aleksitimi düzeylerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Makas, Y. (2008). Lise öğrenimi gören gençlerin internet kullanımının psiko-sosyal durum ile ilişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bey-kent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Marvasti, A. B. (2004). Qualitative research in sociology. London: Sage Publications Ltd.
  • McDougall, J. (1982). Alexithymia; a psychoanalytic viewpoint. Psychotherapy Psychosomatics, 38, 81-90.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis: A sourcebook of newmethods. California: SAGE.
  • Morahan-Martin, J. ve Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16 (1), 13-29.
  • Nemiah, J. C. (1977). Alexithymia: Theoretical considerations. Psychotherapy and Psychosomatics, 28, 199-206.
  • Nhu Le, H., Berenbaum, H. ve Raghavan, C. (2002). Culture and alexithymia: Meanlevels, correlates, and the role of parental socialization of emotions. Emotions, 2(4), 341–360.
  • Oktay, B. (2010). Aleksitimi: Bağlanma, kendilik algısı, kişilerarası ilişki tarzları ve öfke değişkenleri açısından bir değerlendirme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ostir, G. V., Smith, P. M., Smith, D. ve Ottenbacher, K. J. (2005). Relia-bility of the positive and negative affect schedule (PANAS) in medical rehabilitation. Clinical Rehabilitation, 19, 767-769.
  • Özbay, A. (2013). Ergenlerde siber zorbalık, siber mağduriyet, aleksitimi ve öfke ifade etme biçimleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fatih Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sağlam, N. (2016). Young şema modeline göre aleksitimi kavramının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sallıoglu, G. (2002). Aleksitimik olan ve olmayan üniversite öğrencilerinin duygu ifade eden sözcük ve deyimlere yükledikleri duygu yoğunlukları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Shapira, N. A., Lessig, M.C., Goldsmith, T. D., Szabo, S., Lazoritz, M., Gold, M. S. ve Stein, D. J. (2003). Problematic Internet use: Pro-posed classification and diagnostic criteria. Depression ve Anxiety, 17, 207-216.
  • Sayar, K. ve Köse, S. (2003). The relationship between alexithymia and dissociation in an adolescent sample. Bull Clin Psychopharmacol, 13, 167-173.
  • Schwartz, G. E. ve Kline, J. P. (2002). Repression, emotional disclosure, and health: Theoritical, empirical, and clinical considerations. In Emotion, Disclosure ve Health (3rd ed.). Washington: American Psychological Association Press.
  • Sevim, C. (2017). Üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanımı ile üstbilişler arasındaki ilişkide düşünce kontrol stratejilerinin aracı rolünün incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sevindi, T. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin aleksitimi düzeyleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, On-dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Sifneos, P. E. (1972). Short-term psychotherapy and emotional crisis. Cambridge: Harward University Press.
  • Smith, K. E. (2014). The roles of family functioning and impulsivity in college students’ problematic mobile phone and internet use. Unpublished mastery thesis, Southern Illinois University Edwardsville.
  • Stoudemire, A. (1991). Somatothymia, part I and II. The Academy of Psychosomatics Medicine, 32,(4), 365-381.
  • Taylor, G. J. (1977). Alexithymia and countertransference. Psychotherapy and Psychosomatics, 28, 141–147.
  • Taylor, G. J. (2000). Recent developments in alexithymia theory and research. Canadian Journal of Psychiatry, 45 (2), 134-142.
  • Taylor, G. J. ve Bagby, R. M. (1988). Creation validity of the Toronto alexithymia scale. Psychosomatic Medicine, 50, 500-509.
  • Taylor, G. J., Bagby, R. M. ve Parker, J. D. (1991). The alexithymia construct: a potential paradigm for psychosomatic medicine. Psychosomatics, 32(2), 153-164.
  • Ten Houten W. D. (2006). From alexithymia, borne of trauma and oppression, to symbolic elaboration, the creative expression of emotions, and rationality. In J. C. Kaufman ve J. Baer (Eds.) Creativity and reason in cognitive development. New York: Camb-ridge University Press.
  • Tsai, C. ve Lin, S. J. (2003). Internet addiction of adolescents in Taiwan: An interview study. Cyber Psychology ve Behavior, 6 (6); 649-652.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2016). Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. 8 Ocak 2018 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 adresinden erişildi.
  • Uzun Özer, B. ve Tezer, E. (2008). Umut ve olumlu-olumsuz duygular arasındaki ilişkiler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-86.
  • Ünver, H. (2016). Siber zorbalık ile problemli İnternet kullanımı ve riskli İnternet davranışı arasındaki ilişki ve bu değişkenlerin çeşitli demografik özellikler açısından incelenmesi.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yang, S. C. ve Tung, C. J. (2007). Comparison of internet addicts and nonaddicts in Taiwanese high school. Comput Human Behavior, 23: 79-96.
  • Yates, T. M., Gregor, M. A. ve Haviland, M. G. (2012). Child maltreatment, alexithymia and problematic Internet use in young adulthood. Cyber Psychology, BehaviorveSocial Networking, 15(4), 219.
  • Yavuzarslan Gök, A. (2017). Ergenlerde problemli internet kullanımı, kişilik özellikleri ve sosyal beceri arasındaki ilişkinin incelenmesi.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Young, K. S. (1997). What makes the internet addictive: Potential explanations for pathological Internet use. Paper Presented At The 105th Annual Conference Of The American Psychological Association, August 15, Chicago.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology and Behavior, 1(3), 237-244.
  • Yurt, E. (2006). Şizofreni hastalarında aleksitimi; negatif belirtiler, ilaç yan etkileri, depresyon ve içgörü ile ilişkisi. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Bakırköy Ord. Prof. Mazhar Osman Ruh Sağlığı ve Sinir Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Problemli İnternet Kullanımı Olan Ergenlerin İnternet Kullanımına İlişkin Duygu ve Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 15, 1022 - 1055, 31.08.2018
https://doi.org/10.26466/opus.419667

Öz

Bireylerin internet kullanım
miktarının normalden, alışılagelmiş olandan veya planlanandan daha fazla olarak
kullanılması problemli internet kullanımı olarak tanımlanmaktadır. Bu
çalışmada; problemli internet kullanımı olan ergenlerin internet kullanımları
ile ilgili görüşlerinin ve duygularının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu, İstanbul ilinde bulunan iki devlet lisesinde 9. sınıfta
öğrenim görmekte olan 8 kız, 8 erkek olmak üzere toplam 16 öğrenci oluşturmuştur.
Çalışma grubunu oluşturan öğrencilerle yapılan birebir görüşme sonucunda elde
edilen verilerin derinlemesine analiz edilmesi ve temaların ortaya çıkarılması
amacıyla içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Analiz sonucunda elde edilen
bulgulardan, temalar (sosyalleşme, otokontrol, boş vakitleri değerlendirme
gibi) oluşturularak incelenmiştir. Problemli internet kullanan ergenlerin,
internet kullanımı esnasında çeşitli duygular yaşadıkları ve bu duyguları ifade
etmede güçlük çektikleri sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlar literatür
eşliğinde tartışılıp çeşitli öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akın, İ. (2014). Relationship of problematic internet use with alexithymia, emotion regulation, and impulsivity. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Amerikan Psikiyatri Birliği (APA) (2001). Psikiyatride hastalıkların tanımlanması ve sınıflandırılması el kitabı (DSM-IV-TR). (Çev. Köroğlu E.), Dördüncü baskı, Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Arcan, K. ve Yüce, Ç. B. (2016). İnternet bağımlılığı ve ilişkili psiko-sosyal değişkenler: Aleksitimi açısından bir değerlendirme. Türk Psikoloji Dergisi, 31(77), 46-56.
  • Aslanbay, M. (2006). A compulsive consumption: Internet use addiction tendency. The case of Turkish high school students. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Atasoy, S. A. (2002). Göz hareketleri ile duyarsızlaştırma ve yeniden işlemenin (EMDR) üniversite öğrencilerinin aleksitimik özellikleri üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bağcı, T. (2008). Üniversite öğrencilerinin aleksitimik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi: Gazi Eğitim Fakültesi örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Balcı Ş. ve Ayhan B. (2007). Üniversite öğrencilerinin internet kullanım ve doyumları üzerine bir saha araştırması. Selçuk İletişim, 5(1), 174-197.
  • Beard, K. W. ve Wolf, E. M. (2001). Modification in the proposed diagnostic criteria for Internet addiction. CyberPsychology ve Behavior, 4, 377-383.
  • Beck, J. S. (1995). Cognitive therapy. Basics and beyond. New York: The Guilford Press.
  • Berg, B. L. (1998). Qualitative research methods for the social sciences. Needham Heights, MA: Allyn ve Bacon.
  • Büyükfiliz, B. (2016). 18-25 yaş arası genç yetişkinlerde problemli internet kullanımı ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Üsküdar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Caplan, S. E. (2003). Preference for online social interaction: A theory of problematic Internet use and psychosocial well-being. Communication Research, 30, 625–648.
  • Caplan, S. E. (2005). A social skill account of problematic internet use. Journal of Communication, 55, 721–736.
  • Ceyhan, E. (2010). Problemli internet kullanım düzeyi üzerinde kimlik statüsünün, interneti kullanım amacının ve cinsiyetin yordayıcılığı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(3), 1323-1355.
  • Ceyhan, A. A. (2011). University students’ problematic Internet use and communication skills according to the Internet use purposes. Educational Sciences: Theory ve Practice, 11(1), 69-77.
  • Chou, C. ve Hsiao, M. C. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: The Taiwan college students’ case. Computers ve Education, 35, 65-80.
  • Cooper, E. D. ve Holmstrom, R. W. (1984). Relationship between alexithymia and somatic complaints in normal sample. Psychother Psychosom, 41, 20-24.
  • Cömert, I. T. ve Ögel, K. (2009). İstanbul örnekleminde internet ve bilgisayar bağımlılığının yaygınlığı ve farklı etkenlerle ilişkisi. Türkiye Klinikleri Journal of Forensic Medicine, 6(1), 9-16.
  • Craparo, G. (2011). Internet addiction, dissociation, and alexithymia. Social and Behavioral Sciences, 30, 1051-1056.
  • Çelen, F. K., Çelik, A. ve Seferoğlu, S. S. (2011). Çocukların İnternet kullanımları ve onları bekleyen çevrimiçi riskler. Akademik Bili-şim, 2, 1-8.
  • Dalbudak, E., Evren, C., Aldemir, S., Coşkun, K. S., Uğurlu, H. ve Yıldırım, F. G. (2013). Relationship of Internet addiction severity with depression, anxiety, and alexithymia, temperament and character in university students. Cyber¬psychology, Behavior, and Social Networking, 16, 272- 278.
  • Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavioral model of pathological internet use. Computers in Human Behavior, 17(2), 187-195.
  • Davis, R. A., Flett, G. L. ve Besser A. (2002). Validation of a new scale for measuring problematic internet use: implications for pre-employment screening. CyberPsychology ve Behavior, 15, 331–47.
  • Dereboy, F. (1990). Aleksitimi: Bir gözden geçirme. Türk Psikiyatri Dergisi, 1, 157-165.
  • Dökmen, Ü. (2000). Yarına kim kalacak? Evrenle uyumlaşma sürecinde var olmak gelişmek uzlaşmak. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Erkaya, H. (2009). İnternet bağımlılığı tedavi edilmeli. Psikohayat Dergisi, 5, 22-27.
  • Griffiths, M. (1999). İnternet bağımlılığı: Gerçek mi? Kurgu mu?, (Çev. K. Alat), Türk Psikoloji Bülteni, 5(13): 47.
  • Goldberg, I. (1996). Goldberg's message. 8 Ocak 2018 tarihinde http://users.rider.edu/~suler/psycyber/supportgp.html adresin-den erişildi.
  • Goldberg, I. (1997). Are you suffering from internet addiction disorder? 8 Ocak 2018 tarihinde http://www.webs.ulpgc.es/aeps/JR/Documentos/ ciberadic-tos.doc adresinden erişildi.
  • Gönül A.S. (2002). Patolojik İnternet kullanımı: İnternet bağımlılığı/kötüye kullanımı. Yeni Symposium, 40(3): 105-110.
  • Internet World Stats (IWS). (2014). Internet usage, population and statistic. 15 Ocak 2018 tarihinde http://www.internetworldstats.com/ stats4.htm adresinden erişildi.
  • Internet World Stats (IWS). (2015). Internet usage, population and statistic. 15 Ocak 2018 tarihinde http://www.internetworldstats.com/ stats.htm adresinden erişildi.
  • Kaplan, C. D. ve Wogan, M. (1977). Management of pain through cerebral activation: an experimental analog of alexithmia. Psychotherapy and Psychosomatics, 27, 144-153.
  • Karagülle, A. E. ve Çaycı, B. (2014). Ağ toplumunda sosyalleşme ve yabancılaşma. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC, 4(1), 1-9.
  • Kaygusuz, C. (2013). Psikolojik ihtiyaçlar ve internet bağımlılığı. (Ed., M, Kalkan ve C, Kaygusuz). İnternet Bağımlılığı Sorunlar ve Çözümler. Anı Yayıncılık: Ankara.
  • Kısaç, İ. (2013). Fatih Projesi, BT ve internetin bilinçli, güvenli kullanımının psikososyal boyutu/ bireyin psikososyal özellikleri üzerinde internetin etkisi. Bilgi Teknolojileri ve İnternetin Bilinçli, Güvenli Kullanımı, 149-165.
  • Koçak, R. (2002). Aleksitimi: Kuramsal çerçeve tedavi yaklaşımları ve ilgili araştırmalar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 35 (2), 184-202.
  • Koçak, R. (2003). Duygusal ifade eğitimi programının üniversite öğrencilerinin aleksitimi ve yalnızlık düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kohlbacher, F. (2006). The use of qualitative content analysis in case study. FQS. Forum: Qualitative Social Research. 7(1), 21.
  • Kvale, S. (1996). InterViews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Krystal, H. (1979). Alexithymia and psychotherapy. American Journal of Psychotherapy, 33, 17-31.
  • Kubey, R. W., Lavin, M. J. ve Barrows, J. R. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrements: Earlyfindings. Journal of Communication, 51(2), 366-82.
  • Lazarus, R. S. (1991). Progress on a cognitive – motivational relational theory of emotion. Journal of Research in Personality, 21, 1-39.
  • Lenhart, A., Madden, M. ve Hitlin, P. (2005). Teens and technology: Youth are leading the transition to a fully wired and mobile nation. 9 Ocak 2018 tarihinde http://www.pewinternet.org/Reports/2005/Teens-and-Technology.aspx adresinden erişildi.
  • Lesser, I. M. (1981). A review of the alexithymia concept. Psychosomatic Medicine, 43 (6), 531-543.
  • Lincoln, Y. S. ve Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquirv. Newbury Park: Sage Publications.
  • Luzumlu, U. (2013). Cinsiyetleri farklı üniversite öğrencilerinin stresle başa çıkma tarzlarının aleksitimi düzeylerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mersin.
  • Makas, Y. (2008). Lise öğrenimi gören gençlerin internet kullanımının psiko-sosyal durum ile ilişkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Bey-kent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Marvasti, A. B. (2004). Qualitative research in sociology. London: Sage Publications Ltd.
  • McDougall, J. (1982). Alexithymia; a psychoanalytic viewpoint. Psychotherapy Psychosomatics, 38, 81-90.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis: A sourcebook of newmethods. California: SAGE.
  • Morahan-Martin, J. ve Schumacher, P. (2000). Incidence and correlates of pathological internet use among college students. Computers in Human Behavior, 16 (1), 13-29.
  • Nemiah, J. C. (1977). Alexithymia: Theoretical considerations. Psychotherapy and Psychosomatics, 28, 199-206.
  • Nhu Le, H., Berenbaum, H. ve Raghavan, C. (2002). Culture and alexithymia: Meanlevels, correlates, and the role of parental socialization of emotions. Emotions, 2(4), 341–360.
  • Oktay, B. (2010). Aleksitimi: Bağlanma, kendilik algısı, kişilerarası ilişki tarzları ve öfke değişkenleri açısından bir değerlendirme. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ostir, G. V., Smith, P. M., Smith, D. ve Ottenbacher, K. J. (2005). Relia-bility of the positive and negative affect schedule (PANAS) in medical rehabilitation. Clinical Rehabilitation, 19, 767-769.
  • Özbay, A. (2013). Ergenlerde siber zorbalık, siber mağduriyet, aleksitimi ve öfke ifade etme biçimleri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Fatih Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sağlam, N. (2016). Young şema modeline göre aleksitimi kavramının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sallıoglu, G. (2002). Aleksitimik olan ve olmayan üniversite öğrencilerinin duygu ifade eden sözcük ve deyimlere yükledikleri duygu yoğunlukları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Shapira, N. A., Lessig, M.C., Goldsmith, T. D., Szabo, S., Lazoritz, M., Gold, M. S. ve Stein, D. J. (2003). Problematic Internet use: Pro-posed classification and diagnostic criteria. Depression ve Anxiety, 17, 207-216.
  • Sayar, K. ve Köse, S. (2003). The relationship between alexithymia and dissociation in an adolescent sample. Bull Clin Psychopharmacol, 13, 167-173.
  • Schwartz, G. E. ve Kline, J. P. (2002). Repression, emotional disclosure, and health: Theoritical, empirical, and clinical considerations. In Emotion, Disclosure ve Health (3rd ed.). Washington: American Psychological Association Press.
  • Sevim, C. (2017). Üniversite öğrencilerinin problemli internet kullanımı ile üstbilişler arasındaki ilişkide düşünce kontrol stratejilerinin aracı rolünün incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sevindi, T. (2017). Ortaöğretim öğrencilerinin aleksitimi düzeyleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişki. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, On-dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun.
  • Sifneos, P. E. (1972). Short-term psychotherapy and emotional crisis. Cambridge: Harward University Press.
  • Smith, K. E. (2014). The roles of family functioning and impulsivity in college students’ problematic mobile phone and internet use. Unpublished mastery thesis, Southern Illinois University Edwardsville.
  • Stoudemire, A. (1991). Somatothymia, part I and II. The Academy of Psychosomatics Medicine, 32,(4), 365-381.
  • Taylor, G. J. (1977). Alexithymia and countertransference. Psychotherapy and Psychosomatics, 28, 141–147.
  • Taylor, G. J. (2000). Recent developments in alexithymia theory and research. Canadian Journal of Psychiatry, 45 (2), 134-142.
  • Taylor, G. J. ve Bagby, R. M. (1988). Creation validity of the Toronto alexithymia scale. Psychosomatic Medicine, 50, 500-509.
  • Taylor, G. J., Bagby, R. M. ve Parker, J. D. (1991). The alexithymia construct: a potential paradigm for psychosomatic medicine. Psychosomatics, 32(2), 153-164.
  • Ten Houten W. D. (2006). From alexithymia, borne of trauma and oppression, to symbolic elaboration, the creative expression of emotions, and rationality. In J. C. Kaufman ve J. Baer (Eds.) Creativity and reason in cognitive development. New York: Camb-ridge University Press.
  • Tsai, C. ve Lin, S. J. (2003). Internet addiction of adolescents in Taiwan: An interview study. Cyber Psychology ve Behavior, 6 (6); 649-652.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK). (2016). Hane halkı bilişim teknolojileri kullanım araştırması. 8 Ocak 2018 tarihinde http://www.tuik.gov.tr/PreTablo.do?alt_id=1028 adresinden erişildi.
  • Uzun Özer, B. ve Tezer, E. (2008). Umut ve olumlu-olumsuz duygular arasındaki ilişkiler. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 81-86.
  • Ünver, H. (2016). Siber zorbalık ile problemli İnternet kullanımı ve riskli İnternet davranışı arasındaki ilişki ve bu değişkenlerin çeşitli demografik özellikler açısından incelenmesi.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yang, S. C. ve Tung, C. J. (2007). Comparison of internet addicts and nonaddicts in Taiwanese high school. Comput Human Behavior, 23: 79-96.
  • Yates, T. M., Gregor, M. A. ve Haviland, M. G. (2012). Child maltreatment, alexithymia and problematic Internet use in young adulthood. Cyber Psychology, BehaviorveSocial Networking, 15(4), 219.
  • Yavuzarslan Gök, A. (2017). Ergenlerde problemli internet kullanımı, kişilik özellikleri ve sosyal beceri arasındaki ilişkinin incelenmesi.Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Young, K. S. (1997). What makes the internet addictive: Potential explanations for pathological Internet use. Paper Presented At The 105th Annual Conference Of The American Psychological Association, August 15, Chicago.
  • Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology and Behavior, 1(3), 237-244.
  • Yurt, E. (2006). Şizofreni hastalarında aleksitimi; negatif belirtiler, ilaç yan etkileri, depresyon ve içgörü ile ilişkisi. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Bakırköy Ord. Prof. Mazhar Osman Ruh Sağlığı ve Sinir Hastalıkları Eğitim ve Araştırma Hastanesi, İstanbul.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 84 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Übeydullah Öztabak 0000-0003-4923-2163

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2018
Kabul Tarihi 25 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Öztabak, M. Ü. (2018). Problemli İnternet Kullanımı Olan Ergenlerin İnternet Kullanımına İlişkin Duygu ve Görüşlerinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 8(15), 1022-1055. https://doi.org/10.26466/opus.419667