The consumers
act sometimes with feelings when making a decision for purchasing, in some
cases they are treating pragmatic and rational. The purchases made by consumers
are not always planned. They can make an immediate decision about the products
they have not planned to purchase beforehand and have an impulse buying
behavior.In this study, it is investigated how much influence on impulse buying
behavior of hedonist/hedonic consumption trends and the utilitarian consumption
trends of the consumers is. For this purpose, field research for consumers has
been realized and it has been tried to determine how effective the hedonic and
utilitarian consumption trends on impulse buying decisions is. The research was
carried out in Muğla, Marmaris. 317 consumers participated in the study.
Correlation and regression analysis were used to test the hypotheses developed
for the purpose of the study. As a result of the research, a positively
relationship has been determined between hedonic and utilitarian consumption
tendency and impulse buying behavior. Also as a result of multiple regression
analysis, it has been reached end of having the level of %45 effect on impulse
buying decisions of the hedonic and utilitarian consumption tendency. Consumers with a tendency to hedonic consumption
perform more unplanned buying behavior than those with tendency to utilitarian
consumption.
Hedonic Consumption Utilitarian Consumption Consumer Behavior Impulse Buying
Tüketiciler satın alma kararı
verirken bazen duyguları ile hareket etmekte, bazı durumlarda ise faydacı ve
rasyonel davranmaktadırlar. Tüketicilerin gerçekleştirdikleri alışverişler her zaman planlı olmamaktadır. Alışveriş
esnasında daha önceden satın almayı planlamadıkları ürünler ile ilgili ani
karar verip plansız satın alma davranışında bulunabilmektedirler. Bu çalışmada,
tüketicilerin hazcı/hedonik tüketim eğilimleri ve faydacı tüketim eğilimlerinin
plansız satın alma davranışları üzerinde ne kadar etkisinin olduğu
araştırılmaktadır. Bu amaçla tüketicilere yönelik alan araştırması
gerçekleştirilmiş, hedonik ve faydacı tüketim eğiliminin plansız/ani satın alma
kararlarında ne kadar etkili olduğu tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırma Muğla’nın Marmaris ilçesinde
gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 317 tüketici katılmıştır. Araştırmanın
amacına yönelik geliştirilen hipotezlerin test edilmesinde, korelasyon ve
regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda hedonik ve faydacı
tüketim eğilimi ile plansız satın alma davranışı arasında pozitif yönlü ilişki
olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çoklu regresyon analizi sonucunda, hedonik ve
faydacı tüketim eğiliminin plansız satın alma kararlarında %45 düzeyinde etkisinin
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Hedonik tüketim eğiliminde olan tüketiciler,
faydacı tüketim eğiliminde olanlara göre daha fazla plansız satın alma
davranışı gerçekleştirmektedirler.
Hedonik Tüketim Faydacı Tüketim Tüketici Davranışı Plansız Satın Alma Davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |