Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Moda ve Feminizm İçinde Kadın Olmak

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 16, 2388 - 2410, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.487892

Öz

Moda tasarımlarındaki yeni
yaklaşımlar, kadının kamusal alandaki özgürlüğüne yeni bir anlam katabileceği
gibi kadın haklarının savunulması, kadının sosyal dünyasındaki pozisyonunu
giyim eğilimleriyle muhafaza ederek ilerlemesine imkân sağlayacaktır. “Kadın
böyle giyinir” gibi emir cümleleri yerine “Kadın kendi istediği gibi giyinir,
kendisini de giyindiği gibi ifade eder” biçiminde açıklayıcı, özgür bir yaklaşım
moda tasarımı ve feminizm kavramı arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktadır. Bu
ilişkiyi açıklayabilmek için de moda ve feminizm konusunun ele alınması,
irdelenmesi bu açıdan kadına bakış açısı feminizm bağlamında moda tasarımı
açısından önemsenmiştir. Bu araştırmada henüz hâlâ tam anlamıyla oluşmamış
kadın özgürlüğünü, dolayısıyla feminizmi, kadın bedeninde görünür hale getiren
moda tasarımının anlaşılabilmesinin önemli olduğunu düşünülmüştür. Sosyal ve
toplumsal haklarını arayan kadınların Feminizm ve sonrasında kıyafet değişimini
ortaya koyma; modaya ve kadın özgürlüğüne katkısını ortaya koymaya çalışılan
bir araştırmadır. Giysilerin değişimi ve seçiminde feminizm etkisi, feminizm ve
modanın arasında ilişki olup olmadığı konusunda araştırma planlanmıştır.
Feminizmi bir yaşam tarzı olarak benimseyenler kendini giysi bağlamında özgürce
ifade edip etmediği ve görüşlerinin moda tasarımına nasıl yansıdığı
görülmüştür. Bu konu; kadınların özgürlük hareketi olarak bilinen feminizm
düşüncesinin moda üzerindeki kuvvetli etkisinden dolayı seçilmiştir. Araştırma
tarama modelledir. Modanın tarihi süreç içerisindeki değişimlerinden yola
çıkarak kadının feminist hareketler ile birlikte modaya yön verişine bu
araştırma ile tanıklık edilecektir.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). Sanat / cinsiyet sanat tarihi ve feminist eleştiri (2. Baskı). (Çev. Esin Soğancı- Ahu Antmen) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Barbarosoğlu, F.(1995). Modernleşme sürecinde moda ve zihniyet. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Bock, G. (2004). Avrupa tarihinde kadınlar. (Çeviren: Zehra Aksu Yılma-zer). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Crane, D. (2003). Moda ve gündemleri: giyimde sınıf, cinsiyet ve kimlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları,
  • Çeğindir, N. Y. (2017). 100 soruda giysi mimarisi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Demir, Z. (2014). Modern ve postmodern feminizm. İstanbul: Sentez Yay.
  • Donovan, J.(1997). Feminist teori. İstanbul: İletişim Yayıncılık,
  • Elçi, E. (2011). Türkiye'de "Kadın Olmak" söylemi: kadınlarla yapılmış bir söylem çalışması. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 31, 1-28,
  • Emin, M. (1994). Feminizm. Bursa: Özel Matbaacılık.
  • Er, D. (2011). Fatma Aliye(Topuz) Hanım(1862-1936) ve kadının toplumdaki yeri hakkındaki fikirleri. Fırat Üniversitesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 6(2),380-395
  • Ersoy Çak, Ş. (2010). Toplumsal cinsiyet ve feminizm teorileri bağlamında Türkiye’deki reklam filmleri ve popüler müzik videoları. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4, 101 - 110
  • Ertürk, N. vd., (2013). Moda tasarım (1. Baskı). Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Web-Odset Tesisleri.
  • Fogg, M. (2014). Modanın tüm öyküsü. Çin-İstanbul: Hayal Perest Yayınevi.
  • Fraenkel, J.R. ve Wallen, N.E. (2000). How to design and evaluate research in education. (4th Edt.) Boston: McGraw-Hill.
  • Gürcüm, B. H. ve Arslan, A. (2017). 19. yüzyıl süfraj hareketinde sessiz direnişin sembolü olarak reform kıyafeti. İdil Dergisi, 6(32), 1385-1411
  • İlter, N. (2014). Toplumsal cinsiyet gerilimleri üzerinden feminizmi tartışmak. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin.
  • İmre, M. H. (2016). Tarihsel gelişim içerisinde insan, Moda, Ayakkabı İlişkisi. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 2 (Special Issue 1), 189-204.
  • Mackenzie, M. (2017). İzmler. Modayı anlamak. İstanbul:Hayal Perest Yayınevi,
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. Çeviren: Osman Akınbay ve Derya Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları,
  • Öztürk, E. (2003). Türk kadınının feminizme bakış açısı (Erzurum Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Pektaş, H. (2006). Moda ve postmodernizm. Yayımlanmamış Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Polat, G. ve Arslan-Yüceer H. (2015). Kadınların pantolon giyinmelerine ilişkin kişilerin dini açıdan görüşlerinin incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 47, 63-70.
  • Rouse, E.(1989). Understanding fashion. London: Blackwell Science Ltd.
  • Sancar, S. (2003). Üniversitede feminizm bağlamı gündem ve olanaklar. Toplum ve Bilim Dergisi, 97(Yaz), 164-182.
  • Schroeder, S. K. (2007). Popüler feminizm. İstanbul: Bağlam Yayıncılık,
  • Terlikli, S. (2013). 1850 ve 1950 yılları arası batı toplumlarında sanat, toplumsal yapı ve moda etkileşimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Thomas, R. M. (1998). Conducting educational research: A comparative view. West Port, Conn: Bergin & Garvey.
  • Tür, Ö.ve Aydın-Koyuncu, Ç.(2013). Feminist uluslararası ilişkiler yaklaşımı: Temelleri, gelişimi, katkı ve sorunları. Uluslararası İlişkiler Akademik Dergisi, 7(26), 3-24.
  • Üstün, G. (2011). Cumhuriyetten günümüz toplumda ve çalışma hayatında kadın, giysilerdeki değişimler ve moda faktörü. Gazi Üniversitesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 36-52
  • Vural, D. (2014). Viktoryan dönemi kıyafet reformu. Robert Kolej Tarih Dergisi 11,41-43. https://issuu.com/rctarih/docs/tarih_magazine_-_may_2014
  • Waquet,D., M.Laporte (2011). Moda, Ankara: Dost Kitabevi
  • URL-1: http://bloggermaisiyah.blogspot.com.tr/2016/02/rokoko-stili_11.-html, Erişim Tarihi:10.09.2018
  • URL-2: https://victorianparis.files.wordpress.com/2012/01/crinoline1.jpg, Erişim Tarihi: 21.10.2018
  • URL-3: http://bloggermaisiyah.blogspot.com/2016/02/rokoko-stili_11.-html, Erişim Tarihi:18.09.2018
  • URL4:https://www.britannica.com/biography/AmeliaBloomer/media/69991/112413
  • URL-5: https://www.britannica.com/biography/Amelia-Bloomer/,Erişim Tarihi: 12.10.2018
  • URL-6: https://mirabiledictu.org/2013/08/25/the-colette-project-claudine-married/, Erişim Tarihi:14.11.2018
  • URL-7: http://www.pazartesidergisi.com/pdf/2.pdf, Erişim Tari-hi:17.11.2018
  • URL-8: https://vogue.com.tr/trend/diordan-favori-parcalar/2, Erişim Tarihi: 11.11.2018
  • URL-10: https://www.wannart.com/10-beyonce-sarkisi-ile-feminizme-giris/, Erişim Tarihi:11.11.2018

Being A Woman in Fashion And Feminism

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 16, 2388 - 2410, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.487892

Öz

New approaches
to fashion design can add a new meaning to the freedom of women in the public
sphere, and the defense of women's rights will enable women to keep their
position in the social world with their tendency to wear. Instead of order
statements like ”Woman dresses like this“, “Woman dresses as she wants and
express herself with her clothing style.” reveals that the relationship between
the concept of fashion design and feminism which is a free approach. In order
to explain this relationship, the subject of fashion and feminism and its point
of view are examined in terms of feminism and fashion design. In this study,
considered that important to understand the fashion design that makes women's
feminism, visible in the female body, which is not yet fully formed.
Furthermore, an attempt to reveal the contribution of women who seek social and
social rights, feminism and their contribution to fashion and women's freedom.
The study was planned to determine the relationship between feminism and
fashion, the effect of feminism on the change and selection of clothing. Those
who adopt feminism as a lifestyle, whether they express themselves freely in
the context of clothing, and how their views reflect on fashion design are
seen. This subject was chosen because of the strong influence of the idea of
feminism, known as the freedom movement of women, on fashion. The research is
survey modeled. With this research, the woman will be witness to the fashion as
well as feminist movements, based on the changes in the history of fashion in
the process, and witness the feminist movements.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2010). Sanat / cinsiyet sanat tarihi ve feminist eleştiri (2. Baskı). (Çev. Esin Soğancı- Ahu Antmen) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Barbarosoğlu, F.(1995). Modernleşme sürecinde moda ve zihniyet. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Bock, G. (2004). Avrupa tarihinde kadınlar. (Çeviren: Zehra Aksu Yılma-zer). İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • Crane, D. (2003). Moda ve gündemleri: giyimde sınıf, cinsiyet ve kimlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları,
  • Çeğindir, N. Y. (2017). 100 soruda giysi mimarisi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Demir, Z. (2014). Modern ve postmodern feminizm. İstanbul: Sentez Yay.
  • Donovan, J.(1997). Feminist teori. İstanbul: İletişim Yayıncılık,
  • Elçi, E. (2011). Türkiye'de "Kadın Olmak" söylemi: kadınlarla yapılmış bir söylem çalışması. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 31, 1-28,
  • Emin, M. (1994). Feminizm. Bursa: Özel Matbaacılık.
  • Er, D. (2011). Fatma Aliye(Topuz) Hanım(1862-1936) ve kadının toplumdaki yeri hakkındaki fikirleri. Fırat Üniversitesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 6(2),380-395
  • Ersoy Çak, Ş. (2010). Toplumsal cinsiyet ve feminizm teorileri bağlamında Türkiye’deki reklam filmleri ve popüler müzik videoları. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4, 101 - 110
  • Ertürk, N. vd., (2013). Moda tasarım (1. Baskı). Eskişehir:Anadolu Üniversitesi Web-Odset Tesisleri.
  • Fogg, M. (2014). Modanın tüm öyküsü. Çin-İstanbul: Hayal Perest Yayınevi.
  • Fraenkel, J.R. ve Wallen, N.E. (2000). How to design and evaluate research in education. (4th Edt.) Boston: McGraw-Hill.
  • Gürcüm, B. H. ve Arslan, A. (2017). 19. yüzyıl süfraj hareketinde sessiz direnişin sembolü olarak reform kıyafeti. İdil Dergisi, 6(32), 1385-1411
  • İlter, N. (2014). Toplumsal cinsiyet gerilimleri üzerinden feminizmi tartışmak. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mardin Artuklu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mardin.
  • İmre, M. H. (2016). Tarihsel gelişim içerisinde insan, Moda, Ayakkabı İlişkisi. International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS), 2 (Special Issue 1), 189-204.
  • Mackenzie, M. (2017). İzmler. Modayı anlamak. İstanbul:Hayal Perest Yayınevi,
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. Çeviren: Osman Akınbay ve Derya Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları,
  • Öztürk, E. (2003). Türk kadınının feminizme bakış açısı (Erzurum Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Pektaş, H. (2006). Moda ve postmodernizm. Yayımlanmamış Doktora tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Polat, G. ve Arslan-Yüceer H. (2015). Kadınların pantolon giyinmelerine ilişkin kişilerin dini açıdan görüşlerinin incelenmesi. Akademik Bakış Dergisi, 47, 63-70.
  • Rouse, E.(1989). Understanding fashion. London: Blackwell Science Ltd.
  • Sancar, S. (2003). Üniversitede feminizm bağlamı gündem ve olanaklar. Toplum ve Bilim Dergisi, 97(Yaz), 164-182.
  • Schroeder, S. K. (2007). Popüler feminizm. İstanbul: Bağlam Yayıncılık,
  • Terlikli, S. (2013). 1850 ve 1950 yılları arası batı toplumlarında sanat, toplumsal yapı ve moda etkileşimi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Thomas, R. M. (1998). Conducting educational research: A comparative view. West Port, Conn: Bergin & Garvey.
  • Tür, Ö.ve Aydın-Koyuncu, Ç.(2013). Feminist uluslararası ilişkiler yaklaşımı: Temelleri, gelişimi, katkı ve sorunları. Uluslararası İlişkiler Akademik Dergisi, 7(26), 3-24.
  • Üstün, G. (2011). Cumhuriyetten günümüz toplumda ve çalışma hayatında kadın, giysilerdeki değişimler ve moda faktörü. Gazi Üniversitesi, e-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 36-52
  • Vural, D. (2014). Viktoryan dönemi kıyafet reformu. Robert Kolej Tarih Dergisi 11,41-43. https://issuu.com/rctarih/docs/tarih_magazine_-_may_2014
  • Waquet,D., M.Laporte (2011). Moda, Ankara: Dost Kitabevi
  • URL-1: http://bloggermaisiyah.blogspot.com.tr/2016/02/rokoko-stili_11.-html, Erişim Tarihi:10.09.2018
  • URL-2: https://victorianparis.files.wordpress.com/2012/01/crinoline1.jpg, Erişim Tarihi: 21.10.2018
  • URL-3: http://bloggermaisiyah.blogspot.com/2016/02/rokoko-stili_11.-html, Erişim Tarihi:18.09.2018
  • URL4:https://www.britannica.com/biography/AmeliaBloomer/media/69991/112413
  • URL-5: https://www.britannica.com/biography/Amelia-Bloomer/,Erişim Tarihi: 12.10.2018
  • URL-6: https://mirabiledictu.org/2013/08/25/the-colette-project-claudine-married/, Erişim Tarihi:14.11.2018
  • URL-7: http://www.pazartesidergisi.com/pdf/2.pdf, Erişim Tari-hi:17.11.2018
  • URL-8: https://vogue.com.tr/trend/diordan-favori-parcalar/2, Erişim Tarihi: 11.11.2018
  • URL-10: https://www.wannart.com/10-beyonce-sarkisi-ile-feminizme-giris/, Erişim Tarihi:11.11.2018
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şerife Yıldız 0000-0002-7234-983X

Nihal Ulurasba Bu kişi benim 0000-0002-7426-3239

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Kabul Tarihi 21 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Yıldız, Ş., & Ulurasba, N. (2018). Moda ve Feminizm İçinde Kadın Olmak. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 2388-2410. https://doi.org/10.26466/opus.487892