Accelerating the use of computer and internet
technologies in education has necessitated the formation of different teaching
environments. The necessity of different environments to be presented to
different users as the opportunities offered by today's technology creates a
working environment for researchers on new concepts. Adaptive Online
Environments bring innovation to the field in this sense. The purpose of this
research is to show the effectiveness of the web-based teaching portal designed
as an adaptable online environment to the users' academic success. Results
based on pre-test and post-test findings of academic achievement test and
suggestions for these results were included in the research. According to the
ANOVA result, it was determined that the group x pre-test common effect was not
significant on post-test average scores of the students. [F (1–50) = 1.178,
p>.05]. In addition, descriptive statistics and ANCOVA results of the
post-test arithmetic averages corrected in the study are given according to the
groups. Participants measured the level of academic achievement test, recall,
and implementation in the search for the success effect of using the web-based
adaptive online environment. As a result of the research, some suggestions are
given.
Adaptive online environments Web based learning Educational technology
Bilgisayar ve internet teknolojilerinin eğitimde
kullanımının hız kazanması farklı öğretim ortamlarının oluşmasını gerekli
kılmıştır. Günümüz teknolojisinin sunduğu imkânlar ölçüsünde farklı
kullanıcılara sunulacak ortamların farklı özellikler de olması gerekliliği,
yeni kavramlar üzerinde araştırmacılara çalışma ortamı yaratmaktadır.
Uyarlanabilir Çevrimiçi Ortamlar bu anlamda alana yenilikler getirmektedir. Bu
araştırma ile uyarlanabilir çevrimiçi ortam olarak tasarlanan web tabanlı
öğretim portalının kullanıcıların akademik başarısına olan etkisini ortaya
koymak amaçlanmıştır. Akademik başarı testine ait öntest ve sontest bulgularına
dayalı olarak ulaşılan sonuçlar ve bu sonuçlara yönelik önerilere araştırmada
yer verilmiştir. Araştırmada uygulanan ANOVA sonucuna göre, öğrencilerin
sontest ortalama puanları üzerinde grup x öntest ortak etkisinin anlamlı
olmadığı belirlenmiştir. [F (1–50) = 1.178, p>.05]. Ayrıca çalışmada
düzeltilmiş sontest aritmetik ortalamaların gruplara göre betimsel
istatistikleri ve ANCOVA sonuçları da verilmektedir. Katılımcıların hazırlanan
web tabanlı uyarlanabilir çevrimiçi ortam kullanımlarının başarıya etkisinin
araştırılmasında hazırlanan akademik başarı testi, hatırlama kavrama ve
uygulama düzeylerini ölçmüştür. Araştırma sonucunda birtakım önerilere yer
verilmiştir.
Uyarlanabilir çevrimiçi ortam Web tabanlı öğrenme Eğitim teknolojisi Eğitim teknolojisi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 13 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17 |