Çalışmanın
amacı, üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite (FA) ve sedanter davranış
(SD) sürelerini belirleyerek yaşam kaliteleri üzerine etkilerini
değerlendirmektir. Çalışmanın evreni Nisan 2018'de Ankara'da bir vakıf
üniversitesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören lisans öğrencileri olarak belirlenmiş
ve rastgele örnekleme yöntemiyle seçilen ve araştırmaya katılmayı kabul eden
400 öğrenci örnekleme dâhil edilmiştir. Anket formu öğrencilerin
sosyo-demografik özelliklerini, genel sağlık durumlarını ve günlük fiziksel
aktivite ve sedanter davranış sürelerini belirlemeye yönelik sorular ile Görsel
Analog Skalası'ndan oluşmaktadır. Araştırma verileri tanımlayıcı istatistikler,
Mann- Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Spearman korelasyon katsayısı
ile değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan 400 üniversite öğrencisinin %
67,3'ü kadın olup, yaş ortalaması 20,49±1,74 yıldır. Katılımcıların bir günde
ortalama 2 saat fiziksel olarak aktif oldukları, ortalama 9 saat sedanter
oldukları belirlenmiştir. Katılımcıların yaşam kalitesi puan ortalamaları 65,59±17,85
olarak hesaplanmıştır. Üniversite öğrencilerinin yaşam kalitesi puanlarının boş
zamanlarında fiziksel aktivite için ayırdıkları süre ile pozitif yönde (r =
0,772, p=0,000), sedanter davranışlar için ayırdıkları süre ile negatif yönde
(r = 0,772, p=0,000) istatistiksel olarak anlamlı ilişki olduğu
belirlenmiştir. Çalışmada üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite
sürelerinin sağlıklı bir yaşam için yetersiz olduğu, ekran ve sosyal amaçlı
sedanter davranışlarına ayırdıkları sürelerin azaltılmasının önemli olduğu
olacağı sonucuna ulaşılmıştır.
Fiziksel Aktivite Yaşam Kalitesi Sedanter Davranış Üniversite Öğrencileri
The aim of
this study was to evaluate the effects of physical activity (PA) and sedentary
behavior (SB) on the quality of life of university students. The sample of the
study was determined as undergraduate students in different departments of a
foundation university in Ankara in April 2018 and 400 students were selected by
random sampling method and accepted to participate in the study. The
questionnaire consisted of the questions related to the socio-demographic
characteristics, general health status and daily physical activity and
sedentary behavior of the students and the Visual Analogue Scale. Research data
were evaluated by descriptive statistics, Mann-Whitney U test, Kruskal Wallis
test and Spearman's correlation coefficient. Of the 400 university students
surveyed, 67.3% were women, with a mean age of 20.49 ± 1.74 years. It was
determined that the participants were physically active for 2 hours in a day
and they were sedentary for an average of 9 hours. Quality of life scores of
the participants were calculated as 65,59 ± 17,85. There was a statistically
significant relationship between the quality of life scores of the university
students and the duration of physically active (r = 0,772, p = 0,000), and the
duration of sedentary behaviors (r = 0,772, p = 0,000). In this study, it was
concluded that the duration of physical activity of university students is
insufficient for a healthy life, it is important to reduce the time spent for
sedentary behaviors especially for screening and social activities.
quality of life Physical activity sedentary behavior university students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 17 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17 |