Bu çalışmanın amacı, giyim markalarına ait özelliklerin moda tasarımı
öğrencileri tarafından algılanma durumlarını belirlemektir. Betimsel araştırma
yönteminin kullanıldığı çalışmanın örneklemi Giresun Üniversitesi
Şebinkarahisar Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Moda Tasarımı Bölümü
öğrencilerinden oluşmaktadır. Veriler geliştirilen anket formu ile elde
edilmiştir. Anket, öğrencilerin demografik özellikleri, giyim alışverişinde
önem verdikleri özellikler, giyim markalarından beklentileri ve giyim
markalarına yönelik görüşleri olmak üzere dört ana bölümden oluşmaktadır.
Katılımcıların giysi alışverişinde önem verdikleri özelliklerini ve giysi
markalarından beklentilerini ölçmek amacıyla 5’li likert tipi ölçek kullanılmıştır.
Araştırmada marka özellikleri duygusal faktörler, marka kişiliği, fiziksel
faktörler olmak üzere üç değişken başlığı altında yapılandırılarak üniversite
öğrencilerinin araştırma kapsamındaki markalara ait görüşleri belirlenmiştir.
Elde edilen bulgular tablolarda yüzde ve sayı değerleri olarak verilmiştir.
Bununla birlikte üniversite öğrencilerinin moda markalarını algılanmalarında
dikkat ettikleri özellikler ve lisans düzeyleri arasında da istatistiksel
ilişkinin ölçümü için χ² ilişki analizi kullanılmıştır. Araştırma grubunda yer
alan katılımcıların lisans düzeylerine göre giysi alışverişinde önem verdikleri
özellikler ve giyim markalarından beklentiler arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir fark olup olmadığını test etmek için ise verilere ANOVA analizi
yapılmıştır. Çalışma sonucunda, işletmeler açısından marka imajı ve marka kişiliği
oluşturmanın tüketici üzerinde belirleyici bir etkisi olduğu ve markanın soyut
olarak nitelendirilen özelliklerinin genç tüketici kitlesi tarafından net bir
biçimde anlaşıldığı belirlenmiştir.
The aim of this study is to
determine the perception status of the cloth brands characteristics by fashion
design students. The sample of the study using descriptive research method
consists of the students in Giresun University, Şebinkarahisar School of Applied Sciences, Fashion Design
Department. The data were obtained with the developed questionnaire. The
questionnaire consists of four main sections: demographic characteristics of
the students, features that students care about clothes exchange, students'
expectations from cloth brands and finally their opinions about cloth brands.
The five - likert type scale was used in order to measure the characteristics
participants care about clothes exchange and the participants' expectations
from the cloth brands. In this research, university students' opinions on the
brands covered by the research were determined by structuring ‘Brand Features’
under three variables including emotional factors, brand personality and
physical factors. The results obtained from this research were given as
percentage and number values in the tables. In addition, χ² correlation
analysis was used to measure the statistical relationship between
characteristics university students pay attention in the fashion brands
perceptions and their license levels. Furthermore, ANOVA analysis was performed
in order to test whether there is a statistically significant difference
between characteristics participants in the research group care about according
to their license level on clothes exchange and their expectation from cloth
brands. As a result of the study, it has been revealed that creating brand
image and brand personality for the enterprises has a decisive effect on the
consumer. It is determined that the brand's abstract features are clearly
understood by the young consumer population.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18 |