Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersi Sportmenlik Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 2224 - 2240, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.570922

Öz

Bu çalışmanın
amacı ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersi sportmenlik
davranışlarının bazı değişkenlere göre incelemektir.Bu araştırmada tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 215'i kız, 236'sı erkek
olmak üzere toplamda 451 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı
olarak kişisel bilgi formu ile Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Ölçeği’nden
yararlanılmıştır. Araştırmada istatistiksel program olarak SPSS-20 paket
programı kullanılmıştır.Verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini
belirlemek için Kolmogorov-Smirnov testi uygulanmış ve elde edilen p değerleri
incelendiğinde ise verilerin nonparametrik dağılıma uygun olduğu
görülmüştür.Verilerin analizinde frekans, yüzdelik gibi betimleyici
istatistikler ile Mann Whitney U ve Kruskall Wallis analizi
kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre, öğrencilerin pozitif davranışları
sergileme ve negatif davranışlardan kaçınma davranışlarını çok sık
sergiledikleri görülmüştür. Genel ortalamaya bakıldığında ise öğrencilerin
sportmenlik davranışlarını çok sık sergiledikleri saptanmıştır.Cinsiyete göre
kız öğrencilerin sportmenlik toplam puanlarının, erkek öğrencilerin
puanlarından anlamlı düzeyde yüksek olduğu belirlenmiştir.Spor yapan
öğrencilerin beden eğitiminde pozitif davranışları sergileme puanları, spor
yapmayan öğrencilerin puanlarından 
anlamlı düzeyde yüksektir. 5. sınıf öğrencilerin pozitif davranışları
sergileme ve sportmenlik toplam puanları 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerin puanlarından
anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. Temaslı spor yapan öğrencilerin
pozitif davranışları sergileme puanlarının, temassız spor yapanların ve spor
yapmayan öğrencilerin puanlarından 
anlamlı düzeyde yüksek olduğu saptanmıştır. 

Kaynakça

  • Akandere, M., Baştuğ, G., ve Güler, E. D. (2009). Orta öğretim kurumlarında spora katılımın çocuğun ahlaki gelişimine etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 59-67.
  • Balçıkanlı, G. S. (2010). Çok boyutlu sportmenlik yönelimi ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 1-10
  • Balçıkanlı, G. S. (2017). Yarışma sporlarının ahlaksal amacı.Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 8(1), 47-52.
  • Bucher, C. A. (1987). Foundations of physical education and sport. Mosby Collage Publishing, Usa.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012).Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çalayır, Ö., Yıldız, N., Yaldız, Ö. vee Çoknaz, H. (2017). Hokey müsabakalarına katılan sporcuların beden eğitimi dersi sportmenlik davranışlarının incelenmesi.İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 27-37.
  • Çitemel, N. (2010). Lisansüstü öğrencilerinin ahlaki yargı yetenekleri ile psikolojik belirtileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Esentürk, O. K., İlhan, E. L, ve Çelik, O. B. (2015). Examination of high school students’ sportsmanlike conducts ın physical education lessons according to some variability science. Movement and Health, 15(2), 627-634.
  • Güvendi, B., Türksoy-Işım, A., Özdemir, H., ve Altıncı, E. E. (2019). Investigation of secondary school students’ attitudes toward violence with physical education lessons’ sportspersonship behaviours. J Eurasia Sports Sci Med, 1(1), 1-9
  • Koç, Y. (2013). Sportspersonship behavior scale in physical education course: Validity reliability study. Erzincan University Journal of Education Faculty, 15(1), 96-114.
  • Koç, Y., ve Güllü, M. (2016). Lise öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. SPORMETRE, 15(1), 19-30.
  • Koç, Y., ve Yeniçeri, S. (2017). An investigation of the relationship between sportsmanship behavior of students in physical education course and their respect level. Journal of Education and Training Studies, 5(8), 114-122.
  • Kuter, F. Ö., ve Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi.Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 75-94.
  • Lee, M. J., Whitehead, J., ve Ntoumanis, N. (2007). Development of the attitudes to moral decision-making in youth sport questionnaire (AMDYSQ). Psychology of Sport and Exercise, 8(3), 369-392.
  • Saygılı, G., Atay, E., Eraslan, M., ve Hekim, M. (2015). Düzenli olarak spor yapan ve yapmayan öğrencilerin kişilik özellikleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi.Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 161-170.
  • Silberman, M. A., ve Snarey, J. (1993): Gender differences in moral development during early adolescence: The Contribution of sex-related variations in maturation. Current Psychology, 12(2), 163-171.
  • Stornes, T., ve Ommundsen, Y. (2004). Achievement goals, motivational climate and sportspersonship: A study of yound handball players. Scandinavian Journal of Education, 48(2), 205-221.
  • Seider, S., Novick, S., ve Gomez, J. (2013). The effects of privileging moral or performance character development in urban adolescents. The Journal of Early Adolescence, 33, 786-821.
  • Tel, M., Yaman, Ç. ve Altun, M. (2017). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sportmenlik davranışları hakkındaki görüşleri. International Journal of Cultural and Social Studies (Intjcss), 3(SI), 16-26.
  • Tsai, E., ve Fung, L. (2005). Sportspersonship in youth basketball and volleyball players.The Online Journal of Sport Psychology, 7(2).
  • Türkmen, M , ve Varol, S . (2015). Beden eğitimi ve spor dersinin ortaokul öğrencileri üzerinde sportmenlik davranışı oluşturma etkisinin belirlenmesi: Bartın il örneği. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 42-64.
  • Yıldıran, İ. (2004). Fair Play: Kapsamı,Türkiye’deki görünümü ve geliştirme perspektifleri.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(4), 3-16.

Investigation of Sportsman Behavior of Secondary School Students in Physical Education and Sports Lesson According to Some Variables

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 2224 - 2240, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.570922

Öz

The aim of
this study is to investigate the sportsmanship behaviors of secondary school
students in physical education and sports lessons in terms of some variables.
The survey research method was employed in this study. The study group consists
of 451 secondary school students, 215 of whom are girls and 236 of whom are
boys. The data for this study was collected through “The Personal Data Form”and
"Physical Education Course Sport Scale" and it was analyzed with
SPSS 20.0 statistical program. First some tests were run to see
whether the data was normally distributed or not. When it was found that the
distribution was non normal; nonparametric tests were run.Descriptive
statistics such as frequency, percentage analysis and Mann Whitney U and
Kruskall Wallis tests were used to analyze the data. According to the findings
of the study, It was observed that students exhibited positive behaviors and
avoidance behaviors very frequently. Based on the general mean, the
participants exhibit sportsmanship behaviors very often. In addition, the total
score of female students was found to be significantly higher than the scores
of male students.The exhibiting positive behaviors in physical education scores
of students who do sport were found to be significantly higher than those of
students who do not do sports.It was also found that the 5th grade
students'exhibiting positive behaviorsand total sportsmanship scores were
significantly higher than 6th, 7th and 8th grade students' scores.It was
determined that the exhibiting positive behaviors scores of the students who do
contact sports were significantly higher than those who do non-contact sports
and do not do any sports. 

Kaynakça

  • Akandere, M., Baştuğ, G., ve Güler, E. D. (2009). Orta öğretim kurumlarında spora katılımın çocuğun ahlaki gelişimine etkisi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 59-67.
  • Balçıkanlı, G. S. (2010). Çok boyutlu sportmenlik yönelimi ölçeğinin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 1-10
  • Balçıkanlı, G. S. (2017). Yarışma sporlarının ahlaksal amacı.Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 8(1), 47-52.
  • Bucher, C. A. (1987). Foundations of physical education and sport. Mosby Collage Publishing, Usa.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012).Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çalayır, Ö., Yıldız, N., Yaldız, Ö. vee Çoknaz, H. (2017). Hokey müsabakalarına katılan sporcuların beden eğitimi dersi sportmenlik davranışlarının incelenmesi.İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(2), 27-37.
  • Çitemel, N. (2010). Lisansüstü öğrencilerinin ahlaki yargı yetenekleri ile psikolojik belirtileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Esentürk, O. K., İlhan, E. L, ve Çelik, O. B. (2015). Examination of high school students’ sportsmanlike conducts ın physical education lessons according to some variability science. Movement and Health, 15(2), 627-634.
  • Güvendi, B., Türksoy-Işım, A., Özdemir, H., ve Altıncı, E. E. (2019). Investigation of secondary school students’ attitudes toward violence with physical education lessons’ sportspersonship behaviours. J Eurasia Sports Sci Med, 1(1), 1-9
  • Koç, Y. (2013). Sportspersonship behavior scale in physical education course: Validity reliability study. Erzincan University Journal of Education Faculty, 15(1), 96-114.
  • Koç, Y., ve Güllü, M. (2016). Lise öğrencilerinin beden eğitimi dersi sportmenlik davranışlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. SPORMETRE, 15(1), 19-30.
  • Koç, Y., ve Yeniçeri, S. (2017). An investigation of the relationship between sportsmanship behavior of students in physical education course and their respect level. Journal of Education and Training Studies, 5(8), 114-122.
  • Kuter, F. Ö., ve Kuter, M. (2012). Beden eğitimi ve spor yoluyla değerler eğitimi.Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 3(6), 75-94.
  • Lee, M. J., Whitehead, J., ve Ntoumanis, N. (2007). Development of the attitudes to moral decision-making in youth sport questionnaire (AMDYSQ). Psychology of Sport and Exercise, 8(3), 369-392.
  • Saygılı, G., Atay, E., Eraslan, M., ve Hekim, M. (2015). Düzenli olarak spor yapan ve yapmayan öğrencilerin kişilik özellikleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi.Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 161-170.
  • Silberman, M. A., ve Snarey, J. (1993): Gender differences in moral development during early adolescence: The Contribution of sex-related variations in maturation. Current Psychology, 12(2), 163-171.
  • Stornes, T., ve Ommundsen, Y. (2004). Achievement goals, motivational climate and sportspersonship: A study of yound handball players. Scandinavian Journal of Education, 48(2), 205-221.
  • Seider, S., Novick, S., ve Gomez, J. (2013). The effects of privileging moral or performance character development in urban adolescents. The Journal of Early Adolescence, 33, 786-821.
  • Tel, M., Yaman, Ç. ve Altun, M. (2017). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sportmenlik davranışları hakkındaki görüşleri. International Journal of Cultural and Social Studies (Intjcss), 3(SI), 16-26.
  • Tsai, E., ve Fung, L. (2005). Sportspersonship in youth basketball and volleyball players.The Online Journal of Sport Psychology, 7(2).
  • Türkmen, M , ve Varol, S . (2015). Beden eğitimi ve spor dersinin ortaokul öğrencileri üzerinde sportmenlik davranışı oluşturma etkisinin belirlenmesi: Bartın il örneği. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 42-64.
  • Yıldıran, İ. (2004). Fair Play: Kapsamı,Türkiye’deki görünümü ve geliştirme perspektifleri.Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(4), 3-16.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meryem Altun 0000-0003-1224-7927

Burcu Güvendi 0000-0002-6170-9107

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 26 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Altun, M., & Güvendi, B. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Beden Eğitimi ve Spor Dersi Sportmenlik Davranışlarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 2224-2240. https://doi.org/10.26466/opus.570922