Bu araştırmanın amacı;
Türkçe öğretmeni adaylarının okuma motivasyonlarını çeşitli değişkenler
açısından incelemektir. Nicel araştırma yaklaşımının benimsendiği çalışmada
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim
öğretim yılı güz döneminde; Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalında öğrenim gören toplam 219 öğrenci
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Schutte ve Malouff
(2007) tarafından geliştirilen ve Yıldız vd. (2013) tarafından Türkçeye
uyarlanan “Yetişkin Okuma Motivasyonu Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan elde
edilen tüm veriler, normal dağılım gösterdiği için veri analizinde parametrik
testlerden faydalanılmıştır. Çalışmada; Türkçe öğretmeni adaylarının okuma
motivasyonlarının, “Benlik” alt boyutunda cinsiyet, evde kütüphane / kitaplık
bulunup bulunmaması, yılda okunan kitap sayısı ve evde kitap okuyan birinin
olup olmaması faktörlerine göre; “Yeterlilik” alt boyutunda aile gelir düzeyi
ve yılda okunan kitap sayısı faktörlerine göre; “Tanınma” alt boyutunda sınıf
ve yılda okunan kitap sayısı faktörlerine göre; “Diğer” alt boyutunda ise yılda
okunan kitap sayısı ve evde kitap okuyan birinin olup olmaması faktörlerine
göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür
This study aims to
examine the reading motivations of Turkish teacher candidates in terms of
various variables. The study, in which a quantitative research approach was
adopted, was conducted with the screening model. The study group consists of
219 students studying at the Turkish Education Department of the Faculty of
Education of Ağrı İbrahim Çeçen University in the fall semester of the
2018-2019 academic year. "The Adult Reading Motivation Scale,"
developed by Schutte and Malouff (2007) and translated into Turkish by Yıldız
et al. (2013), was used in the study as the data collection tool. As all data
obtained from the study were distributed normally, parametric tests were used
in data analysis. It was seen in the study that the reading motivation of the
teachers differed significantly according to the factors of gender, whether
there was a library / bookcase at home, the number of books read per year, and
whether there was someone reading book at home under the sub-dimension
"Self"; according to the factors of family's income level and the
number of books read per year under the sub-dimension "Competence";
according to the factors of grade and the number of books read per year under
the sub-dimension of "Recognition"; and according to the factors of
the number of books read per year and whether there was someone reading book at
home under the sub-dimension "Other".
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |