Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining the Relationship Between Students' Attitudes towards School and Socioeconomic Structure of the Family:The Case of Niğde Province

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 786 - 814, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.590974

Öz

The foundations of learning are laid by parents,
fathers and other family members. The child's moral structure, behavior
development, personal development and standarts of judgment begin to develop in
the family environment. For this reason, family members have more meaning in
the child's life than an individual. When the educational activities in the
school are not supported by family members at home, makes it difficult for them
to achieve success. One of the reasons that differences of students in their
educational life is the socioeconomic structure of families. For students many
factors such as health conditions, eating habits, having a working environment
at home and having necessary learning materials, parents' education level and
professions, living culture at home are the socio-economic structure. These
components directly affect the attitudes of the child towards school. The aim of
this study is to examine how the socio-economic structures of families affect
the attitudes of the students towards the school according to the views of
teachers, students and parents. The qualitative study model was used in the
case study design. Data were collected by semi-structured interview technique.
In this study, maximum variation sampling method is used. 5 middle school
teachers, 5 middle school students and 5 parents participated in the study. At
the end of the research, students' attitudes towards school found that relevant
and eager by the views of the students and parents and on the other hand
students’ attitudes towards school found that reluctant and irrelevant by the
views of the teachers. It was concluded that students' attitudes towards school
were affected insensitivity of families to education and child development
according to teachers’s views and students’ attitudes towards school were
affected family structure and economic conditions according to views of
students and parents. In order to increase the positive attitudes of the
students towards school and to decrease their negative attitudes, it was
concluded that the families should be more interested in their children
according to students’ views in the socioeconomic structure of their families,
according to parents’ views the support of the family members should be
increased and according to teachers’ views home visits, parents meeting should
be increased and families should be informed about the importance of education.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A., ve Karadaş, H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının devamsızlık ve okul başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49-66.
  • Aytekin, A. (2005, Ağustos). Meslek seçimini etkileyen sosyo ekonomik ve kültürel faktörler:Isparta örneği. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Bishay, A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: A study employing the experience sampling method. Journal of Undergraudate Sciences, 3, 147-154.
  • Cüceloğlu, R. (2005). İçimizdeki çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çelenk, S. (2003). Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Dayanışması. İlköğretim-Online, 28-34.
  • Çetinkaya, B., Gülaçtı, F., ve Çiftçi, Z. (2019). Lise öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(20),1-14.
  • Döş, İ. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin başarısızlık nedenlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 72-90.
  • Erdoğan, Ç., ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin Eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulama Eğitim Yönetimi Dergisi, 16(3), 399-431.
  • Erjem, Y. (2000). Öğretmenlik mesleğine yönelmede ailenin işlevi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(19), 70-79.
  • Ertuğrul, H. (2005). Ailede ve okulda Çocuk Eğitimi . İstanbul: Nesil Yayıncılık.
  • Eskicumalı, A., ve Eroğlu, E. (2001). Ailenin sosyo- ekonomik ve eğitim düzeyleri ile çocukların problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(1),165-189.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fidan, N., ve Erden, M. (1993). Eğitime giriş. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Kan, A., ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kasatura, İ. (1995). Okul başarısı'ndan hayat başarısı'na. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Kocaman, A. (2009). Ailenin sosyokültürel ve sosyoekonomik durumunun öğrencinin okul başarısına etkisi:İnönü EML örneği. Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Könezoğlu, B. (2006). Aile ve ailenin korunması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Özel Hukuk Anabilim Dalı, Ankara.
  • Köse, M. (1990). Aile Sosyo ekonoik durumu, lise özellikleri ve üniversite sınavlarına hazırlama kurslarının eğitimsel başarı üzerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 78,9-17.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research. Jossey- Bass.
  • Özkan, İ. (2005). Gençliğin Akademik (okul) başarısını etkileyen zihinsel ve ruhsal faktörler. I.Milletlerarası Gençlik Kongresi (s. 225-229). Selçuk Üniversitesi, 1987, Konya.
  • Sarıkaya, T., ve Khorshıd, L. (2009). Üniversite Öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2),393-423.
  • Sezer, Ö. (2007). Sınıf tekrar eden öğrencilerin bazı demografik özellikleri ile bu öğrenciler ve öğretmenlerinin sınıf tekrar etme hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 8(13),31-48.
  • Tezcan, M. (1985). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Turan, S. (2015). Nitel araştırma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Turan, Ü. (2018). Okulun ve ailenin öğrencilerin meslek seçimindeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Vursavuş, O. (2011). Liselerde(ortaöğretim) ders başarısı üzerinde ailenin etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yavuzer, H. (2001). Çocuk ana-baba okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş.
  • Yıldırım, M., ve Dönmez, B. (2008). Okul-aile işbirliğine ilişkin bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 98-115.

Öğrencilerin Okula Yönelik Tutumları ile Ailenin Sosyoekonomik Yapısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi:Niğde İli Örneği

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 786 - 814, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.590974

Öz

Öğrenmenin temelleri anne, baba ve diğer aile üyeleri tarafından atılır.
Çocuğun ahlak yapısı, davranış gelişimi, kişisel gelişimi ve değer yargıları
aile ortamında gelişmeye başlar. Bu sebeple aile üyeleri çocuğun yaşantısında
bir bireyden daha fazla anlam ifade eder. Okuldaki eğitim öğretim faaliyetleri
evde aile üyeleri tarafından desteklenmediğinde öğrencilerin eğitim
yaşantılarına yansır ve başarıya ulaşmalarını zorlaştırır. Öğrencilerin eğitim
hayatlarında yaşadıkları farklılıkların sebeplerinden biri ailelerin
sosyoekonomik yapısıdır. Öğrencilerin sağlık koşulları, beslenme
alışkanlıkları, sahip oldukları çalışma ortamı, anne-baba eğitim düzeyi ve
meslekleri gibi birçok unsur sosyoekonomik yapıyı oluşturan bileşenlerdir. Söz
konusu bu bileşenler çocuğun okula yönelik tutumunu doğrudan etkilemektedir. Bu
araştırmanın amacı, ailelerin sosyoekonomik yapılarının, öğrencilerin okula
yönelik tutumlarını nasıl etkilediğini öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine
göre incelemektir. Araştırmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması
deseni kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile
toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bu çalışmada
maximum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya ortaokul
kademesinde görev yapan 5 öğretmen, öğrenim gören 5 öğrenci ve 5 veli
katılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin okula yönelik tutumları; öğrenci
ve veli görüşleri tarafından ilgili, istekli bulunurken, öğretmenlerin
görüşleri tarafından isteksiz ve ilgisiz bulunmuştur. Öğrencilerin okula
yönelik tutumlarını, öğretmen görüşlerine göre ailenin eğitime ve çocuk
gelişimine olan duyarsızlığı, öğrenci, veli görüşlerine göre ise aile yapısı ve
ekonomik durumun etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin okula yönelik
olumlu tutumlarını arttırmak ve olumsuz tutumlarını azaltmak için ailelerin
sosyoekonomik yapısında öğrenci görüşlerine göre ailelerin çocuklarıyla daha
fazla ilgilenmesi, veli görüşlerine göre aile bireylerinin desteğinin artması
öğretmen görüşlerine göre ise veli ziyaretleri, veli toplantıları arttırılması
ve ailelerin eğitimin önemi hakkında bilgilendirilmesi sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A., ve Karadaş, H. (2013). Ortaöğretim öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının devamsızlık ve okul başarıları arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 49-66.
  • Aytekin, A. (2005, Ağustos). Meslek seçimini etkileyen sosyo ekonomik ve kültürel faktörler:Isparta örneği. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Bishay, A. (1996). Teacher motivation and job satisfaction: A study employing the experience sampling method. Journal of Undergraudate Sciences, 3, 147-154.
  • Cüceloğlu, R. (2005). İçimizdeki çocuk. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çelenk, S. (2003). Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Dayanışması. İlköğretim-Online, 28-34.
  • Çetinkaya, B., Gülaçtı, F., ve Çiftçi, Z. (2019). Lise öğrencilerinin okula ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi, 11(20),1-14.
  • Döş, İ. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin başarısızlık nedenlerine ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 72-90.
  • Erdoğan, Ç., ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin Eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulama Eğitim Yönetimi Dergisi, 16(3), 399-431.
  • Erjem, Y. (2000). Öğretmenlik mesleğine yönelmede ailenin işlevi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(19), 70-79.
  • Ertuğrul, H. (2005). Ailede ve okulda Çocuk Eğitimi . İstanbul: Nesil Yayıncılık.
  • Eskicumalı, A., ve Eroğlu, E. (2001). Ailenin sosyo- ekonomik ve eğitim düzeyleri ile çocukların problem çözme becerileri arasındaki ilişki. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(1),165-189.
  • Fidan, N. (2012). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fidan, N., ve Erden, M. (1993). Eğitime giriş. Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Kan, A., ve Akbaş, A. (2005). Lise öğrencilerinin kimya dersine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(2), 227-237.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kasatura, İ. (1995). Okul başarısı'ndan hayat başarısı'na. İstanbul: Altın Kitaplar.
  • Kocaman, A. (2009). Ailenin sosyokültürel ve sosyoekonomik durumunun öğrencinin okul başarısına etkisi:İnönü EML örneği. Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Könezoğlu, B. (2006). Aile ve ailenin korunması. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Özel Hukuk Anabilim Dalı, Ankara.
  • Köse, M. (1990). Aile Sosyo ekonoik durumu, lise özellikleri ve üniversite sınavlarına hazırlama kurslarının eğitimsel başarı üzerine etkileri. Eğitim ve Bilim, 78,9-17.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research. Jossey- Bass.
  • Özkan, İ. (2005). Gençliğin Akademik (okul) başarısını etkileyen zihinsel ve ruhsal faktörler. I.Milletlerarası Gençlik Kongresi (s. 225-229). Selçuk Üniversitesi, 1987, Konya.
  • Sarıkaya, T., ve Khorshıd, L. (2009). Üniversite Öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2),393-423.
  • Sezer, Ö. (2007). Sınıf tekrar eden öğrencilerin bazı demografik özellikleri ile bu öğrenciler ve öğretmenlerinin sınıf tekrar etme hakkındaki görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 8(13),31-48.
  • Tezcan, M. (1985). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Turan, S. (2015). Nitel araştırma. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti.
  • Turan, Ü. (2018). Okulun ve ailenin öğrencilerin meslek seçimindeki rolü. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Vursavuş, O. (2011). Liselerde(ortaöğretim) ders başarısı üzerinde ailenin etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Yönetimi ve Denetimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Yavuzer, H. (2001). Çocuk ana-baba okulu. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş.
  • Yıldırım, M., ve Dönmez, B. (2008). Okul-aile işbirliğine ilişkin bir araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 98-115.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Çelebi 0000-0002-0325-7528

Kübra D. Çopur 0000-0002-7801-1055

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 20 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Çelebi, M., & Çopur, K. D. (2019). Öğrencilerin Okula Yönelik Tutumları ile Ailenin Sosyoekonomik Yapısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi:Niğde İli Örneği. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 786-814. https://doi.org/10.26466/opus.590974