Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmen Adaylarının “Ses” Kavramına İlişkin Metaforları

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 332 - 358, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.595393

Öz

Bu çalışmanın amacı; müzik öğretmen adaylarının “ses” ile ilgili algılarını metaforlar yoluyla belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018- 2019 eğitim öğretim yılında İç Anadolu Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde öğrenim gören 126 müzik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcıların 74 (% 59)’ ü kız, 52 (% 41)’ si erkek olup yaş ortalamaları 20.6 (18- 24) dır.  Nitel özellik taşıyan bu araştırmaya katılanlardan, “Ses . . . gibidir; çünkü . . .” cümlesini tamamlamalarıistenmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Bulgulara göre araştırmaya katılan 126 öğretmen adayıtoplam 65 metafor geliştirmiştir. Bu metaforlar 8 kategoride toplanmaktadır. Bu kategorilerden sırasıyla şu 4’ütüm metaforların yaklaşık %68ini temsil etmektedir: Kullanım kavramı olarak, araç kavramı olarak, ihtiyaç gerektiren bir kavram olarak ve çeşitlilik içeren bir kavram olarak ses. Araştırma sonuçları, öğrencilerin ses ile ilgili algılarının genel olarak olumlu olduğunu, metaforların müzik öğretmen adaylarının ses kavramına ilişkin algılarını ortaya çıkarmada ve açıklamada güçlü bir araştırma aracı olarak kullanılabileceğini göstermektedir.

Kaynakça

  • Acay-Sözbir, S. ve Çamlıbel-Çakmak, Ö. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının “müzik” kavramına ilişkin metaforik algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 42, 269-282.
  • Akyolcu, M.C. ve Gülyaşar, T. (1990). Sesin fiziksel özellikleri, Otolarengolojide ve Sanat Dallarında Disfoniler İnternasyonel Sempozyumu, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Kulak-Burun-Boğaz Kliniği, İstanbul, s.2
  • Babacan, E. (2014). AGSL öğrencilerinin müzik kavramına ilişkin algıları: metafor analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 124-132.
  • Çevik, S. (1999). Koro eğitimi yönetimi ve teknikleri. Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi.
  • Davran, Y. (1997). Şarkı söyleme sanatının öyküsü. Ankara: Önder Matbaacılık.
  • Deant-Read, C.H. ve Szokolszky, A. (1993). Where do metaphors come from? Metaphor and Symbolic Activity, 8(3), 227-242.
  • Demirci, N. ve Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 1(1), 23-56. Egüz, S. (1980). Toplu ses eğitimi 1. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Erdoğan, S. (2008). Ses eğitiminde terminoloji ve temel kavramlar bazinda öğrenci yeterliliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Eren, B. (2018). Özel eğitim öğretmeni adaylarının “müzik” kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies Educational Sciences, 13/19(Summer 2018), 697-716.
  • Fugoin C. (1992). Fonksiyonel disfoni. Ses ve Ses Bozuklukları Konferanslar Dizisi, Haseki Hastanesi, İstanbul.
  • Helvacı, A. (2003). Ses eğitiminde register ve rezonans bölgelerinin kullanım özelliklerinin ses kalitesine yansıması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarinin “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 471-484.
  • Koca, Ş. (2012). The pre-school teacher candidates’ metaphorical thinking about the concept of music learning. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 47, 1485-1489.
  • Martinez, M.A., Sauleda, N. ve Huber, G.L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17(8), 965-977.
  • Marshall, J. (2010). Five ways to integrate: using strategies from contemporary art. Art Education, 63(3), 13-19.
  • Mentiş-Köksoy, A. (2015). Primary school teacher candidates’ perceptions related to the concept of music. International Review of Social Sciences and Humanities, 9(2), 9-15.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif.: SAGE Publications.
  • Miller, S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational Theory, 37, 219-227.
  • Gerçeker, M., Yorulmaz, İ. ve Ural, A. (2000). Ses ve konuşma. K.B.B. ve Baş Boyun Cerrahisi Dergisi, 8(1), 71-78.
  • Moneson L. (1992). Disfonik hastanın psikolojisi. Ses ve Ses Bozuklukları Konferanslar Dizisi, Haseki Hastanesi, İstanbul.
  • Özkul, M.K. (2013). Müzik metaforları. 1.uluslararası müzik araştırmaları sempozyumu “müzik ve kültürel doku” içinde (312-320). Trabzon,
  • Öztürk, N. ve Atalay, N. (2012). Öğretmen adaylarının ses konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 43-58.
  • Saban, A. (2004). Prospective classroom teachers’ metaphorical images of selves and comparing them to those they have of their elementary and cooperating teachers. International Journal of Educational Development, 24, 617–635.
  • Saban, A., Koçbeker, B.N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • Tez, İ. ve Aydıner-Uygun, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin müzik dersi ve müzik öğretmenine ilişkin algılarının metaforik analizi, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 417-455.
  • TDK. (1992). Türkçe sözlük, Yeni Baskı. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Kurumu.
  • Töreyin, A.M. (2008). Ses eğitimi, temel kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Umuzdaş, S. ve Umuzdaş, M.S. (2013). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin müzik dersine ilişkin algılarının metafor yoluyla belirlenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(1), 719-729.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Metaphors of Music Teacher Candidates Related to the Concept of “Voice”

Yıl 2019, Cilt: 13 Sayı: 19, 332 - 358, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.595393

Öz

The study aims to determine the pre-service music teachers' perceptions about the concept of voice through metaphors. The study group consisted of a total of 126 music teacher candidates studying in the education faculty of a state university in the region of Central Anatolia in the 2018-2019 academic year. 74 (59%) of the participants were female and 52 (41%) were male. The mean age was 20.6 (18-24). In this qualitative study, the participants were asked to complete the following sentence: “Voice is like … because….” The data were analysed by content analysis. The findings demonstrated that 126 pre-service teachers developed 65 metaphors. These metaphors fall into 8 categories. The following four of these categories represent approximately 68% of all metaphors: Voice as a concept of use, voice as a means, voice as a concept of need, and voice as a concept of diversity. The results of the research show that the students' perceptions of the term “voice” are generally positive and that metaphors can be used as a powerful research tool in revealing and explaining the perceptions of music teacher candidates about the concept of voice.

Kaynakça

  • Acay-Sözbir, S. ve Çamlıbel-Çakmak, Ö. (2016). Okul öncesi öğretmen adaylarının “müzik” kavramına ilişkin metaforik algıları. The Journal of Academic Social Science Studies, 42, 269-282.
  • Akyolcu, M.C. ve Gülyaşar, T. (1990). Sesin fiziksel özellikleri, Otolarengolojide ve Sanat Dallarında Disfoniler İnternasyonel Sempozyumu, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Kulak-Burun-Boğaz Kliniği, İstanbul, s.2
  • Babacan, E. (2014). AGSL öğrencilerinin müzik kavramına ilişkin algıları: metafor analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 124-132.
  • Çevik, S. (1999). Koro eğitimi yönetimi ve teknikleri. Ankara: Yurtrenkleri Yayınevi.
  • Davran, Y. (1997). Şarkı söyleme sanatının öyküsü. Ankara: Önder Matbaacılık.
  • Deant-Read, C.H. ve Szokolszky, A. (1993). Where do metaphors come from? Metaphor and Symbolic Activity, 8(3), 227-242.
  • Demirci, N. ve Efe, S. (2007). İlköğretim öğrencilerinin ses konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 1(1), 23-56. Egüz, S. (1980). Toplu ses eğitimi 1. Ankara: Ayyıldız Matbaası.
  • Erdoğan, S. (2008). Ses eğitiminde terminoloji ve temel kavramlar bazinda öğrenci yeterliliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Eren, B. (2018). Özel eğitim öğretmeni adaylarının “müzik” kavramına ilişkin metaforik algıları. Turkish Studies Educational Sciences, 13/19(Summer 2018), 697-716.
  • Fugoin C. (1992). Fonksiyonel disfoni. Ses ve Ses Bozuklukları Konferanslar Dizisi, Haseki Hastanesi, İstanbul.
  • Helvacı, A. (2003). Ses eğitiminde register ve rezonans bölgelerinin kullanım özelliklerinin ses kalitesine yansıması. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Kalyoncu, R. (2012). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarinin “öğretmenlik” kavramına ilişkin metaforları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 471-484.
  • Koca, Ş. (2012). The pre-school teacher candidates’ metaphorical thinking about the concept of music learning. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 47, 1485-1489.
  • Martinez, M.A., Sauleda, N. ve Huber, G.L. (2001). Metaphors as blueprints of thinking about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 17(8), 965-977.
  • Marshall, J. (2010). Five ways to integrate: using strategies from contemporary art. Art Education, 63(3), 13-19.
  • Mentiş-Köksoy, A. (2015). Primary school teacher candidates’ perceptions related to the concept of music. International Review of Social Sciences and Humanities, 9(2), 9-15.
  • Miles, M.B. ve Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd Edition). Calif.: SAGE Publications.
  • Miller, S. (1987). Some comments on the utility of metaphors for educational theory and practice. Educational Theory, 37, 219-227.
  • Gerçeker, M., Yorulmaz, İ. ve Ural, A. (2000). Ses ve konuşma. K.B.B. ve Baş Boyun Cerrahisi Dergisi, 8(1), 71-78.
  • Moneson L. (1992). Disfonik hastanın psikolojisi. Ses ve Ses Bozuklukları Konferanslar Dizisi, Haseki Hastanesi, İstanbul.
  • Özkul, M.K. (2013). Müzik metaforları. 1.uluslararası müzik araştırmaları sempozyumu “müzik ve kültürel doku” içinde (312-320). Trabzon,
  • Öztürk, N. ve Atalay, N. (2012). Öğretmen adaylarının ses konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 43-58.
  • Saban, A. (2004). Prospective classroom teachers’ metaphorical images of selves and comparing them to those they have of their elementary and cooperating teachers. International Journal of Educational Development, 24, 617–635.
  • Saban, A., Koçbeker, B.N. ve Saban, A. (2006). Öğretmen adaylarının öğretmen kavramına ilişkin algılarının metafor analizi yoluyla incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 6(2), 461-522.
  • Tez, İ. ve Aydıner-Uygun, M. (2016). Ortaokul öğrencilerinin müzik dersi ve müzik öğretmenine ilişkin algılarının metaforik analizi, Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 417-455.
  • TDK. (1992). Türkçe sözlük, Yeni Baskı. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Kurumu.
  • Töreyin, A.M. (2008). Ses eğitimi, temel kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: Sözkesen Matbaacılık.
  • Umuzdaş, S. ve Umuzdaş, M.S. (2013). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin müzik dersine ilişkin algılarının metafor yoluyla belirlenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(1), 719-729.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilay Özaydın 0000-0002-8580-7318

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2019
Kabul Tarihi 26 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19

Kaynak Göster

APA Özaydın, N. (2019). Müzik Öğretmen Adaylarının “Ses” Kavramına İlişkin Metaforları. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 332-358. https://doi.org/10.26466/opus.595393