In this study, it has been intend to get data about the existing
materials used by pre-school teachers in music centers in pre-school education,
to identify the problems encountered by the teachers in planning and practicing
the musical activities by taking the opinions about how frequently these music
materials are used in the musical activities, and to determine the methods and
techniques implemented by them. The research is a qualitative study that is in
the pattern of phenomenology. 19 pre-school teachers serving within the borders
of the central district of Mus Province compose the study group of the
research. The selection of the study group is based on the goal-oriented
sampling among the non-probability sampling methods and easily accessible case
sampling included in this sampling. As data collection instrument in the
research, semi-structured interview form has been conducted. Content analysis,
in which the inductive approach is based on, has been used in the data analysis
of the interviews implemented with the teachers. In the study, it has been
concluded that the teachers mostly use the musical activities to improve the
sense of rhythm in their class. It can be recommended that the pre-school
teachers should make a profession association with the universities for the
solution of problems related to classroom management they encounter in
performing the musical activities and keep themselves up to date with new
methods and techniques.
It may also be advisable to use the micro teaching method in terms of
seeing their deficiencies at this stage and generating their own solutions to
proceed.
Methods and materials musical activities pre-school teachers pre-school education
Bu çalışmada okul öncesi eğitimde okul öncesi
öğretmenlerinin müzik merkezlerinde var olan materyallere ilişkin bilgi
edinilmesi, bu müzik materyallerinin müzik etkinliklerinde ne sıklıkla
kullandığına ilişkin görüş alınarak öğretmenlerin müzik etkinliği planlarken ve
uygularken karşılaştıkları zorlukların tespit edilmesi ve kullandıkları yöntem
ve tekniklerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, olgubilim (fenomenoloji)
deseninde nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Muş ili merkez
ilçesi sınırları içinde görev yapmakta olan 19 okul öncesi öğretmeni
oluşturmaktadır. Çalışma grubunun seçiminde olasılıklı olmayan örnekleme
yöntemlerinden amaca yönelik örnekleme ve bu örnekleme içerisinde yer alan
kolay ulaşılabilir durum örneklemesi temel alınmıştır. Araştırmada veri toplama
aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğretmenlerle
yapılan görüşmelerin veri analizinde tümevarımsal yaklaşımın temel alındığı
içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada öğretmenlerin müzik etkinliklerini
sınıflarında en çok ritim duygusu geliştirmek için kullandıkları tespit
edilmiştir.
Müzik etkinlikleri okul öncesi eğitim okul öncesi öğretmenleri yöntem ve materyaller
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 13 Kasım 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |