Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

‘Women’ in Public and Private Spheres in The Context of Modern Feminist Theories From Ancient Civilizations To The Present

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 20, 1789 - 1818, 31.12.2019
https://doi.org/10.26466/opus.596196

Öz










Throughout the historical process, in many of the
different civilizations, a gender-oriented approach, such as the lack of housing
of women or girls in social life, has led to ideas that transform women into
nothingness in everyday life. However, for the first time in the public sphere,
women's influence in the social sphere with the realization of the industrial
revolution did not prevent the woman from being placed in a secondary position.
The feminist
movement, which advocates the denied rights of women in male-dominated
societies, fills an intellectually important gap in the social sphere. On the
other hand, the common goal of the feminist movements that come together to
prevent women from being pushed to the second plan within the social structure
is to restore the honor and pride of the oppressed woman. Especially, even
though the different feminist movements that emerged after the industrial
revolution tried different ways in terms of practice and method, the goal they
wanted to reach was to carry the power of the woman to the public sphere with
her hand. This research focuses on women's participation in the public sphere as
well as their private sphere, and examines the role of women in society in the
context of feminist theories with historical and contemporary headings.

Kaynakça

  • Akkoç, A. (2014). Yunan demokrasisinin kavramsal yönü ve toplumsal arka planı. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 31-42.
  • Aksoy, İ. (2017). Toplumsal ve siyasal süreçte Türk kadını. Yasama Dergisi, 32, 7-20.
  • Aktaş, G. (2013). Feminist söylemler bağlamında kadın kimliği: Erkek egemen bir toplumda kadın olmak. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 30(1), 53-72.
  • Alptekin, D. (2006). Üçüncü Dünya ülkelerinde kadın hakları bağlamında feminizm. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altınbaş, D. (2006). Feminist tartışmalarda liberal feminizm. Kadın Araştırmaları Dergisi, 9, 21-52.
  • Arslan, Ü. Ç. (2017). Sanayi devrimi: Sonuçları ve uluslarası sisteme yansımaları. Başkent Üniversitesi Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Uluslarası İlişkiler Anabilim Dalı, Ankara.
  • Aslıtürk, G. E., and Dikyar, C. (2017). Mezopotomya-Orta Asya ve Anadolu ekseninde ilkel toplumlardan selçuklulara anaerkil kültür. Ulakbilge, 5(11), 589-620.
  • Aslantürk, G., and Turgut, H. (2015). 8284 Vakası: Ekşi Sözlükte cinsiyetçi kamusallığın yeniden inşası. İlef Dergisi, 2(1), 45-76.
  • Atılgan, D. K. (2013). Antik Yunan'da toplumsal cinsiyet rollerinin temsili. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 10, 15-27.
  • Ataman, M. (2009). Feminizm: Geleneksel uluslarası ilişkiler teorilerine alternatif yaklaşımlar demeti. Alternatif Politika Dergisi, 1(1), 1-41.
  • Atan, M. (2015). Radikal feminizm: ''Kişisel Olan Politiktir” söyleminde aile. The Journal Of Europe - Middle East Social Science Studies, 1(2), 1-21.
  • Başer, N. E. (2011). 1. Sanayi Devriminde teknolojik gelişmenin rolü. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Baştan, A. (2015). Feminizm ve İngiliz feminist tiyatro. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(21), 173-185.
  • Babila, M. H. (2015). Eski Mısır'da kadın. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 129-144.
  • Bahadır, A. (2005). Tarihte ve günümüzde kadın. İlkadim Dergisi. 15.04.2018 tarihinde http://www.enfal.de/ev18.htm:http://www.enfal.de/ev18.-htm adresinden erişilmiştir.
  • Bahçeci, H. I. (2018). Kent mekanında kamusal alan: Rıchard Sennett perspektifinden bir inceleme. Memleket Siyaset Yönetim (MSY) Dergisi, 13(29), 111-128.
  • Beauer, S. W. (2014). Dünya Tarihi: İlk Çağ en eski göçebe halklardan Roma İmparatorluğu'nun çöküşüne. (1. cilt)İstanbul: Say Yayınları.
  • Beauvoir, S. d. (1993). Kadın ''İkinci cins'' bağımsızlığa doğru. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Bingöl, O. (2014). Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye'de kadınlık. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(Özel Sayı 1), 108-114.
  • Canay, H. A. (2004). Kadın suçluluğu: Feminist Bakış açısından kavramsal bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cornell, R. (2016). Toplumsal cinsiyet ve iktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çak, Ş. E. (2010). Toplumsal cinsiyet ve feminizm teorileri bağlamında Türkiye'deki reklam filmleri ve popüler müzik videoları. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4, 101-110.
  • Çakır, S. (2008). Kapitalizm ve patriyarkaya karşı: Sosyalist feminizm. Toplum ve Demokrasi, 2(4), 185-196.
  • Çalışkan, O. (2014). Kamusal alan bağlamında ağ toplumu ve yeni kamusal alan arayışı. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(1), 41-62.
  • Çavuşoğlu, G. Y. (2015). Türkiye'de kadın hareketinin oluşumu ve kadının sosyal yaşamdaki yeri. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Çepni, Ö. (2014). Kamusal alan, televizyon ve yeteneklerin temsili: Yetenek sizsiniz Türkiye programı eleştirisi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Çetin, A. (2006). Kamusal alan ve kamusal mekan olarak 'sokak'. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çetinel, E., and Yılmaz, S. E. (2016). Feminist teori: Yönetim ve organizasyon alanına eleştirel bir yaklaşım. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2), 1-30.
  • Çiçek, A. (2016). Feminist perspektiften Türkiye'de kadın kütüphanecilerin imajı. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çiftçi, O. (1998). 20. Yüzyılın sonunda kadınlar ve gelecek. Ankara: Todaie Masa Üstü Yayıncılık Bürosu.
  • Dağ, A. (2016). Toplumsal cinsiyet bağlamında yaşlılık ve sosyal dışlanma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(28), 480-500.
  • Dağtaş, E. (1999). Onsekizinci ve Ondokuzuncu Yüzyıllarda kamusal alan/özel alan ikilemi ve basının tarihsel gelişimi. Kurgu Dergisi, 16, 157-173.
  • Demir, Z. (2014). Modern ve postmodern feminizm. İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Demirkaya, T. (2009, 10 05). Kadın / feminizm / feminist medya . 12-21, 2018 tarihinde http://tugbademirkaya.blogspot.com/: http://tugbademirkaya.blogspot.com/ adresinden erişilmiştir.
  • İliç-Tansel D., and Yıldırım, P. (2018). Araçsal akla ve pozitivizme karşı çıkan bir feminist metodoloji. Folklor/Edebiyat, 24(96), 201-210.
  • Dereli, S. (2015). Sanayi sonrası toplumda çalışma olgusu ve çalışma ilişkilerine etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bilim Dalı.
  • Dikici, E. (2016). Feminizmin üç ana akımı: Liberal, Marxsist ve Radikal Feminizm teorileri. The Journel of Academic Social Science, 60, 523-532.
  • Doğan, H. (2012). Popüler İslami yazında kadın bedeni: Kadınlara Anlatılan ''fitne''. Folklor/ Edebiyat, 18(69),87-108.
  • Doğancı, K. and Kocakuşak, F. (2014). Eski Roma Ailesinde ''Pater Famılıas' ve 'Patrıa Potestas' kavramları. U.Ü.Fen Edebiyet Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(27), 233-250.
  • Duby, G., and Perrot, M. (2005). Kadınların tarihi:Ortaçağın sessizliği. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Erez, E. (2017, 10 03). Feodal sistemin sosyal hayat üzerine etkisi.Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi ,Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Erişgin, Ö. S. (2013). Roma toplumunda kadının yeri. İnönü Üniiversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 4(2), 1-31.
  • Erkan, R. (2010). Kentleşme ve sosyal değişme. Ankara: Bilimadamı Yayınları.
  • Eroğlu, E. (2016). Sosyo-ekonomik açıdan eski Türklerde kadının konumu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(44), 443-447.
  • Ersöz, A. G. (2015). Özel alan/kamusal alan dikotomisi: Kadınlığın 'doğası' ve kamusal alandan dışlanmışlığı. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18, 80-102.
  • Fine, C. (2011). Toplumsal cinsiyet yanılsaması. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Göçeri, N. (2004). Kadın hareketlerini etkileyen fikir akımları. Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(2), 61-76.
  • Gül Erdost, Altun, D. and Yıldırım, Ş. (2016). Sosyal politikanın cinsiyet halleri. Ankara: Nika Yayınevi.
  • Gündüz, A. (2012). Tarihi süreç içerisinde Türk toplumunda ve devletlerinde kadının yeri ve önemi. International Journal of Social Science, 5(5), 129-148.
  • Güneş, F. (2017). Feminist kuramda ataerki tartışmaları üzerine eleştirel bir inceleme. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 245-256.
  • Güriz, A. (2011). Feminizm postmodernizm ve hukuk. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Güzel, B. (2014). Sanayi Devriminin ortaya çıkardığı toplumsal sorunların edebiyattaki izdüşümü: Emıla Zola'nın germınal örneği . Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(33), 157-165.
  • Hanay, N. (2008). İslami feminizm örneği olan turuncu dergisi'nde toplumsal cinsiyetin kuruluşu.(Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı, Ankara.
  • İmançer, D. (2015, 02 27). Liberal feminizm . 01. 13. 2019 tarihinde https://bacilarkiraathanesi.wordpress.com/ https://bacilarkiraathanesi.wordpress.com/2015/02/27/liberal-feminizm-dilek-imancer/ adresinden erişilmiştir.
  • Köse, E. (2009). Bir keşif olarak modern kadınlık: Tıp,beden ve cinsellik. Fe Dergi, 1(2), 71-78.
  • Küçükkalay, A. M. (1997). Endüstri devrimi ve ekonomik sonuçlarının analizi. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 51-68.
  • Kılıçdemir, B. (2016, 05 26). Kültürel feminizm. 13.01.2019 tarihinde https://roteginkgo.wordpress.com/: https://roteginkgo.wordpress.com/2016/-05/26/kulturel-feminizm/ adresinden erişilmiştir.
  • Kahraman, S. (2014, 10 17). Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Geçişte kadın sivil toplum örgütlerinin oluşması: Aydında kurulan kadın sivil toplum örgütleri ve çalışma alanları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversite Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı, Aydın.
  • Kalın, C. C. (2016). Simone de Beauvori: Ötekiliğin kabulu. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 6(2), 227-243.
  • Kapanoğlu, S. (2006). Çinde kadın imgesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Ankara Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü Doğu Dilleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kara, N. (2006). Feminizm(ler)in toplumsal hareket olarak medyada yansıma(ma)sı. Küresel İletişim Dergisi, 1, 1-33.
  • Kara, S. (1998). Tarihi süreç, Kur'an ve Hz.Peygamber açısından kadın. Ekev Akademi Dergisi, 1(3), 261-280.
  • Karaaslan, D. (2014). Antik Yunanda kadın olmak. Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 159-174.
  • Karaca, R. (2015, 07 04). Kadının çağlar boyunca toplumdaki yeri. 17.12, 2018 tarihindehttp://informadik.blogspot.com/2015/07/kadnn-caglar-boyunca-toplumdaki-yeri.html adresinden erişilmiştir.
  • Karaköse, H. (2009). Ortaçağ tarihi ve uygarlığı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, F. (2016). Kadınların yurtaşlığı ve feminist kuram. Amme İdaresi Dergisi, 49(3), 59-87.
  • Kaya, C. (2009). Çalışma yaşamında kadın iş gücü sorunları örgütlenme eğilimleri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Kaylı, D. Ş. (2007). Kadın bedeni ve özgürleşme. İzmir: İlya Yayınevi.
  • Mahiroğulları, A. (2005). Endüstri devrimi sonrasında emeğin istismarını belgeleyen iki eser: Germinal ve dokumacılar. Sosyoloji Konferansları, 41-53.
  • Marx, E. L. (2013). Kadın ve aile. Ankara: Sol Yayınları.
  • N. Krupskaya, and Pieck, W. (1996). Kadın sorunu üzerine seçme yazılar Clara Zetkin üzerine. Ankara: İnter Yayınları.
  • Ofset, D. (1990). Kadın ve sömürü. İstanbul: Yeni Çözüm Yayınları.
  • Onay, İ. (2012). Eski Türk toplumunda aile düzeni ve bunun dini, siyasi hayata yansımaları. International Journal of Social Science, 5(6), 347-357.
  • Öksüz, E. (2011). Feodal düzen ve sosyal değişmeler. Sosyoloji Konferansları, 18, 81-92.
  • Örnek, S. (205). ABD'de kadın haklarının gelişimi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 105-129.
  • Özşekerli, T. (2016). Ne kamusal ne özel alan: Yeni medya. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Genel Gazetecilik Anabilim Dalı. İzmir.
  • Özçelik, N. (2009). İlk Çağ tarihi ve uygarlığı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, O. (2017, 07 26). Feminizm ve feminist yaklaşımlar. 12.01.2019 tarihinde https://sosyalcalismaci.wordpress.com/2017/07/26/feminizm-ve-feminist-yaklasimlar/ adresinden erişilmiştir.
  • Özgül, G. E. (2012). Bir görme biçimi olarak yeni medya bir alan imkanının araştırılması . Journal of Yaşar Üniversitesi, 26(7), 4526-4547.
  • Özkan, S. Ç. (2017). Rıchard Rorty'de kamusal alan-özel alan ayrımı ve eleştirisi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 57-84.
  • Özlü, Ö. (2016, 02 08). Antik Yunan'da Kadın. 16.12.2018 tarihinde https://ekstrembilgi.com/tarih/antik-yunanda-kadin/ adresinden erişilmiştir.
  • Öztürk, A. (2015). Agonistik feminizm tartışmaları bağlamında kamusal alanı yeniden düşünmek. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, A. (2015). Kamusal alanı yeniden düşünmek. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, N. (2012). Bir beden sosyolojisi problemi olarak namus kavramı ve kadın bedeni. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Öğüt, H. (2017, 03 08). Edebiyatta feminizm ve feminist edebiyat eleştirisi. 01.13.2019 tarihinde http://t24.com.tr/: http://t24.com.tr/k24/yazi/edebiyatta-feminizm,1120 adresinden erişilmiştir.
  • Polat, M. E. (2017). Nazlı Eray'ın kadın tohumu öyküsünün feminist edebiyat eleştirisiyle incelenmesi . Uluslarası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3), 1507-1519.
  • Rayna, R. (2014). Kadın antropolojisi. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Sennett, R. (2010). Kamusal alanın çöküşü. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Sevinç, N. (1987). Eski Türkler'de kadın ve aile. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayını.
  • Sezgin, A. (2016, 09 14). Kavramsal olarak feminizm, toplumsal cinsiyet ve devlet üzerine yaklaşımlar. 01.12.2019 tarihinde https://minervadergi.org/2016/09/14/kavramsal-olarak-feminizm-toplumsal-cinsiyet-ve-devlet-uzerine-yaklasimlar/ adresinden erişilmiştir.
  • Stone, A. (2007). Feminist felsefeye giriş. İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Şahin, H. H. (2017). Hindistan’da dul olmak, sati uğruna diri diri yakılan kadınlar, KSBD, 9(Kadın Özel Sayısı), 61-73.
  • Şahin, K., and Toprak, S. (2016). Kültürel ve dinsel perspektifte kadın kimliği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or turkic, 11(18), 203-214.
  • Şenel, A. (1982). İlkel topluluktan uygar topluma:Geçiş aşamasında ekonomik toplumsal düşünsel yapıların etkileşimi . Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Şenel, F. K. (2012). Tarihsel ve toplumsal süreçte kadın. Toplum ve Hekim, 27(4), 246-255.
  • Şenkal, Y. (2016). Feminist kuramlar bağlamında reklamda kadın imgesine bakış. ABMYO Dergisi, (42), 91-114.
  • Şerbetci, D. (2013). Postkolonyal feminizm bağlamında “küresel kız kardeşlik” kavramının incelenmesi: Hindistan örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Türkoğlu, E. (2015). Uluslarası ilişkiler kuramında feminizm. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tellioğlu, İ. (2016). İslam öncesi Türk toplumunda kadının konumu üzerine. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 55, 201-224.
  • Tenik, B. (2016). Kadın olmanın dayanılmaz ağırlığı: Ortaçağ’da cadı avı. 22.12.2018 tarihinde https://gaiadergi.com/kadin-olmanin-dayanilmaz-agirligi-ortacagda-cadi-avi-1/ adresinden erişilmiştir.
  • Tunç, M. (2013). Feminist grup çalışması: Temeli, kapsamı ve süreci. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24(2), 209-229.
  • Varol, S. F. (2014). Kadınların dijital teknolojiyle ilişkisine ütopik bir yaklaşım: Siberfeminizm. The Journal of Academic Social Science, 27, 219-234.
  • Yüce, E. (2007). Liberal feminizm.12.01.2019 tarihinde http://emanowar.blogspot.com/2007/05/liberal-feminizm.html adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, S. (2019). Feminist çalışmalarda kadın deneyimlerinin önemi: Simone de Beauvoir örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 145-150.
  • Yıldız, F. (2013). Feminist teoriler sunum ödevi. 12.01.2019 tarihinde http://filozophiaa.blogspot.com/2013/11/feminist-teoriler-sunum-odevi.html adresinden erişilmiştir.
  • Yılmaz, G. (2015). Ortaçağ Avrupasındaki karanlık feodalizmin iktisatla aydınlanışı. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Yersel, A. (2015). Mekan ve iktidar ilişkisi bağlamında 'makam odaları' Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.

Kadim Medeniyetlerden Günümüze Modern Feminist Kuramlar Bağlamında Kamusal ve Özel Alanda ‘Kadın’

Yıl 2019, Cilt: 14 Sayı: 20, 1789 - 1818, 31.12.2019
https://doi.org/10.26466/opus.596196

Öz

Tarihsel süreç içerisinde farklı medeniyetlerin bir
çoğunda cinsiyetçi yaklaşım, kadın veya kız çocuklarının toplumsal yaşam
alanında barındırılmaması gibi kadını gündelik yaşamda bir hiçliğe dönüştüren
düşüncelere rastlanmıştır. Bununla beraber sanayi devriminin gerçekleşmesiyle
kadının toplumsal dönüşüm içerisinde kamusal alanda ilk defa bu kadar etkili
olması yine de kadının ikincil konuma atılmasına engel olamamıştır. Erkek
egemen toplumlarda kadınların yadsınan haklarının savunuculuğunu üstlenen
feminism akımı sosyal alanda düşünsel anlamda önemli bir boşluğu
doldurmaktadır. Öte yandan toplumsal yapı içinde kadının ikinci plana itilmesini
önlemek için bir araya gelen feminist hareketlerin ortak gayesi ezilen kadının
onurunu ve gururunu geri kazanmasını sağlamaktır. Özellikle sanayi devrimi
sonrası ortaya çıkan farklı feminist hareketler pratik ve metod yönünden farklı
yollar denese de varmak istedikleri hedef kadının gücünü kadının eliyle kamusal
alana taşımaktan ibarettir.  Bu araştırmada,
kadınların özel alanalarının yanı sıra kamusal alana katılımı üzerinde
durulmakta ve kadının toplum içindeki rolü tarihsel ve güncel başlıklar eşliğinde
feminist kuramlar bağlamında incelenmeye çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Akkoç, A. (2014). Yunan demokrasisinin kavramsal yönü ve toplumsal arka planı. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 31-42.
  • Aksoy, İ. (2017). Toplumsal ve siyasal süreçte Türk kadını. Yasama Dergisi, 32, 7-20.
  • Aktaş, G. (2013). Feminist söylemler bağlamında kadın kimliği: Erkek egemen bir toplumda kadın olmak. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 30(1), 53-72.
  • Alptekin, D. (2006). Üçüncü Dünya ülkelerinde kadın hakları bağlamında feminizm. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Altınbaş, D. (2006). Feminist tartışmalarda liberal feminizm. Kadın Araştırmaları Dergisi, 9, 21-52.
  • Arslan, Ü. Ç. (2017). Sanayi devrimi: Sonuçları ve uluslarası sisteme yansımaları. Başkent Üniversitesi Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Uluslarası İlişkiler Anabilim Dalı, Ankara.
  • Aslıtürk, G. E., and Dikyar, C. (2017). Mezopotomya-Orta Asya ve Anadolu ekseninde ilkel toplumlardan selçuklulara anaerkil kültür. Ulakbilge, 5(11), 589-620.
  • Aslantürk, G., and Turgut, H. (2015). 8284 Vakası: Ekşi Sözlükte cinsiyetçi kamusallığın yeniden inşası. İlef Dergisi, 2(1), 45-76.
  • Atılgan, D. K. (2013). Antik Yunan'da toplumsal cinsiyet rollerinin temsili. Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 10, 15-27.
  • Ataman, M. (2009). Feminizm: Geleneksel uluslarası ilişkiler teorilerine alternatif yaklaşımlar demeti. Alternatif Politika Dergisi, 1(1), 1-41.
  • Atan, M. (2015). Radikal feminizm: ''Kişisel Olan Politiktir” söyleminde aile. The Journal Of Europe - Middle East Social Science Studies, 1(2), 1-21.
  • Başer, N. E. (2011). 1. Sanayi Devriminde teknolojik gelişmenin rolü. Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Baştan, A. (2015). Feminizm ve İngiliz feminist tiyatro. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(21), 173-185.
  • Babila, M. H. (2015). Eski Mısır'da kadın. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 129-144.
  • Bahadır, A. (2005). Tarihte ve günümüzde kadın. İlkadim Dergisi. 15.04.2018 tarihinde http://www.enfal.de/ev18.htm:http://www.enfal.de/ev18.-htm adresinden erişilmiştir.
  • Bahçeci, H. I. (2018). Kent mekanında kamusal alan: Rıchard Sennett perspektifinden bir inceleme. Memleket Siyaset Yönetim (MSY) Dergisi, 13(29), 111-128.
  • Beauer, S. W. (2014). Dünya Tarihi: İlk Çağ en eski göçebe halklardan Roma İmparatorluğu'nun çöküşüne. (1. cilt)İstanbul: Say Yayınları.
  • Beauvoir, S. d. (1993). Kadın ''İkinci cins'' bağımsızlığa doğru. İstanbul: Payel Yayınevi.
  • Bingöl, O. (2014). Toplumsal cinsiyet olgusu ve Türkiye'de kadınlık. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 16(Özel Sayı 1), 108-114.
  • Canay, H. A. (2004). Kadın suçluluğu: Feminist Bakış açısından kavramsal bir inceleme. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Cornell, R. (2016). Toplumsal cinsiyet ve iktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Çak, Ş. E. (2010). Toplumsal cinsiyet ve feminizm teorileri bağlamında Türkiye'deki reklam filmleri ve popüler müzik videoları. Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 4, 101-110.
  • Çakır, S. (2008). Kapitalizm ve patriyarkaya karşı: Sosyalist feminizm. Toplum ve Demokrasi, 2(4), 185-196.
  • Çalışkan, O. (2014). Kamusal alan bağlamında ağ toplumu ve yeni kamusal alan arayışı. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 1(1), 41-62.
  • Çavuşoğlu, G. Y. (2015). Türkiye'de kadın hareketinin oluşumu ve kadının sosyal yaşamdaki yeri. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Çepni, Ö. (2014). Kamusal alan, televizyon ve yeteneklerin temsili: Yetenek sizsiniz Türkiye programı eleştirisi. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Radyo, Televizyon ve Sinema Anabilim Dalı, Erzurum.
  • Çetin, A. (2006). Kamusal alan ve kamusal mekan olarak 'sokak'. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Çetinel, E., and Yılmaz, S. E. (2016). Feminist teori: Yönetim ve organizasyon alanına eleştirel bir yaklaşım. Çankırı Karatekin Üniversitesi İİBF Dergisi, 6(2), 1-30.
  • Çiçek, A. (2016). Feminist perspektiften Türkiye'de kadın kütüphanecilerin imajı. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çiftçi, O. (1998). 20. Yüzyılın sonunda kadınlar ve gelecek. Ankara: Todaie Masa Üstü Yayıncılık Bürosu.
  • Dağ, A. (2016). Toplumsal cinsiyet bağlamında yaşlılık ve sosyal dışlanma. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(28), 480-500.
  • Dağtaş, E. (1999). Onsekizinci ve Ondokuzuncu Yüzyıllarda kamusal alan/özel alan ikilemi ve basının tarihsel gelişimi. Kurgu Dergisi, 16, 157-173.
  • Demir, Z. (2014). Modern ve postmodern feminizm. İstanbul: Sentez Yayıncılık.
  • Demirkaya, T. (2009, 10 05). Kadın / feminizm / feminist medya . 12-21, 2018 tarihinde http://tugbademirkaya.blogspot.com/: http://tugbademirkaya.blogspot.com/ adresinden erişilmiştir.
  • İliç-Tansel D., and Yıldırım, P. (2018). Araçsal akla ve pozitivizme karşı çıkan bir feminist metodoloji. Folklor/Edebiyat, 24(96), 201-210.
  • Dereli, S. (2015). Sanayi sonrası toplumda çalışma olgusu ve çalışma ilişkilerine etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Anabilim Dalı Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bilim Dalı.
  • Dikici, E. (2016). Feminizmin üç ana akımı: Liberal, Marxsist ve Radikal Feminizm teorileri. The Journel of Academic Social Science, 60, 523-532.
  • Doğan, H. (2012). Popüler İslami yazında kadın bedeni: Kadınlara Anlatılan ''fitne''. Folklor/ Edebiyat, 18(69),87-108.
  • Doğancı, K. and Kocakuşak, F. (2014). Eski Roma Ailesinde ''Pater Famılıas' ve 'Patrıa Potestas' kavramları. U.Ü.Fen Edebiyet Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(27), 233-250.
  • Duby, G., and Perrot, M. (2005). Kadınların tarihi:Ortaçağın sessizliği. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Erez, E. (2017, 10 03). Feodal sistemin sosyal hayat üzerine etkisi.Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi ,Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Erişgin, Ö. S. (2013). Roma toplumunda kadının yeri. İnönü Üniiversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 4(2), 1-31.
  • Erkan, R. (2010). Kentleşme ve sosyal değişme. Ankara: Bilimadamı Yayınları.
  • Eroğlu, E. (2016). Sosyo-ekonomik açıdan eski Türklerde kadının konumu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(44), 443-447.
  • Ersöz, A. G. (2015). Özel alan/kamusal alan dikotomisi: Kadınlığın 'doğası' ve kamusal alandan dışlanmışlığı. Sosyoloji Araştırmaları Dergisi, 18, 80-102.
  • Fine, C. (2011). Toplumsal cinsiyet yanılsaması. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Göçeri, N. (2004). Kadın hareketlerini etkileyen fikir akımları. Ç.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(2), 61-76.
  • Gül Erdost, Altun, D. and Yıldırım, Ş. (2016). Sosyal politikanın cinsiyet halleri. Ankara: Nika Yayınevi.
  • Gündüz, A. (2012). Tarihi süreç içerisinde Türk toplumunda ve devletlerinde kadının yeri ve önemi. International Journal of Social Science, 5(5), 129-148.
  • Güneş, F. (2017). Feminist kuramda ataerki tartışmaları üzerine eleştirel bir inceleme. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(2), 245-256.
  • Güriz, A. (2011). Feminizm postmodernizm ve hukuk. Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Güzel, B. (2014). Sanayi Devriminin ortaya çıkardığı toplumsal sorunların edebiyattaki izdüşümü: Emıla Zola'nın germınal örneği . Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(33), 157-165.
  • Hanay, N. (2008). İslami feminizm örneği olan turuncu dergisi'nde toplumsal cinsiyetin kuruluşu.(Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Gazetecilik Anabilim Dalı, Ankara.
  • İmançer, D. (2015, 02 27). Liberal feminizm . 01. 13. 2019 tarihinde https://bacilarkiraathanesi.wordpress.com/ https://bacilarkiraathanesi.wordpress.com/2015/02/27/liberal-feminizm-dilek-imancer/ adresinden erişilmiştir.
  • Köse, E. (2009). Bir keşif olarak modern kadınlık: Tıp,beden ve cinsellik. Fe Dergi, 1(2), 71-78.
  • Küçükkalay, A. M. (1997). Endüstri devrimi ve ekonomik sonuçlarının analizi. İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 2(2), 51-68.
  • Kılıçdemir, B. (2016, 05 26). Kültürel feminizm. 13.01.2019 tarihinde https://roteginkgo.wordpress.com/: https://roteginkgo.wordpress.com/2016/-05/26/kulturel-feminizm/ adresinden erişilmiştir.
  • Kahraman, S. (2014, 10 17). Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Geçişte kadın sivil toplum örgütlerinin oluşması: Aydında kurulan kadın sivil toplum örgütleri ve çalışma alanları. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Adnan Menderes Üniversite Sosyal Bilimler Enstitüsü Tarih Anabilim Dalı, Aydın.
  • Kalın, C. C. (2016). Simone de Beauvori: Ötekiliğin kabulu. Beytulhikme An International Journal of Philosophy, 6(2), 227-243.
  • Kapanoğlu, S. (2006). Çinde kadın imgesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Ankara Üniversitesi sosyal Bilimler Enstitüsü Doğu Dilleri ve Edebiyatları Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kara, N. (2006). Feminizm(ler)in toplumsal hareket olarak medyada yansıma(ma)sı. Küresel İletişim Dergisi, 1, 1-33.
  • Kara, S. (1998). Tarihi süreç, Kur'an ve Hz.Peygamber açısından kadın. Ekev Akademi Dergisi, 1(3), 261-280.
  • Karaaslan, D. (2014). Antik Yunanda kadın olmak. Siirt Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(2), 159-174.
  • Karaca, R. (2015, 07 04). Kadının çağlar boyunca toplumdaki yeri. 17.12, 2018 tarihindehttp://informadik.blogspot.com/2015/07/kadnn-caglar-boyunca-toplumdaki-yeri.html adresinden erişilmiştir.
  • Karaköse, H. (2009). Ortaçağ tarihi ve uygarlığı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kartal, F. (2016). Kadınların yurtaşlığı ve feminist kuram. Amme İdaresi Dergisi, 49(3), 59-87.
  • Kaya, C. (2009). Çalışma yaşamında kadın iş gücü sorunları örgütlenme eğilimleri. Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Kaylı, D. Ş. (2007). Kadın bedeni ve özgürleşme. İzmir: İlya Yayınevi.
  • Mahiroğulları, A. (2005). Endüstri devrimi sonrasında emeğin istismarını belgeleyen iki eser: Germinal ve dokumacılar. Sosyoloji Konferansları, 41-53.
  • Marx, E. L. (2013). Kadın ve aile. Ankara: Sol Yayınları.
  • N. Krupskaya, and Pieck, W. (1996). Kadın sorunu üzerine seçme yazılar Clara Zetkin üzerine. Ankara: İnter Yayınları.
  • Ofset, D. (1990). Kadın ve sömürü. İstanbul: Yeni Çözüm Yayınları.
  • Onay, İ. (2012). Eski Türk toplumunda aile düzeni ve bunun dini, siyasi hayata yansımaları. International Journal of Social Science, 5(6), 347-357.
  • Öksüz, E. (2011). Feodal düzen ve sosyal değişmeler. Sosyoloji Konferansları, 18, 81-92.
  • Örnek, S. (205). ABD'de kadın haklarının gelişimi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29, 105-129.
  • Özşekerli, T. (2016). Ne kamusal ne özel alan: Yeni medya. Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Genel Gazetecilik Anabilim Dalı. İzmir.
  • Özçelik, N. (2009). İlk Çağ tarihi ve uygarlığı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Özdemir, O. (2017, 07 26). Feminizm ve feminist yaklaşımlar. 12.01.2019 tarihinde https://sosyalcalismaci.wordpress.com/2017/07/26/feminizm-ve-feminist-yaklasimlar/ adresinden erişilmiştir.
  • Özgül, G. E. (2012). Bir görme biçimi olarak yeni medya bir alan imkanının araştırılması . Journal of Yaşar Üniversitesi, 26(7), 4526-4547.
  • Özkan, S. Ç. (2017). Rıchard Rorty'de kamusal alan-özel alan ayrımı ve eleştirisi. Felsefe ve Sosyal Bilimler Dergisi, 23, 57-84.
  • Özlü, Ö. (2016, 02 08). Antik Yunan'da Kadın. 16.12.2018 tarihinde https://ekstrembilgi.com/tarih/antik-yunanda-kadin/ adresinden erişilmiştir.
  • Öztürk, A. (2015). Agonistik feminizm tartışmaları bağlamında kamusal alanı yeniden düşünmek. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, A. (2015). Kamusal alanı yeniden düşünmek. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk, N. (2012). Bir beden sosyolojisi problemi olarak namus kavramı ve kadın bedeni. Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • Öğüt, H. (2017, 03 08). Edebiyatta feminizm ve feminist edebiyat eleştirisi. 01.13.2019 tarihinde http://t24.com.tr/: http://t24.com.tr/k24/yazi/edebiyatta-feminizm,1120 adresinden erişilmiştir.
  • Polat, M. E. (2017). Nazlı Eray'ın kadın tohumu öyküsünün feminist edebiyat eleştirisiyle incelenmesi . Uluslarası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 6(3), 1507-1519.
  • Rayna, R. (2014). Kadın antropolojisi. Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Sennett, R. (2010). Kamusal alanın çöküşü. İstanbul: Ayrıntı Yayınevi.
  • Sevinç, N. (1987). Eski Türkler'de kadın ve aile. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Yayını.
  • Sezgin, A. (2016, 09 14). Kavramsal olarak feminizm, toplumsal cinsiyet ve devlet üzerine yaklaşımlar. 01.12.2019 tarihinde https://minervadergi.org/2016/09/14/kavramsal-olarak-feminizm-toplumsal-cinsiyet-ve-devlet-uzerine-yaklasimlar/ adresinden erişilmiştir.
  • Stone, A. (2007). Feminist felsefeye giriş. İstanbul: Otonom Yayıncılık.
  • Şahin, H. H. (2017). Hindistan’da dul olmak, sati uğruna diri diri yakılan kadınlar, KSBD, 9(Kadın Özel Sayısı), 61-73.
  • Şahin, K., and Toprak, S. (2016). Kültürel ve dinsel perspektifte kadın kimliği. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or turkic, 11(18), 203-214.
  • Şenel, A. (1982). İlkel topluluktan uygar topluma:Geçiş aşamasında ekonomik toplumsal düşünsel yapıların etkileşimi . Ankara: Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Şenel, F. K. (2012). Tarihsel ve toplumsal süreçte kadın. Toplum ve Hekim, 27(4), 246-255.
  • Şenkal, Y. (2016). Feminist kuramlar bağlamında reklamda kadın imgesine bakış. ABMYO Dergisi, (42), 91-114.
  • Şerbetci, D. (2013). Postkolonyal feminizm bağlamında “küresel kız kardeşlik” kavramının incelenmesi: Hindistan örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Türkoğlu, E. (2015). Uluslarası ilişkiler kuramında feminizm. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Tellioğlu, İ. (2016). İslam öncesi Türk toplumunda kadının konumu üzerine. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 55, 201-224.
  • Tenik, B. (2016). Kadın olmanın dayanılmaz ağırlığı: Ortaçağ’da cadı avı. 22.12.2018 tarihinde https://gaiadergi.com/kadin-olmanin-dayanilmaz-agirligi-ortacagda-cadi-avi-1/ adresinden erişilmiştir.
  • Tunç, M. (2013). Feminist grup çalışması: Temeli, kapsamı ve süreci. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 24(2), 209-229.
  • Varol, S. F. (2014). Kadınların dijital teknolojiyle ilişkisine ütopik bir yaklaşım: Siberfeminizm. The Journal of Academic Social Science, 27, 219-234.
  • Yüce, E. (2007). Liberal feminizm.12.01.2019 tarihinde http://emanowar.blogspot.com/2007/05/liberal-feminizm.html adresinden erişilmiştir.
  • Yıldırım, S. (2019). Feminist çalışmalarda kadın deneyimlerinin önemi: Simone de Beauvoir örneği. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 145-150.
  • Yıldız, F. (2013). Feminist teoriler sunum ödevi. 12.01.2019 tarihinde http://filozophiaa.blogspot.com/2013/11/feminist-teoriler-sunum-odevi.html adresinden erişilmiştir.
  • Yılmaz, G. (2015). Ortaçağ Avrupasındaki karanlık feodalizmin iktisatla aydınlanışı. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Eskişehir.
  • Yersel, A. (2015). Mekan ve iktidar ilişkisi bağlamında 'makam odaları' Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 107 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Ülvi Özbey 0000-0002-7880-8312

Ayşe Bardakçı Bu kişi benim 0000-0002-1385-4211

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Kabul Tarihi 8 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Özbey, A. Ü., & Bardakçı, A. (2019). ‘Women’ in Public and Private Spheres in The Context of Modern Feminist Theories From Ancient Civilizations To The Present. OPUS International Journal of Society Researches, 14(20), 1789-1818. https://doi.org/10.26466/opus.596196