Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Bilimleri Alanında Eğitim Alan Öğrencilerin Kariyer Geleceklerine Yönelik Tutumları

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 23, 2064 - 2078, 31.03.2020
https://doi.org/10.26466/opus.666255

Öz

Bu araştırma, yükseköğretim düzeyinde spor eğitimi alan öğrencilerin kariyer geleceklerine yönelik tutumlarını ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubu, Fırat Üniversitesi, Sütçü İmam Üniversitesi, Erzincan Üniversitesi ve Sakarya Üniversitelerinde Spor Bilimleri Fakültelerinde spor eğitimi alan rastgele yöntemle seçilmiş 428 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma grubundan verileri elde etmek için “Kariyer Geleceği Ölçeği” kullanılmış olup, ölçek 3 alt boyut ve 25 ifadeden oluşmaktadır. Elde edilen verilere SPSS 22.0 paket programı kullanılarak öncelikle normallik analizi uygulanmış, sonra parametrik (Independent Sample t-Testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)) ve non-parametrik (Kruskal Wallis Analizi) analizler yapılmıştır. Ayrıca bağımlı değişkenler arasında ne düzeyde ve ne yönde bir ilişki olduğunu belirlemek amacıyla Pearson Korelasyon Analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, spor eğitimi alan öğrencilerin kariyer geleceklerine yönelik tutumlarında cinsiyet değişkenine göre farklılık görülmüş (p< 0.05); yaş değişkeninde ve ailenin aylık gelirinde ise anlamlı düzeyde farklılık (p>0.05) görülmemiştir. Yapılan korelasyon analizi sonucunda ise “Kariyer Uyumluluğu” ve “Kariyer İyimserliği” alt boyutları (r=0.592; p< 0.05) arasında pozitif yönde ve orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. “Kariyer İyimserliği” ve “İş Piyasalarına İlişkin Algılanan Bilgi” alt boyutları (r=0.510; p < 0.05) arasında ise pozitif yönde ve orta düzeyde ilişki olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, O. (2009). Shein’in kariyer çapaları perspektifinde süleyman demirel üniversitesi iibf öğrencilerinin kariyer değerlerine ilişkin bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 14 (2), 277-292.
  • Adıgüzel, O. ve Erdoğan, A. (2014). Anne roe ve holland’ın kişilik kuramları ile shein'in kariyer değerlerinin içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6 (3),15-25.
  • Aytaç, S. ve Keser, A. (2017). Çalışma yaşamında kariyer planlaması yönetimi geliştirilmesi ve sorunları. 3. Baskı, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Bingöl, D. (2014). İnsan kaynakları yönetimi. 9. Baskı, Beta Basım Anonim Şirketi, İstanbul.
  • Büyükyılmaz, O., Ertaç, S. ve Gökerik, M. (2016). Öğrencilerin kariyer planlama tutumlarının demografik faktörler açısından değerlendirilmesi: Karabük üniversitesi işletme fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (7), 2065-2076.
  • Coetzee, M. ve Harry, N. (2015). Gender and hardiness as predictors of career adaptability: an explotary study among black call centre agents. South African Journal of Psychology, 45 (1), 81-92.
  • Çurğatay, V. (2010). Üniversite sınavına girecek öğrencilerin meslek seçimini etkileyen sosyo-kültürel faktörler. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Delong, T.J. ve Coombs, C.G. (1989). The role of the principal in the career development of teachers. Journal of Career Development, 15 (3), 206.
  • Dündar, G. (2013). Kariyer geliştirme. (S. Öz, ed.) İnsan Kaynakları Yönetimi içinde (s. 268-298.) İstanbul: Beta.
  • Eryılmaz, A. ve Mutlu, T. (2017). Yaşam boyu gelişim yaklaşımı perspektifinden kariyer gelişimi ve ruh sağlığı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(2), 227-249.
  • Gökdeniz, İ. ve Merdan, E. (2011). Kişilik ile kariyer seçimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(2), 23-36.
  • Gül, H., Maksüdünov, A., Yamaltdinova, A. ve Abdildaev, M. (2019). Öğrencilerin demografik özelliklerinin kariyer uyumluluğu ve iyimserliği ile ilişkisi: Kırgızistan örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21(36), 34-46.
  • Güldü, Ö. ve Kart, M.E. (2017). Kariyer planlama sürecinde kariyer engelleri ve kariyer geleceği algılarının rolü. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, 72(2), 377-400.
  • Gürdoğan, A. ve Atabey, S. (2015). Öğrencilerin meslek stajından memnuniyet düzeylerinin kariyer hedeflerine etkisi. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 91-113.
  • Howe, A. ve Ives, G. (2001). Does community-based experience alter career preference? new evidence from a prospective longitudinal cohort study of undergraduate medical students, Medical Education, 35, 391-397.
  • Kalafat, T. (2012). Türk örneklemi için psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(38), 169-179.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Publication Distribution, Ankara.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. 7. Printing, 3A Research Education, Danışmanlık Ltd. Com., Ankara.
  • Kanten, S. (2012). Kariyer uyum yetenekleri ölçeği: geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (16),191-205.
  • Rottinghaus, P. J., Day, S. X. ve Borgen, F. H. (2005). The career futures ınventory: a measure of careerrelated adaptability and optimism. Journal of Career Assessment, 13 (1), 3-24.
  • Rottinghaus, Patrick. J., Susan X.D. ve Fred H. B. (2005). The career futures ınventory: a measure of career-related adaptability and optimism, Journal of Career Assessment, 13, 3-24.
  • Özkoç, H. H., Marangoz, M., Aydın ve A. E. (2018). Öğrencilerin kariyer alternatiflerini etkileyen faktörler ve girişimcilik eğitimi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(1), 98-119.
  • Tecimer, S. (2017). Lise öğrencilerinin kariyer gelişiminde aile rolünün farklı değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Tosun, Ü. ve Güntaş, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin kariyer beklentileri ve empati eğilimleri: KKTC Örneği. European Journal of Managerial Research Dergisi, 2(2), 23-38.
  • Tunçer, P. (2012). Değişen insan kaynakları yönetimi anlayışında kariyer yönetimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 215-218.
  • Pişkin, M. (2011). Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler. (B. Yeşilyaprak Ed.) Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığ: Kuramdan Uygulamaya,(s.43-78.)., Ankara: Pegem Akademi.
  • Taşlıyan, M., Arı, N. ve Duzman, B. (2011). İnsan kaynakları yönetiminde kariyer planlama ve kariyer yönetimi; İİBF öğrencileri üzerinde bir alan araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 25-33.
  • Sarıkaya, T. ve Khorshid, L. (2009), Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: üniversite öğrencilerinin meslek seçimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423.
  • Şimşek, M.Ş. (2002). Yönetim ve organizasyon. 7. Baskı, Konya: Günay Ofset.

Attitudes of Students in Sport Sciences For Career Futures

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 23, 2064 - 2078, 31.03.2020
https://doi.org/10.26466/opus.666255

Öz

This study was conducted to reveal the attitudes of students who have received sports education at higher education level towards their career futures. The research group consisted of 428 randomly selected students from the Faculty of Sport Sciences at Fırat University, Sutcu Imam University, Erzincan University and Sakarya University. The “Career Future Scale” was used to obtain data from the research group, and the scale consisted of 3 sub-dimensions and 25 expressions. Firstly normality analysis was applied by using SPSS 22.0 package program and then parametric (Independent Sample t-Testi and One Way Variance Analysis (ANOVA)) and non-parametric (Kruskal Wallis Analysis) analyzes were performed. In addition, Pearson Correlation Analysis was used to determine the relationship between the dependent variables. As a result of the research, it was seen that the attitudes of the students who took sports education towards their career future according to gender variable (p <0.05); There was no significant difference in age variable and monthly income of the family (p> 0.05). As a result of the correlation analysis, “Career Compliance” and “Career Optimism” sub-dimensions (r = 0.592; p <0.05) were found to be positive and moderate. There was a positive and moderate relationship between Career Optimism and Below Perceived Information on Labor Markets”(r = 0.510; p <0.05).

Kaynakça

  • Adıgüzel, O. (2009). Shein’in kariyer çapaları perspektifinde süleyman demirel üniversitesi iibf öğrencilerinin kariyer değerlerine ilişkin bir araştırma. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 14 (2), 277-292.
  • Adıgüzel, O. ve Erdoğan, A. (2014). Anne roe ve holland’ın kişilik kuramları ile shein'in kariyer değerlerinin içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Uluslararası Alanya İşletme Fakültesi Dergisi, 6 (3),15-25.
  • Aytaç, S. ve Keser, A. (2017). Çalışma yaşamında kariyer planlaması yönetimi geliştirilmesi ve sorunları. 3. Baskı, Kocaeli: Umuttepe Yayınları.
  • Bingöl, D. (2014). İnsan kaynakları yönetimi. 9. Baskı, Beta Basım Anonim Şirketi, İstanbul.
  • Büyükyılmaz, O., Ertaç, S. ve Gökerik, M. (2016). Öğrencilerin kariyer planlama tutumlarının demografik faktörler açısından değerlendirilmesi: Karabük üniversitesi işletme fakültesi öğrencileri üzerine bir araştırma. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5 (7), 2065-2076.
  • Coetzee, M. ve Harry, N. (2015). Gender and hardiness as predictors of career adaptability: an explotary study among black call centre agents. South African Journal of Psychology, 45 (1), 81-92.
  • Çurğatay, V. (2010). Üniversite sınavına girecek öğrencilerin meslek seçimini etkileyen sosyo-kültürel faktörler. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi.
  • Delong, T.J. ve Coombs, C.G. (1989). The role of the principal in the career development of teachers. Journal of Career Development, 15 (3), 206.
  • Dündar, G. (2013). Kariyer geliştirme. (S. Öz, ed.) İnsan Kaynakları Yönetimi içinde (s. 268-298.) İstanbul: Beta.
  • Eryılmaz, A. ve Mutlu, T. (2017). Yaşam boyu gelişim yaklaşımı perspektifinden kariyer gelişimi ve ruh sağlığı. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 9(2), 227-249.
  • Gökdeniz, İ. ve Merdan, E. (2011). Kişilik ile kariyer seçimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Aksaray Üniversitesi İİBF Dergisi, 3(2), 23-36.
  • Gül, H., Maksüdünov, A., Yamaltdinova, A. ve Abdildaev, M. (2019). Öğrencilerin demografik özelliklerinin kariyer uyumluluğu ve iyimserliği ile ilişkisi: Kırgızistan örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 21(36), 34-46.
  • Güldü, Ö. ve Kart, M.E. (2017). Kariyer planlama sürecinde kariyer engelleri ve kariyer geleceği algılarının rolü. Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Dergisi, 72(2), 377-400.
  • Gürdoğan, A. ve Atabey, S. (2015). Öğrencilerin meslek stajından memnuniyet düzeylerinin kariyer hedeflerine etkisi. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 91-113.
  • Howe, A. ve Ives, G. (2001). Does community-based experience alter career preference? new evidence from a prospective longitudinal cohort study of undergraduate medical students, Medical Education, 35, 391-397.
  • Kalafat, T. (2012). Türk örneklemi için psikometrik özelliklerinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(38), 169-179.
  • Kalaycı, Ş. (2006). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri. Asil Publication Distribution, Ankara.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. 7. Printing, 3A Research Education, Danışmanlık Ltd. Com., Ankara.
  • Kanten, S. (2012). Kariyer uyum yetenekleri ölçeği: geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (16),191-205.
  • Rottinghaus, P. J., Day, S. X. ve Borgen, F. H. (2005). The career futures ınventory: a measure of careerrelated adaptability and optimism. Journal of Career Assessment, 13 (1), 3-24.
  • Rottinghaus, Patrick. J., Susan X.D. ve Fred H. B. (2005). The career futures ınventory: a measure of career-related adaptability and optimism, Journal of Career Assessment, 13, 3-24.
  • Özkoç, H. H., Marangoz, M., Aydın ve A. E. (2018). Öğrencilerin kariyer alternatiflerini etkileyen faktörler ve girişimcilik eğitimi. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 4(1), 98-119.
  • Tecimer, S. (2017). Lise öğrencilerinin kariyer gelişiminde aile rolünün farklı değişkenlere göre incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Doğu Akdeniz Üniversitesi.
  • Tosun, Ü. ve Güntaş, S. (2018). Üniversite öğrencilerinin kariyer beklentileri ve empati eğilimleri: KKTC Örneği. European Journal of Managerial Research Dergisi, 2(2), 23-38.
  • Tunçer, P. (2012). Değişen insan kaynakları yönetimi anlayışında kariyer yönetimi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(1), 215-218.
  • Pişkin, M. (2011). Kariyer gelişim sürecini etkileyen faktörler. (B. Yeşilyaprak Ed.) Mesleki Rehberlik ve Kariyer Danışmanlığ: Kuramdan Uygulamaya,(s.43-78.)., Ankara: Pegem Akademi.
  • Taşlıyan, M., Arı, N. ve Duzman, B. (2011). İnsan kaynakları yönetiminde kariyer planlama ve kariyer yönetimi; İİBF öğrencileri üzerinde bir alan araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 25-33.
  • Sarıkaya, T. ve Khorshid, L. (2009), Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: üniversite öğrencilerinin meslek seçimi, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423.
  • Şimşek, M.Ş. (2002). Yönetim ve organizasyon. 7. Baskı, Konya: Günay Ofset.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yakup Kılıç 0000-0003-4889-5571

Zeki Coşkuner 0000-0002-3955-8525

Yunus Emre Karakaya 0000-0002-9858-2103

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2020
Kabul Tarihi 13 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Kılıç, Y., Coşkuner, Z., & Karakaya, Y. E. (2020). Spor Bilimleri Alanında Eğitim Alan Öğrencilerin Kariyer Geleceklerine Yönelik Tutumları. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 2064-2078. https://doi.org/10.26466/opus.666255