Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Evaluation of Siyer Course Teaching Program

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 24, 2615 - 2639, 30.04.2020
https://doi.org/10.26466/opus.614258

Öz

The aim of this research is Hz. It is the moaning of the opinions of the teachers about Muhammad's Life (Siyer). For this purpose, 73 teachers working in secondary and high schools in Isparta city center participated in this research conducted in 2014. Criteria sampling selection model was used in the research. In this context, while choosing teachers to be included in the research, the situation of teaching Siyer lessons in secondary and high schools was taken into account. All teachers teaching Siyer lessons were reached in Isparta city center. The revised version of the “Teachers' Views on Religious Culture and Moral Knowledge Lesson” developed by Çınar (2005) was used as data collection tool. In statistical analysis of the data obtained in the research, reliability, percentage and frequency analyzes were used in the SPSS package program. At the end of the research, teachers' opinions about the Siyer Lesson; It was determined that the objectives of the curriculum, the content of the curriculum, the curriculum's educational learning process, the curriculum's assessment and evaluation process dimensions were positive. As a result, it can be said that Siyer Course has the necessary proficiency in terms of purpose, content, teaching learning process, measurement and evaluation processes.

Kaynakça

  • Altaş, N. (2001), İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 109-159.
  • Aydın, M., Z. (2004). Din öğretiminde yöntemler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım,3-67.
  • Can, A., (2014), SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi. Yayıncılık, 8-98.
  • Çınar, F. (2005). lköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programının değerlendirilmesi üzerine bir araştırma:Isparta Örneği.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta, 156-159.
  • Çınar, İ. (2003). Eğitimde Atatürkçülük ve örtük program. Eğitişim Dergisi, 3, 1-3.
  • Demirel, Ö. (1992), Türkiye’de program geliştirme uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 27-43.
  • Ev, H. (2010). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programı hakkında bir değerlendirme. DEÜİF Dergisi, XXXII, 139-167.
  • Gündoğdu, Y. B. (2011), İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin öğrenci başarısını değerlendirme yeterlikleri:İstanbul örneği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 32.
  • Gürler, Z. (2011), Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı öğretiminin ders kitabı, öğrenci ve öğretmen açısından değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, 3. Baskı, Ankara: Asil Yayınları.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-71.
  • Kuş, D. (2009), İlköğretim programlarının, örtük programın ve okul dışı etmenlerin değerleri kazandırma etkililiğinin 8. sınıf ilköğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şentürk, H. (2013). Din psikolojisine giriş. İstanbul: İz Yayıncılık. s. 74-158.
  • Tosun, C. (2002). Din eğitimi bilimine giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 6-120.
  • Tursun, H. K. (2011), Hz. Peygamber’in hayatını konu alan çocuk kitaplarındaki tarihi bilgilerin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, F. ve Öztürk B. K. (2009). Türkçe dersi öğretim programının ölçme değerlendirme ögesi hakkında öğretmen görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 92-108

Siyer Dersi Öğretim Programının Değerlendirmesi

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 24, 2615 - 2639, 30.04.2020
https://doi.org/10.26466/opus.614258

Öz

Bu araştırmanın amacı 4+4+4 eğitim sisteminde yer alan Hz. Muhammed’in Hayatı (Siyer) dersine ilişkin öğretmen görüşlerinin inlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 2014 yılında yapılan bu araştırmaya Isparta İl merkezindeki ortaokul ve liselerde görev yapan 73 öğretmen katılmıştır. Araştırmada ölçüt örnekleme seçim modeli kullanılmıştır. Bu bağlamda araştırmaya dahil edilecek öğretmenleri seçerken, ortaokul ve liselerde Siyer Dersi verme durumları dikkate alınmıştır. Isparta İl merkezinde Siyer Dersi veren öğretmenlerin tamamına ulaşılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Çınar (2005) tarafından geliştirilen “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersine Yönelik Öğretmen Görüşleri”, anketinin revize edilmiş hali kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin istatistiksel analizlerinde SPSS paket programında güvenilirlik, yüzde ve frekans analizleri, kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda öğretmenlerin Siyer Dersine ilişkin görüşlerinin; öğretim programın amaçları, öğretim programın içeriği, öğretim programın öğretim öğrenim süreci, öğretim programın ölçme ve değerlendirme süreci boyutlarına yönelik olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak Siyer Dersinin amaç, içerik, öğretim öğrenim süreci, ölçme ve değerlendirme süreçleri açısından gerekli yeterliliğe sahip olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • Altaş, N. (2001), İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 109-159.
  • Aydın, M., Z. (2004). Din öğretiminde yöntemler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım,3-67.
  • Can, A., (2014), SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi. Yayıncılık, 8-98.
  • Çınar, F. (2005). lköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretim programının değerlendirilmesi üzerine bir araştırma:Isparta Örneği.Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta, 156-159.
  • Çınar, İ. (2003). Eğitimde Atatürkçülük ve örtük program. Eğitişim Dergisi, 3, 1-3.
  • Demirel, Ö. (1992), Türkiye’de program geliştirme uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 27-43.
  • Ev, H. (2010). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersi öğretim programı hakkında bir değerlendirme. DEÜİF Dergisi, XXXII, 139-167.
  • Gündoğdu, Y. B. (2011), İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin öğrenci başarısını değerlendirme yeterlikleri:İstanbul örneği, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, 32.
  • Gürler, Z. (2011), Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı öğretiminin ders kitabı, öğrenci ve öğretmen açısından değerlendirilmesi, Yayınlanmamış Doktora Tezi Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 1.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, 3. Baskı, Ankara: Asil Yayınları.
  • Karadağ, E. (2010). Eğitim bilimleri doktora tezlerinde kullanılan araştırma modelleri: nitelik düzeyleri ve analitik hata tipleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(1), 49-71.
  • Kuş, D. (2009), İlköğretim programlarının, örtük programın ve okul dışı etmenlerin değerleri kazandırma etkililiğinin 8. sınıf ilköğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Şentürk, H. (2013). Din psikolojisine giriş. İstanbul: İz Yayıncılık. s. 74-158.
  • Tosun, C. (2002). Din eğitimi bilimine giriş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 6-120.
  • Tursun, H. K. (2011), Hz. Peygamber’in hayatını konu alan çocuk kitaplarındaki tarihi bilgilerin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, F. ve Öztürk B. K. (2009). Türkçe dersi öğretim programının ölçme değerlendirme ögesi hakkında öğretmen görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 92-108
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yöneylem
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Doç. Dr. Gizem Saygılı 0000-0002-1787-2492

Fatma Songur Bu kişi benim 0000-0002-5730-0085

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Kabul Tarihi 24 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Saygılı, D. D. G., & Songur, F. (2020). Siyer Dersi Öğretim Programının Değerlendirmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(24), 2615-2639. https://doi.org/10.26466/opus.614258