Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Five Dimensional Well-Being Model of Adolescents with Divorced and Non-Divorced Parents and Examination of Internet Addiction Levels

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 25, 3198 - 3232, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.650135

Öz

The aim of this study is to determine whether there is a relationship or not between five-dimensional well-being model and internet addiction levels in adolescents with divorced and married parents.
The group of the research consists of 211 students with 102 divorced and 109 non-divorced families studying in high school students in the 2018-2019 academic year in Istanbul.According to the results of the research, well-being characteristics of adolescents examined between divorced and non-divorced parents. It was concluded that the level of well-being did not change according to whether her parents were divorced or married.Considering the parental education attitude raised by adolescents whose parents are divorced.It was concluded that the adolescents raised in the democratic, authoritarian and overprotective family were higher than the adolescents raised in the negligent family.As a result, it was concluded that the well-being levels of adolescents raised in negligent families were lower than those raised in other educational attitudes.When internet addiction scores are examined, it is seen that adolescents whose parents are divorced have a slightly higher average compared to married adolescents, but this difference is not statistically significant.As a result, the level of internet addiction does not differ depending on whether parents are divorced or non-divorcedAccording to the results of the study, the finding that internet addiction increases when the internet usage time is 5 hours or more in both groups of adolescents.In addition, it has been concluded that high internet usage increases internet addiction.

Kaynakça

  • Baş, A. U., Soysal, F., ve Aysan, F. (2016). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımının psikolojik iyi-oluş ve sosyal destek ile ilişkisi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(4).
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston, USA: Pearson.
  • Çevik, U. P. D. G. B., ve Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin arkadaş bağlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet ebeveyn tutumu ve anne baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3).
  • Çiğdem, H., ve Yarar, G. (2015). Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin internet bağımlılıkları ile iyilik halleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 5(1), 72-81.
  • Demirci, İ., ve Ekşi, F. (2015). Ergenler için beş boyutlu iyi oluş modeli: EPOCH Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerliği ve güvenirliği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(3), 9-30.
  • Demirli, C., ve Arslan, G. (2018). Ergenlerin internet bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(33), 49-64.
  • Derin, S., ve Bilge, F. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığı ve öznel iyi oluş düzeyi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 6(46).
  • Dreikurs, R. (1968). Die Ehe – eine Herausforderung. Ernst Klett Verlag: Stuttgart.
  • Fthenakis, W.E., Niesel, R. ve Kunze, H.R: (1982). Ehescheidung. Konsequenzen für Eltern und Kinder. Urban & Schwarzenberg Verlag: München, Wien, Baltimore, 1982.
  • Göldağ, B. (2017). Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin internet bağımlılık düzeyleri ile sürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies, 12(11), 71-94.
  • Gross, E. F., Juvonen, J., ve Gable, S. L. (2002). Internet use and well‐being in adolescence. Journal of social issues, 58(1), 75-90.
  • Günüç, S. (2013). Internet bagimliligini yordayan bazi degiskenlerin cart ve chaid analizleri ile ıncelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 28(71), 88.
  • Kayri, M., ve Günüç, S. (2016). Yüksek ve düşük sosyoekonomik koşullara sahip öğrencilerin internet bağımlılığı açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi. The Turkish Journal on Addictions, 3(2), 165-183.
  • Kern, M. L., Benson, L., Steinberg, E. A., ve Steinberg, L. (2016). The EPOCH measure of adolescent well-being. Psychological assessment, 28(5), 586.
  • Kutlu, M., Savcı, M., Demir, Y., ve Aysan, F. (2016). Young internet bağımlılığı testi kısa formunun Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 69-76.
  • Pawlikowski, M., Altstötter-Gleich, C., ve Brand, M. (2013). Validation and psychometric properties of a short version of Young’s Internet Addiction Test. Computers in Human Behavior, 29(3), 1212-1223.
  • Sagone, E., ve De Caroli, M. E. (2014). Relationships between psychological well-being and resilience in middle and late adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 881-887.
  • Sarriera, J. C., Paradiso, Â. C., Abs, D., Soares, D. H. P., Silva, C. L., ve Fiuza, P. J. (2013). The well-being of adolescents trough their leisure time. Estudos de Psicologia (Natal), 18(2), 285-295.
  • Streit. W., (2014). Wilde Jahre- gelassen und positiv durch die Pubertat. Ein Letfaden für Eltern. Kreuz Verlag.
  • Schmidt-Denter, U. ve Beelmann, W. (1995). Familiäre Beziehungen nach Tren- nung und Scheidung: Veränderungsprozesse bei Müttern, Vätern und Kindern. Forschungsbericht. Band 1: Textteil. Universität Köln.
  • Sezer, F. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin öznel iyi oluş durumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 41(192), 74-85.
  • Sharma, A., ve Sharma, R. (2018). Internet addiction and psychological well-being among college students: A cross-sectional study from Central India. Journal of family medicine and primary care, 7(1), 147
  • Söner, O. ve Yılmaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 61-76.
  • Tas, B. (2017). Researches on science and art ın 21st century Turkey. Gece Kitaplığı. ISBN 978-605-180-771-3
  • Tas, B. (2018). Academic studies ın educational sciences. Gece Kitaplığı. ISBN 978-605-288-605-2
  • Tas, B., (2019). School attachment and video game addiction of adolescents with divorced vs. married parents. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 18(2), 93-106.
  • Wallerstein, J. ve Blakeslee, S. (1989). Gewinner und verlierer. Frauen, männer, kinder nach der scheidung. eine langzeitstudie. Aus den Amerikani- schen von Ute Mäurer und Andrea Galler. Droemer Knaur: München.
  • Wang, L., Luo, J., Bai, Y., Kong, J., Luo, J., Gao, W., ve Sun, X. (2013). Internet addiction of adolescents in China: Prevalence, predictors, and association with well-being. Addiction Research & Theory, 21(1), 62-69.
  • Young, K. S. (1998). Caught in the net: How to recognize the signs of internet addiction--and a winning strategy for recovery. John Wiley & Sons.
  • Yu, L., ve Shek, D. T. L. (2018). Testing longitudinal relationships between Internet addiction and well-being in Hong Kong adolescents: cross-lagged analyses based on three waves of data. Child indicators research, 11(5), 1545-1562.

Boşanmış ve Evli Ebeveynlere Sahip Ergenlerin Beş Boyutlu İyi Oluş Modeli ve İnternet Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 25, 3198 - 3232, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.650135

Öz

Bu araştırmanın amacı boşanmış ve evli ebeveynlere sahip ergenlerde beş boyutlu iyi oluş modeli ve internet bağımlılık düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığını saptamaktır. Araştırmanın grubu İstanbul ilinde 2018-2019 eğitim-öğretim yılında lisede öğrenim gören 102 boşanmış ve 109 boşanmamış aileye sahip toplam 211 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre ergenlerin iyi oluş özelliklerinin ebeveyni boşanmış ve ebeveyni evli ergenlere göre incelenmiş, iyi oluş düzeyi ebeveyninin boşanmış veya evli olmasına göre bir değişiklik göstermediği sonucu elde edilmiştir. Ebeveyni boşanmış ergenlerin yetişmiş olduğu ebeveyn eğitim tutumuna bakıldığında demokratik, otoriter ve aşırı koruyucu ailede yetişen ergenlerin ihmalkâr ailede yetişen ergenlerden daha yüksek olduğu sonucu elde edilmiştir. Sonuç olarak ihmalkâr ailelerde yetişen ergenlerin iyi oluş düzeyleri diğer eğitim tutumlarında yetişenlere göre daha düşük olduğu sonucu elde edilmiştir. İnternet bağımlılığı puanları incelendiğinde ebeveyni boşanmış ergenlerin ebeveyni evli ergenlere göre biraz daha yüksek ortalamaya sahip olduğu ama bu farkın istatistiki olarak anlamlı olmadığı görülmektedir. Sonuç olarak internet bağımlılığı düzeyi ebeveyninin boşanmış veya ebeveyni evli olmasına göre bir değişiklik göstermemektedir. Araştırma sonucuna göre her iki grup ergenlerde internet kullanma süresi 5 saat ve üzerine yaklaştıkça internet bağımlılığının arttığı bulgusu elde edilmiştir. Bunun yanında yüksek sürelerde internet kullanımının internet bağımlılığını arttırdığı sonucu elde edilmiştir. 

Kaynakça

  • Baş, A. U., Soysal, F., ve Aysan, F. (2016). Üniversite öğrencilerinde problemli internet kullanımının psikolojik iyi-oluş ve sosyal destek ile ilişkisi. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(4).
  • Creswell, J. W. (2012). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston, USA: Pearson.
  • Çevik, U. P. D. G. B., ve Çelikkaleli, Ö. (2010). Ergenlerin arkadaş bağlılığı ve internet bağımlılığının cinsiyet ebeveyn tutumu ve anne baba eğitim düzeylerine göre incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3).
  • Çiğdem, H., ve Yarar, G. (2015). Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin internet bağımlılıkları ile iyilik halleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ejovoc (Electronic Journal of Vocational Colleges), 5(1), 72-81.
  • Demirci, İ., ve Ekşi, F. (2015). Ergenler için beş boyutlu iyi oluş modeli: EPOCH Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerliği ve güvenirliği. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 3(3), 9-30.
  • Demirli, C., ve Arslan, G. (2018). Ergenlerin internet bağımlılığı düzeylerinin incelenmesi. Istanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(33), 49-64.
  • Derin, S., ve Bilge, F. (2016). Ergenlerde internet bağımlılığı ve öznel iyi oluş düzeyi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 6(46).
  • Dreikurs, R. (1968). Die Ehe – eine Herausforderung. Ernst Klett Verlag: Stuttgart.
  • Fthenakis, W.E., Niesel, R. ve Kunze, H.R: (1982). Ehescheidung. Konsequenzen für Eltern und Kinder. Urban & Schwarzenberg Verlag: München, Wien, Baltimore, 1982.
  • Göldağ, B. (2017). Ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerin internet bağımlılık düzeyleri ile sürekli kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Turkish Studies, 12(11), 71-94.
  • Gross, E. F., Juvonen, J., ve Gable, S. L. (2002). Internet use and well‐being in adolescence. Journal of social issues, 58(1), 75-90.
  • Günüç, S. (2013). Internet bagimliligini yordayan bazi degiskenlerin cart ve chaid analizleri ile ıncelenmesi. Türk Psikoloji Dergisi, 28(71), 88.
  • Kayri, M., ve Günüç, S. (2016). Yüksek ve düşük sosyoekonomik koşullara sahip öğrencilerin internet bağımlılığı açısından karşılaştırmalı olarak incelenmesi. The Turkish Journal on Addictions, 3(2), 165-183.
  • Kern, M. L., Benson, L., Steinberg, E. A., ve Steinberg, L. (2016). The EPOCH measure of adolescent well-being. Psychological assessment, 28(5), 586.
  • Kutlu, M., Savcı, M., Demir, Y., ve Aysan, F. (2016). Young internet bağımlılığı testi kısa formunun Türkçe uyarlaması: Üniversite öğrencileri ve ergenlerde geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 17(1), 69-76.
  • Pawlikowski, M., Altstötter-Gleich, C., ve Brand, M. (2013). Validation and psychometric properties of a short version of Young’s Internet Addiction Test. Computers in Human Behavior, 29(3), 1212-1223.
  • Sagone, E., ve De Caroli, M. E. (2014). Relationships between psychological well-being and resilience in middle and late adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 881-887.
  • Sarriera, J. C., Paradiso, Â. C., Abs, D., Soares, D. H. P., Silva, C. L., ve Fiuza, P. J. (2013). The well-being of adolescents trough their leisure time. Estudos de Psicologia (Natal), 18(2), 285-295.
  • Streit. W., (2014). Wilde Jahre- gelassen und positiv durch die Pubertat. Ein Letfaden für Eltern. Kreuz Verlag.
  • Schmidt-Denter, U. ve Beelmann, W. (1995). Familiäre Beziehungen nach Tren- nung und Scheidung: Veränderungsprozesse bei Müttern, Vätern und Kindern. Forschungsbericht. Band 1: Textteil. Universität Köln.
  • Sezer, F. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinin öznel iyi oluş durumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 41(192), 74-85.
  • Sharma, A., ve Sharma, R. (2018). Internet addiction and psychological well-being among college students: A cross-sectional study from Central India. Journal of family medicine and primary care, 7(1), 147
  • Söner, O. ve Yılmaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ve psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13, 61-76.
  • Tas, B. (2017). Researches on science and art ın 21st century Turkey. Gece Kitaplığı. ISBN 978-605-180-771-3
  • Tas, B. (2018). Academic studies ın educational sciences. Gece Kitaplığı. ISBN 978-605-288-605-2
  • Tas, B., (2019). School attachment and video game addiction of adolescents with divorced vs. married parents. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 18(2), 93-106.
  • Wallerstein, J. ve Blakeslee, S. (1989). Gewinner und verlierer. Frauen, männer, kinder nach der scheidung. eine langzeitstudie. Aus den Amerikani- schen von Ute Mäurer und Andrea Galler. Droemer Knaur: München.
  • Wang, L., Luo, J., Bai, Y., Kong, J., Luo, J., Gao, W., ve Sun, X. (2013). Internet addiction of adolescents in China: Prevalence, predictors, and association with well-being. Addiction Research & Theory, 21(1), 62-69.
  • Young, K. S. (1998). Caught in the net: How to recognize the signs of internet addiction--and a winning strategy for recovery. John Wiley & Sons.
  • Yu, L., ve Shek, D. T. L. (2018). Testing longitudinal relationships between Internet addiction and well-being in Hong Kong adolescents: cross-lagged analyses based on three waves of data. Child indicators research, 11(5), 1545-1562.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Besra Taş 0000-0002-1273-4429

Sedat Ateş Bu kişi benim 0000-0003-0835-9782

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 19 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Taş, B., & Ateş, S. (2020). Boşanmış ve Evli Ebeveynlere Sahip Ergenlerin Beş Boyutlu İyi Oluş Modeli ve İnternet Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(25), 3198-3232. https://doi.org/10.26466/opus.650135