Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Görüşlerinin Öğretmen Değişkenine Göre İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 29, 1780 - 1809, 30.09.2020
https://doi.org/10.26466/opus.686395

Öz

Bu araştırmanın amacı; Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ortaokullarda, ortaokul öğrencilerinin müzik dersine ilişkin görüşlerinin öğretmen değişkenine göre incelenmesinde anlamlı farklılaşmaların olup olmadığını belirlemektir. Araştırmada nicel verilerin analizi için nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli, nitel verilerin analizi için nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından uzman görüşleri alınarak geliştirilen “Anket ve Yapılandırılmamış Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Adıyaman ili Merkez İlçesinde 4 farklı okulda eğitim-öğretimine devam eden 694 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubu olarak belirlenen bu 4 okulda müzik derslerini müzik öğretmenliği bölümü mezunu, sınıf öğretmenliği bölümü mezunu ve diğer alanlardan mezun öğretmenler yürütmektedirler. Verilerin analizlerinde, Kruskal-Wallis ve Mann Whitney U testleri ve içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Yapılan analizlerde anlamlılık değeri p<0.05 olarak ele alınmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; çalışma grubunda yer alan öğrencilerin müzik dersine ilişkin görüşlerinde anlamlı farklılaşmaların olduğu tespit edilmiştir. Müzik öğretmenliği mezunu öğretmenin olduğu okuldaki öğrencilerin, araştırmadaki diğer okullara göre müzik dersini daha çok sevdikleri ve dersin kazanımlarını daha yüksek düzeyde gerçekleştirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda müzik dersini müzik öğretmenliği bölümü mezunu öğretmenlerin yürütmesi önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akbulut, E. (2006). Günümüz Müzik Eğitimcisi Nasıl Olmalıdır?Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (20), 23-28.
  • Batıbay, D. ve Piji, D. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının müzikderslerindeki başarıları ile müzikal yaratıcılıklarıarasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim FakültesiEğitim Bilimleri Dergisi, 23 (23), 51- 68.
  • Başer, F. (2004). Müziğin okul öncesi dönemde çocuk gelişimine katkısı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (8), 1-10.
  • Biber Öz, N. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 101-106.
  • Bulut, D. ve Bulut, F. (2011). Sınıf Öğretmeni adaylarının temel müzik kuramlarıbilgilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi: Niğde Üniversitesi örneği. E-Journal of New World Sciences Academy 6,(3), 380-396.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). İstatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. (12. Baskı) içinde Veri analizi el Kitabı Ankara. Pegem Akademi Yayınları
  • Eskicumalı, A., Demirtaş, Z., Gür Erdoğan, D. ve Arslan, S. (2014). Sınıf öğretmenliğinden branş öğretmenliğine geçiş sürecinin getirdiği sorunlar. Sakarya Örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 42 (42), 0-2.
  • Kabataş, M. (2017). Okul öncesi dönemde müzik eğitiminin önemi.Afyon KocatepeÜniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 3(6), 1-16.
  • Karagöz, S. ve Duman, T. (2014). 1908-1928 yılları arası süreli yayınlarda yer alan eğitim görüşleri ve öneriler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 576-794.
  • Karagöz, S. (2016). Cumhuriyet öncesi dönem eğitim ve öğretim programları ile ilgili görüş ve öneriler, OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(11) , 651-676.
  • Kocabaş, A. (2000). Sınıf öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (7), 7-11.
  • Külah, İ. K. (2007). İlköğretim ikinci kademede müzik dersiyaklaşımlarının analizi. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Özdemir, G. ve Yıldız G. (2010). Genel gelişim sürecinde müziksel gelişim. Mehmet Akif Ersoy Ünv. Sosyal Bil. Ens. Dergisi 2 (2), 77-90.
  • Sezgin Nartgün, Ş. (2008). Aday öğretmenlerin gözüyle Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen atama esasları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 47-58.
  • Şentürk, N. (2001). Musiki Muallim’den Günümüze Müzik ÖğretmeniYetiştiren Kurumlar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 135-142.
  • Topal, D. (2008). Anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin mesleki müzik eğitimine yönelmelerinde ilköğretim kademesindeki müzik öğretmenlerini model alma durumları:Antalya ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Töreyin, A. M. (2002). Müzik öğretmenliğinde ses eğitimi. GÜGEF GSEB MEABD Müzed Dergisi, Nisan.
  • Türkmen U. (2010). Çocuğun bireysel toplumsal ve kültürel gelişiminde amatör müzik eğitiminin yeri problemleri ve çözüm öneriler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Dergisi 9(3), 960-970.
  • Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi. (1. Baskı). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • Yayla, F. (2009, Eylül). Müzik eğitimi ve istismar. 8. Ulusal MüzikEğitimi Sempozyumu Bildiriler, 23- 25 OMÜ
  • Yazıcı, T. (2012). İlköğretim müzik dersinin uygulanmasında karşılaşılan sorunların, öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi: Trabzon İli Örneği. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 185-200.
  • Yusuf, Y. ve Yılmaz, Y. (2005). Parametrik olmayan testlerin pazarlama alanındaki araştırmalarda kullanımı:1995-2002 arası yazın taraması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 177- 199.
  • TTKB(2014).Öğretmenlik alanları. https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretmenlikalanlari/icerik/201 12.10.2019 tarihinde erişildi

Examination of Secondary School Students' Views About Music Lesson According to Teacher Variable

Yıl 2020, Cilt: 16 Sayı: 29, 1780 - 1809, 30.09.2020
https://doi.org/10.26466/opus.686395

Öz

The purpose of this research; is to determine whether there are significant differences in the analysis of secondary school students' perceptions of music lesson according to teacher variable in secondary schools connected to National Education. In the research, scanning model, one of the quantitative research methods, for the analysis of quantitative data, content analysis, one of the qualitative research methods, was used for the analysis of qualitative data. The data of the study have been collected through ‘Survey and Unstructured Interview Form’ which has been developed by the researcher, receiving expert opinions. The study group of the research consists of 694 students studying in the Central District of Adıyaman province in 2017-2018 academic year. In these four schools, which are designated as the study group of the research, music lessons are conducted by graduates of music teachers, class teachers and other graduates. In the analysis of the data, Kruskal-Wallis, Mann Whitney U tests have been used. In the analysis made, the significance value has been considered as p <0.05. According to the results obtained in the research; It was found that there were significant differences in the opinions of the students in the study group about music lesson. It was found out that the students in the school where the teacher of music education graduated from, liked the music lesson more than the other schools in the research and ıt was concluded that they achieved the course gains at a higher level. In line with these results, it was suggested that music graduates of music education department should conduct music lessons.

Kaynakça

  • Akbulut, E. (2006). Günümüz Müzik Eğitimcisi Nasıl Olmalıdır?Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (20), 23-28.
  • Batıbay, D. ve Piji, D. (2006). Müzik öğretmeni adaylarının müzikderslerindeki başarıları ile müzikal yaratıcılıklarıarasındaki ilişki. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim FakültesiEğitim Bilimleri Dergisi, 23 (23), 51- 68.
  • Başer, F. (2004). Müziğin okul öncesi dönemde çocuk gelişimine katkısı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (8), 1-10.
  • Biber Öz, N. (2001). İnsanın kültürel gelişiminde müzik eğitiminin önemi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14 (1), 101-106.
  • Bulut, D. ve Bulut, F. (2011). Sınıf Öğretmeni adaylarının temel müzik kuramlarıbilgilerinin ölçülmesi ve değerlendirilmesi: Niğde Üniversitesi örneği. E-Journal of New World Sciences Academy 6,(3), 380-396.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). İstatistik, araştırma deseni spss uygulamaları ve yorum. (12. Baskı) içinde Veri analizi el Kitabı Ankara. Pegem Akademi Yayınları
  • Eskicumalı, A., Demirtaş, Z., Gür Erdoğan, D. ve Arslan, S. (2014). Sınıf öğretmenliğinden branş öğretmenliğine geçiş sürecinin getirdiği sorunlar. Sakarya Örneği. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 42 (42), 0-2.
  • Kabataş, M. (2017). Okul öncesi dönemde müzik eğitiminin önemi.Afyon KocatepeÜniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 3(6), 1-16.
  • Karagöz, S. ve Duman, T. (2014). 1908-1928 yılları arası süreli yayınlarda yer alan eğitim görüşleri ve öneriler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(35), 576-794.
  • Karagöz, S. (2016). Cumhuriyet öncesi dönem eğitim ve öğretim programları ile ilgili görüş ve öneriler, OPUS – Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(11) , 651-676.
  • Kocabaş, A. (2000). Sınıf öğretmenlerinin müzik derslerindeki yetersizliklerine ilişkin görüşleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7 (7), 7-11.
  • Külah, İ. K. (2007). İlköğretim ikinci kademede müzik dersiyaklaşımlarının analizi. Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Özdemir, G. ve Yıldız G. (2010). Genel gelişim sürecinde müziksel gelişim. Mehmet Akif Ersoy Ünv. Sosyal Bil. Ens. Dergisi 2 (2), 77-90.
  • Sezgin Nartgün, Ş. (2008). Aday öğretmenlerin gözüyle Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen atama esasları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 47-58.
  • Şentürk, N. (2001). Musiki Muallim’den Günümüze Müzik ÖğretmeniYetiştiren Kurumlar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 135-142.
  • Topal, D. (2008). Anadolu güzel sanatlar lisesi müzik bölümü öğrencilerinin mesleki müzik eğitimine yönelmelerinde ilköğretim kademesindeki müzik öğretmenlerini model alma durumları:Antalya ili örneği. Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta.
  • Töreyin, A. M. (2002). Müzik öğretmenliğinde ses eğitimi. GÜGEF GSEB MEABD Müzed Dergisi, Nisan.
  • Türkmen U. (2010). Çocuğun bireysel toplumsal ve kültürel gelişiminde amatör müzik eğitiminin yeri problemleri ve çözüm öneriler. Afyon Kocatepe Üniversitesi Eğitim Dergisi 9(3), 960-970.
  • Uçan, A. (1994). Müzik Eğitimi. (1. Baskı). Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları
  • Yayla, F. (2009, Eylül). Müzik eğitimi ve istismar. 8. Ulusal MüzikEğitimi Sempozyumu Bildiriler, 23- 25 OMÜ
  • Yazıcı, T. (2012). İlköğretim müzik dersinin uygulanmasında karşılaşılan sorunların, öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi: Trabzon İli Örneği. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(1), 185-200.
  • Yusuf, Y. ve Yılmaz, Y. (2005). Parametrik olmayan testlerin pazarlama alanındaki araştırmalarda kullanımı:1995-2002 arası yazın taraması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(3), 177- 199.
  • TTKB(2014).Öğretmenlik alanları. https://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretmenlikalanlari/icerik/201 12.10.2019 tarihinde erişildi
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hakan Kaya 0000-0001-6035-1804

Can Çiftçibaşı 0000-0002-8825-1001

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2020
Kabul Tarihi 4 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 29

Kaynak Göster

APA Kaya, H., & Çiftçibaşı, C. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Müzik Dersine İlişkin Görüşlerinin Öğretmen Değişkenine Göre İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 16(29), 1780-1809. https://doi.org/10.26466/opus.686395