Bu çalışmanın amacı özel eğitim öğretmenlerinin özel eğitime ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere yönelik metaforik algılarını metafor analizi yoluyla belirlemektir. Araştırma grubu 2019 yılında Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okul ve özel eğitim ve rehabilitasyon alanındaki kurumlarda çalışan 117 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş Özel Eğitime Yönelik Yapılandırılmış Görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler içerik analizi tekniğiyle analiz edilerek yorumlanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda özel eğitim öğretmenlerinin özel eğitime ve özel eğitime ihtiyacı olan çocuğa yönelik metaforları cinsiyetlerine ve meslekteki yıllarına göre farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırma sonucunda özel eğitim ve özel eğitime ihtiyacı olan çocuğa yönelik pek çok olumlu (eğitim, kitap vb.) ve olumsuz (melek, bebek, yaralı bir kuş vb.) metaforlar ortaya çıkarılmıştır. Oluşturulan metaforlardan özel eğitime yönelik metaforlar özel eğitimi bir ihtiyaç olarak görürken özel eğitime ihtiyacı olan çocuğu da muhtaç bir birey olarak görmekte ve olumsuz tutum oluşturmaktadır. Araştırmada özel eğitim öğretmenlerinin özel eğitimle ilgili farkındalık düzeylerini artırılabilmesi için özel eğitimle ilgili hizmet içi programlar hazırlanması önerilmiştir.
metafor metaforik algı özel eğitim özel eğitim öğretmeni özel eğitime ihtiyacı olan birey
The aim of the research, is used to determined the metaphorical perceptions of special education teachers about special education and special educaiton students through metaphor analysis. The research group consists of 117 teachers working in schools and special education and rehabilitation institutions affiliated to Konya Provincial Directorate of National Education in 2019. Data were collected using a Structured Interview for Special Education form developed by the researchers. The data obtained in the study were analyzed and interpreted with content analysis technique. In line with the findings obtained, it has been examined whether the special education teachers' metaphors for the special education and special education students differ according to their gender, years in the profession and the type of school they work. As a result of the research, many positive (education, book etc.) and negative (angel, baby,an injured bird etc.) metaphors were revealed about special education. While metaphors for special education among the created metaphors see special education as a need, they also consider the child who needs special education as a needy individual and create a negative attitude. Studies investigating the causes of these perceptions can be done.
Metaphor Metaphoric Perception Special Education Special Education Teacher Special Education Student
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 18 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 33 |