Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

10-13 Yaş Grubu Çocukların Müzik Yaşantısına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 34, 920 - 939, 28.02.2021
https://doi.org/10.26466/opus.834894

Öz

Çocukların müzikle ilişkili sosyal yaşantıları ve bu yaşantının içinde müzik yapmaya dönük tutumları, gerek müzik eğitimi için gerekse müzik eğitiminin sosyal psikoloji ile kesiştiği bir çalışma alanında önemli tartışmalar üretebilir. Ancak literatürde bu tartışmalara bulgu sunacak bir ölçme aracı bulunmamaktadır. Bu çalışmanın amacı, çocukların şarkı söylemek, müzik dinlemek, çalgı çalmak gibi çeşitli müzikal pratiklerini sosyal bağlamda ele alan, çocukların müzik yaşantılarına yönelik geçerli ve güvenilir bir “Müzik Yaşantısı Tutum Ölçeği” geliştirmektir. 13 tutum maddesinden oluşan taslak ölçeğe uygulanan açımlayıcı faktör analizinde, faktörlerin mümkün olduğunca güçlü maddelerden oluşmasını sağlamak amacıyla faktör yük sınır değeri 0.50 olarak belirlenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda 1 maddenin (10. Madde) faktör yük sınır değerinin (0.50) altında kaldığı sonucuna varılmış ve madde ölçekten çıkarılmıştır. Yeniden yapılan açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre 12 maddeden oluşan ölçeğin, 3 faktörlü bir yapıya sahip olduğu ve faktörlerin toplam varyansın % 59.838’ini açıkladığı belirlenmiştir. Faktörler altına yüklenen maddelerden ve konunun kuramsal yapısından yola çıkılarak ölçekteki faktörler; Müzikal çevreye yönelik tutum, müzik dersine yönelik tutum ve şarkı yaşantısına yönelik tutum olarak adlandırılmıştır. 3 faktör altında yer alan 12 maddelik ölçeğin tümü için Cronbach’ın alfa güvenirlik katsayısı 0.860 bulunmuştur. Ölçeğin psikometrik özellikleri dikkate alındığında, çocukların müzik yaşantısına yönelik tutumlarının ölçülmesinde geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirildiği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Brand, M. (1986). Relationship between home musical environment and selected musical attributes of second-grade children. Journal of Research in Music Education, 34(2), 111-120.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (3. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cross I. (2001). Music, cognition, culture, and evolution. Annals of the New York Academy of Sciences, 930, 28–42. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2001.tb05723.x
  • Crozier, W. R. (1997). Music and social influence. D. J. Hargreaves ve A. C. North (Eds.), The social psychology of music içinde (s. 67–83). Oxford University Press.
  • Dai, D. (2018). A history of giftedness: Paradigms and paradoxes. Ed. S. Pfeiffer, Handbook of Giftedness in Children: Psychoeducational Theory, Research, and Best Practices (2. bsm., s. 3-14). Cham: Springer.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. ve Çinko, M. (2016). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (6. baskı). İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligence. New York: Basic.
  • George D, ve Mallery P. (2003). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update. (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (3. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hambrick, D. Z., ve Tucker-Drob, E. M. (2015). The genetics of music accomplishment: Evidence for gene– environment correlation and interaction. Psychonomic bulletin & review, 22(1), 112-120.
  • Hallam, S. ve Shaw, J. (2002). Constructions of musical ability. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 102-108.
  • Hallam, S. (2010). Music education: The role of affect. P. N. Juslin & J. A. Sloboda (Eds.), Series in affective science. Handbook of music and emotion: Theory, research, applications (s. 791–817). Oxford University Press.
  • Hargreaves, D. J. ve North, A. C. (1999). The functions of music in everyday life: Redefining the social in music psychology. Psychology of Music, 27(1), 71–83.
  • Kaufman, S. B. ve Sternberg, R. J. (2008). Conceptions of giftedness. S.I. Pfeiffer (Eds.) Handbook of giftedness in children içinde (s. 71-91). Springer, Boston, MA.
  • Moore, D.S. (2015). The developing genome: An introduction to behavioral epigenetics. Oxford University Press.
  • Özdemir, O., Özdemir, P. G., Kadak, M. T. ve Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 566-589.
  • Özmenteş, G. (2006). Müzik dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 1(2), 23-29.
  • Öztürk, Ö., ve Kalyoncu, N. (2014). İlköğretim altıncı sınıf müzik dersi için bir tutum ölçeği geliştirme denemesi. International Journal of Academic Social Science Studies, 235-248.
  • Pitts, S. (2005). Valuing musical participation. Hants, UK: Ashgate.
  • Renzulli, J. S. (1986). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness içinde (s. 53-92). New York: Cambridge University Press.
  • Seesjärvi, E., Särkämö, T., Vuoksimaa, E., Tervaniemi, M., Peretz, I. ve Kaprio, J. (2016) The nature and nurture of melody: A twin study of musical pitch and rhythm perception. Behavior Genetics. 46(4), 506-15.
  • Umuzdaş, S. (2012). İlköğretim müzik dersine ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences [Online]. 9(2), 1510-1523.
  • Varış, Y.A. ve Cesur, D. (2012). Ortaöğretim müzik dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Fine Arts, 7(4), 361-374.
  • Werner, P. D., Swope, A. J. ve Heide, F. J. (2006). The music experience questionnaire: Development and correlates. The Journal of Psychology, 140(4), 329-345.
  • Yaşar, M. (2014). İstatistiğe yönelik tutum ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 59-75. doi: http://doi.org/10.9779/PUJE64c
  • Yurdugül, H. (2005, Eylül). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresine sunulan bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/PamukkaleBildiri.pdf adresinden erişilmiştir.

Validity and Reliability Study of the Attitude Scale Towards Music Experience of 10-13 Age Group Children

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 34, 920 - 939, 28.02.2021
https://doi.org/10.26466/opus.834894

Öz

Children's music-related social lives and their attitudes towards making music within this life can produce important discussions both for music education and in a field of study where music education intersects with social psychology. However, there is no measurement tool in the literature to present findings to these discussions. The aim of this study is to develop a valid and reliable "Musical Life Attitude Scale" that addresses children's musical practices such as singing, listening to music, and playing musical instruments in a social context.
As a result of the item analysis conducted in the draft scale consisting of 13 attitude items, no items with low correlation coefficient were found. In the exploratory factor analysis, factor load limit value was determined as 0.50 in order to ensure that the factors consist of items as strong as possible. As a result of the exploratory factor analysis, it was concluded that 1 item (item 10) was below the factor load limit value (0.50) and the item was removed from the scale. According to the results of the re-made exploratory factor analysis, it was determined that the scale consisting of 12 items has a 3-factor structure and the factors explain 59.838% of the total variance. The factors in the scale based on the items loaded under the factors and the theoretical structure of the subject; Attitude towards the musical environment has been named as attitude towards music lesson and attitude towards song life. Cronbach's alpha reliability coefficient was found 0.860 for the whole scale of 12 items under 3 factors. Considering the psychometric properties of the scale, it is thought that a valid and reliable measurement tool was developed to measure children's attitudes towards music life.

Kaynakça

  • Brand, M. (1986). Relationship between home musical environment and selected musical attributes of second-grade children. Journal of Research in Music Education, 34(2), 111-120.
  • Büyüköztürk, Ş. (2008). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi
  • Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. (3. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cross I. (2001). Music, cognition, culture, and evolution. Annals of the New York Academy of Sciences, 930, 28–42. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2001.tb05723.x
  • Crozier, W. R. (1997). Music and social influence. D. J. Hargreaves ve A. C. North (Eds.), The social psychology of music içinde (s. 67–83). Oxford University Press.
  • Dai, D. (2018). A history of giftedness: Paradigms and paradoxes. Ed. S. Pfeiffer, Handbook of Giftedness in Children: Psychoeducational Theory, Research, and Best Practices (2. bsm., s. 3-14). Cham: Springer.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. ve Çinko, M. (2016). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (6. baskı). İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Gardner, H. (1983). Frames of mind: the theory of multiple intelligence. New York: Basic.
  • George D, ve Mallery P. (2003). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update. (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
  • Gürbüz, S., ve Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (3. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hambrick, D. Z., ve Tucker-Drob, E. M. (2015). The genetics of music accomplishment: Evidence for gene– environment correlation and interaction. Psychonomic bulletin & review, 22(1), 112-120.
  • Hallam, S. ve Shaw, J. (2002). Constructions of musical ability. Bulletin of the Council for Research in Music Education, 102-108.
  • Hallam, S. (2010). Music education: The role of affect. P. N. Juslin & J. A. Sloboda (Eds.), Series in affective science. Handbook of music and emotion: Theory, research, applications (s. 791–817). Oxford University Press.
  • Hargreaves, D. J. ve North, A. C. (1999). The functions of music in everyday life: Redefining the social in music psychology. Psychology of Music, 27(1), 71–83.
  • Kaufman, S. B. ve Sternberg, R. J. (2008). Conceptions of giftedness. S.I. Pfeiffer (Eds.) Handbook of giftedness in children içinde (s. 71-91). Springer, Boston, MA.
  • Moore, D.S. (2015). The developing genome: An introduction to behavioral epigenetics. Oxford University Press.
  • Özdemir, O., Özdemir, P. G., Kadak, M. T. ve Nasıroğlu, S. (2012). Kişilik gelişimi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 4(4), 566-589.
  • Özmenteş, G. (2006). Müzik dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. İlköğretim Online, 1(2), 23-29.
  • Öztürk, Ö., ve Kalyoncu, N. (2014). İlköğretim altıncı sınıf müzik dersi için bir tutum ölçeği geliştirme denemesi. International Journal of Academic Social Science Studies, 235-248.
  • Pitts, S. (2005). Valuing musical participation. Hants, UK: Ashgate.
  • Renzulli, J. S. (1986). The three-ring conception of giftedness: A developmental model for creative productivity. R. J. Sternberg & J. E. Davidson (Eds.), Conceptions of giftedness içinde (s. 53-92). New York: Cambridge University Press.
  • Seesjärvi, E., Särkämö, T., Vuoksimaa, E., Tervaniemi, M., Peretz, I. ve Kaprio, J. (2016) The nature and nurture of melody: A twin study of musical pitch and rhythm perception. Behavior Genetics. 46(4), 506-15.
  • Umuzdaş, S. (2012). İlköğretim müzik dersine ilişkin tutum ölçeğinin geliştirilmesi. International Journal of Human Sciences [Online]. 9(2), 1510-1523.
  • Varış, Y.A. ve Cesur, D. (2012). Ortaöğretim müzik dersine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Fine Arts, 7(4), 361-374.
  • Werner, P. D., Swope, A. J. ve Heide, F. J. (2006). The music experience questionnaire: Development and correlates. The Journal of Psychology, 140(4), 329-345.
  • Yaşar, M. (2014). İstatistiğe yönelik tutum ölçeği: geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36(2), 59-75. doi: http://doi.org/10.9779/PUJE64c
  • Yurdugül, H. (2005, Eylül). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresine sunulan bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul/3/indir/PamukkaleBildiri.pdf adresinden erişilmiştir.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Hakan Okay 0000-0002-3465-1325

Özge Gençel Bu kişi benim 0000-0002-4621-8609

Barış Kardeş 0000-0002-4802-5202

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2021
Kabul Tarihi 6 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Okay, H. H., Gençel, Ö., & Kardeş, B. (2021). 10-13 Yaş Grubu Çocukların Müzik Yaşantısına Yönelik Tutum Ölçeğinin Geçerlik Güvenirlik Çalışması. OPUS International Journal of Society Researches, 17(34), 920-939. https://doi.org/10.26466/opus.834894