Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Eğitimde Psikodrama Dersinin Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerine ve Mesleki Kazanımlarına Yönelik Etkisi

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 34, 1148 - 1172, 28.02.2021
https://doi.org/10.26466/opus.864561

Öz

Psikodrama bireylerin yaşamlarında gerçekleştirdikleri veya gerçekleştiremedikleri pişmanlıkları, hayalleri, beklentileri, umutları, söylemek isteyip de söyleyemedikleri kısacası hayata dair yaşamlarındaki her olayın, durumun sahnede vücut bulmuş halidir. Bu açıdan bakıldığında psikodrama hayatın kendisi, sözle ifade edilemeyen durumların sözsüz olarak ifade etmenin belki de en etkili yoludur. Hayat serüvenine baktığımızda karşımıza üzücü, öfkelendiğimiz, karşı koymak istediğimiz pek çok olay çıkmaktadır. Karşılaşılan bu durumlarla baş edebilmek için bireyin güçlü olabilmesi ve olaylara karşı meydan okuyabilmesi gerekmektedir. Aksi takdirde yaşadığı olumsuzluklarla baş edemez.
Özellikle sosyal hizmet ve psikoloji gibi bireyle ve onun sorunları ile ilgilenen meslek elemanlarının en temelde kendilerini tanımaları ve sorunlarını çözebilme kapasitelerini geliştirmeleri gerektiği düşüncesinden yola çıkarak bu çalışma sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin psikodrama uygulamasının onların kişisel gelişimlerine ve mesleki kazanımlarına etkisini incelemek adına gerçekleştirilmiştir.
Çalışmada bir üniversitede sosyal hizmet bölümünde okuyan 38 öğrenci ile 8 haftalık bir eğitimde psikodrama grubu gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonucunda psikodramanın kişisel gelişimlerine, empati becerilerinin gelişmesine, başkaları ile iletişimlerinin gelişmesine ve mesleki donanımlarına etkisinin oldukça yararlı olduğu saptanmıştır. Araştırma sonucuna göre psikodrama eğiminin sadece sosyal hizmet bölümünde değil tüm sosyal bilimler alanında eğitim gören üniversite öğrencileri için ders olarak konulması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Akgün, R. (2017). Adam öldüren kadınları suça götüren nedenler ve cezaevi yaşamının incelenmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Bakalım, O., Yörük, C ve Şensoy, G. (2018). Psikodrama grup yaşantısının rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinin öz-duyarlık düzeylerine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 17(67), 949-968. DOI:10.17755/esosder.331543.
  • Beauvais, A. M., Özbaş, A., A ve Wheeler, K. (2019). End-of-life psychodrama: Influencing nursing students’ communication skills, attitudes, emotional intelligence and self-reflection. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 10(2), 103- 110. DOI: 10.14744/phd.2019.96636.
  • Budak Köse, Ş. (2014). Psikolojik danışma öğrencilerinin empati düzeyleri ve farkındalık becerilerini geliştirmede psikodramanın etkisi. Psikodrama Yeterlilik Tezi. Abdulkadir Özbek Psikodrama Enstitüsü.
  • Çam, O. (2016). The influence of psychodrama on promoting self-disclosure in groups of university students. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 15(1), 255-274. DOI:10.1007/s11620-015-0309-6.
  • Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve psikodrama. (2. Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (2005). Sosyometri ve psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Karataş, Z ve Gökçakan, Z. (2009). Psikodrama ile yapılan grup çalışmasının ergenlerin sürekli kaygı düzeylerine etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 360, 31-37.
  • Kaya, F ve Deniz, H. (2020). The effects of using psychodrama on the psychological wellbeing of university students. Perspectives in Psychiatric Care, 56(4), 905-912. DOI: 10.1111/ppc.12510.
  • Konopik, D. A ve Cheung, M. (2013). Psychodrama as a social work modality. Social Work, 58(1), 9–20. DOI: 10.1093/sw/sws054.
  • Moreno, Z.T., Blokvist, L.D. ve Rützel, T. (2013). Pdsikodrama artı gerçeklik ve iyileştirme sanatı. Çev. Barış Şimşek. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Merrıam, S. B. (2013). Nitel araştırma- desen ve uygulama için bir rehber. Çev. Turan, S. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Şimşek Ç, Yılmaz Yalçınkaya, E., Ardıç, E. ve Yıldırım, E.A. (2020). Psikodramanın ergenlerde empati ve sosyal kaygı düzeyine etkisi. Turk J Child Adolesc Ment Health, 27, DOI: 96-101. 10.4274
  • Ryff, C. D ve Singer B. (1996). Psychological well-being: Meaning, measurement, and implications for psychotherapy research. Psychother Psychosom, 65, 14- 23. DOI: 10.1159/000289026.
  • Ryff, C. D ve Singer B. (2008). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 9, 13-39. DOI: 10.1007/s10902-006-9019-0.
  • Ulupınar, S. (2014). Psikodrama uygulamasının hemşirelik öğrencilerinin sorun çözme becerisine etkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 15(1), 55- 62. DOI: 10.5455/apd.39822.
  • Yang, H. J. (2015). Practical use of psychodrama as a self-development program for university students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 16(5), 3148-3154. DOI: 10.5762/KAIS.2015.16.5.3148.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Effect of Psychodrama Lessons on The Personal Characteristics and Professional Benefits of Students of Social Work

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 34, 1148 - 1172, 28.02.2021
https://doi.org/10.26466/opus.864561

Öz

Psychodrama is the realization of the regrets, dreams, expectations, hopes that individuals have realized or not realized in their lives, in short, every event and situation in their lives, whether they want to say or not. From this point of view, psychodrama is perhaps the most effective way of expressing life itself and situations that cannot be expressed verbally. When we look at the adventure of life, there are many events that are incredibly sad, angry and want to resist. To cope with these situations, the individual must be strong and able to challenge the events. Otherwise, he cannot cope with his negativity.
This study was carried out to examine the effect of psychodrama practice of social work students on their personal development and professional achievements, based on the idea that professionals who deal with individuals and their problems, especially social work and psychology, should basically know themselves and develop their capacity to solve their problems.
In the study, an 8 week psychodrama experience group was carried out with 38 students studying at a university social work department. As a result of the study, it was found that psychodrama has a greatly beneficial effect on personal development, development of empathy skills, development of communication with others and professional skills. According to the results of the research, it is suggested that psychodrama education should be included as a course only for university students studying in the social work department in all social sciences.

Kaynakça

  • Akgün, R. (2017). Adam öldüren kadınları suça götüren nedenler ve cezaevi yaşamının incelenmesi. Doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Bakalım, O., Yörük, C ve Şensoy, G. (2018). Psikodrama grup yaşantısının rehberlik ve psikolojik danışmanlık öğrencilerinin öz-duyarlık düzeylerine etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 17(67), 949-968. DOI:10.17755/esosder.331543.
  • Beauvais, A. M., Özbaş, A., A ve Wheeler, K. (2019). End-of-life psychodrama: Influencing nursing students’ communication skills, attitudes, emotional intelligence and self-reflection. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 10(2), 103- 110. DOI: 10.14744/phd.2019.96636.
  • Budak Köse, Ş. (2014). Psikolojik danışma öğrencilerinin empati düzeyleri ve farkındalık becerilerini geliştirmede psikodramanın etkisi. Psikodrama Yeterlilik Tezi. Abdulkadir Özbek Psikodrama Enstitüsü.
  • Çam, O. (2016). The influence of psychodrama on promoting self-disclosure in groups of university students. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie, 15(1), 255-274. DOI:10.1007/s11620-015-0309-6.
  • Dökmen, Ü. (1995). Sosyometri ve psikodrama. (2. Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (2005). Sosyometri ve psikodrama. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Karataş, Z ve Gökçakan, Z. (2009). Psikodrama ile yapılan grup çalışmasının ergenlerin sürekli kaygı düzeylerine etkisi. Çağdaş Eğitim Dergisi, 360, 31-37.
  • Kaya, F ve Deniz, H. (2020). The effects of using psychodrama on the psychological wellbeing of university students. Perspectives in Psychiatric Care, 56(4), 905-912. DOI: 10.1111/ppc.12510.
  • Konopik, D. A ve Cheung, M. (2013). Psychodrama as a social work modality. Social Work, 58(1), 9–20. DOI: 10.1093/sw/sws054.
  • Moreno, Z.T., Blokvist, L.D. ve Rützel, T. (2013). Pdsikodrama artı gerçeklik ve iyileştirme sanatı. Çev. Barış Şimşek. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Merrıam, S. B. (2013). Nitel araştırma- desen ve uygulama için bir rehber. Çev. Turan, S. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Şimşek Ç, Yılmaz Yalçınkaya, E., Ardıç, E. ve Yıldırım, E.A. (2020). Psikodramanın ergenlerde empati ve sosyal kaygı düzeyine etkisi. Turk J Child Adolesc Ment Health, 27, DOI: 96-101. 10.4274
  • Ryff, C. D ve Singer B. (1996). Psychological well-being: Meaning, measurement, and implications for psychotherapy research. Psychother Psychosom, 65, 14- 23. DOI: 10.1159/000289026.
  • Ryff, C. D ve Singer B. (2008). Know thyself and become what you are: A eudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 9, 13-39. DOI: 10.1007/s10902-006-9019-0.
  • Ulupınar, S. (2014). Psikodrama uygulamasının hemşirelik öğrencilerinin sorun çözme becerisine etkisi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 15(1), 55- 62. DOI: 10.5455/apd.39822.
  • Yang, H. J. (2015). Practical use of psychodrama as a self-development program for university students. Journal of the Korea Academia-Industrial Cooperation Society, 16(5), 3148-3154. DOI: 10.5762/KAIS.2015.16.5.3148.
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rumeysa Akgün 0000-0003-4226-2191

Odise Vuçinas 0000-0002-3172-0890

Yayımlanma Tarihi 28 Şubat 2021
Kabul Tarihi 20 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Akgün, R., & Vuçinas, O. (2021). Eğitimde Psikodrama Dersinin Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinin Kişilik Özelliklerine ve Mesleki Kazanımlarına Yönelik Etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(34), 1148-1172. https://doi.org/10.26466/opus.864561