Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Klasik Gitarda Sol El Serçe Parmağı ile Legato Tekniği Üzerine Bir Değerlendirme

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 40, 2853 - 2867, 01.08.2021
https://doi.org/10.26466/opus.873382

Öz

Müzik aletlerinin neredeyse tamamı, el ve parmakların aktif bir şekilde kullanılmasıyla çalınmaktadır. Genelde çalgı çalmak ve bazı özel meslekler dışında insanlar günlük hayatlarında tüm parmaklarını aktif olarak kullanmadığından, parmakların kontrollü küçük kas hareketlerinin gerekli olduğu durumlarla karşılaştıkları zaman bu konuda zorluk yaşamaktadırlar. Klasik gitar çalgısı da tüm parmakların aktif bir şekilde kullanılması gereken bir çalgıdır. Klasik gitar çalan çalgıcılar da günlük hayatlarında sık kullanmadıkları parmakları etkin bir şekilde kullanmaları gerektiğinde, bu konu karşılarına bir problem olarak çıkmaktadır. Bu çalışmada klasik gitar çalarken en sık karşılaşılan problemlerden biri olan sol el serçe parmağının kas ve kontrol açısından zayıflığının giderilmesine yönelik çözüm önerileri ele alınmıştır. Bu problemin en çok legato tekniği uygularken karşımıza çıkması sebebiyle legato tekniği üzerinden serçe parmağının yeterli kas oranına ve uygun kontrol seviyesine ulaşması amacıyla legatonun ve ters legatonun aşamalara bölünerek nasıl çalışılması gerektiği ele alınmıştır. Serçe parmağının etkin kullanımına yönelik çözüm önerilerinin yanı sıra gitar tarihi ve eğitimine, el anatomisi ve motor beceri konularına da kısaca değinilmiştir. Bu çalışmanın amacı gitaristlere sol el serçe parmağı özelinde fakat her parmakta karşılaşan bu problemi nasıl aşacaklarına ilişkin fikir sunmaktır.

Kaynakça

  • Ak, Ö. (2018). Müzik öğretmenliği klasik gitar öğrencilerinin bireysel çalgı (Gitar) performansı öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, Marmara Üniversitesi İstanbul.
  • Araboğlu, T. (2011). Viyolonselde yay tutuş tekniği ve temel yay teknikleri: Legato, Detashe, Staccato ve Spiccato’ nun incelenmesi. (Sanatta Yeterlik Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yaylı Çalgılar Sanat Dalı, Trakya Üniversitesi Edirne.
  • Chapman, R. (1993). Bütün yönleriyle gitarlar. Ankara. Dost Yayıncılık.
  • Chew, G. (2001b). Mad. Legato. S. Sadie ve J. Tyrrell (Ed.), The new grove dictionary of music and musicians (2. Baskı, cilt 14, 479). London: Macmillan Publishers.
  • Çoban, S. (2019). Piyanoda artikülasyon tekniklerinin öğretiminde öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler ve bunlarla baş etme yolları: Güzel sanatlar liseleri örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi Bilim Dalı, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu.
  • Elmas, Y. (1994). Sorularla gitar. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Halvaşi, A. A. (1999). Ülkemiz müzik eğitimde klasik gitar. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fen Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı, Marmara Üniversitesi İstanbul.
  • İzci, M. (2019). Düzenli piyano çalan konservatuvar öğrencilerinde elin antropometrik özellikleri, esneklik ve kas gücünün değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Anatomi Anabilim Dalı, Üniversite Şehir.
  • Kasar, M. K. ve Yöndem, S. (2006). Muğla Üniversitesi öğrencilerinin klasik gitar ile ilgili bilgi ve tutumları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16, 54-71.
  • Kim, S. J. (2002). Touch and articulation on the organ: Historical and pedagogical perspectives. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hugh Hodgson School of Music, The University of Georgia USA.
  • Uluocak, S. (2011). Klasik gitar tarihi –I. İstanbul. Doruk Yayımcılık.
  • Uluocak, S. (2015). Türkiye’de Cumhuriyet’in ilk elli yılında klasik gitar eğitimi: paleologos ve öğrencileri. Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma Dergisi, 1, 60-80.
  • Yöndem, S. (2003). Anadolu güzel sanatlar lisesi gitar lise hazırlık kitabı. İstanbul: M.E.B. Devlet Kitapları.

An Evaluation on Legato Technique with Left Hand Little Finger in Classical Guitar

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 40, 2853 - 2867, 01.08.2021
https://doi.org/10.26466/opus.873382

Öz

Almost all of the musical instruments are played with the active use of hands and fingers. People do not use their fingers actively in their daily life except for while playing musical instruments and doing some special profession. So when they encounter situations where they have to control small muscles movements of the fingers are required, they have difficulties in this issue. Also, classical guitar is an instrument in which all fingers must be actively used. When classical guitar players need to effectively use fingers which they do not use frequently in their daily life, this issue comes up as a problem. In this study, solution and suggestions for eliminating the weakness of the left hand little finger which is one of the most common problems while playing classical guitar in terms of muscle and control are discussed. Guitar players are mostly encountered with this problem while applying the legato technique. So we discuss how legato and reverse legato should be worked by dividing them into stages in order to reach the sufficient muscle structure and appropriate control level of the little finger over the legato technique. In this study, we mention about the history and education of the guitar, hand anatomy and motor skills are also briefly mentioned in addition to suggestions for effective use of the little finger. The aim of the this study is to provide an idea to guitarist on how to overcome this problem which is not only specific to the left hand little finger but also in every finger.

Kaynakça

  • Ak, Ö. (2018). Müzik öğretmenliği klasik gitar öğrencilerinin bireysel çalgı (Gitar) performansı öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Öğretmenliği Bilim Dalı, Marmara Üniversitesi İstanbul.
  • Araboğlu, T. (2011). Viyolonselde yay tutuş tekniği ve temel yay teknikleri: Legato, Detashe, Staccato ve Spiccato’ nun incelenmesi. (Sanatta Yeterlik Tezi). Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yaylı Çalgılar Sanat Dalı, Trakya Üniversitesi Edirne.
  • Chapman, R. (1993). Bütün yönleriyle gitarlar. Ankara. Dost Yayıncılık.
  • Chew, G. (2001b). Mad. Legato. S. Sadie ve J. Tyrrell (Ed.), The new grove dictionary of music and musicians (2. Baskı, cilt 14, 479). London: Macmillan Publishers.
  • Çoban, S. (2019). Piyanoda artikülasyon tekniklerinin öğretiminde öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler ve bunlarla baş etme yolları: Güzel sanatlar liseleri örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi Bilim Dalı, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu.
  • Elmas, Y. (1994). Sorularla gitar. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Halvaşi, A. A. (1999). Ülkemiz müzik eğitimde klasik gitar. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Fen Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi Anabilim Dalı, Marmara Üniversitesi İstanbul.
  • İzci, M. (2019). Düzenli piyano çalan konservatuvar öğrencilerinde elin antropometrik özellikleri, esneklik ve kas gücünün değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Anatomi Anabilim Dalı, Üniversite Şehir.
  • Kasar, M. K. ve Yöndem, S. (2006). Muğla Üniversitesi öğrencilerinin klasik gitar ile ilgili bilgi ve tutumları. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 16, 54-71.
  • Kim, S. J. (2002). Touch and articulation on the organ: Historical and pedagogical perspectives. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hugh Hodgson School of Music, The University of Georgia USA.
  • Uluocak, S. (2011). Klasik gitar tarihi –I. İstanbul. Doruk Yayımcılık.
  • Uluocak, S. (2015). Türkiye’de Cumhuriyet’in ilk elli yılında klasik gitar eğitimi: paleologos ve öğrencileri. Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Sahne ve Müzik Eğitim-Araştırma Dergisi, 1, 60-80.
  • Yöndem, S. (2003). Anadolu güzel sanatlar lisesi gitar lise hazırlık kitabı. İstanbul: M.E.B. Devlet Kitapları.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Okay Özdağ 0000-0002-7614-6562

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 6 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Özdağ, O. (2021). Klasik Gitarda Sol El Serçe Parmağı ile Legato Tekniği Üzerine Bir Değerlendirme. OPUS International Journal of Society Researches, 18(40), 2853-2867. https://doi.org/10.26466/opus.873382