The purpose of this study is to examine the effect of investing in marketing efforts on profitability and firm value. The scope of the study consists of public companies listed in Borsa Istanbul Services Index (XUHIZ). The study covers 49 companies (196 firm-years) listed in XUHIZ in the period 2016-2019. As dependent variables, the accounting-based performance indicator "ROA" and the market-based performance indicator "Tobin's Q ratio" were used. Investment in marketing efforts was represented by independent variables as marketing intensity and marketing expenses to total operating expenses ratio. In the study, panel data analysis method, which allows both time series and cross-section, was chosen. According to the panel data analysis findings, it was determined that the increase in the ratio of investment in marketing efforts to sales did not have a positive effect on the market value or profitability of the company. On the other hand, it was found that the increase in the ratio of marketing expenses to total operational expenses positively affected both the profitability and the market value of the company. These findings indicate that marketing investments should not be considered separately from other operating expenses of the company, companies that can control other operating expenses and increase the ratio of marketing investments in total expenses can achieve better financial performance.
Firm Value Profitability Marketing Investment Financial Performance
Bu çalışmanın amacı, pazarlama çabalarına yatırım yapmanın kârlılık ve firma değeri üzerindeki etkisini incelemektir. Çalışmanın kapsamını Borsa İstanbul Hizmetler Endeksinde (XUHIZ) listelenen halka açık şirketler oluşturmaktadır. Çalışma, 2016-2019 arasındaki dönemde XUHIZ'de listelenen 49 şirketi (196 firma-yıl) kapsamaktadır. Bağımlı değişkenler olarak, muhasebe temelli performans göstergesi olan "ROA" ve piyasa temelli performans göstergesi olan "Tobin's Q oranı" kullanılmıştır. Pazarlama çabalarına yapılan yatırım, pazarlama yoğunluğu ve pazarlama giderlerinin toplam faaliyet giderlerine oranı bağımsız değişkenleriyle temsil edilmiştir. Çalışmada hem zaman serilerine hem de kesitlere izin veren panel veri analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, pazarlama çabalarına yatırımın satışlara oranındaki artışın şirketin piyasa değeri veya kârlılığı üzerinde olumlu bir etkiye sahip olmadığı tespit edilmiştir. Öte yandan pazarlama giderlerinin toplam faaliyet giderlerine oranındaki artışın şirketin hem kârlılığını hem de piyasa değerini olumlu etkilediği saptanmıştır. Bu bulgular, pazarlama yatırımlarının şirketin diğer faaliyet giderlerinden ayrı düşünülmemesi gerektiğini, diğer faaliyet giderlerini kontrol edebilen ve pazarlama yatırımlarının toplam giderler içindeki payını artıran şirketlerin daha iyi finansal performans elde edebileceğini göstermektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 2 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 44 |