Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hıristiyanlıkta Eskatoloji Mitleri

Yıl 2022, , 49 - 76, 30.06.2022
https://doi.org/10.31834/ortadoguvegoc.1125835

Öz

İnsanoğlunun hayata anlam verme noktasında ölüm ve ölüm sonrası ile ilgili inanışlar daima dikkatini çekmiştir. Evrenin, dünyanın ve insanoğlunun nasıl yaratıldığı kadar, bunların sonunun nasıl olacağı da mitlerin önemli bir konusudur. Dünyanın ve insanlığın yok oluşunu anlatan mitler ise eskatoloji mitlerinin kapsamında yer almaktadır. Dinlerin eskatolojik anlatılarında ikinci bir dünyanın ve yaşamın varlığı temel teşkil eder. Zira dünya hayatının anlamlı olabilmesi insanların istek ve arzularını tatmin edebilecekleri ikinci bir hayat tasavvuru ile mümkündür. Eskatolojik öğreti, yalnızca ilahi yargılama olarak dünyanın sonunun çok yakın olduğunu ilan etmeyip aynı zamanda kurtuluş ve sonsuz mutluluğun başlangıcı olarak da kabul edilir. Kendini kurtuluş dini olarak tanımlayan ve evrensel karakterli bir din olan Hıristiyanlıkta insanların dünyevi ve uhrevi hayatına yönelik inanışlara sahip olduğu için eskatolojik mitler yoğun olarak görülür. Hıristiyanların bu konuya fazla ilgi duymalarında teolojilerinin temelinin İsa Mesih inancına dayanması ve İsa Mesih’in ikinci gelişinin beklenmesi etkili olmuştur Ayrıca insanların eskatolojik inançlara yönelik İsa’nın ifadeleri ve Yeni Ahit’in çizdiği apokaliptik kıyamet senaryoları da diğer önemli unsurlardır. Bu çalışmada eskatoloji ve eskatolojik mitler Dinler Tarihi perspektifinde incelenmiştir. Daha sonra Hıristiyanlıkta eskatolojik mitlerin kutsal metinler merkezinde dini ve toplumsal dayanakları ortaya koyulmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2008). Bütün Din ve Kültürlerde Kıyamet. İstanbul: Samanyolu Yayıncılık.
  • Aydın, F. (2004). Melekût. İslam Ansiklopedisi, Cilt: 29. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, ss. 45-47.
  • Batuk, C. (2003). Tarihin Sonunu Beklemek Ortadoğu Dinlerinde Eskatoloji Mitosları. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Batuk, C. (2008). Kıyameti Beklerken: Hıristiyanlık’ta Kıyamet Beklentileri ve Rus Ortodoks Kilisesindeki Yansımaları. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 7, ss. 5-36.
  • Batuk, C. ve Rabia, M. (2017). Çatışan Kutsalların Ortasında Şehir: Kudüs. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt: XVII, Sayı: 2, ss. 129-149.
  • Bıyık, Mustafa, Hıristiyan Eskatolojisinde Dünyanın Sonu Kehanetleri, Marife, Cilt: 7, 2007, Sayı: 2, ss. 163-187.
  • Bıyık, M. (2007/1). Hıristiyan Teolojisinde Deccâl ve Yecüc-Mecüc Kavramları Üzerine Bir Değerlendirme. Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007/1, cilt: VI, Sayı: 11, ss. 53-79.
  • Bultmann, R. (2007). Mitolojik Eskatolojinin Yorumu. Çev. Cengiz Batuk. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt: VII, Sayı: 3, ss. 175-183.
  • Bultman, R. (2006). Tarih ve Eskatoloji Sonsuzluğun Mevcudiyeti. Çev. Emir Kuşçu. Ankara: Elis Yayıncılık.
  • Cohn, N. (1970). The Pursuit of Millenium. Londra: Oxford University Press.
  • Çapku, A. (2007). İbn Sina, Gazzali ve İbn Rüşd’de Eskatoloji. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi.
  • Durmuş, Mehmet A. (2015). Mitolojik Kurtarıcı Mehdi. İstanbul: İşaret Yayınları.
  • Elıade, M. (1993). Mitlerin Özellikleri. Çev. Sema Rifat. İstanbul: Kuram Yayıncılık.
  • Güngör, M. (2019). Hıristiyanlık Kudüs Algısı. Geçmişten Günümüze Kudüs. Ed. Ahmet Kavas vd., ss. 23-29.
  • Kayabaşı, Onur A. (2016). Türk Mitolojisinde Eskatoloji Mitleri, Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi Folklor/Edebiyat, ss. 167-180.
  • Köse, A. (2011). Milenyum Tarikatları Batıda Yeni Dini Akımlar. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Mc Ginn, B. (1992). The Apocalypse in the Middle Ages. Ed. Richard K. Emmerson. London: Cornell University Press.
  • Menn, jonathan M. (2017). Biblical Eschatology. Benton: Resource Publications.
  • Meral, Y. (2019). Yahudi Dini Literatüründe Mesih, Deccâl ve Gog-Magog. Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
  • Sarıkçıoğlu, E. (1997). Dinlerde Mehdi Tasavvurları, Samsun: Sidre Yayıncılık.
  • Sharpe, Eric J. (2000). Dinler Tarihinde Anahtar Kavramlar. Çev. Ahmet Güç. Bursa: Arasta Yayıncılık.
  • Taş, H. (2005). Ahirete İmanın İnsan Davranışlarına Etkisi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Venter, R. (2015). Trends in Contemporary Christian Eschatological Reflection, Missionalia Journal, Volume: 43 Sayı: 1, ss. 105-123.
  • Walker, P. (1992). Jerusalem in the Early Christian Centuries, Jerusalem Past and Present in the Purposes of God. Ed. P. W. L. Walker. Cambridge: Tyndale House.

Eschatological Myths in Christianity

Yıl 2022, , 49 - 76, 30.06.2022
https://doi.org/10.31834/ortadoguvegoc.1125835

Öz

Beliefs about death and after death have always attracted the attention of human beings because of giving meaning to life. How the universe, the world, and human beings were created, as well as how they will end, is an important subject of myths. The myths describing the extinction of the world and humanity are included in the scope of eschatology myths. The existence of a second world and after life is fundamental in the eschatological narratives of religions. Because to make the worldly life meaningful is possible with the imagination of a second life in which people can satisfy their wishes and desires. The eschatological teaching not only proclaims the imminent end of the world as divine judgment, but is also regarded as the beginning of salvation and eternal happiness. Since Christianity, which defines itself as a religion of salvation and is a religion of universal character, has beliefs about the earthly life and afterlife of people, eschatological myths are seen intensely. The fact that the basis of their theology was based on the belief in Jesus Christ and the second coming of Jesus Christ was effective in the Christians' interest in this issue. In addition, the statements of Jesus about eschatological beliefs and the apocalyptic scenarios told by the New Testament are other important elements of the intense presence of eschatological myths in Christianity. In this study, eschatology and escotological myths are examined in the perspective of History of Religions. Later, it was tried to reveal the religious and social bases of eschatological myths in Christianity in the center of the sacred texts.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2008). Bütün Din ve Kültürlerde Kıyamet. İstanbul: Samanyolu Yayıncılık.
  • Aydın, F. (2004). Melekût. İslam Ansiklopedisi, Cilt: 29. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, ss. 45-47.
  • Batuk, C. (2003). Tarihin Sonunu Beklemek Ortadoğu Dinlerinde Eskatoloji Mitosları. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Batuk, C. (2008). Kıyameti Beklerken: Hıristiyanlık’ta Kıyamet Beklentileri ve Rus Ortodoks Kilisesindeki Yansımaları. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 7, ss. 5-36.
  • Batuk, C. ve Rabia, M. (2017). Çatışan Kutsalların Ortasında Şehir: Kudüs. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt: XVII, Sayı: 2, ss. 129-149.
  • Bıyık, Mustafa, Hıristiyan Eskatolojisinde Dünyanın Sonu Kehanetleri, Marife, Cilt: 7, 2007, Sayı: 2, ss. 163-187.
  • Bıyık, M. (2007/1). Hıristiyan Teolojisinde Deccâl ve Yecüc-Mecüc Kavramları Üzerine Bir Değerlendirme. Gazi Üniversitesi Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2007/1, cilt: VI, Sayı: 11, ss. 53-79.
  • Bultmann, R. (2007). Mitolojik Eskatolojinin Yorumu. Çev. Cengiz Batuk. Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt: VII, Sayı: 3, ss. 175-183.
  • Bultman, R. (2006). Tarih ve Eskatoloji Sonsuzluğun Mevcudiyeti. Çev. Emir Kuşçu. Ankara: Elis Yayıncılık.
  • Cohn, N. (1970). The Pursuit of Millenium. Londra: Oxford University Press.
  • Çapku, A. (2007). İbn Sina, Gazzali ve İbn Rüşd’de Eskatoloji. İstanbul: Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi.
  • Durmuş, Mehmet A. (2015). Mitolojik Kurtarıcı Mehdi. İstanbul: İşaret Yayınları.
  • Elıade, M. (1993). Mitlerin Özellikleri. Çev. Sema Rifat. İstanbul: Kuram Yayıncılık.
  • Güngör, M. (2019). Hıristiyanlık Kudüs Algısı. Geçmişten Günümüze Kudüs. Ed. Ahmet Kavas vd., ss. 23-29.
  • Kayabaşı, Onur A. (2016). Türk Mitolojisinde Eskatoloji Mitleri, Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi Folklor/Edebiyat, ss. 167-180.
  • Köse, A. (2011). Milenyum Tarikatları Batıda Yeni Dini Akımlar. İstanbul: Timaş Yayınları.
  • Mc Ginn, B. (1992). The Apocalypse in the Middle Ages. Ed. Richard K. Emmerson. London: Cornell University Press.
  • Menn, jonathan M. (2017). Biblical Eschatology. Benton: Resource Publications.
  • Meral, Y. (2019). Yahudi Dini Literatüründe Mesih, Deccâl ve Gog-Magog. Ankara: Ankara Okulu Yayınları.
  • Sarıkçıoğlu, E. (1997). Dinlerde Mehdi Tasavvurları, Samsun: Sidre Yayıncılık.
  • Sharpe, Eric J. (2000). Dinler Tarihinde Anahtar Kavramlar. Çev. Ahmet Güç. Bursa: Arasta Yayıncılık.
  • Taş, H. (2005). Ahirete İmanın İnsan Davranışlarına Etkisi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Venter, R. (2015). Trends in Contemporary Christian Eschatological Reflection, Missionalia Journal, Volume: 43 Sayı: 1, ss. 105-123.
  • Walker, P. (1992). Jerusalem in the Early Christian Centuries, Jerusalem Past and Present in the Purposes of God. Ed. P. W. L. Walker. Cambridge: Tyndale House.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALELERİ
Yazarlar

Abdulkadir Kıyak 0000-0003-2399-8654

Yakup Taş 0000-0002-1860-8845

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Kıyak, A., & Taş, Y. (2022). Hıristiyanlıkta Eskatoloji Mitleri. Ortadoğu Ve Göç, 12(1), 49-76. https://doi.org/10.31834/ortadoguvegoc.1125835