Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye ve Estonya eğitim sistemlerinde ana dili öğretim programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi

Yıl 2020, , 137 - 151, 31.12.2020
https://doi.org/10.35233/oyea.791770

Öz

Öğretim programları bir ülkenin eğitim stratejilerini barındırmakta ve uygulandığı neslin geleceğini şekillendirmektedir. Okuma ve anlama ise eğitim sisteminin temelindeki mihenk taşıdır. PISA 2018 uygulamasında Estonya Avrupa’nın en yüksek puana sahip olan ülkesi olmuştur. Ülkemiz ise PISA uygulamalarında OECD ortalamalarından geride kalmaktadır. Bu nedenle çalışma kapsamında Estonca Öğretim Programı ile Türkçe Öğretim Programı okuma ve anlama temelinde karşılaştırılmıştır. Nitel araştırma modelinde doküman analizi yöntemi ile veriler analiz edilmiştir. Bu kapsamda eğitim programlarının genel yapısı ve değişimi, dil gelişim politikaları, dil öğretiminin genel yapısı ve içerikleri, ders saatleri, beceriler ve değerlendirme boyutunda karşılaştırmalar yapılmıştır. Sonuç olarak Estonca Öğretim Programı’nda edebi eserlere daha çok yer verildiği görülmektedir. Ayrıca öğrencilere her yıl için okuması gereken kitaplar listelenmektedir. Türkçe Öğretim Programı’nda, bireylerin kendini ifade edebileceği bir ortam sağlanmalı ve günlük dil becerilerini kullanmaları sağlanmalıdır. Metinleri okurken detaylı analiz yapabilme konusunda öğrenciler eğitilmelidir. Karakter analizleri, olay, yer ve kurgu analizleri yapılmalıdır. Bireylerin bilimsel temelleri olan metinler oluşturmaları sağlanmalı ve bireyler metin yazmaları için teşvik edilmelidir.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı ve Türkçe Öğretimi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 13(1).
  • Arslan, A., & Engin, A. O. (2019). 5. Sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5), 19-39.
  • Avan, Ç., Akbaş, V., & Gülgün, C. (2019). Öğretmenlerin Ölçme Değerlendirmeye Yönelik Tutumları: Kastamonu Örneği . Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi , 5 (3) , 20-31 .
  • Coşkun, Y. D. D. E. (2002). Okumanın hayatımızdaki yeri ve okuma sürecinin oluşumu. Türklük Bilimi Araştırmaları, 11, 231-244.
  • Demir, E. (2017). Ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitaplarının disiplinler arası yaklaşım açısından incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 12(25).
  • Demirhan Bal, F.(2019). 2018 Türkçe Öğretim Programı Kazanımları ile 1. Sınıf Türkçe ders Kitabı Etkinliklerinin İncelenmesi. Journal of Gifted Education and Creativity, 6(2), 55-64
  • Erss, M., Kalmus, V., & Autio, H. T. (2016). Walking a fine line’: teachers’ perception of curricular autonomy in Estonia, Finland and Germany. Journal of Curriculum Studies, 48(5), 589-609.
  • Estonya Eğitim ve Araştırma Bakanlığı. (2014, 8 29). National Curriculum for Basic Schools. Tallinn, Estonya.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel.
  • Güzel, A., & Barın, E. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Akçağ
  • İltar, L., & Açık, F. (2019). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Metin Türlerinin Sınıflandırılması ve Ders Kitaplarında Yer Alan Okuma Metinlerinin Değerlendirilmesi. Türkiyat Mecmuasi, 29(2).
  • Karadağ, Ö . (2012). Anlama Becerileri Açısından Türkçe Dersi Öğretim Programı (6, 7, 8. Sınıflar)’Na Eleştirel Bir Bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36 (1) , 97-110.
  • Karadüz, A. (2010). Dil becerileri ve eleştirel düşünme. Turkish Studies, 5(3), 1566-1593.
  • Käspera, M., Uibub, K., & Mikk, J. (2018). Language Teaching Strategies’ Impact on Third-Grade Students’ Reading Outcomes and Reading Interest. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(5), 601-610.
  • Kılıç, A. (2002). Bir metni farklı bir şekilde işlemenin anlama düzeyine etkisi. Eğitim ve Bilim, 27(123).
  • Kikkull, A. (2018). Didactic Principles in Estonian Craft and their Function in Interdisciplinary Integration. In The Proceedings of the International Scientific Conference Rural Environment. Education. Personality (REEP) (Vol. 11, pp. 288-295).
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2019). Türkçe Öğretim Programı, Ankara, Türkiye.
  • Odabaş, H., Odabaş, Y., & Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • OECD. (2019). OECD. PISA: https://pisadataexplorer.oecd.org/ide/idepisa/report.aspx adresinden alındı. Erişim: 23.04.2020
  • Özbay, M. (2010). Türkçe öğretimi yazıları. Ankara: Öncü Kitap.
  • Susar Kırmızı, F., & Yurdakal, İ., H., (2019) Sınıf Öğretmenlerinin 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’na İlişkin Görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 64-76.
  • Tazebay, A. (2005). İlkokul öğrencilerinin okuma becerilerinin okuduğunu anlamaya etkisi. Ankara: MEB.
  • Tūtlys, V., & Aarna, O. (2017). Competence-based approach in the education reforms of Lithuania and Estonia. In Competence-based Vocational and Professional Education (pp. 381-406). Springer, Cham.

Comparative investigation of Turkish and Estonian educational systems in terms of mother language teaching program

Yıl 2020, , 137 - 151, 31.12.2020
https://doi.org/10.35233/oyea.791770

Öz

The curriculum contains the educational strategies of a country and shapes the future of the generation it is applied to. Reading and comprehension is the cornerstone of the education system. In PISA 2018 implementation, Estonia has become the country with the highest score in Europe. Our country lags behind OECD averages in PISA applications. For this reason, the Estonian Curriculum and Turkish Curriculum were compared on the basis of reading and understanding. In the qualitative research model, the data were analyzed by document analysis method. In this context, comparisons were made in the general structure and change of educational programs, language development policies, the general structure and content of language teaching, hours of lessons, skills and assessment. As a result, it is seen that there are more literary works in the Estonian Curriculum. In addition, students are listed with books that they must read each year. In the Turkish curriculum, an environment where individuals can express themselves should be provided and they should be provided with daily language skills. While reading the texts, students should be trained to make detailed analysis. Character analysis, event, location and editing analysis should be done. Individuals should be provided to create texts with scientific foundations and be encouraged to write texts.

Kaynakça

  • Arslan, A. (2009). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı ve Türkçe Öğretimi. Journal of Graduate School of Social Sciences, 13(1).
  • Arslan, A., & Engin, A. O. (2019). 5. Sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(5), 19-39.
  • Avan, Ç., Akbaş, V., & Gülgün, C. (2019). Öğretmenlerin Ölçme Değerlendirmeye Yönelik Tutumları: Kastamonu Örneği . Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi , 5 (3) , 20-31 .
  • Coşkun, Y. D. D. E. (2002). Okumanın hayatımızdaki yeri ve okuma sürecinin oluşumu. Türklük Bilimi Araştırmaları, 11, 231-244.
  • Demir, E. (2017). Ortaokul 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe dersi öğretmen kılavuz kitaplarının disiplinler arası yaklaşım açısından incelenmesi. Electronic Turkish Studies, 12(25).
  • Demirhan Bal, F.(2019). 2018 Türkçe Öğretim Programı Kazanımları ile 1. Sınıf Türkçe ders Kitabı Etkinliklerinin İncelenmesi. Journal of Gifted Education and Creativity, 6(2), 55-64
  • Erss, M., Kalmus, V., & Autio, H. T. (2016). Walking a fine line’: teachers’ perception of curricular autonomy in Estonia, Finland and Germany. Journal of Curriculum Studies, 48(5), 589-609.
  • Estonya Eğitim ve Araştırma Bakanlığı. (2014, 8 29). National Curriculum for Basic Schools. Tallinn, Estonya.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel.
  • Güzel, A., & Barın, E. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi. Ankara: Akçağ
  • İltar, L., & Açık, F. (2019). Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde Metin Türlerinin Sınıflandırılması ve Ders Kitaplarında Yer Alan Okuma Metinlerinin Değerlendirilmesi. Türkiyat Mecmuasi, 29(2).
  • Karadağ, Ö . (2012). Anlama Becerileri Açısından Türkçe Dersi Öğretim Programı (6, 7, 8. Sınıflar)’Na Eleştirel Bir Bakış. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36 (1) , 97-110.
  • Karadüz, A. (2010). Dil becerileri ve eleştirel düşünme. Turkish Studies, 5(3), 1566-1593.
  • Käspera, M., Uibub, K., & Mikk, J. (2018). Language Teaching Strategies’ Impact on Third-Grade Students’ Reading Outcomes and Reading Interest. International Electronic Journal of Elementary Education, 10(5), 601-610.
  • Kılıç, A. (2002). Bir metni farklı bir şekilde işlemenin anlama düzeyine etkisi. Eğitim ve Bilim, 27(123).
  • Kikkull, A. (2018). Didactic Principles in Estonian Craft and their Function in Interdisciplinary Integration. In The Proceedings of the International Scientific Conference Rural Environment. Education. Personality (REEP) (Vol. 11, pp. 288-295).
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2019). Türkçe Öğretim Programı, Ankara, Türkiye.
  • Odabaş, H., Odabaş, Y., & Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • OECD. (2019). OECD. PISA: https://pisadataexplorer.oecd.org/ide/idepisa/report.aspx adresinden alındı. Erişim: 23.04.2020
  • Özbay, M. (2010). Türkçe öğretimi yazıları. Ankara: Öncü Kitap.
  • Susar Kırmızı, F., & Yurdakal, İ., H., (2019) Sınıf Öğretmenlerinin 2018 Türkçe Dersi Öğretim Programı’na İlişkin Görüşleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 5(1), 64-76.
  • Tazebay, A. (2005). İlkokul öğrencilerinin okuma becerilerinin okuduğunu anlamaya etkisi. Ankara: MEB.
  • Tūtlys, V., & Aarna, O. (2017). Competence-based approach in the education reforms of Lithuania and Estonia. In Competence-based Vocational and Professional Education (pp. 381-406). Springer, Cham.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şengül Kılıç Avan 0000-0001-7357-0782

İhsan Kalenderoğlu 0000-0003-2441-5932

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2020
Kabul Tarihi 10 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Kılıç Avan, Ş., & Kalenderoğlu, İ. (2020). Türkiye ve Estonya eğitim sistemlerinde ana dili öğretim programlarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesi. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 8(2), 137-151. https://doi.org/10.35233/oyea.791770


Creative Commons Lisansı
Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları / Research in Reading & Writing Instruction Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.