This study, which aims to reveal how reading skills are evaluated, was designed as a cross-sectional survey model. The study group of the research consists of 84 classroom teachers. The data of the research were collected using a structured interview form created in the electronic environment. In order to reach the participants during the research data collection process, the link of the semi-structured interview form was shared in the groups of classroom teachers on social media platforms. The data of the research were subjected to descriptive analysis and the findings of the research were created. As a result of the research, it was concluded that the classroom teachers considered the assessment of reading skills important due to its impact on various skills, that traditional assessment approaches were used more than formative assessment, and that the classroom teachers mostly benefited from narrative texts in the process of evaluating reading skills. In addition to these, it has been revealed that the primary school teachers' reading skills assessment purposes are to determine their reading needs and to plan teaching, and that teachers mostly evaluate to improve their reading comprehension skills. Insufficient time, difficulty in individualizing teaching and crowded classrooms were encountered by teachers as difficulties experienced in the process.
Okuma becerilerinin nasıl değerlendirildiğini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışma kesitsel tarama modeli olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 84 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri elektronik ortamda oluşturulan yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak toplanmıştır. Araştırma veri toplama sürecinde katılımcılara ulaşabilmek adına ilgili yapılandırılmış görüşme formu linki sosyal medya platformlarında sınıf öğretmenlerinin yer aldığı gruplarda paylaşılmıştır. Araştırmanın verileri betimsel analize tabi tutulmuş ve araştırmanın bulguları oluşturulmuştur. Araştırmanın sonucunda sınıf öğretmenlerinin okuma becerilerini değerlendirmeyi çeşitli becerilere olan etkisi nedeniyle önemli gördükleri, biçimlendirici değerlendirmeye nazaran, geleneksel değerlendirme yaklaşımlarının daha çok kullanıldığı, okuma becerilerini değerlendirme sürecinde sınıf öğretmenlerinin en çok hikâye edici metinlerden yararlandığı sonuçlarına ulaşılmıştır. Bunlara ek olarak sınıf öğretmenlerinin okuma becerilerini değerlendirme amaçları olarak okuma ihtiyaçlarını belirleme ve öğretimi planlama olduğu, öğretmenlerin en çok okuduğunu anlama becerisini geliştirmek için değerlendirme yaptığı ortaya çıkmıştır. Yetersiz zaman, öğretimi bireyselleştirmedeki zorluk ve kalabalık sınıf mevcutları süreçte yaşanan zorluklar olarak öğretmenlerin karşısına çıktığı görüşmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ağustos 2021 |
Kabul Tarihi | 29 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |