Metin türlerini öğrenme ve büyük yapılı metinler üretme 11. sınıf Dil ve Anlatım derslerinin temel hedefidir. Bu amaçlara ulaşmada ise dil bilgisi öğretimiyle ilgili etkinlikler kritik rol oynar. Bu etkinliklerin etkin öğrenme yöntemleri doğrultusunda hazırlanmaları ve metin üretimini desteklemeleri gerekir. Bu nedenle on birinci sınıflarda kullanılan Dil ve Anlatım ders kitaplarındaki dil bilgisi öğretimiyle ilgili etkinliklerin incelenmesi çok önemlidir. Böyle bir incelemede dil bilgisi öğretimi etkinliklerin niteliğini belirlemek içinse Bilişsel Taksonomi ve uzman görüşlerinden yararlanılabilinir.
Bu çalışmada, Ankara ve Amasya illerinde rastlantısal olarak seçilen iki lisenin on birinci sınıfında 2011-2012 Eğitim Öğretim Yılı’nda okutulmakta olan, iki farklı yayınevince basılan Dil ve Anlatım ders kitaplarındaki dil bilgisi etkinlikleri doküman incelemesi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Değerlendirme sonucunda ders kitaplarında çoğunlukla “tümdengelim” yönteminin kullanıldığı, geliştirilen etkinliklerde çoğunlukla “olgusal bilgi” boyutunu içeren konuların ele alındığı, bilişsel süreçlerden en çok “çözümle” ye yönelik uygulamaların yapıldığı, “cümle bilgisi”nin en sık işlenen konu olduğu, her iki kitapta da aynı terimin farklı adlarla anılmasının yanı sıra aynı kitap içerisinde aynı terimin diğer adlarına da yer verildiği, “yeniden üret” bilişsel sürecinde ve “üstbilişsel bilgi” boyutunda hiçbir etkinlik tasarlanmadığı saptanmıştır.
Dil bilgisi öğretimi bilgi boyutu bilişsel süreç boyutu tümdengelim tümevarım
Learning the text types and production of macro structure texts are the main aim of 11th
grade Language and Expression course. Grammar teaching activities plays a key role for
achieving this aim. These activities should be prepared according to active learning methods
and support text production. Therefore investigation of grammar activities in this
lessons’ books is very important. In an investigation about determining of quality of
grammar teaching activities The Cognitive Taxonomy and expert notions can be used.
In this study, two course books are examined with document analyse method. These books
are pressed by two different publisher. They were current eleventh grade Language and
Expression courses textbooks in education term of 2011-2012. They are collected from
randomly chosen high schools in Ankara and Amasya.
According to this presented study, the deductive method is the most used method in two
books. Grammar activities of these books content to factual knowledge dimension frequently.
The "analyze" cognitive process dimension is the most intended development
dimension area and syntax topics are a large part of grammar activities in two books. Also,
it is the obtained that these books refers to different names of same grammar term and
there isn’t any activity which include metacognitive knowledge and creat cognitive
progress dimensions.
Grammar teaching knowledge dimension cognitive process dimension deductive method inductive method
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2015 |
Gönderilme Tarihi | 14 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 3 Sayı: 1 |