Okuma
dilin dört temel becerisindendir. Bilişsel, duyuşsal ve sosyal bir süreç olan
okuma becerisi anlama ve anlamlandırma ile başarıya ulaşır. Ancak okuma gibi
okuduğunu anlama da bireyin çevresi, sosyal statüsü, aile ve özellikle
kendisiyle ilgilidir. Bireyin algıladığı öz yeterlik duyuşsal bir etkendir ve
bu etken okuma ve anlama eğitiminde dikkate alınmalıdır. Bu çalışmada amaç;
Türkçe öğretmeni adaylarının okur öz yeterlik algılarının okuduğunu anlama ile
olumlu ya da olumsuz bir ilişkisi olup olmadığını araştırmaktır. Çalışmanın
örneklemini Kafkas Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi Bölümü
öğrencileri oluşturmuştur. Veriler; Ülper, Yaylı ve Karakaya (2013) tarafından
geliştirilen “Okur Öz yeterlik Ölçeği” ile Sünbül (1998) tarafından
geliştirilen “Okuduğunu Anlama Testi” ile toplanmıştır. Çalışmada, Türkçe
öğretmeni adaylarının okur öz yeterlik algılarının okuduğunu anlama düzeyleri
ile arasında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Diğer taraftan
Türkçe öğretmeni adaylarının okur öz yeterlik algılarının iyi, okuduğunu anlama
becerilerinin ise orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Bunlara ek olarak
“sınıf” ve “ mezun olunan lise türü” değişkenleri bakımından anlamlı bir
farklılık tespit edilirken, “cinsiyet” ve “yaş” değişkenleri bakımında herhangi
anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır.
Reading is among the four main skills of a language. Being a
cognitive, affective and social process, the skill of reading succeeds through
comprehension and interpretation. However, reading comprehension is also
related to the surrounding, social status, family and especially themselves of
individuals as in reading. The selfefficacy perceived by the individual is an
affective factor and this factor should be taken into account in the education
of reading and comprehension. Because the positive or negative situations to be
experienced in the process of acquisition and comprehension of reading skills
are related to the process as well as the awareness of the individual's own
potential. The purpose of this study is to investigate whether reader self-efficacy perceptions is
positively or negatively correlated with reading comprehension in Turkish
teacher candidates. The sample of the study consisted of students studying in
the Department of Turkish Education, Faculty of Education, Kafkas University.
The data were collected by using “Reader Self Efficacy Scale” developed by
Ülper, Yaylı and Karakaya (2013), and “Reading Comprehension Test” developed by
Sünbül (1998). In the study, it was found that there was no significant correlation
between the reader self-efficacy perceptions and the reading comprehension
levels in Turkish teacher candidates. On the other hand, it was revealed that
the reader self-efficacy perceptions of Turkish teacher candidates were found
to be high, whereas their reading comprehension skills were at moderate level. In
addition, while a significant difference was found in terms of the variables
“year studied” and the “type of high school graduated from”, there was no
significant difference in terms of the variables of “gender” and “age”.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 19 Temmuz 2017 |
Kabul Tarihi | 29 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 5 Sayı: 2 |