Reading and writing skills begin to improve as soon as individuals start their education process. Reading takes place with the function of comprehension during functional and academic language usage while writing takes place with function of expression. Both skills develop when a great deal of common knowledge regarding written language is acquired because they are the skills which belong to written language. From this viewpoint, many researches have been performed since it is considered these two skills may be correlated. Accordingly, the aim of this study is to examine the relationship between reading comprehension and writing success of the 7th graders at secondary school. The study group at which relational screening model is applied consists of 171 7th graders who studies at a secondary school in city center of Hatay in 2017-2018 educational year. Reading comprehension test developed by Ateş (2008) was used in collection of the data related to reading comprehension success while Written Expression Assessment Rubric prepared for 7th graders at secondary school by the researcher was used to collect the data regarding writing success. The data was analyzed by using Spearman’s Rank Order Correlation Coefficient. In accordance with the research results, it has been found out that there is a medium-level and positive correlation between reading comprehension and writing success grades.
writing skill reading skill relationship between reading and writing
Okuma
ve yazma becerileri, bireylerin temel eğitim sürecine başlamalarıyla birlikte
gelişmeye başlar. Akademik ve işlevsel dil kullanımı sürecinde okuma anlama
fonksiyonuyla, yazma ise anlatma fonksiyonuyla yer alır. Her iki beceri de
yazılı dile ait beceriler olmaları bakımından yazılı dille ilgili pek çok ortak
bilginin kazanılmasıyla gelişirler. Bu noktadan hareketle, bu iki becerinin
ilişkili beceriler olabileceği düşüncesiyle pek çok çalışma yapılmıştır. Bu
doğrultuda, bu çalışmanın amacı ortaokul 7. sınıf öğrencilerinin okuduğunu
anlama ve yazma başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel
tarama modelinin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim
öğretim yılında Hatay il merkezindeki bir ortaokulda
öğrenim görmekte olan 171 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Okuduğunu anlama başarısı
ile ilgili verilerin toplanmasında Ateş (2008) tarafından geliştirilen
okuduğunu anlama testi; yazma başarısı ile ilgili verilerin toplanmasında da
araştırmacı tarafından ortaokul 7. sınıf öğrencilerine yönelik hazırlanan
Yazılı Anlatım Değerlendirme Rubriği kullanılmıştır. Veriler, Sperman Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı kullanılarak analiz
edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin okuduğunu anlama ve
yazma başarı puanları arasında orta düzeyde ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu
tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Gönderilme Tarihi | 23 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 18 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 1 |