Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de bitümlü bağlayıcı karışımların dinamik modüllerinin belirlenmesine yönelik farklı yaklaşım

Yıl 2022, Cilt: 28 Sayı: 3, 354 - 362, 30.06.2022

Öz

Bitüm, güçlü, yapışkan ve dayanıklı özelliklerinden dolayı değerli bir yapı malzemesi olarak kabul edilmektedir. Bitümlü bağlayıcı viskoelastik bir malzemedir ve farklı iklim koşulları, trafik yükleri ve hız altında farklı davranışlara sahiptir. Bitümlü bağlayıcı karışımlarının Dinamik Modülü (E*), kaplama tasarımında önemli bir faktördür. Dolayısıyla, bu modülün belirlenmesi amacıyla yürütülen araştırmalara dayanarak Türkiye'deki Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), dinamik modülünün belirlenmesi için bir matematik modeli geliştirmiştir. Bu çalışma sırasında, bu modelin farklı iklim koşulları (sıcaklıklar) ve trafik hızları altında E * tayini için yeterli olmadığı görülmüştür. Türkiye'de farklı saf ve modifiye bitümlü bağlayıcıların test edilmesi için deneysel bir program yürütülmüştür. Sonuçlar, Türkiye'de (KGM) tarafından tavsiye edilen yeni Mekanistik- Ampirik Kaplama Dizayn Metodu (MAKDM) kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada kullanılan bu yeni model, bu yeni tasarım yöntemin bir parçasıdır. Türkiye’de, E* modülünün belirlenmesi için yeni bir yaklaşım belirlenmiş ve önerilmiştir.

Kaynakça

  • [1] Çelik ON, Eyada SO. “A plan for the implementation of mechanistic-empirical pavement design guide in Turkey”. Pertanika Journal of Science & Technology, 26(4), 1927-1949, 2018.
  • [2] Mirza MW, Witczak MW. “Development of a global aging system for short and long term aging of asphalt cements (with discussion)”. Journal of the Association of Asphalt Paving Technologists, 64(1), 393-430, 1995.
  • [3] Fonseca O, Witczak MW. “A prediction methodology for the dynamic modulus of in-place aged asphalt mixtures (with discussion)”. Journal of the Association of Asphalt Paving Technologists, 65(1), 532-572, 1996.
  • [4] Bonaquist R, Pellinen T, Witczak M. Development of Relationship Between Binder Viscosity and Stiffness. Maryland, USA, Department of Civil Engineering University of Maryland, 1998.
  • [5] Çelik ON, Eyada SO. “The Use of Mechanistic-Empirical Pavement Design Approach for The Assessment of Flexible Pavement Rutting Life of Turkish Typical Sections”. 3rd International Conference on Civil and Environmental Engineering (ICOCEE), Cesme, Turkey, 24-27 April 2018.
  • [6] Çelik ON, Eyada SO. “Effect of cold climate and asphalt types on rutting and fatigue life of flexible pavement using mechanistic empirical pavement design approach in Turkey”. International Conference on Engineering, Management, Applied Sciences and Information Technology-EMAI, Istanbul, Turkey, 7-8 July 2018.
  • [7] Çelik ON, Eyada SO. “Türk tipik kesitlerinin esnek kaplama yorulma ömrünün mekanistik ampirik kaplama tasarım yaklaşımı kullanilarak sahil bölgesi için değerlendirilmesi”. 7th National Symposium and Exhibition on Asphalt, Ankara, Turkey, 29-30 November 2017.
  • [8] Sağlik A, Güngör AG. "Resilient modulus of unbound and bituminous bound road materials”. 5th Eurasphalt & Eurobitume Congress, Istanbul, Turkey, 13-15 June 2012.
  • [9] Shook JF, Kallas BF, McLeod NW, Finn FN, Pell PS, Krchma LC, Haas RC, Anderson KO. “Factors influencing dynamic modulus of asphalt concrete”. Association of Asphalt Paving Technologists Proc., Washington, DC, USA, February 1969.
  • [10] AASHTO. “Standard Specifications for Transportation Materials and Methods of Sampling and Testing (Part II-Tests)”. Washington DC, USA, American Association of State Highway and Transportation Officials, 1997.
  • [11] Asphalt Institute. “Performance Graded Asphalt Binder Specification and Testing”. Kentucky, USA, Asphalt Institute, 2003.
  • [12] KGM. “Turkish Highway Pavement Desigh Manual”. Ankara, Turkey, KGM, 2005.
  • [13] Kim YR, Underwood B, Far MS, Jackson N, Puccinelli J. "LTPP Computed Parameter: Dynamic Modulus”. Washington DC, USA, FHWA, HRT-10-035 Report, 2011.
  • [14] AASHTO. "AASHTO Provisional Standards". USA Washington DC, American Association of State Highway and Transportation Officials, 2008.
  • [15] ASTM. "Annual Book of ASTM Standards”. Pennsylvania, USA, American Society for Testing and Materials, 1998.

Different approach for the determination of dynamic modulus of asphalt mixtures in Turkey

Yıl 2022, Cilt: 28 Sayı: 3, 354 - 362, 30.06.2022

Öz

Asphalt is considered a valuable construction material because of its strong, adhesive, and durable characteristics. Asphalt binder is a viscoelastic material and has a different behavior under different climate condition and traffic loadings and speed. Dynamic Modulus of Asphalt Mixtures E* is an important factor in pavement design therefore Highway Authority in Turkey has developed a mathematical model for the determination of E* based on research conducted for this purpose. During this study, it was found that this model is not sufficient for the determination of E* under different climate conditions (temperatures) and traffic speeds. An experimental program has been conducted for testing different typical virgin and modifies asphalt binders in Turkey. The results have been analyzed using Mechanistic Empirical Pavement Design Method MEPDM as the new model will be part of this new design method as recommended by Highway Authority in Turkey. A new approach for the determination of E* in Turkey has been found and recommended.

Kaynakça

  • [1] Çelik ON, Eyada SO. “A plan for the implementation of mechanistic-empirical pavement design guide in Turkey”. Pertanika Journal of Science & Technology, 26(4), 1927-1949, 2018.
  • [2] Mirza MW, Witczak MW. “Development of a global aging system for short and long term aging of asphalt cements (with discussion)”. Journal of the Association of Asphalt Paving Technologists, 64(1), 393-430, 1995.
  • [3] Fonseca O, Witczak MW. “A prediction methodology for the dynamic modulus of in-place aged asphalt mixtures (with discussion)”. Journal of the Association of Asphalt Paving Technologists, 65(1), 532-572, 1996.
  • [4] Bonaquist R, Pellinen T, Witczak M. Development of Relationship Between Binder Viscosity and Stiffness. Maryland, USA, Department of Civil Engineering University of Maryland, 1998.
  • [5] Çelik ON, Eyada SO. “The Use of Mechanistic-Empirical Pavement Design Approach for The Assessment of Flexible Pavement Rutting Life of Turkish Typical Sections”. 3rd International Conference on Civil and Environmental Engineering (ICOCEE), Cesme, Turkey, 24-27 April 2018.
  • [6] Çelik ON, Eyada SO. “Effect of cold climate and asphalt types on rutting and fatigue life of flexible pavement using mechanistic empirical pavement design approach in Turkey”. International Conference on Engineering, Management, Applied Sciences and Information Technology-EMAI, Istanbul, Turkey, 7-8 July 2018.
  • [7] Çelik ON, Eyada SO. “Türk tipik kesitlerinin esnek kaplama yorulma ömrünün mekanistik ampirik kaplama tasarım yaklaşımı kullanilarak sahil bölgesi için değerlendirilmesi”. 7th National Symposium and Exhibition on Asphalt, Ankara, Turkey, 29-30 November 2017.
  • [8] Sağlik A, Güngör AG. "Resilient modulus of unbound and bituminous bound road materials”. 5th Eurasphalt & Eurobitume Congress, Istanbul, Turkey, 13-15 June 2012.
  • [9] Shook JF, Kallas BF, McLeod NW, Finn FN, Pell PS, Krchma LC, Haas RC, Anderson KO. “Factors influencing dynamic modulus of asphalt concrete”. Association of Asphalt Paving Technologists Proc., Washington, DC, USA, February 1969.
  • [10] AASHTO. “Standard Specifications for Transportation Materials and Methods of Sampling and Testing (Part II-Tests)”. Washington DC, USA, American Association of State Highway and Transportation Officials, 1997.
  • [11] Asphalt Institute. “Performance Graded Asphalt Binder Specification and Testing”. Kentucky, USA, Asphalt Institute, 2003.
  • [12] KGM. “Turkish Highway Pavement Desigh Manual”. Ankara, Turkey, KGM, 2005.
  • [13] Kim YR, Underwood B, Far MS, Jackson N, Puccinelli J. "LTPP Computed Parameter: Dynamic Modulus”. Washington DC, USA, FHWA, HRT-10-035 Report, 2011.
  • [14] AASHTO. "AASHTO Provisional Standards". USA Washington DC, American Association of State Highway and Transportation Officials, 2008.
  • [15] ASTM. "Annual Book of ASTM Standards”. Pennsylvania, USA, American Society for Testing and Materials, 1998.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm İnşaat Müh. / Çevre Müh. / Jeoloji Müh.
Yazarlar

Saadoon Obaid Eyada Bu kişi benim

Osman Nuri Çelik Bu kişi benim

Mohammed Ihsan Aldakuk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 28 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Eyada, S. O., Çelik, O. N., & Aldakuk, M. I. (2022). Türkiye’de bitümlü bağlayıcı karışımların dinamik modüllerinin belirlenmesine yönelik farklı yaklaşım. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 28(3), 354-362.
AMA Eyada SO, Çelik ON, Aldakuk MI. Türkiye’de bitümlü bağlayıcı karışımların dinamik modüllerinin belirlenmesine yönelik farklı yaklaşım. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. Haziran 2022;28(3):354-362.
Chicago Eyada, Saadoon Obaid, Osman Nuri Çelik, ve Mohammed Ihsan Aldakuk. “Türkiye’de bitümlü bağlayıcı karışımların Dinamik modüllerinin Belirlenmesine yönelik Farklı yaklaşım”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 28, sy. 3 (Haziran 2022): 354-62.
EndNote Eyada SO, Çelik ON, Aldakuk MI (01 Haziran 2022) Türkiye’de bitümlü bağlayıcı karışımların dinamik modüllerinin belirlenmesine yönelik farklı yaklaşım. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 28 3 354–362.
IEEE S. O. Eyada, O. N. Çelik, ve M. I. Aldakuk, “Türkiye’de bitümlü bağlayıcı karışımların dinamik modüllerinin belirlenmesine yönelik farklı yaklaşım”, Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 28, sy. 3, ss. 354–362, 2022.
ISNAD Eyada, Saadoon Obaid vd. “Türkiye’de bitümlü bağlayıcı karışımların Dinamik modüllerinin Belirlenmesine yönelik Farklı yaklaşım”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 28/3 (Haziran 2022), 354-362.
JAMA Eyada SO, Çelik ON, Aldakuk MI. Türkiye’de bitümlü bağlayıcı karışımların dinamik modüllerinin belirlenmesine yönelik farklı yaklaşım. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2022;28:354–362.
MLA Eyada, Saadoon Obaid vd. “Türkiye’de bitümlü bağlayıcı karışımların Dinamik modüllerinin Belirlenmesine yönelik Farklı yaklaşım”. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, c. 28, sy. 3, 2022, ss. 354-62.
Vancouver Eyada SO, Çelik ON, Aldakuk MI. Türkiye’de bitümlü bağlayıcı karışımların dinamik modüllerinin belirlenmesine yönelik farklı yaklaşım. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2022;28(3):354-62.





Creative Commons Lisansı
Bu dergi Creative Commons Al 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.